Gå til innhold

Anbefalte innlegg

MERK! Dette er min versjon av hendelsesforløpet. Detaljer kan være uriktige eller mangelfulle, og innlegget beskriver kun mitt syn på hendelsene.

 

Sammendrag:
KOMMER!

 

Hoveddel:
Hei, Jeg tenkte å dele min erfaring rundt Eplehuset, ettersom den har vært litt opp og ned. Det hele startet sommeren 2017 da jeg kjøpte en Macbook Pro 15", «top of the line»-modell med tre års trygghetsavtale. Grunnen til at jeg kjøpte maskinen hos Eplehuset var fordi de hadde en god pris for studenter. Bakgrunnen for kjøpet var å ha en fleksibel datamaskin som både ser elegant ut og er kraftig (i form av spesifikasjoner). Jeg har hele tiden behandlet den pent og vært veldig fornøyd med maskinen. I februar kom jeg dessverre til skade for å miste den i bakken (fra kne høyde). Dette resulterte i en bulk i chassiset. Irriterende, men sånt kan skje.

 

Mac-en fungerte som den skulle helt til sommerferien var over, og det var kun noen dager til skolestart. Symptomet var en periodisk blinkene skjerm, som var ekstremt irriterende. Jeg klarte ikke å finne noen sammenheng i programvaren og blinkingen, så jeg antar at det var tilfeldig blinking. Ettersom jeg benytter datamaskinen til studiet var jeg rask med å levere den inn til butikken, i håp om å få den ferdig raskt. Jeg har sjeldent levert elektroniske produkter til service, og var litt redd for at teknikerne ville trekke paralleller mellom bulken på hjørne og feilen som skjedde på skjermen. Men jeg hadde jo tross alt en SUPER forsikring som kunne benyttes så mange ganger jeg måtte ønske. Dette var noe jeg utrykket til butikkmedarbeideren. Den ble med det sendt inn til reparasjon i Trondheim med info om at jeg ønsket å benytte min trygghetsavtale, i tilfellet det ikke skulle gå innenfor garantien.

 

Uke 1: Jeg får beskjed om at det kan ta rundt en uke å få skaden utbedret og returnert tilbake. Det ser her ut til at jeg vil få den fikset og klart til skolestart.

 

Uke 2: Servicen endret status til "Under behandling", og det går noen dager før jeg får som svar at de ikke klarer å fremprovosere feilen. De ønsker også utfyllende informasjon som kan være til hjelp. Jeg blir først veldig overrasket over svaret ettersom blinkingen var periodisk, og at det skjedde hele tiden (også ekspeditøren i butikken kunne bekrefte feilen). Jeg valgte å svare verkstedet med noen tips som kunne fungere og en video av blinkingen.

 

Uke 3: Servicen endret status til "Under behandling", igjen. Nå har jeg vært to uke uten Mac-en og begynner å bli litt lei. Uansett får jeg en ny melding fra verksted: «Hei xxx. Jeg sliter litt med å boote til macOS på din maskin. Er det greit å reinstallere den fullstendig og slette alt som er på den?». Nå forstår jeg enda mindre. Har de ikke klart å komme inn på maskinen tidligere eller er dette et problem som har oppstått nå? Uansett så godtar jeg det.

 

Neste dag får jeg følgende melding fra verkstedet: «Hei xxx. Jeg ser at du har Eplehuset Trygghetsforsikring på MacBook Pro 15 m Touch Bar du har levert inn på service. Jeg har enda ikke mottatt noen rekvisisjon fra forsikringsselskapet og kan heller ikke finne den ved å logge inn i forsikringsportalen….». Dette var snodig, så jeg drar til nærmeste Eplehuset forhandler for å forhøre meg om dette. Når jeg har snakket med de om problemet forstår de like mye som meg, og det ender med at de lager en ny service ordre eller noe. Når jeg da kommer hjem i igjen sjekker jeg e-posten min (hadde ikke mailkonto koblet mot telefon tidligere, så jeg sjekket ikke så ofte). Der var det en e-post fra Moderna Försikringar om at de ikke kunne finne kjøpskvitteringen. Jeg ringte deretter inn til Eplehusets kundesupport for å forklare problemstillingen. Etter en hyggelig prat der fikk jeg tilsendt en digital kopi av kvitteringen. Som ble videresendt til Moderna.

