Gå til innhold

PCen vil ikke boote. Ønsker uansett å oppgradere hovedkort. Noen tips?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det kan virke som at hovedkortet mitt har tatt kvelden(?). Etter en omstart så fikk jeg ikke høyere oppløsning enn 640x480. Var ikke mulig å velge annen oppløsning. Trodde først skjermkortet hadde tatt kvelden, men jeg fant skjermkortet i device manager og der sto det at kortet fungerte som det skulle. Prøvde å avinstallere/reinstallere drivere uten at det hjalp. Prøvde så å flytte skjermkortet til den andre slotten på hovedkortet. Vifter og lys på skjermkortet fungerte, men fikk ingen bilde. Byttet så tilbake til slotten jeg brukte før, og etter det så vil ikke PCen boote i det hele tatt. Det er et lite ledlys på hovedkortet (boot device eller noe i den duren) som lyser rødt. 

 

Jeg har uansett lyst på nytt hovedkort da jeg ikke tror jeg kan oppgradere PCen særlig mer. 

 

Her er delene jeg har i dag. Har oppgradert skjermkortet til et Asus GeForce GTX 1080 Strix, 8gb ekstra RAM, ny cpu-kjøler (vifte) og større SSD. Ingen av oppgraderingene er gjort nå nylig. Ellers er alt likt:
https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/33602

 

Jeg håper å kunne skaffe et nytt hovedkort og bruke de delene jeg har i dag, samtidig som at hovedkortet tillater oppgradering av CPU og RAM om jeg skulle ønske det frem i tid. Eller må jeg bytte alt når jeg først oppgraderer hovedkort?

 

Jeg ønsker også et større kabinett da jeg syns det jeg har nå er veldig trangt. Det er AKKURAT plass til skjermkortet med kanskje et par mm til overs. Det var så vidt jeg fikk det ut da jeg feilsøkte.

 

Jeg er ikke særlig flink på hardware så håper noen her kan gi meg noen tips til deler. Jeg bruker PCen hovedsaklig til foto-/videoredigering. Har vært fornøyd med ytelsen til PCen så føler ikke jeg trenger voldsomme oppgraderinger akkurat nå, men ønsker som sagt at det skal være mulig å oppgradere etterhvert. Aller helst ønsker jeg bare bytte hovedkort og kabinett nå i førsteomgang om det er mulig.

 

Takk så mye på forhånd til de som vil hjelpe :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ikke mye du kan oppgradere på den plattformen, så kjøper du et nytt hovedkort er du "stuck" med den prosessoren og DDR3 minne.

 

Ønsker du å beholde plattformen (og er sikker på at det er hovedkort som må byttes) så må du saumfare bruktmarkedet.

F.eks https://www.ebay.com/itm/ASUS-Z97-A-LGA-1150-Intel-Z97-DDR3-DVI-HDMI-VGA-USB-3-1-ATX-Motherboard-With-I-O/303289423451?hash=item469d75565b:g:txwAAOSwCjddgKdL

 

Har du forsøkt en annen strømforsyning?

Har du forsøkt å ta vekk skjermkortet, resette bios og kjøre på integrert grafikk (koble monitor mot hovedkort)

Forsøkt med en annen SSD/HDD?

 

Vedr kabinettet så er det vel grei plass til skjermkortet hvis du kvitter deg med noen av HDD burene/brankettene?

Hva slags kabinett er det du ser etter da (kravene dine?). Og budsjett?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takk for gode tips, Kyrre.

 

Er ikke 100% sikker på at det er hovedkort nei, og har dessverre ikke annen strømforsyning å teste. 

 

Har forsøkt å ta vekk skjermkortet og koble monitor mot hovedkort. Prøvd både displayport og hdmi til hovedkort, men svart skjerm uansett. Ellers så har jeg koblet ut batteriet i hovedkortet for å resette det (hadde det ute i 15 min bare for å være på den sikre siden). Når jeg tenker meg om så var det faktisk etter at jeg gjorde dette at jeg ikke fikk bootet og det røde ledlyset jeg nevnte viste seg.

 

Hadde et håp om å slippe unna med 3-5000 kr om det bare var å bytte hovedkort og kjøpe et litt større kabinett, men forstår nå at jeg nok må skaffe meg ny cpu og ram også om nytt hovedkort ikke vil fungere med det jeg har :) Tenker ikke så mye budsjett, men var fornøyd med ytelsen på denne PCen så trenger ikke noe revolusjonerende bedre. Er forsåvidt fornøyd med kabinettet også, er bare det at jeg syns det var veldig trangt nå som jeg måtte gjøre litt feilsøking. Vanskelig å komme til små skruer med pølsefingre når alt er så knødd :) 

Lenke til kommentar

Jeg kan lage en liste over forslag til deg, hvis du vil handle nytt ..

https://classic.prisjakt.no/list.php?l=598883&view=b

Jeg ville ikke gått noe lavere enn dette ift hva du har. Altermativt går vi opp til ryzen 3000 men da må du ut med en lapp eller to til. Kabinettet er større, og er et av de beste luftkjølte kabinettene som finnes. Ser litt harry ut kanskje .. 

