Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Hei..

 

Er det noen på dette forumet som har vært utvekslings student i USA? Jeg har i lengre tid vurdert om jeg skal ta et års pause det andre året på videregående og heller ta et år på High School. Derfor lurer jeg på om det er andre på forumet som vil eller har vært utvekslings student i USA?

 

Hvem ordnet oppholdet for deg(EF, AFS osv.)?

Hvem betalte og hvor mye betalte du/dere?

Var det lett å få venner?

Hvordan var det på skolen?

Hvor i USA bodde du?

Trivdes du?

Er det noe du vill gjort igjen?

 

:cool: Det er visst nok spørsmål nå :tease:

 

Et til: Vil dere som har vært der anbefale å ta et år der borte?

5879506[/snapback]

 

har ikke vært utvekslings student/elev men bodd der i 5 årt (1/3 av livet mitt) så får svare på noe av det bare for litt hjelp.

 

3. var ganske enkelt for meg, og jeg er heller ikke den ubersosiale typen.

 

4. det var ok på skolen, hyggelig gode læere når man tenker å det.

 

5. Ridgewood, Bergen County, New Jersey, East Coast

 

6. Trivdes ganske godt

 

7. Har ikke noe imotnorge men jeg hadde gjort det igjen ;)

Endret av Bruker_Wilhelm
Lenke til kommentar

I shall defeat you with my wall of text.

Bor nå i Frankenmuth, Michigan som utvekslingsstudent, og anbefaler deg på det sterkeste. For å ta det systematisk:

 

1: EF har ordnet alt for meg, har ikke opplevd noe negativt med dem. Betalte 46000, og fikk 44200 i stipend.

 

2: Det er veldig lett å få venner, men det varierer nok med størrelsen på skolen. På den ene siden er det lett å få oppmerksomhet på en liten skole, på den andre siden er det flere potensielle venner på en stor.

 

3: Jeg liker skolen her bedre enn i Norge pga stor valgfrihet, greit poengbasert karaktersystem, og lengre timer; mindre forskjellige fag per dag. Har også samme timeplan hver dag, noe som er veldig greit. Lærerne er også utrolig hjelpsomme.

 

4: Som sagt, bor i Frankenmuth (AKA "Chickentown") Michigan.

 

5: J-A. Perfekt.

 

6: Når jeg er ferdig med utdanningen skaffer jeg meg en koffert og en en-veis flybillett og drar tilbake hit for å slå meg ned.

 

Hvis du / familien din har nok penger til å sende deg ut et år, GJØR DET. Du får en opplevelse for livet, lærer mye, og året kan telle (Jeg går VK1 her ("senior year") og begynner på VK2 med en gang jeg kommer tilbake.)

Lenke til kommentar
Hei..

 

Er det noen på dette forumet som har vært utvekslings student i USA? Jeg har i lengre tid vurdert om jeg skal ta et års pause det andre året på videregående og heller ta et år på High School. Derfor lurer jeg på om det er andre på forumet som vil eller har vært utvekslings student i USA?

 

Hvem ordnet oppholdet for deg(EF, AFS osv.)?

Hvem betalte og hvor mye betalte du/dere?

Var det lett å få venner?

Hvordan var det på skolen?

Hvor i USA bodde du?

Trivdes du?

Er det noe du vill gjort igjen?

 

:cool: Det er visst nok spørsmål nå :tease:

 

Et til: Vil dere som har vært der anbefale å ta et år der borte?

5879506[/snapback]

 

1. Jeg reiste med STS og har egentlig ikke noe negativt å si om dem. Jeg hadde veldig lite kontakt med dem da, så det kan ha noe med det å gjøre.

 

2. Mors og fars betalte for meg, og det kostet vell rundt 60 000, så fikk jeg ca 50 000 i stipend som jeg hadde til lommepenger (+ litt ekstra)

 

3. Jeg startet på fotballaget på skolen, og fikk fort noen venner der. Vi startet treningene 1 uke før skolen startet, så jeg hadde heldigvis noen kjenninger før jeg begynnte. Vil så absolutt anbefale å være med på noe sport eller klubb.

 

4. Skolen var innmari lett. Tok vk1 der, og hadde snitt på 5.8 (A=6, B=5, osv..) og jeg tok fysikk, matte og tysk. (Har rundt 4.5 gjennomsnitt her.)

 

5. Jeg bodde i en forstadsby til Chicago, ca 20 min fra sentrum.

 

6. Jeg tror jeg var veldig heldig med familien jeg kom til. Selv om de ikke hadde noen unger trivdes jeg innmari bra. De tok meg med til Maui (hawaii) og Breckenridge i colorado for å kjøre ski.

 

7. Jeg ville uten tvil gjort det igjen, og skal prøve å få tatt 4. året på ingeniør studie i Vancouver i Canada.

 

Hvis det er mulig vil jeg anbefale deg å dra på et førkurs eller hva det heter. Jeg fikk 10 sinnsykt kule dager litt utenfor New York på et college med mange andre utvekslingsstudenter.

 

 

Bor nå i Frankenmuth, Michigan som utvekslingsstudent, og anbefaler deg på det sterkeste. For å ta det systematisk:

5946623[/snapback]

 

Det er den byen med den enorme julebutikken, er det ikke ? Jeg vet jeg var der en liten tur iallefall, men husker ikke helt om det var der den butikken var.

Lenke til kommentar

Er litt off-topic dette her da, men en venninde av meg dro nylig på utveksling til USA, og hun havnet hos en psykopatisk kvinne som stengte henne inne, tok mobilen hennes, og isolerte henne i flere uker før moren hennes klarte å ordnet opp i det hele! Så vær forsiktig.. dette var nedi sør ett eller annet sted, ut på bygda...

 

:)

Lenke til kommentar
Er litt off-topic dette her da, men en venninde av meg dro nylig på utveksling til USA, og hun havnet hos en psykopatisk kvinne som stengte henne inne, tok mobilen hennes, og isolerte henne i flere uker før moren hennes klarte å ordnet opp i det hele! Så vær forsiktig.. dette var nedi sør ett eller annet sted, ut på bygda...

 

:)

5957585[/snapback]

 

Dette velger jeg å ikke tro på.. Alle familiene er svært nøye sjekket, så muligheten for å komme til en slik familie er liten...

Lenke til kommentar
Er litt off-topic dette her da, men en venninde av meg dro nylig på utveksling til USA, og hun havnet hos en psykopatisk kvinne som stengte henne inne, tok mobilen hennes, og isolerte henne i flere uker før moren hennes klarte å ordnet opp i det hele! Så vær forsiktig.. dette var nedi sør ett eller annet sted, ut på bygda...

 

:)

5957585[/snapback]

 

Dette velger jeg å ikke tro på.. Alle familiene er svært nøye sjekket, så muligheten for å komme til en slik familie er liten...

5957825[/snapback]

Word! Det er faen meg mye sjuuuke folk i sørstatene. Snakker av erfaring.

Lenke til kommentar

Selv havnet jeg på katolsk privatskole med 200 elever... drevet av munker. Prøvde hele året å bli forflyttet til den normale skolen i området, men møtte lite forståelse siden privatskolen skulle være så mye bedre.

 

Èn time Faith & Morals hver bidige dag... Om ikke annet så lærte jeg da til gangs å argumentere for ateistiske verdier.

 

Og dette med at vertsfamiliene sjekkes så grundig kan man ta med en klype salt. Det er for enkelte amerikanere et statussymbol å ta inn utvekslingsstudenter. Flere av utvekslingsstudentene jeg ble kjent med var veldig misfornøyde med boforholdene sine, og følte seg aldri som en del av familien.

 

Det er klart det er stor forskjell mellom opplevelsene, men mitt største ankepunkt er at mange nok reiser over uten å vite så mye om hva som kan gå skeis.

 

Flere av byråene som driver med utvekslinger ynder å kalle seg non-profit organisasjoner. Da kan man spørre seg hvordan f.eks EF kunne ta seg råd til de fete kontorene sine på Rådhusplassen. (dette var i 93/94 mulig de har flyttet siden den tid...)

 

Merker det ble litt bitre toner dette, for all del jeg lærte svært mye på mitt år i the land of the fat, men i ettertid ville jeg nok valgt et annet land og forsikret meg om at året blir godkjent her hjemme. Var litt stusselig å komme hjem og måtte gå året under alle jevnaldrende.

Endret av Oldboy Jenny
Lenke til kommentar
Selv havnet jeg på katolsk privatskole med 200 elever... drevet av munker. Prøvde hele året å bli forflyttet til den normale skolen i området, men møtte lite forståelse siden privatskolen skulle være så mye bedre.

 

Èn time Faith & Morals hver bidige dag... Om ikke annet så lærte jeg da til gangs å argumentere for ateistiske verdier.

 

Og dette med at vertsfamiliene sjekkes så grundig kan man ta med en klype salt. Det er for enkelte amerikanere et statussymbol å ta inn utvekslingsstudenter. Flere av utvekslingsstudentene jeg ble kjent med var veldig misfornøyde med boforholdene sine, og følte seg aldri som en del av familien.

 

Det er klart det er stor forskjell mellom opplevelsene, men mitt største ankepunkt er at mange nok reiser over uten å vite så mye om hva som kan gå skeis.

 

Flere av byråene som driver med utvekslinger ynder å kalle seg non-profit organisasjoner. Da kan man spørre seg hvordan f.eks EF kunne ta seg råd til de fete kontorene sine på Rådhusplassen. (dette var i 93/94 mulig de har flyttet siden den tid...)

 

Merker det ble litt bitre toner dette, for all del jeg lærte svært mye på mitt år i the land of the fat, men i ettertid ville jeg nok valgt et annet land og forsikret meg om at året blir godkjent her hjemme. Var litt stusselig å komme hjem og måtte gå året under alle jevnaldrende.

5961471[/snapback]

 

Jeg gikk på 2 forskjellige katolske skoler når jeg var i utlandet, riktignok ikke drevet av munker men av nonner, det er faktisk noen av de beste (og festligste) skolene jeg har gått på.

Jeg er ikke-religiøse og ganske demonstrativ så jeg var ikke like populær alltid, men det var veldig digg egentlig.

Særlig prestene var tøffe og prate med ( jeg liker religion da, selv om jeg er ikke-religiøs)

 

I forhold til det med å få året godkjent. Nå om dagen så er ikke det noe problem, i hvertfall ikke så lenge du er i en grei del av verden (også sør-amerika), jeg valgte å ikke ta året som godkjent da jeg bare dro for å lære språk.

 

Jeg opplevde nesten borgerkrig (var i Venezuela) og da oppdaget jeg hvor viktig det er å velge en god organisasjon for å bli sendt på utveksling med.

De trakk oss ut når det ikke var trygt nok, vi ble tatt god hånd om hjemme, og de som ville fikk kunne dra ut igjen til et land (etter ønske, så fremt det var mulig) i samme region.

Jeg valgte da og dra med AFS.

Lenke til kommentar

Er for tiden i North Carolina og koser meg som bare det. Reiser med AFS, vet ikke om jeg vil anbefale det:

 

Da jeg først kom hit var jeg i South Carolina og bodde hos en svart familie. Det var Ok og i grunn lærerikt. Men langt ifra hva jeg var forbredt på. AFS hadde ikke sendt meg noen bilder av familien eller noenting før jeg kom til USA, og jeg fikk kun navnet på familien (ikke visste jeg at de hadde unger) før jeg forlot Norge. Dette er for dårlig.

Livet var greit der og jeg gikk på skolen og var med i et par klubber osv, koste meg egentlig. Men så begynner det å skjære seg litt. Jeg får vite at den første familien kun har meldt seg på for et halvt år og ikke hadde økonomi til å ha meg boendes lenger (noe som i og for seg jeg tror på, de var rett og slett fattige men utrolig snille). Dette visste AFS, men de hadde ikke planlagt noe ny familie. Så plutselig begynner de å spørre meg om jeg har noen venner jeg kan flytte inn til. Det er jo forferdelig, og noe er da galt.

Jeg ender med å flytte opp til North Carolina, og her er alt ganske så bra. Går på en kristen privatskole etter ønske fra familien jeg bor hos nå, og alt er perfekt egentlig. De jeg bor hos nå er ganske rike, så jeg har på en måte sett "begge deler" av USA. Og jeg har funnet ut at det er bedre å bo hos en rik familie, fordi de kan ta deg med ut på litt ting, så uansett om du liker familien du først havner opp vil jeg anbefale deg å prøve å få til et bytte hvis du har muligheten til det, det er litt artigere når ikke alt handler om sparing rundt deg hver dag. