Gå til innhold

ProShop.no -svært lave priser til tider?


Anbefalte innlegg

Proshop.no

Er det bare jeg som reagerer på at de til tider har svært lave priser på produktene sine?

 

Fant for noen år siden en tv hos Proshop, igjennom Prisguiden.no. De hadde lagt ut en Samsung 55" 4K tv til ca. 1400 kr. Ja, du leste riktig, Et tusen fire hundre. Jeg kjøpte den med en gang, og etter en ukes tid, kom tv'en i posten. Fungerer pr dags dato helt utmerket! 

 

Ut ifra at prisen var så lav som den var, tipper jeg at noen var litt raske med å publisere produktet, og tastet inn en 0 for lite. Fort gjort, men med forbruker rettighetene her til lands, er alle kjøp bindene. Så det gikk jo bra.

 

I disse dager, snuser jeg på ny laptop, og har lagt et varmt øye for Surface Book 2. Ganske dyr og men med unike fordeler. Sjeldent noen bra tilbud å finne på den, men hvem er det som setter den ned fra ca. 22 000 til 12 00 kr i 2 dager i april? 

Så skjer det samme igjen idag men enda billigere: Fra 20 990,- til 10699,-

 

Hvordan kan de prise seg så lavt? Ingen andre butikker kjører tilbud på microsoft produkter som dette?

50% rabatt ...Det må jo selges med tap? Eller har jeg kjøpt en kina kopi eller tjuvgods?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Proshop er en seriøs norsk butikk på linje med Komplett, Multicom og flere. Så jeg tviler sterkt på at de selger ulovlige ting (enten ulovlige kopier eller andre ulovligheter).

De har vært konkurransedyktige på pris, så jeg har handlet der noen ganger. De er ikke raskest på å levere, men ikke treigest heller. Aldri opplevd noe tull. Hr ingen erfaring med retur dit, så jeg vet ikke hvordan kundeservice er.

Lenke til kommentar

Det er mitt inntrykk også.Har jo kjøpt andre ting fra de også, uten problemer med service eller leveransen.

Men denne saken, kan kanskje snu litt på inntrykket mitt.

 

Så det har skjedd litt siden fredagen.

Først og fremst, så fikk jeg nytt prisvarsel på Surface Book 2 på fredag. Den var satt ned til 9734 kr hos IT-Shop.no. Nesten 1000 kroner billigere enn ProShop! Jeg var på nippet til å avbestille hos ProShop og heller legge bestillingen min hos IT-store.no, men siden jeg allerede er kunde hos ProShop, og strengt talt aldri hørt om it-store.no, valgte jeg å holde på bestillingen min. Trofast kunde og sånn.

Men hva skjer idag? Jo, jeg får mail fra ProShop om at de hadde priset maskinen feil, og annulerte hele ordren min.

 

Pc'en er tilbake til fullpris igjen.

 

Hva slags forbrukerrettigheter har jeg her?

 

Er det i det hele tatt lov å trekke tilbake ordre på den måten? Spesielt, når konkurenter av de har kjørt tilsvarende tilbud i samme periode?

Om 2 konkurenter kjører priskrig på samme produkt, men så trekker dene ene parten tilbudet etter 3 dager, og skylder på prisfeil? Hadde det ikke vært for ProShop sin feilprising, hadde jeg vært en lykkelig eier av Surface Book2 nå.

 

-Hvordan påvirker dette prisguiden, sine stats?

ref: https://www.tek.no/artikler/test-norges-billigste-nettbutikker-2016/364620

Om de kan gi 50% rabatt på utvalgte produkter, også annulere de på mandag, så blir de tydeligvis ikke borte fra statistikken(ref tilbudet til proshop i april Surface book 2, som sannsynligvis også var priset feil)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fant for noen år siden en tv hos Proshop, igjennom Prisguiden.no. De hadde lagt ut en Samsung 55" 4K tv til ca. 1400 kr. Ja, du leste riktig, Et tusen fire hundre. Jeg kjøpte den med en gang, og etter en ukes tid, kom tv'en i posten. Fungerer pr dags dato helt utmerket!

 

Ut ifra at prisen var så lav som den var, tipper jeg at noen var litt raske med å publisere produktet, og tastet inn en 0 for lite. Fort gjort, men med forbruker rettighetene her til lands, er alle kjøp bindene. Så det gikk jo bra.

