Gå til innhold

Kjøp av PC til 30 000. Bygge selv eller bruke komplett?


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så tenker jeg å bruke rundt 30 000 på en gaming PC mot slutten av året. Jeg er dog veldig usikker på om jeg burde bygge selv eller bruke en tjeneste som komplett. Det er jo snakk om en del penger her og vil nødig ødelegge en komponent til typ 8000 pga. at jeg ikke har noe særlig tidligere erfaring med å bygge. Jeg lurer derfor på hvor mye ekstra det vil koste meg å få den bygd og om det er mulig å fortsatt delvis skreddersy PC'en med de delene jeg vil ha eller om jeg blir nødt til å si meg fornøyd med en sub-par PC? Koster det et par tusen ekstra, så går jeg for det tryggeste alternativet. PC'en skal brukes til 4k gaming på en ultrawide monitor med opp til 120/144hz. Hvis dere har noe forslag til et build som gir mest verdi for penga, så er det bare å poste det   :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mot slutten av året

Så potensielt ~3 mnd frem i tid?

 

Det er riktignok ingen vesentlige hardware releases på kalenderen fra verken Intel, AMD eller Nvidia på denne siden av nyttår, men priser og tilgjengelighet fluktuerer ofte såpass at det er pent lite vits å detaljplanlegge PC-kjøp så lang tid i forkant. Du får derfor ikke noe konkret handlelisteforslag fra meg i denne omgang.

 

Bygge selv eller bruke komplett?

Folk er forskjellige, og for meg personlig er det viktigste å kunne velge de komponentene jeg ønsker å ha i maskinen. Komplett sin PC-bygger er ofte et ålreit kompromiss ettersom du har en viss mulighet til å konfigurere bygget selv. Du får imidlertid som regel en ganske begrenset liste predefinerte komponenter å velge blant, og oppgraderingene koster som regel flesk.

 

Når tiden for innkjøp nærmer seg bør du vurdere aktuelle alternativer mot hverandre, både ferdigbygg/Komplett PC-bygger, og selvbygg. Komplett har dann og vann ganske gode tilbud på utvalgte konfigurerbare maskiner, slik at prisen kan bli spiselig, kanskje tilogmed konkurransedyktig mot selvbygg, selv om du slenger på noen oppgraderinger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen spesifikke spill du skal spille? eller er det mer allround spilling?

 

Trenger du skjerm, mus, tastatur?

Noen kabinettsmak feks? Mye lys eller vil du ha det stilrent?

Det er vel egentlig grafisk heavy singleplayer spill sånn i utgangspunktet, men kommer også til å spille litt FPS' og MMO'er. Så ja, litt allround gaming.

Jeg tenkte 30k på bare pc. Skjerm blir en av de topp 3 ultrawide'ene på markedet. Mus og tastatur går jeg for Glorious :)

 

Edit: Jeg foretrekker ganske plaine kabinetter. Helst et kabinett med glass, slik at det er mulig å se hardwaren. Kanskje noe basic RGB. Ikke for flashy, hehe. Har sett litt rundt omkring og virker som om det nesten ikke finnes cubes, eller hva enn det heter, å få tak i. Synes det virker veldig fett, men om det blir kronglete sånn i sammenheng med å bygge pcen, så er det absolutt ikke et must.

Endret av gsaga
Lenke til kommentar

Så potensielt ~3 mnd frem i tid?

 

Det er riktignok ingen vesentlige hardware releases på kalenderen fra verken Intel, AMD eller Nvidia på denne siden av nyttår, men priser og tilgjengelighet fluktuerer ofte såpass at det er pent lite vits å detaljplanlegge PC-kjøp så lang tid i forkant. Du får derfor ikke noe konkret handlelisteforslag fra meg i denne omgang.

 

 

Folk er forskjellige, og for meg personlig er det viktigste å kunne velge de komponentene jeg ønsker å ha i maskinen. Komplett sin PC-bygger er ofte et ålreit kompromiss ettersom du har en viss mulighet til å konfigurere bygget selv. Du får imidlertid som regel en ganske begrenset liste predefinerte komponenter å velge blant, og oppgraderingene koster som regel flesk.

 

Når tiden for innkjøp nærmer seg bør du vurdere aktuelle alternativer mot hverandre, både ferdigbygg/Komplett PC-bygger, og selvbygg. Komplett har dann og vann ganske gode tilbud på utvalgte konfigurerbare maskiner, slik at prisen kan bli spiselig, kanskje tilogmed konkurransedyktig mot selvbygg, selv om du slenger på noen oppgraderinger.

Ja, du har sikkert rett i at priser er noe forandra innen jeg kjøper pcen, som vil være tidligst november. Vurderer å smelle til på black friday, om det skulle være noen gode tilbud. 

 

Jeg får vel bare være tålmodig og vente til tiden er inne for å kjøpe før jeg bestemmer meg for noe endelig build. Jeg lager sikkert en ny tråd da og hører litt hva dere tenker  :) takk for inputen!

Endret av gsaga
Lenke til kommentar

 

 

Så potensielt ~3 mnd frem i tid?

 

Det er riktignok ingen vesentlige hardware releases på kalenderen fra verken Intel, AMD eller Nvidia på denne siden av nyttår, men priser og tilgjengelighet fluktuerer ofte såpass at det er pent lite vits å detaljplanlegge PC-kjøp så lang tid i forkant. Du får derfor ikke noe konkret handlelisteforslag fra meg i denne omgang.

 

 

Folk er forskjellige, og for meg personlig er det viktigste å kunne velge de komponentene jeg ønsker å ha i maskinen. Komplett sin PC-bygger er ofte et ålreit kompromiss ettersom du har en viss mulighet til å konfigurere bygget selv. Du får imidlertid som regel en ganske begrenset liste predefinerte komponenter å velge blant, og oppgraderingene koster som regel flesk.

 

Når tiden for innkjøp nærmer seg bør du vurdere aktuelle alternativer mot hverandre, både ferdigbygg/Komplett PC-bygger, og selvbygg. Komplett har dann og vann ganske gode tilbud på utvalgte konfigurerbare maskiner, slik at prisen kan bli spiselig, kanskje tilogmed konkurransedyktig mot selvbygg, selv om du slenger på noen oppgraderinger.

Godt mulig Cascade lake X kommer nå i høst. Ville personlig ventet å sett prisen og ytelsen på denne i forhold til 3900x. Cascade lake X yter 100% sikkert bedre i spill enn Ryzen 3900x. Siden du skal ha gamingpc, så ER latency viktig en god del spill. Ellers blir jo 9900KS en sikker vinner til gaming. 5ghz på 8 kjerner med lav latency.

 

Pris på Cascade lake X blir altså spennende.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde stolt mere på mine egne byggeferdigheter enn hvor flink en tilfeldighet fyr hos komplett er. Hørt hisorier om ledninger som har blitt router gjennom vifter, og at det har vært fult av fettflekker inni maskinen (mulig byggern spiste pizza mens han monterte eller noe)

 

Men noen er nok sikker flinke og da.

 

Dagens skjermkort veier mye og å sende dette montert i ett PCI spor mens posten kaster rundt på esken er og noe jeg ikke ville ønska.

 

 

Sett deg ned en kveld med en kompis som kan dette og monter maskinen sammen. Er faktisk ganske morsomt og du vil jo lære mere til neste gang.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde stolt mere på mine egne byggeferdigheter enn hvor flink en tilfeldighet fyr hos komplett er. Hørt hisorier om ledninger som har blitt router gjennom vifter, og at det har vært fult av fettflekker inni maskinen (mulig byggern spiste pizza mens han monterte eller noe)

 

Men noen er nok sikker flinke og da.

 

Dagens skjermkort veier mye og å sende dette montert i ett PCI spor mens posten kaster rundt på esken er og noe jeg ikke ville ønska.

 

 

Sett deg ned en kveld med en kompis som kan dette og monter maskinen sammen. Er faktisk ganske morsomt og du vil jo lære mere til neste gang.

Tror nesten du skremte meg  til å bygge selv nå. Er jo antageligvis garanti på pcen, men uansett kjipt hvis den kommer frem og er ødelagt. Jeg har bare en kompis som bygger PC'er, men stoler nesten mer på meg selv enn han når det kommer til å være forsiktig med deler. Får vel bare gjøre haugevis med research på forhånd og behandle delene som porselen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har brukt Komplett Battlebox Xtreme til 29 999,- som eksempel.

 

Hver for seg koster delene 29 303,38. Så komplett tar i teorien 696,- for å bygge den for deg, og installere windows og drivere.

700 spenn er ikke allverdens. Spørsmålet er om det er tryggere å bygge på egenhånd, og om det kanskje er litt risky å la noen andre sette fingra på delene, sånn i forhold fettmerker osv. Et dilemma det her  :hm:

Lenke til kommentar

Proshop

Komplett

Netonnet

Elkjøp 

Er fine butikker å handle fra. 
Elkjøp når de har delene på lager så er det veldig enkelt, samt de har gode priser på alt.

Ellers så har du Proshop og komplett, hvor Proshop som oftest er billigere en komplett.

 

Prøv å hold deg til 2-3 butikker når du kjøper deler. Så har du hvertfall en grei oversikt over hvor alt er kjøpt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nesten du skremte meg  til å bygge selv nå. Er jo antageligvis garanti på pcen, men uansett kjipt hvis den kommer frem og er ødelagt. Jeg har bare en kompis som bygger PC'er, men stoler nesten mer på meg selv enn han når det kommer til å være forsiktig med deler. Får vel bare gjøre haugevis med research på forhånd og behandle delene som porselen. 

 

Du trenger ikke behandle delene som porselen. De aller fleste komponenter er LANGT mer robuste enn man tror, og du skal være veldig uforsiktig hvis du mot formodning skulle klare å ødelegge noe til den grad at det ikke fungerer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja AMD cpuer er lett å ødlegge hvis man er uforsiktig, sammen med hovedkort for intel.

Er mulig å bøye sata porter eller kabler.

 

Nå er nok hovedkort bedre ofte beskytter i dag mot statisk elektrisitet, men finnes nok unntak også her.

 

Nå er vel kanskje ikke så vanlig å bytte gpu kjøler for AMD\Nvidia kort, men gjør man det og skulle være uheldig kan man ende med defekt gpu. Som blir kostbart.

 

Har man først ødlagt hovedkort\cpu lønner det neppe å reparere.

Harddisker kan også lett ødlegges med mye vibrasjoner om den står på når harddisken beveges på.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Om du ønsker en kombinasjon av prismessig billig selv-bygg, men ikke ønsker å bygge selv så har du en fyr på Finn som ofte selger "hjemme-snekra" pc'er. Han har alltid noen maskiner ute på Finn.no

 

NY XTREME GRAFIKKMONSTER GAMER i9-9900k RTX 2080 Ti 16GB RAM 500GB SSD

 

Når det gjelder spørsmålet ditt om du bør kjøpe ferdig bygd eller bygge selv så er det nesten bare du som kan svare på det. For det er først og fremst egen interesse som avgjør det. Jeg vil tippe at de fleste av oss som bygger selv gjør det først og fremst fordi vi liker det. Ikke for å spare penger.

 

I dag er det ikke vanskelig å bygge selv. Det finnes så mange guider at du aner ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...