Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Noen som vet om noen greie levrandører av Z-wave-produkter som leverer til norge?

Norsk leverandør med base i Bergen: www.smarthus.info :)

Der handlet jeg mitt X10-utstyr.

 

 

Takk for tipset, har allerede jekekt de ut, men synes z-wave-utstyret er litt stivt priset, lurte på om det var noen andre levrandører, generelt er jo elektro-uttyr ganske sykt priset i forhold til det jeg antar er produksjonskostnad, jeg tro feks neppe en dimmer er dyrere å lage enn en god strømforskyning til PC, allikevel er prisene i samme gate...

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Utrolig spennende lesing! Jeg har lest litt å prøvd meg litt fram de siste dagene. Har nå kjøpt en TellStick å prøver og få den til å funke med Homeseer, men finner ikke plugginen som trengs for å få det til å funke. Ser du bruker en RFXCOM, er den vanskelig å sette opp å benytte? Tenkte også på et oppsett med diverse Squeezebox enheter til musikkstyring.

 

Planen var å handle inn, en DT366 fra DT Research (med HSTouch) vis ikke noen har et bedre forslag. En USB-UIRT eller en Global Cache GC-100, til å styre tv, anlegg, dekoder, HTPC osv. Diverse Nexa utstyr for lys styring. Dette virker som et greit oppsett for meg, men vis noen har innspill er det bare å komme med det. Er veldig nybegynner på dette, men har vel blitt bitt av basillen. :D

 

Eirik

Lenke til kommentar
Utrolig spennende lesing! Jeg har lest litt å prøvd meg litt fram de siste dagene. Har nå kjøpt en TellStick å prøver og få den til å funke med Homeseer, men finner ikke plugginen som trengs for å få det til å funke. Ser du bruker en RFXCOM, er den vanskelig å sette opp å benytte? Tenkte også på et oppsett med diverse Squeezebox enheter til musikkstyring.

Plugin'en til TellStick i HomeSeer er veldig beta, men send meg en epost på PM, så kan jeg sende den til deg. Den er laget av en svenske som ikke utvikler den mer, da han mistet koden i et harddiskkræsj. (Det er fremdeles .NET så det burde være mulig å løse, men jeg tror ikke han vil fortsette med utviklingen).

 

RFXCOM plugin'en fungerer kun med RFXCOM hardware (logisk nok) men er utrolig enkelt å sette opp, og har betydelig bedre rekkevidde og stabilitet enn TellStick'en. Jeg har testet begge deler en stund nå, og i mine øyne er det omtrent ikke konkurranse. Tellstick er et leketøy i sammenligning. Nok en fordel med RFXCOM er at du får tak i både mottakere og sendere (Tellstick er bare sender), og kan da utvide med temperatursensorer, trådløse brytere og annet "snacks". WAF i heimen er høy for tiden. :)

 

Det finnes (selvfølgelig) en egen SqueezeBox plugin til Homeseer, om du ikke har funnet den. Jeg har begynt på en (veldig) enkel Spotify-plugin, men jeg har ikke så mye fritid til overs jeg har lyst til å kaste bort foran en skjerm for tiden, så det går litt seint...

 

Planen var å handle inn, en DT366 fra DT Research (med HSTouch) vis ikke noen har et bedre forslag. En USB-UIRT eller en Global Cache GC-100, til å styre tv, anlegg, dekoder, HTPC osv. Diverse Nexa utstyr for lys styring. Dette virker som et greit oppsett for meg, men vis noen har innspill er det bare å komme med det. Er veldig nybegynner på dette, men har vel blitt bitt av basillen. :D

DT366en ser grei ut. Som med alt utstyr så er det jo "jo raskere, jo bedre" som gjelder, og jeg er glad i at jeg iallfall har 1024x768 oppløsning på min enkle touch screen. Jeg har en gammel versjon av Elo 1520 som er såpass treig at jeg kjører HStouch via Remote Desktop på den.

 

I tillegg kjører jeg også HStouch på min HTCX7500 med 800x600 og det fungerer også utmerket (den står på nattbordet).

