Gå til innhold

IKEA trådfri - diverse spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ønsker å bytte ut 15-25 lyspærer i huset med smarte lys fra IKEA. For det meste er det snakk om GU10 spottere (ihvertfall 18stk, flest på stue og kjøkken). De gamle pærene drar 50W. 

 

Fra før av har jeg 9 fargepærer fra HUE. De er flotte, men er også dyre. Kan IKEA lysene kobles direkte på Hue bridge, eller anbefales ikke dette (ser det er forskjellige erfaringer fra nett)? Hvis jeg ikke kan koble IKEA trådfri på bridge, hva av utstyr (bortsett fra minst 1 gateway) trenger jeg for å kunne kontrollere lysene problemfritt? Huset er i to etasjer og jeg ønsker aller helst trådfri lys også ved innkjørsel (avhengig av rekkevidde).

 

Lysene skal for det meste styres fra Google Home, så viktig at det er en problemfri løsning og integrasjon med IKEA lysene, som med hue. 

 

Ser at jeg har hovedsaklig 2 spottere å velge imellom. 2700k til 89,- stykk, eller 2200K-4000K til 149,- stykk. Sistnevnte ser jeg er fysisk større, og kan kanskje bli seendes stygt ut i slike armaturer. Erfaringer eller meninger om det?

 

Ønsker tips, råd og erfaringer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har byttet ut alle mine GU10 pærer hjemme til IKEA sine (30stk) og er veldig fornøyd.

Du kan kjøre disse mot HUE sin hub, men firmware på pærene må være nyere enn den som kom i august 2017.

Når jeg kjøpte mine var de det ingen varehus som solgte oppdaterte pærer så jeg måtte ta med en gateway og remote i tillegg.

Regner med de er oppdaterte i hyllene nå, men budsjetter med innkjøp av en ekstra gateway.

 

Tidligere var fordelen med å kjøre den via hue flere funksjoner. IKEA har oppdatert og utvidet appen sin flere ganger siden den ble sluppet og når jeg oppdaget at man ikke kan kjøre pærene via home kit når de synces med hue hub, tok jeg i bruk hele IKEA sitt system. Jeg savner ingen funksjoner i IKEA som hue ga meg. Feks justere temperatur pr % mens IKEA kun har tre nivåer.

 

Du skal kkke ha noen problem med å styre pærene så lenge du har rekkevidde med ditt trådløse nettverk.

 

Jeg har kun pærer med hvitebalanse som bygger litt ut. Noen av spottene mine har en låsering med tapper som er vridd inn mot pæren for å ta ut pæren. Disse kom i konflikt med utbyggingen av pæren, men er kun en tynn metall låsering slik at jeg vridde disse 90’ vertikalt for å gå klar pærene.

Min oppfatning er at pærene i taket som er på (noe de er når man normalt er i rommet) forsvinner i taket slik at utseende i min vurdering er mindre viktig enn funksjon og pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 IKEA har oppdatert og utvidet appen sin flere ganger siden den ble sluppet og når jeg oppdaget at man ikke kan kjøre pærene via home kit når de synces med hue hub, tok jeg i bruk hele IKEA sitt system. 

 

Takk for svar! Betyr dette også at de ikke vil fungere med google home hvis de synces med hue bridge? 

 

Hvis du måtte bytte ut lysa dine hjemme, ville du valgt kun 2700K pærene eller 2400K-4000K for dobbelt pris?

Lenke til kommentar

Takk for svar! Betyr dette også at de ikke vil fungere med google home hvis de synces med hue bridge? 

 

Hvis du måtte bytte ut lysa dine hjemme, ville du valgt kun 2700K pærene eller 2400K-4000K for dobbelt pris?

Har ikke testet android så det vet jeg dessverre ikke.

Jeg hatrkun de som er med justerbar kelvin, men må nok innse at de fleste står på samme mellom farge konstant.

Ytterst sjelden jeg endrer farge, men dimmer i soner og enkeltpærer hele tiden.

Kjøpte de fleste mine på family kampanje til 30% rabatt. Skulle jeg kjøpt igjen hadde det nok blitt 2700 kelvin på det meste.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Betyr dette også at de ikke vil fungere med google home hvis de synces med hue bridge? 

 

Hvis du måtte bytte ut lysa dine hjemme, ville du valgt kun 2700K pærene eller 2400K-4000K for dobbelt pris?

 

Altså, kommenterer her men google home har jeg ingen erfaring med så den biten kan jeg ikke hjelpe deg med. Som Marzo kjører jeg Apple Homekit. Førsøkte først kun med Ikea pærer Oppimot Hue broen, men da dukket ikke pærene opp i Homekit og måtte derfor kjøpe broen hos Ikea også, om det er likt med google home vet jeg ikke. Blir det slik at du skal kjøpe broen hos Ikea så gjør deg selv den tjenesten å kjøp med en slik, (en styringsenhet, tok den som kostet minst, trenger en en annen så velger en jo selvsagt den). Det er mulig å koble pærene til gateway'en uten en styringenhet, men det er meget tungvint. Da må pærene være ganske så nærme gateway'en. Har du da pærene i taket blir en nødt til å løfte gataway'en opp til lampen hvor pærene sitter. Jeg hadde heldigvis en lang cat6 kabel tilgjengelig, dette er det ikke alle som har liggende, men uansett å løpe rundt der med skjøteledning samt nettverkskabel...

 

Når det kommer til tilkobling av Ikea pærer til Ikea gateway'en er dette erfaringen jeg fikk, men det kan jo være andre har en bedre løsning på hvordan pærene kan kobles til uten styringsenhet, er jo tross alt bare nybegynner når det kommer til trådfri  :)  Denne guiden jeg fulgte forøvrig.