 

Neste dag mottar jeg en lignende mail fra Moderna på nytt bare fra en annen person. Den velger jeg å ikke svare på. I påvente av at det skal løse seg med den første mailen. I løpet av dagen skjer det ingenting med servicen, så jeg velger å dra innom Eplehuset forhandleren på nytt. Der jeg også nevner at det er litt merkelig at Moderna tar direkte kontakt med meg, i stedet for å kontakte butikken. Ettersom jeg har forsikringen gjennom forhandleren. Det blir denne gangen gjort et litt grundigere arbeid i å finne ut av hva som har skjedd. Til slutt finner de ut at forsikringen jeg har kjøpt aldri har blitt gyldig/aktivert/registrert. Flott tenker jeg... Det blir håndtert på stedet og rekvisisjonen fra trygghetsforsikringen blir ordnet.

 

Uke 4: Servicen endret status til "Venter på deler". Nå var endelig feilen påvist og den skulle repareres. Jeg får følgende melding fra verksted: «Hei xxx. Da er jeg ferdig med å feilsøke maskinen din og jeg er nødt til å bytte toppkasse, skjerm og hovedkort…». Så her skal det altså byttes både chassiset, skjerm og hovedkort. Blir ikke dette dyrere enn det maskinen koster, medberegnet arbeidet? Uansett, jeg fikk den tilbake etter noen dager i tipp topp stand. Har senere funnet ut at det ble dekket av utvidet garanti….

 

Etter dette ble jeg enda mer opptatt av å ta godt vare på maskinen, for at det ikke skulle bli noen flere reparasjoner. Men i slutten av desember skjer det på nytt noe merkelig med maskinen. Den gangen slutter maskinen å lade. Denne gangen er det også kun en uke til skolestart. Jeg får levert den inn rett etter nyttår, og får GRATIS prioritert service. Grunnet den har vært inne på service tidligere med lignede feil. Før den ble sendt inn oppdaget jeg at den ene enden av ladekabelen hadde blitt litt gulfarget. Ekspeditøren noterte det på servicekvitteringen, når jeg gjorde hen oppmerksom på det.
Uke 1: Her ble feilen fort oppdaget, og nye deler ble også bestilt opp. Får senere følgende melding: «Hei xxx. Da er jeg ferdig med å feilsøke maskinen din og jeg er nødt til å bytte hovedkort. Jeg har bestilt opp delene, og både deler og reparasjonen er dekket av utvidet garanti…» Altså ingen tilbakemelding om det gule på kabelen. Jeg sender derfor en meldingen til verkstedet der jeg skriver følgende «…På enden av USB-C kabelen på isolasjonen er det tegn til misfarging. Hva kan det være som har utløst det, og er den fortsatt brukbar?...». Jeg får senere en status endring om at datamaskinen blir sendt tilbake til butikk. Får aldri noe svar på meldingen.

 

Etter noen dager kan jeg hente den i butikken. Når jeg gjør dette nevner jeg igjen at det er misfarging på kabelen, og at jeg har prøvd å sende en melding til verkstedet uten å få et svar. De i butikken tar kontakt med verksted, og får som svar at de ikke har testet kabelen. Ekspeditøren spør meg om den har fungert tidligere, og jeg svarer litt usikkert ja. Så vi lar det bli alt. Jeg tar med maskinen min helt hjem. Setter den opp på nytt igjen, som en ny maskin. Så skal jeg koble til strøm. DEN VIL IKKE LADE! Flott... Jeg drar så tilbake til Eplehuset (fun fact: Kjenner snart alle som jobber der nå). Vi finner ut av at det er USB-C kabelen som ikke virker lenger. Det er ved dette stadiet at jeg kjenner at jeg begynner å bli irritert. Heldigvis kunne vi bare «swape» USB-C kabelen med en de hadde i butikken.
Nå skulle jeg ønske at denne historien var over, men kun etter en ukes bruk ville den på nytt ikke lade. Så jeg måtte da frakte maskinen til nærmeste Eplehuset forhandler. Der jeg blir gjenkjent, og får spørsmålet: «Er det noe galt med Mac-en din nå». Svaret var, JA. Vi prøvde å koble maskinen mot noen av de lederne som var der. Da begynte den å lade, jippi! Men gleden var kortvarig, for når jeg skulle logge inn gikk den enten i diagnostikk modus eller fikk varsler om kernal panic. Prøvde da å factory resette maskinen. Den kom ikke så langt før hele skjermen ble delt opp i forskjellige striper. Vi valgte deretter å sende den på nytt inn til verksted, med GRATIS prioritert service. På servicekvitteringen sørget jeg for at selgeren skrev «sjekk at laderen fungerer».

 

Så nå sitter jeg her og skriver ned hele hendelsesforløpet, mens jeg venter på at maskinen skal nå frem til Eplehuset Service Bergen. Kan sikkert oppdatere dette innlegget når mer har skjedd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...