 

 

USB-UIRT er utmerket til å styre IR med, det tar bare litt tid å sette opp alle kodene. Men når det er gjort fungerer det utmerket, faktisk sender USB-UIRT bedre enn min Logitech Harmony 885 har jeg en følelse av-

 

 

Nexa-utstyret er bra, jeg er positivt overrasket. De har gode mottakere, og ekstremt lavt effektforbruk (godt under 0.5 W i standby) sammenlignet med Waveman (trekker 3-4 W i standby).

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bestilte rfxcom for noen dager siden. Hvor lang tid bruker det å ta?

En liten uke, sånn cirka. Postgangen i Europa er ikke kjapp...

 

 

Hva er billigste temperatursensor som kan kobles opp mot rfxcom? Hva slags rekkevidde kan jeg forvente meg?

Oregon Scientific er billigst, tror jeg. Jeg bestiller fra UKWeatherShop: http://www.ukweathershop.co.uk/acatalog/oregon_scientific_was.html

 

 

Her er listen over de RFXCOM støtter: http://rfxcom.com/oregon.htm

 

 

Kan jeg dimme skinnen med spotter fra ikea jeg har i taket? Målte 17V DC på den, noe som høres helt feil ut med 12V-spotter.

Det vet jeg ikke. Mulig at Nexa har en trafo med dimmer...

http://www.globy.no/productview/19389976/ men det er en 12V trafo da.

 

Hva står det på trafoen fra Ikea (det er jo et krav at de skal merkes)?

Lenke til kommentar

Hmm. Nå har jeg koblet til rfxcom-transmitteren. Men hvordan får jeg den til å kjenne igjen nexa-dimmeren?

 

Homeseer med rfxcom-plugin er instalert.

 

Må jeg ha programmert dimmeren med en nexa-fjernkontroll for å få det til å fungere?

Nei. Legg Nexa-fjernkontrollen et sted hvor du ikke finner den igjen. Du har ikke bruk for den. ;)

 

Det er en Nexa-dimmer uten "hjul" på baksiden?

 

Dette er fint beskrevet i RFXCOM-manualen, men her er en kort beskrivelse av alt du må gjøre:

(0. Aktivere plugin'en under Tools -> Setup -> Interfaces -> Trykk på "Disabled" og "Save" (nederst på siden))

1. Trykk på RFXCOM-knappen på andre knapperad.

2. Aktivere transmitteren under "Interfaces" (grønn knapp) med riktig COM-nummer (det finner du i Device Manager)

3. Legge til en device under "Output dev." (grønn knapp)

4. Trykk "Add device"

5. Spesifiser navn, sted, kode (f.eks. "A1"). VIKTIG: Type skal være "AC DIMMER" for selvlærte Nexa-dimmere. :)

6. Trykk "Add" nederst.

7. Gå så til "Status" siden hvor du vil finne din nye dimmer-device.

8. Sett dimmeren din i et støpsel, og trykk på knappen på den.

9. Ved bruk av HomeSeer, skru device'n din PÅ.

 

Sånn! Du skal nå kunne kontrollere dimmeren med HomeSeer. :)

 

 

Det så jo ut som en brutal liste, men det er ekstremt enkelt når du har gjort det en gang. :)

 

Forøvrig er en enkel QuickStart til RFXCOM med HomeSeer her: http://rfxcom.com/documents/Quick_Start_Homeseer.pdf

Lenke til kommentar

Har ikke funnet ut noe om X2D utenom at det er en proprietær løsning.

Hva trenger du for å styre noe vie X2D?

 

Transformatoren selges til 249,- hos Globy, jeg vet ikke om du finner den billigere. Jeg bruker Kelkoo...

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Kan du dele vekkerklokkescriptet ditt?

 

Har montert skinne med 3x50W halogenspotter som peker rett mot hodeputen nå, og mangler bare et lite script.

Selvfølgelig! :)

 

 

Jeg har nettopp oppgradert det, da jeg fant ut at HomeSeer støttet System.Timers (og etter å ha tenkt meg om så er det en selvfølge). I tillegg er Nexa's dimmere ikke helt lineære (de øker logaritmisk), så jeg brukte en enkel kurvetilpasning for å finne en fornuftig økning slik at økningen blir eksponential istedenfor.

