Gå til innhold

Omtale av Assassin's Creed (X360)


Anbefalte innlegg

Irriterende å måtte holde ned en knapp hele tiden for blending, og at ikke dette var noe man kunne slå av og på - dette resulterte i at jeg for første gang har måttet ta i bruk munnen for å kontrollere kameraet, så verden kan tydeligvis gå bakover.

Haha det måtte jeg også, sinnssykt teit!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et av de desidert mest oppskrytte spillene i år.

 

Hele assassin-temaet blir meningsløst, når snikingen uansett ender opp i et bruteforce-hack'n'slash-angrep. Heller ingen vits i å snike, eller forsøke å komme seg unna, så lenge det bare er å meie ned for fote til man ikke er ettersøkt lenger. Irriterende å måtte holde ned en knapp hele tiden for blending, og at ikke dette var noe man kunne slå av og på - dette resulterte i at jeg for første gang har måttet ta i bruk munnen for å kontrollere kameraet, så verden kan tydeligvis gå bakover.

 

Repetitive oppdrag (bortsett fra helt på slutten) blir fort kjedelig. Fort gjort å fylle health-baren, og når den er full får man ikke lenger utnyttet bonus fra å redde innbyggere eller klatre alle tårnene. Etter det oppfordres man nesten bare til å kjøre på for å bli ferdig. Jeg gadd i alle fall ikke å bruke en uke på å samle flagg - men så er det sikkert ment for Pokemon-generasjonen uansett...

 

For 5 år siden lagte Ubisoft Montreal Splinter Cell. Dette spillet er i prinsippet ikke noe mer enn Sam Fisher i gamle klær, og på kjedelige oppdrag! Slutten bærer preg av å være en kombinasjon av at spillet måtte lanseres til jul, og at de håper på at noen vil kjøpe en oppfølger av denne klatresimulatoren når de får laget nok nye skins de kan legge på Splinter Cell til at de kan lansere det som AC2.

 

Terningkast 3. Og da har jeg sett bort fra irritasjonsmomenter som at man ikke kommer frem i gatene pga tiggere og menn som vil slåss uten å gå ut av blend-modus (som gjør at man blir oppdaget og havner i meningsløse slåsskamper), samt mangel på undertekst.

 

 

Amen! Noter ned anmelderene som gir spillet terningkast 5 og 6, så vet du hvem du aldri skal stole på lenger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dere tar litt i syns jeg.

Terningkast 3 er ikke å ta i. Terningkast 1 hadde vært i ta i, men de som tar mest i er de som gir dette spillet terningkast 6 - det er gitt av anmeldere som har latt seg blende av alle hypen om dette spillet uten å gjøre seg opp en egen mening om det.

 

Sett i sammenheng med Ubisoft Montreal og Splinter Cell, er jeg overrasket over at ingen anmeldere har gjennomskuet hvor lite nytt dette spillet har å by på. Det var nybrottsarbeid da Splinter Cell kom ut - ikke når det samme studioet bruker samme engine til å lage Splinter Cell i dagslys. Hovedpersonen i AC går og klatrer på samme måte, og dette såkalte Eagle Vision er kun en variant av det Sam Fisher så gjennom sine gizmoer.

 

Anmeldere bør ha evne til å se forbi hva PR-avdelingene vil at vi skal se, samt kunne sette spill inn i en historisk sammenheng, for å kunne uttale seg om hva som faktisk er nyskapende.

Lenke til kommentar

Skal et spill få en 3er bare fordi det ikke er nyskapende nok? Da fortjener ved uncharted en treer også da.Greit at det kan ha litt vel mange irriterende quester og fighting scener, men likevel, det er fortsatt ett av årets beste spill, selv om det kom mange kjempegode spill det året her.

Endret av gormers
Lenke til kommentar
At terningkast 1 er å ta i er det dummeste jeg har hørt på lenge. Spillet var mye bedre enn som så.

Jeg foreslo ikke terningkast 1. Var et motsvar på påstanden om at terningkast 3 var å ta i. Terninkast 1 hadde vært å ta i, ettersom spillet ikke var så dårlig. Terningkast 3 er en middels karakter - til et middels spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skal et spill få en 3er bare fordi det ikke er nyskapende nok? Da fortjener ved uncharted en treer også da.Greit at det kan ha litt vel mange irriterende quester og fighting scener, men likevel, det er fortsatt ett av årets beste spill, selv om det kom mange kjempegode spill det året her.

Nei, men mangel på nyskaping bør ikke gi terningkast 6, slik det har fått flere steder. Terningkast 3 kommer ikke kun av mangel på nyskaping, men som en sum av alle irritasjonsmomentene jeg skrev i den opprinnelige posten (repetisjon, meningsløs sniking, dårlig slutt osv). Har ikke spilt Uncharted, så jeg kan ikke uttale meg om det (selv om det er et av de mest aktuelle PS3-titlene for meg nå).

Lenke til kommentar

 

 

Et av de desidert mest oppskrytte spillene i år.

 

Hele assassin-temaet blir meningsløst, når snikingen uansett ender opp i et bruteforce-hack'n'slash-angrep. Heller ingen vits i å snike, eller forsøke å komme seg unna, så lenge det bare er å meie ned for fote til man ikke er ettersøkt lenger. Irriterende å måtte holde ned en knapp hele tiden for blending, og at ikke dette var noe man kunne slå av og på - dette resulterte i at jeg for første gang har måttet ta i bruk munnen for å kontrollere kameraet, så verden kan tydeligvis gå bakover.

