Gå til innhold

Rettigheter på Finn.no som selger?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg solgte min gamle gaming PC for ikke så lenge siden og nå blir jeg kontaktet av kjøper som mener "den er for treg og ikke klarer å spille de spillene som var annonsert". Tingen er at da jeg hadde den fungerte den godt og spillte disse spillene godt nok, det er jo derfor jeg skrev det i annonsen. Dette er snakk om en gammel gaming pc med gtx 1050 som ikke er verdens beste kort for gaming, men klarer ting som Lol helt fint. Jeg hadde oppgitt all info om maskinen på annonsen og solgte den billig, i tillegg så gikk jeg ned i pris for kjøperen som prøvde å prute.

 

Spørsmålet mitt er hvilket rettigheter har jeg i en slik situasjon hvor kjøperen vil ha pengene tilbake for noe som ikke stemmer? Jeg vet jo ikke hva han gjorde med maskinen etter at han fikk den, eller hvilket forventninger han hadde til en så billig gammel maskin. Maskinen fungerte som den skulle og all info oppgitt på annonsen var korrrekt. Jeg nekter å gi tilbake pengene. Jeg angrer på at jeg ikke tok video eller noe sånt av maskinen før jeg solgte den, men alle kampene jeg har spillt på lol for eksempel, steam spillene etc. var på den maskinen så jeg har jo på en måte det som bevis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg solgte min gamle gaming PC for ikke så lenge siden og nå blir jeg kontaktet av kjøper som mener "den er for treg og ikke klarer å spille de spillene som var annonsert". Tingen er at da jeg hadde den fungerte den godt og spillte disse spillene godt nok, det er jo derfor jeg skrev det i annonsen. Dette er snakk om en gammel gaming pc med gtx 1050 som ikke er verdens beste kort for gaming, men klarer ting som Lol helt fint. Jeg hadde oppgitt all info om maskinen på annonsen og solgte den billig, i tillegg så gikk jeg ned i pris for kjøperen som prøvde å prute.

 

Spørsmålet mitt er hvilket rettigheter har jeg i en slik situasjon hvor kjøperen vil ha pengene tilbake for noe som ikke stemmer? Jeg vet jo ikke hva han gjorde med maskinen etter at han fikk den, eller hvilket forventninger han hadde til en så billig gammel maskin. Maskinen fungerte som den skulle og all info oppgitt på annonsen var korrrekt. Jeg nekter å gi tilbake pengene. Jeg angrer på at jeg ikke tok video eller noe sånt av maskinen før jeg solgte den, men alle kampene jeg har spillt på lol for eksempel, steam spillene etc. var på den maskinen så jeg har jo på en måte det som bevis.

 

Han visste hva han kjøpte. Bare ignorer han.

 

Finn.no er fullt av slike luringer. Derfor selger jeg helst ikkje på finn.no, men til bekjente eller folk i nærområdet.

Endret av Nizzen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Antakeligvis en som nå angrer på kjøpet da maskinen kanskje ikke lever helt opp til dagens standard. Dersom informasjonen i annonsen stemmer, og det faktisk ikke var noe fysisk feil med maskinen, så er det bare å ignorere denne karen.

 

Det virker som ting er motsatt proporsjonalt når det kommer til å handle elektronikk, jo mindre man betaler jo mer forventer man?

Lenke til kommentar

...Spørsmålet mitt er hvilket rettigheter har jeg i en slik situasjon hvor kjøperen vil ha pengene tilbake for noe som ikke stemmer? ..

Svært enkelt her rent juridisk. 

 

1. Et slikt salg omfattes av den “gamle” kjøpsloven (1988-kjøpsloven). Forutsetter da at du ikke kna anses som yrkesselger av slikt utstyr (grensen er lavere enn en del tror, men intet av det du skriver tilsier noe yrkessalg). 

 

2. Kjøper kan hevde mangel ved slike salg dersom

a) tingen var uegnet til det kjøperen oppgav den skulle brukes til (intet nevnt) 

b) tingen var uriktig beskrevet og på en slik måte at dette rimelig kan tenkes å ha innveriket på kjøpet (intet nevnt) 

c) selger kan sies å ha holdt relelvante opplysninger han kjente/måtte kjenne tilbake

d) det er åpenbart misforhold mellom pris betalt og markedspris (noter ÅPENBART) 

e) selger har direkte “kalket graven” og gått svikaktig frem ved å tildekke ting for at kjøperen ikke skulle oppdage 

 

3. Vil kjøper gjøre mangel ihht 2 gjeldende skal dette gjøres STRAKS (normalt samme dag som kjøper har ting i hende og kan teste, mer enn et par dager skal det SÆRDELES plausibel grunn til. Etter dette er reklamasjonsretten tapt, unntatt for 2 d)-e). 

 

4. Avviser selger - med rimelig begrunnelse - et krav fra kjøper er det kjøper som må dokumentere sin rett til noe som helst og også ta saken inn for forliksrådet i den rettskretsen der selger hører til (om ikke annet er avtalt eller selger har levert hos kjøper i annen krets) 

 

Her er det derfor bare rolig å avvise - med rimelig begrunnelse, og fortrinnsvis skriftlig (for dokumenterbarhetens del) - og så avvente kjøpers utspill. 

 

 

Endret av *NORGE*
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Etter å ha lest svarene så tenker jeg dette skal gå helt fint. Fyren leste annonsen, spurte spørsmål og fikk informasjonen han trengte. Om han angrer etter å ha kjøpt og brukt den så er det bare synd for han. Jeg fatter ikke hvilke forventninger han hadde, fikk den ekstremt billig også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...