 

Men kan si hva jeg ville gjort angående pærer. Kjøkken, ganger, bad og slike ting ville jeg kjøpt 2700k til. Til stue, spisegruppe og slike ting ville jeg valgt litt annerledes og punget ut litt ekstra for det. Det kommer også an på lampene selvfølgelig. Men har nettopp handlet 2700k pærer selv (Ikea) og puttet de i både i en litt lignende armatur du linker (3 spotter på gangen) og en 5 spotter skinne på kjøkkenet. På kjøkkenet fungerer det greit, men i og med at det er så mange pærer på mindre plass kjører vi kun disse på 40%. På gangen igjen (som er større enn kjøkkenet, omtrent dobbelt størrelse) som ikke kan sammenlignes med kjøkkenet, for vi trenger egentlig mer lys der, kjører vi 3 spotter på 80%. Det blir meget sterkt for øynene. Kommer jo selvfølgelig an på vinkling og styrke på lamper/pærer.

 

Hvis du ikke bor så langt unna Ikea blir mitt råd å først kjøpe inn noen pærer for å teste hvordan det blir, for deretter å eventuelt kjøpe inn flere. Ta gjerne med det den gamle pæren for å sammenligne fysisk størrelse da du er usikker på dette (gjorde dette selv før innkjøp).

 

Litt utenom her, men vi er ikke så glad i slike spott lamper i utgangspunktet og har begynt å byttet de ut, (de var her når vi kjøpte huset). Vi byttet ut en 5 spotter skinne med en ny lampe og ny pære, denne synes vi gir ett mye bedre lys (både for øyne og rom) enn spottene, Dette var jo selvfølgelig en vurdering som vi valgte og er kanskje ikke for alle, men lufter det her for det kan jo hende det kommer andre til gode. 

Lenke til kommentar

Jeg har bytta ut pærene på bad og vaskerom og styrer dem med en trådfri sensor hver. Kjekt å slippe å famle etter lysbryteren (som stod står rett over justeringshjulet til termostaten).

Har dimmet ned pærene slik at det er behagelig (4 GU10-pærer på et lite som med hvite fliser blir fort skarpt), og det er deilig at lyset går på av seg selv, og slukkes automatisk 5 min etter at jeg har gått ut igjen.

 

Kjøpte også en sentral og en dimmebryter til takpæra på soverommet og har lekt litt med talekommandoer med Google home, men dette er for meg ikke modent nok til praktisk bruk enda.

 

Automatisering uten interaksjon funker fint :-)

Lenke til kommentar

Takk for svar til alle! Har vært til kjempehjelp!

 

Jeg har nå fått installert og konfigurert 85% av lysene jeg har kjøpt på ikea (20-25 lys), sammen med 6 (snart 9) hue lys + 2 led-lister.

 

Jeg har også klart å integrere ikea OG hue sin motion detector på samme systemet, og det fungerer kjempebra så langt!

 

Når det kommer til installasjon opp mot bridge (lampene) var dette det aller vanskeligste. Det som fungerer er å installere pære etter pære, og hvis det blir en knute på tråden så bør andre pærer taes ut for å ikke interfere med andre. Jeg vil anbefale denne videoen til alle som skal prøve lignende: 

 

 

Hue essentials (android) appen anbefales på det sterkeste, ihvertfall ved installasjon. Da den er lettere å få kontakt med pærene enn standard-appen fra hue. 

 

Ellers hadde jeg to armaturer i huset hvor noen GU10 og E14 pærer (ikea trådfri) var for store til "støpselet". Blir sannsynligvis byttet ut.

 

Grunnen til at jeg kun har fått koblet på 85% av pærene på systemet enn så lenge er pga rekkevidde (må låne lenger skjøteledning av nabo for å koble på bridge, kun for å finne pæren). Bruker lysene ute og inne. Rekkevidde fra bridge når pærene er koble på virker mer enn god nok!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ja Ja Ja Jonas

 

Ja, er bare riktig hvis du kobler det sammen med Hue, eller fungerer det kun med Ikea også?

 

Jeg har ikke fått rotet meg til å teste dette med Hue kontrollere enda, men tror det fungerer tipp topp å koble flere pærer på samme kontroller fra Hue.

Med kun Ikea har jeg aldri klart å koble en ikea pære til mer enn en ikea kontroller?

 

 

 

 

Richard

Lenke til kommentar

Jeg forstod det slik som at med "flere kontrollere" så mente Jonas en kontroll og en motion sensor på samme pære. Det er jeg ganske sikker på fungerer, selv med et reinspikka ikea-sett. Du kan dog ikke overstyre lysene AV når motion sensor er koblet til, da må denne deaktiveres som jo er tungvint (dog mulig med hue). Men som jeg skjønte det så kunne Jonas tenke seg å ha kontinuerlig motion sensor på, med mulighet for å kjøre lysene på med fjernkontroll i tillegg. Det er mulig. Overstyrere motion sensor AV er mulig med hue.

 

Jeg har koblet alt opp mot hue bridge og jeg anbefaler alle å gjøre det samme, da mulighetene gjennom tredjeparts hue-apper er nærmest ubegrenselige (også med ikea produkter som motion sensor og kontrollere). Så dette er defintivt mulig, men jeg ble nå litt usikker på om et rent ikea-sett vil la seg koble seg opp mot en app (uten hue). Beklager dårlig formulert tekst, men håper det var forståelig.

 

Når det er sagt så er jeg ganske sikker på at du kan koble til en og samme ikea trådfri pære til både motion sensor og ikea kontroll. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...