 

Repetitive oppdrag (bortsett fra helt på slutten) blir fort kjedelig. Fort gjort å fylle health-baren, og når den er full får man ikke lenger utnyttet bonus fra å redde innbyggere eller klatre alle tårnene. Etter det oppfordres man nesten bare til å kjøre på for å bli ferdig. Jeg gadd i alle fall ikke å bruke en uke på å samle flagg - men så er det sikkert ment for Pokemon-generasjonen uansett...

 

For 5 år siden lagte Ubisoft Montreal Splinter Cell. Dette spillet er i prinsippet ikke noe mer enn Sam Fisher i gamle klær, og på kjedelige oppdrag! Slutten bærer preg av å være en kombinasjon av at spillet måtte lanseres til jul, og at de håper på at noen vil kjøpe en oppfølger av denne klatresimulatoren når de får laget nok nye skins de kan legge på Splinter Cell til at de kan lansere det som AC2.

 

Terningkast 3. Og da har jeg sett bort fra irritasjonsmomenter som at man ikke kommer frem i gatene pga tiggere og menn som vil slåss uten å gå ut av blend-modus (som gjør at man blir oppdaget og havner i meningsløse slåsskamper), samt mangel på undertekst.

 

 

 

Om du planlegger godt nok, kan de fleste snikmord kan utføres uten at du blir oppdaget før målet ditt er død. Men om du utfører det godt nok, skulle det vært mulig og forbli uoppdaget også etterpå. Å holde nede en knapp for å blende var et veldig lite irritasjonsmoment for meg. Det medførte bare at kameraet ble feilstilt en gang i blant, men det rettet seg jo opp straks.

 

Repetitive oppdrag for å skaffe info er spillets eneste store svakhet etter min mening. Men alikevell, synes aldri det ble kjedelig. Bonus fra tårn og innbyggere ligger jo i kart-oversikt og vigilantes. Å samle flagg gadd jeg heller ikke, men å finne tempel ridderne var litt morro.

 

Har ikke spilt splinter cell så jeg kan ikke utale meg på det.

 

Tiggere som blokker veien din er jo en del av poenget med de. Ja de kan være irriterende men igjen, det er poenget med det. Det eneste jeg ikke likte med de var de gjentok de samme setningene hele tiden. At folk kan dytte deg ut av blendmodusen er jo også en del av utfordringen. Slike folk må unngås om du skal forbli uoppdaget.

 

Nei, men mangel på nyskaping bør ikke gi terningkast 6, slik det har fått flere steder. Terningkast 3 kommer ikke kun av mangel på nyskaping, men som en sum av alle irritasjonsmomentene jeg skrev i den opprinnelige posten (repetisjon, meningsløs sniking, dårlig slutt osv). Har ikke spilt Uncharted, så jeg kan ikke uttale meg om det (selv om det er et av de mest aktuelle PS3-titlene for meg nå).

 

Og at du sier at AC ikke er nyskapende stemmer jo ikke. Synes ikke det er like revolusjonerende som enkelte sier.

Men karakter kontrollen er den beste jeg har vært borti i et spill, fantastisk utført. Gjenskapelsen av folkemengder er også helt noe for seg selv. Slutten har jeg heller ingen ting og si på. Synes historien i spillet er veldig god, og ikke minst fantastisk innvevd i historiske hendelser. Om man vil sette seg inn i alle hendvendelser til aspekter i historien som spillet tilbyr, har man mye og tenke på. (spesielt på slutten)

 

De fleste har svært forskjellige meninger om dette spillet. Men terningkast 3 blir uansett for lavt. Oppfølgeren til dette spillet er iaffal helt øverts på min most wanted.

Lenke til kommentar
Repetitive oppdrag for å skaffe info er spillets eneste store svakhet etter min mening. Men alikevell, synes aldri det ble kjedelig. Bonus fra tårn og innbyggere ligger jo i kart-oversikt og vigilantes. Å samle flagg gadd jeg heller ikke, men å finne tempel ridderne var litt morro.

Jeg samlet også alle tårn, reddet alle innbyggerne, men den delen hadde også mangler. Til å begynne med gav hvert tårn og hver innbygger-oppgave en bar, som etter 15 barer gav en bar til med liv. Denne livsbaren hadde imidlertid en maksgrense, slik at på slutten var det egentlig ikke noe poeng å gjøre noen flere, med mindre man måtte ha viewpoints for å finne kilder (noe som ikke var nødvendig - bare å lete litt i et område som ikke var utforsket), eller ønsket å ha vigilantes for å berge seg ut av en flukt (noe som heller ikke var nødvendig).

 

Når utviklere legger inn slike samleoppgaver, bør de sørge for å ha en motivasjon i andre enden. Men de er ikke de eneste som gjør denne feilen. Zelda spillene har blitt verre med årene på akkurat dette. Alskens figurer som skulle samles i Wind Waker, og bugs i Twiligh Princess. Her var det flagg, og jeg har ikke tenkt å finne ut hva som skjer dersom man bruker en uke på å finne alle...

 

På 360 kan slike ting sikkert ha noe for seg for gamerscore, og er sikkert morsomt hvis man spiller det samme spillet i et år, men appellerer nok mer til Pokemon-generasjonen enn meg.

 

Synes slike samleoppgaver med flaggene går ut over både stemning og realisme i spillet - for ikke å snakke om de informant-oppgavene som gikk ut på at en medsammensvoren assassin hadde noen minutter på seg for å samle inn en haug med flagg (bl.a. gjort i Crackdown). I stedet for å samle inn disse selv, står vedkommende altså å venter (noe som bare blir dumt. Mange andre spill gjør tilsvarende, men hevder ikke å legge stor vekt på realisme), og dessuten passer stoppeklokker dårlig inn i settingen fra denne tiden.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...