Gå til innhold

Gjøre huset smart?


Anbefalte innlegg

Hei. Har noen spørsmål ang om å gjøre huset mitt "smartere". Huset er helt nytt og stod ferdig i juli 2018. Lister opp nedenfor det jeg ønsker å ha appstyring på (evt google home) og da gjerne alt innenfor ett grensesnitt.

 
  • Daikin varmepumpe
  • Glamox panelovn
  • 3x soner med varmekabler (ikke så viktig)
  • 6x led dimmere
  • 4x somfy screens
  • yale doorman v2n (har app fra verisure nå)
  • flexit uni 3 ventilasjonsanlegg

 

Noen som har forslag til hvilket system jeg burde gå for, og har ca pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte mer på systemet, vill du programmere det selv? Umulig å foreslå noe uten mer detaljer:)

Ser for meg en appstyrt hub med et intuitivt grensesnitt som de forskjellige enhetene kobler seg til, og som ganske enkelt bare utfører de oppgavene den får beskjed om. Eller er vi ikke der enda? 

 

Vet det man kan styre daikin varmepumpen via wifi, likeså somfy screens. Og elektriker har fortalt at han kan koble en "boks" bak hver av dimmerne, slik at jeg kan bruke dette blir helt skjult og jeg kan bruke dimmerne som idag. Når det kommer til ventilasjonsanlegget er jeg usikker, men ser ut som det fins løsninger for det også. 

Endret av stinger82
Lenke til kommentar

Ser for meg en appstyrt hub med et intuitivt grensesnitt som de forskjellige enhetene kobler seg til, og som ganske enkelt bare utfører de oppgavene den får beskjed om. Eller er vi ikke der enda? 

 

Vet det man kan styre daikin varmepumpen via wifi, likeså somfy screens. Og elektriker har fortalt at han kan koble en "boks" bak hver av dimmerne, slik at jeg kan bruke dette blir helt skjult og jeg kan bruke dimmerne som idag. Når det kommer til ventilasjonsanlegget er jeg usikker, men ser ut som det fins løsninger for det også. 

 

Det finnes utrolig mange løsninger med forskjellig nivå av egeninnsats. Ønsker du bare en boks som tar inn signalene og du styrer de selv ville jeg sett på de "enkle" løsningene som futurehome feks. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tibber er en glimrende strømleverandør med "litt attåt", men gir ikke akkurat det jeg vil kalle "smarthus".

Det er helt riktig, men jeg mener likevel det er en av grunnsteinene som legger føringer for hvordan resten blir. Da er det for eksempel veldig greit å bygge på med Sensibo varmepumpestyring, Futurehome på hub, HeatIt på gulvtermostater, Fibaro på veggplugger, Aeotec på varmtvannsbereder, Easee på elbil-lader og Fibaro brannmeldere/temperaturfølere osv. Også dimmere kan styres i Futurehome men der har jeg ikke egen erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...