Om prisen er så lav at man helt klart burde ha innsett at den kan være feil (hvilket du i dette tilfellet også gjorde) så kan butikken ha rett til å gå fra avtalen. Dette går frem av avtaleloven §32 som forøvrig ble avgjørende i en lignende tvist hos Forbrukerklageutvalget fra desember 2016: Innsynsdokument (PDF).

 

når konkurenter av de har kjørt tilsvarende tilbud i samme periode?

I dette andre tilfellet så kan det tenkes at butikken ville bli nødt for å selge deg varen til samme pris som i avtalen, forutsatt at det ikke finnes andre forhold som gjør at du burde ha innsett at prisingen var feil. Om du opplever at butikker bryter en avtale på et urimelig grunnlag så klager du først til butikken, fører ikke dette frem til en løsning som du kan godta så benytter du Forbrukerrådets klageskjema for å opprette en meklingssak (det vil kunne ta 12-15 uker før meklingen starter). Forbrukerrådet kan etter mekling ta saken videre til Forbrukerklageutvalget.

Lenke til kommentar

Hvis du ser på mailen din så står det noe slikt som "dette er ikke en ordrebekreftelse bla bla bla".. De har gjort dette for å sikre seg mot å måtte sende for billige varer. Har selv tatt en sak med de til forbrukerrådet, men de har sitt på det tørre i og med at de skriver til deg at det ikke er en ordrebekreftelse før du får varen sendt. Andre butikker gjør ikke dette og er bundet i det du får ordrebekreftelse på mail.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det i det hele tatt lov å trekke tilbake ordre på den måten? Spesielt, når konkurenter av de har kjørt tilsvarende tilbud i samme periode?

Om 2 konkurenter kjører priskrig på samme produkt, men så trekker dene ene parten tilbudet etter 3 dager, og skylder på prisfeil? Hadde det ikke vært for ProShop sin feilprising, hadde jeg vært en lykkelig eier av Surface Book2 nå.

Ikke helt sikkert... det kan være at IT-Shop har en (litt for) automatisk prisrobot som endrer prisen til å ligge under rimeligste konkurrent uansett pris (og så skylder på feilprising). Eller så kan det ha vært bevisst fra IT-Shop sin side for å trekke kunder til seg, for så å enten ikke ha den på lager, eller også skylde på feilprising, og forsøke å få kunden til å kjøpe noe annet.

 

Når en aktuell laptop plutselig settes rett ned til halv pris, uten noen spesiell grunn, så mener jeg at man som kunde bør forstå at det er feilprising. Butikkene har ekstremt små marginer på populære elektroniske produkter, og jeg vil tippe at ProShop står igjen med noen få hundrelapper i fortjeneste på denne laptopen når den selges til 21.000. At andre butikker er litt vel overivrige, og følger etter, er egentlig ikke relevant.

Lenke til kommentar

Ikke helt sikkert... det kan være at IT-Shop har en (litt for) automatisk prisrobot som endrer prisen til å ligge under rimeligste konkurrent uansett pris (og så skylder på feilprising). Eller så kan det ha vært bevisst fra IT-Shop sin side for å trekke kunder til seg, for så å enten ikke ha den på lager, eller også skylde på feilprising, og forsøke å få kunden til å kjøpe noe annet.

 

Når en aktuell laptop plutselig settes rett ned til halv pris, uten noen spesiell grunn, så mener jeg at man som kunde bør forstå at det er feilprising. Butikkene har ekstremt små marginer på populære elektroniske produkter, og jeg vil tippe at ProShop står igjen med noen få hundrelapper i fortjeneste på denne laptopen når den selges til 21.000. At andre butikker er litt vel overivrige, og følger etter, er egentlig ikke relevant.

 

 

Jeg husker den konkrete episoden der, Proshop var ikke eneste. Både i Norge og i Danmark ble prisen satt ned tilsvarende faktisk, var vel 4 forskjellige butikker som gjorde det, felles for dem var at de hadde nok automatisert slik at de speilet en grossist sin pris + avanse for å spare lagerplass feks. Så selv om jeg er enig med deg, så tenker jeg det er litt mer nyansert når flere butikker gjør det samme også på kryss av landegrenser.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...