 

Dette scriptet kopieres i en tekstfil, lagres som "SunshineClock.vb" i "C:\Program Files\HomeSeer 2\Scripts\ mappen (eller tilsvarende).

    Private devMaster As String = "D10"

   Private WithEvents tmr As Timers.Timer
   Private counter As Single = 1
   Private bolIsRunning As Boolean = False
   Private Const steps As Integer = 30 'Preset dim has 32 steps. Regular dim usually has 10 steps.'

   Public Sub Main(ByVal p_params As String)
       If p_params = "start" Then
           Start()
       Else
           If bolIsRunning Then Stopp()
       End If
   End Sub

   Public Sub Start()
       counter = 1

       tmr = New Timers.Timer
       tmr.Interval = CInt(1000 * 60 * 30 / steps) '30 minutes / steps * 60 seconds pr minute * 1000 milliseconds pr second'
       tmr.AutoReset = True

       tmr.Start()

       bolIsRunning = True
       hs.WriteLog("Alarm Sunshine", "Good morning sunshine! Timer has started.")
       IncreaseLight()
   End Sub

   Public Sub Stopp()
       tmr.Stop()
       tmr.Close()
       tmr.Dispose()

       bolIsRunning = False
       hs.WriteLog("Alarm Sunshine", "Timer has been stopped")
   End Sub

   Public Sub Elapsed(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Timers.ElapsedEventArgs) Handles tmr.Elapsed
       IncreaseLight()
   End Sub

   Private Sub IncreaseLight()
       Dim dimlevel As Integer = GetDimlevel(counter)
       hs.ExecX10NoLog(devMaster, "preset dim", dimlevel, 0)
       hs.WriteLog("Alarm Sunshine", "Light has been increased (time: " & counter & " - level: " & dimlevel & ")")
       counter += 1

       If dimlevel >= 31 Then
           bolIsRunning = False
           Stopp()
       End If
   End Sub

   Private Function GetDimlevel(ByVal time As Integer)
       Return Math.Ceiling(0.00019 * time ^ 4 - 0.0081 * time ^ 3 + 0.1197 * time ^ 2 - 0.4465 * time + 1)
   End Function

Den første linjen, Private devMaster As String = "D10", må du endre. Mitt lys har kode D10, du må endre dette til den du har.

 

 

 

Så må du lage to events som vist nedenfor:

post-13975-1267693093,3935_thumb.png

 

Det nederste eventet starter scriptet, og er det viktigste. Eventet skal trigge på "Absolute Time" og ikke på lørdag eller søndag. Under "Actions" må du legge til en "Run Script" action, velge SunshineClock.vb i nedtrekksboksen og skrive ("Main","start") i feltet for "Optional parameters" (du må kanskje trykke på en knapp som heter "Advanced view" først).

 

I tillegg ser du at jeg har lagt til en "Condition" til triggeren. Jeg har opprettet en device som heter "Vekkeklokke" (i gruppen "Innstillinger") og typen er "Virtual" (istedenfor Applicance eller Light module, f.eks). Denne skrur jeg av og på alt ettersom jeg vil at lyset skal skru seg på om morgenen.

 

 

Det øverste eventet i bildet er i tilfelle jeg angrer meg, og ikke vil stå opp allikevel. Når jeg skrur av "D10" som heter "Soverom" (og ligger i gruppen "Kontroll"), vil jeg at scriptet skal stoppes før det er ferdig. Ellers vil jo bare lyset skru seg på igjen neste gang Timeren trigger.

 

 

Voilá! Du vil i morgen våkne til et lys som blir kraftigere og kraftigere over en halv time.

 

 

 

 

 

Hei!

 

Er det noen som har testet micro matic sine produkter?

Jeg skal begynne på hus systemet mitt nå snart..

 

Så jeg lurer på om Gira er noe tess? Med tanke på pris kontra funksjonalitet..

Skal du ha EIB/KNX er vel Micro Matic like greit som noe annet. Dyrt blir det uansett, men når man likevel skal bygge nytt så er jo ikke ekstrakostnaden så stor... ;)

 

Skal du ha Funkbus, lurer jeg på om jeg heller hadde gått for Z-wave. :)

Da kan du velge i programvare, istedenfor å måtte bruke leverandøren sitt. Det kan være bra, men det trenger ikke være det.

 

 

På søndag i 7-8 tiden har HST et webinar om Z-Wave (selvfølgelig ved bruk til HomeSeer).

http://forums.homese...ad.php?t=139632

Lenke til kommentar

Hei!

 

Er det noen som har testet micro matic sine produkter?

Jeg skal begynne på hus systemet mitt nå snart..

 

Så jeg lurer på om Gira er noe tess? Med tanke på pris kontra funksjonalitet..

 

Skal du ha EIB/KNX er vel Micro Matic like greit som noe annet. Dyrt blir det uansett, men når man likevel skal bygge nytt så er jo ikke ekstrakostnaden så stor... ;)

 

Skal du ha Funkbus, lurer jeg på om jeg heller hadde gått for Z-wave. :)

Da kan du velge i programvare, istedenfor å måtte bruke leverandøren sitt. Det kan være bra, men det trenger ikke være det.

 

 

På søndag i 7-8 tiden har HST et webinar om Z-Wave (selvfølgelig ved bruk til HomeSeer).

http://forums.homese...ad.php?t=139632

 

Hmmm. Ikke nytt, skal renovere. Men det er mye som skal gjøres, så å trekke rør å legge opp nytt elektrisk er ikke noe stress :-)

 

Hvilken pris klasse snakker vi om på EIB/KNX? Er det noen som har eksempler på priser? Dimmere, bryterpanel, osv? Er ny i smarthus, men liker veldig godt E22 bryterene til Micro Matic.

 

Hvordan er det å jobbe med EID/KNX hos Micro Matic? Er det enkelt å programmere selv? Hva er fordelen med det kontra Funkbus?

Lenke til kommentar

En EiB/Knx-dmmer koster omtrent 1000 kr der jeg har sett priser, i tilegg er mye av utstyret lagd for å sitte i sikringsboksen, neo som er upraktisk (men standarden støtter at det er ute ved uttaket). I tilegg så er programvaren som man i utgangspunktet er tenkt å bruke ganske dyr (ETS), det er riktignok en SDK-sak som gjør at det skal kunne brukes i andre program, men jeg vet ikke om noen som støtter det per i dag av de vanlgie kontrollprogrammene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hmmm. Ikke nytt, skal renovere. Men det er mye som skal gjøres, så å trekke rør å legge opp nytt elektrisk er ikke noe stress :-)

 

Hvilken pris klasse snakker vi om på EIB/KNX? Er det noen som har eksempler på priser? Dimmere, bryterpanel, osv? Er ny i smarthus, men liker veldig godt E22 bryterene til Micro Matic.

 

Hvordan er det å jobbe med EID/KNX hos Micro Matic? Er det enkelt å programmere selv? Hva er fordelen med det kontra Funkbus?

Jeg ville anbefale å lese HjemmePCs "Smarthus fra A til Å". De tar opp en del av problemstillingene. Ofte får man det man betaler for, men min vurdering av EIB/KNX er at man betaler mer enn det man får...

 

 

Da jeg startet ventet jeg bittelitt på ZigBee (som skulle bli en stor konkurrent til Z-Wave, med fordeler som at det er en åpen standard). Men det tok aldri av som man forventet.

 

Z-Wave var for dyrt for meg der og da. Jeg skulle bare "teste litt" for egentlig ville jeg bare ha en PC til å reagere med en bevegelsessensor, og jeg startet dermed med den gamle X10-standarden. Hos meg fungerer den rett og slett ypperlig. Så jeg har mye X10 og har i den senere tid også utvidet med RF vha RFXCOM og Nexa-utstyr.

 

 

Noe av det som er viktig for meg er at hjertet i hele styringen er så konfigurerbart som over hodet mulig. Mangler det funksjonalitet, bør det være enkelt å utvide det. Akkurat det er den store styrken til HomeSeer, og det finnes få andre programmer som har like gode SDKer og APIer. En følge av det er at det finnes mange utvidelser i form av plugins og scripts, og om ny teknologi har fornuftige APIer så er det kjapt gjort å støtte nye.

 

 

Skulle jeg startet helt på nytt hadde jeg nok fremdeles brukt RF med RFXCOM og Nexa, men hovedparten hadde blitt Z-Wave istedenfor X10. :)

Selv om Z-Wave er ca. 2-3 ganger dyrere enn X10, tror jeg fremdeles prisen ville bli langt rimeligere enn EID/KNX. Dessuten står man friere ettersom det finnes mye som støtter Z-Wave (og forsåvidt X10).

Lenke til kommentar

Jeg har ikke inntrykk av at z-wave er så vanvittig mye billigere enn EiB/Knx for tilsvarende produkter (men z-wave er jo også dyrt), og jeg trro (men det er jo umulig å vite) at EiB/Knx vil stå som standard lengre fram i tid enn z-wave, det har ganske bred støtte blant mange store aktører. Men dette er jo delvis spekulasjonsbasert sålart, vanskelig å spå hvordan slikt utvikler seg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har ikke inntrykk av at z-wave er så vanvittig mye billigere enn EiB/Knx for tilsvarende produkter (men z-wave er jo også dyrt), og jeg trro (men det er jo umulig å vite) at EiB/Knx vil stå som standard lengre fram i tid enn z-wave, det har ganske bred støtte blant mange store aktører. Men dette er jo delvis spekulasjonsbasert sålart, vanskelig å spå hvordan slikt utvikler seg.

 

AtW

Fordelen med Z-wave i forhold til andre protokoller er at Z-wave protokollen er godt definert, og ettersom den eies av Zensys tillates det heller ikke at produsenter legger til "egne små tweaks" som gjør at forskjellige produkter ikke er kompatible selv om de i utgangspunktet støtter samme standard. Så vidt jeg har forstått er dette et forholdsvis stort problem med f.eks. EIB/KNX og Zigbee.

 

 

Den siste elektrikeren som var innom huset var faktisk litt misunnelig på hva mitt system kunne gjøre i forhold til hans system. I tillegg var mitt vesentlig billigere enn hans. Og han fikk sitt til innkjøpspris...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke inntrykk av at z-wave er så vanvittig mye billigere enn EiB/Knx for tilsvarende produkter (men z-wave er jo også dyrt), og jeg trro (men det er jo umulig å vite) at EiB/Knx vil stå som standard lengre fram i tid enn z-wave, det har ganske bred støtte blant mange store aktører. Men dette er jo delvis spekulasjonsbasert sålart, vanskelig å spå hvordan slikt utvikler seg.

 

AtW

Fordelen med Z-wave i forhold til andre protokoller er at Z-wave protokollen er godt definert, og ettersom den eies av Zensys tillates det heller ikke at produsenter legger til "egne små tweaks" som gjør at forskjellige produkter ikke er kompatible selv om de i utgangspunktet støtter samme standard. Så vidt jeg har forstått er dette et forholdsvis stort problem med f.eks. EIB/KNX og Zigbee.

 

 

Den siste elektrikeren som var innom huset var faktisk litt misunnelig på hva mitt system kunne gjøre i forhold til hans system. I tillegg var mitt vesentlig billigere enn hans. Og han fikk sitt til innkjøpspris...

 

Ja, nøkkelen til et kult system er jo å ha en ordentlig PC i midten, da kan man jo gjøre utrolig mye kult, og i prinsippet blande alt mulig oppsop, men det er jo greit for egen del å kanskje holde seg til noen få produkter :) Det virker forøriv som ETS støtter de fleste Eib/knx-produkter uten at jeg har testet alt mulig rart, alle produkter jeg har sett ligger inne i utstyrsbilioteket. (dog er det mulig andre kontrollere som ikke går via PC er mer plaget med manglende kompabilitet).

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...