Gå til innhold

PC oppsett, men lurer på CPU kjøling


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi trenger noen råd. Jeg skal bygge opp en ny PC som både sønnen og jeg skal bruke. 

Han skal bruke den først og fremst til gaming, mens jeg skal bruke den til billedbehandling og noe lett videoredigering. 

 

Han har fått tatt ut det meste av komponentene og jeg tror det skal være ok. Men når vi kommer til CPU kjøler er vi litt uenig. Han vil gå for en skikkelig vannkjøler. (han har sikkert rett)

 

Spillingen vil nok være Fortnite, CS, GTF, War Thunder og WoW. (pluss noen som jeg sikkert ikke kjenner til)

 

Oppsettet ser pt. ut som dette:

 

Hovedkort: MSI Z390 MEG Ace

CPU:            Intel Core i7 9700K 3.6GHz LGA1151 Socket

GPU             MSI GeForce RTX 2070 ARMOR

SSD:             Intel Solid-State Drive 660p Series 1024GB M.2 2280 PCI Express 3.0 x4 (NVMe)

PSU:            Corsair RMx Series RM650x 650watt 80 PLUS Gold

RAM:          Corsair Vengeance LPX DDR4-3200 C16 BK

Kabinett:    Fractal Design Meshify C 

 

Pluss en WD caviar blue for mine filer.

 

Men så var det det med kjøling?  Noen forslag?  Også gjerne på oppsettet. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noctua NH-D15 er sikkert bra nok for tung bruk.

Skal du først gå for vannkjøling er det nok Cooler Master MasterLiquid Maker 240 som koster 4 ganger så mye.

Så sier jo litt hvor dyrt og vanskelig man må gjøre det for å få stillegående pc.

 

Takk for tilbakemelding.  Da satser vi på den. 

Lenke til kommentar

Jeg har hatt mindre Noctua-kjølere enn Noctua NH-D15 på skikkelig varme CPU-er og selv der hører man knapt vifta om man legger øret til kabinettet.

Takker så meget. Da blir det luftkjølt. Setter inn et par ekstra vifter i kabinettet for å få skikkelig luftgjennomstrømning. 

Lenke til kommentar

Kikket du på Noctua U12A kjøreren?

Ja. Det kan bli trangt med plassen. Så vi må nok ned i høyde. 15,8 cm på U12A  mot 16,5 vil nok være bedre. Vi har ikke hatt dette kabinettet tidligere så jeg er litt usikker på hvor høyt HK kommer ut fra veggen, og hva den reelle distansen da blir fra HK til vegg.

(takk for tippset)

Lenke til kommentar

Ja. Det kan bli trangt med plassen. Så vi må nok ned i høyde. 15,8 cm på U12A  mot 16,5 vil nok være bedre. Vi har ikke hatt dette kabinettet tidligere så jeg er litt usikker på hvor høyt HK kommer ut fra veggen, og hva den reelle distansen da blir fra HK til vegg.

(takk for tippset)

 

Noctua U12A er en bra kjøler. Ja, en 360mm AIO som Corsair 150i PRO vil være bedre, men koster også mer. Men med luftkjøling slipper du å rote med programvare som Corsair Link. Du kobler viftene til Noctua kjøleren bare til CPU header på hovedkortet, og setter ønsket vifte profil i BIOS. Mye enklere.

 

Bare pass på at du får riktig kjøler : U12A.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Noctua U12A er en bra kjøler. Ja, en 360mm AIO som Corsair 150i PRO vil være bedre, men koster også mer. Men med luftkjøling slipper du å rote med programvare som Corsair Link. Du kobler viftene til Noctua kjøleren bare til CPU header på hovedkortet, og setter ønsket vifte profil i BIOS. Mye enklere.

 

Bare pass på at du får riktig kjøler : U12A.

Takker. Det skal jeg passe på. Regner med at mitt bruk ikke vil gi for høy temp. Poden får følge med om han kjører for hardt.

Lenke til kommentar

Takker. Det skal jeg passe på. Regner med at mitt bruk ikke vil gi for høy temp. Poden får følge med om han kjører for hardt.

 

Noctua U12A skal holde til en 9700K CPU. Det er først når man overklokker den at temperatur kan bli et problem, men det gjelder også om man har en AIO. Pass bare på at du har god kjøling i kabinettet også. I Fractal Meshify C, så bør du ha enten 2 stk 140mm vifter i front som drar kald luft inn, eller 3 stk 120mm vifter - disse bør være vifter som har høyere statisk trykk siden de skal dra luft gjennom støvfilteret i front. Så har du en 120mm vifte bak som drar varm luft ut der.

 

Eksempel på vifter : 

 

- Corsair ML120 PRO / ML140 PRO

Noctua NF-A12x25 PWM

 

Ja, de er svindyre! De må også kobles til 4-pin kontakt på hovedkortet, og du må sette opp en vifte profil på dem i BIOS. Eller en egen vifte kontroller om du ønsker.

Lenke til kommentar

Noctua U12A skal holde til en 9700K CPU. Det er først når man overklokker den at temperatur kan bli et problem, men det gjelder også om man har en AIO. Pass bare på at du har god kjøling i kabinettet også. I Fractal Meshify C, så bør du ha enten 2 stk 140mm vifter i front som drar kald luft inn, eller 3 stk 120mm vifter - disse bør være vifter som har høyere statisk trykk siden de skal dra luft gjennom støvfilteret i front. Så har du en 120mm vifte bak som drar varm luft ut der.

 

Eksempel på vifter : 

 

- Corsair ML120 PRO / ML140 PRO

Noctua NF-A12x25 PWM

 

Ja, de er svindyre! De må også kobles til 4-pin kontakt på hovedkortet, og du må sette opp en vifte profil på dem i BIOS. Eller en egen vifte kontroller om du ønsker.

Perfekt. Tusen takk for hjelpen. Prisen har ikke så mye å si. Det viktigste når man først stepper litt opp er at det skal fungere noenlunde uproblematisk. Jeg skal bestille en av disse. 

Lenke til kommentar

Perfekt. Tusen takk for hjelpen. Prisen har ikke så mye å si. Det viktigste når man først stepper litt opp er at det skal fungere noenlunde uproblematisk. Jeg skal bestille en av disse. 

 

Bytt ut den vifta som følger med kabinettet i front iallefall, slik at du har like vifter der. Den som står bak kan du jo kanskje bruke da. Beste er jo å bytte ut alle.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

LMH1, Betroz og sedsberg! Tusen takk for god hjelp med bygging av ny PC. Poden er strålende fornøyd. Han kan absolutt ikke finne noe å sette fingrene på, når han nå er i Gaming modus. Verre for meg, som nå må ta å sette begrensninger for at jeg selv skal få holde på med fotoredigering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...