Alt kan handles hos Proshop for ca 4600 kroner.

-----
Hvis du sender meg hk+CPU så kan jeg teste det for deg også. Eller hvis du kjenner noen som vet hva de driver med .. Synd å kvitte seg med noe hvis det egentlig fungerer, og du er fornøyd med ytelsen?

-----

Edit: Var jeg deg ville jeg plukket fra hverandre hele maskinen og rengjort delene (blåse rent for støv). Deretter ville jeg sjekka spenning på, eller byttet bios batteriet (bare fordi). Så ville jeg tatt ut CPU, kontrollert pinnene i socketen på hovedkortet og punktene på undersiden av CPU (se etter skader), rengjort toppen av CPU og undersiden av kjøler (fjerne gammel termisk pasta). Monter CPU i socket, legg på litt ny pasta og monter kjøler. Ta ut og sett inn minnebrikkene (såkalt reseat). Legg hovedkort på en pappeske eller lignende, koble 8 pin og 24 pin kabel fra strømforsyning til hovedkort. Skjermkort, harddisker osv skal ikke kobles til. Koble til mus, tastatur og skjerm til hovedkortet. Start PC ved å legge et skrujern eller lignende mellom de to pinnene for 'powerswtich' på system panel connector på hovedkortet.

 

spc.jpg

Starter ikke maskin nå (svart skjerm, kommer ikke inn i bios) så forsøker du å fjerne en av minnebrikkene og tester denne i flere av sporene. Gjør så det samme med den andre brikken. Får du fortsatt ikke bootet så forsøker du med en annen strømforsyning. Hvis dette heller ikke fungerer så vet du at det er HK eller CPU som er død. Har du ingen annen CPU å teste med så kommer du ikke lenger enn dette,

 

Det er uansett en fordel å vite hva som er dødt. Så kan du vurdere om du vil blåse liv i plattformen igjen eller kjøpe nytt. Vet du hva som er dødt så kan du jo selge de andre delene også :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Sjekket at kortet står skikkelig i sporet?

Strømkablene er satt i skikkelig?

Lest brukermanualen på feilkode/lys, å hva det sier?

Prøv 1 og 1 rambrikke?

Koblet fra alle HDD/SSDer du ikke har OS på?

 

Takk for tips, sveibuen!

 

Kortet virker å stå skikkelig i sporet, samme med strømkablene. Har ikke lest grundig hva lysene betyr, men om jeg har forstått det riktig så er det røde lyset jeg ser et tegn på at maskinen ikke vil boote. Har ikke prøvd 1 og 1 rambrikke enda. Verdt et forsøk! Har prøvd å koble fra alle disker uten OS uten at det hjalp. Har også prøvd å koble ut absolutt alle diskene uten at det gjorde forskjell.

Lenke til kommentar

Dette var supergod hjelp, Kyrre, og veldig generøst av deg å tilby deg å teste hovedkort + CPU! Hadde jeg vært mer teknisk av meg skulle jeg gått gjennom den feilsøkingsguiden du viser til, men orker ikke bruke mye mer tid på å putle med dette :) 

 

Jeg har noen bekjente som kan hjelpe meg med testing, men ikke nå med det samme så jeg tror jeg uansett ønsker å bare oppgradere. 

 

Delene du har funnet og linker til virker interessante, men jeg har ingen erfaring med AMD. Hvordan er den CPUen sammelignet med i7 4790k 4.0ghz som jeg har nå? Tenker spesielt mot bilde-/videoredigering. GPU hjelper jo en del på dette, men er vel fremdeles mye som går på CPU. Er positivt overrasket over prisen på delene, og kan fint gå litt høyere i pris om det vil gi en betydelig oppgradering :) Bør vel uansett ha 32gb ram som jeg har i dag (skreiv feil i åpningsinnlegget mitt) så der blir det noen ekstra hundrelapper.

Lenke til kommentar

Jeg kan lite om redigering. Men vi kan trygt si at ryzen 2600 vil være bedre enn 4790K på alt av produktivitet.

 

Er budsjettet ditt mer romslig kan du også se på ryzen 2700. Da får du enda bedre ytelse på oppgaver du driver med.

 

Og som nevnt tidligere, ryzen 3000 er ute også. Men det blir dyrere.

 

Har du en oppgave som jeg kan teste på min CPU? Så kunne vi sammenlignet. Hvis du vet om noe benchmark som reflekterer dine oppgaver, og som du vet hastigheten på.

Lenke til kommentar

Hva om jeg smeller til med en Ryzen 7 3700X? Eller vil det være overkill for resten av systemet? Eventuelt lite ekstra ytelse mtp. prisforskjellen? Om hovedkortet du linker til passer i det kabinettet jeg allerede har så kan jeg alltids beholde kabinettet og heller bruke det jeg sparer på en kraftigere CPU. 

 

Jeg kan veldig lite om benchmarks så her er jeg dessverre blank..  

 
Lenke til kommentar

Her er et forslag med Ryzen 7 3700X

https://classic.prisjakt.no/list.php?l=601938&view=b

 

Du kan spare penger ved å ta dette hovedkortet

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5164486

 

Men det første jeg nevner vil garantert fungere (Jeg leser at noen får problemer med disse MAX kortene til MSI på Ryzen 3000).

Det første jeg nevner har også feitere VRM og støtte for PCIE4.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Setter stor pris på tipsene du kommer med! Og er forsåvidt enig i at det er dumt å handle før jeg vet hva som er feil, men før dette skjedde var jeg uansett inne på tanken om å oppgradere og når ting nå begynner å svikte så frister det bare enda mer. 

 

PSU er vel det jeg kan minst om. Vet bare at den ikke er helt død ettersom den fyrer opp alt av vifter osv. Hvordan jumpstarter jeg den? Og hva kan en jumpstarting fortelle meg? Googler litt her nå samtidig :) 

Endret av joartho
Lenke til kommentar

Ja det virker i hvert fall som at alt er normalt når det gjelder strøm, men kan jo hende jeg kjøper nye deler nå og så viser det seg at PSUen ikke gjør jobben sin :) Så da må jeg jo ha ny PSU også. Skjermkortet skal jeg få testet på en PC på jobben. Greit å vite at det fungerer før jeg bestiller for det er jo en kostbar del.

 

Ser at med den siste listen du laget så kommer jeg unna med ca 7500 kr om jeg oppgraderer til 32 gb ram. Syns det er en ok pris om det er slik at det blir en bra oppgradering og at den er litt mer fremtidsrettet enn det jeg har nå.

Lenke til kommentar

Det skal jeg gjøre! :) Hva er egentlig det der cashback-greiene hos proshop? Ser at de har mye cashback på flere deler fra ASUS og AMD. Blant annet står det noen steder "opptil €330 cashback", noe som virker litt for godt til å være sant? Er jo snakk om flere tusen kroner. Men når de skriver "opptil" så virker det som at det ikke er helt plankekjøring(?). Syns hele opplegget virker litt suspekt.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til der. På Asus sine sider står det at man får tilbake Max 65 euro på et HK.

 

Jeg vil tro det er en prosentandel av kjøpesum. Og så er det opp til Max 330 euro. Men da har du nok kjøpt møøøøe.

 

Skal du ha x570 hovedkort kan du jo kjøpte Asus TUF kortet, og prøve denne cashback greia. Det er et bra og rimelig kort det. Kommer med og uten Wi-Fi

 

Edit

Du får tilbake 40 euro på tuf med Wi-Fi og 35 på den uten Wi-Fi

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har funnet ut hva som er galt så tenkte jeg kunne oppdatere tråden.

 

Problemet oppsto altså først da jeg etter en omstart plutselig ikke fikk høyere skjermoppløsning enn 640x480 (skjerm med displayport), og etter litt feilsøking, først med drivere og så etterhvert på hardware, så ble alt helt svart og PCen ville ikke boote i det hele tatt. Pga. mitt ønske om uansett å oppgradere PC så var jeg ikke superivrig etter å bruke mange flere timer på å feilsøke, men etter å ha demontert hele PCen og så montert igjen, så bootet den som før, men fikk fremdeles ikke høyere oppløsning enn 640x480. Prøvde så å koble TV til hdmi-inngang på skjermkort og da er det plutselig ikke problemer med oppløsning lenger.

 

Konklusjonen er at PCen er helt fin, men skjermen er nede for telling. Det vil si displayport på skjermen fungerer ikke lenger. Den har kun displayport, dvi og vga. Fikk tak i en dvi-kabel i dag og da får jeg full oppløsning på skjermen. Har også plugget på en overgang fra dvi til displayport og koblet dette i skjermkortet, og da får jeg fremdeles full oppløsning, så da er det ikke noe i veien med displayport på skjermkortet. Prøvde en annen displayportkabel jeg hadde, men det hjalp ikke, så tviler på at det er selve kabelen som er problemet.

 

Fryktelig mye styr når det til slutt viser seg at det er selve skjermen som er problemet, og at det påfølgende problemet med boot nok bare var slruv fra min side :) Slik er det å være urutinert og utålmodig når det gjelder feilsøking.

 

Det positive er at jeg har fått mange gode tips her og er fremdeles interessert i å gå for oppgraderingene som er blitt nevnt, og nå kan jeg med trygghet selge hovedkort, cpu og ram slik at jeg reduserer kostnaden med oppgradering.

 

Så nå skal jeg tråle finn.no og se hva tilsvarende blir solgt for :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...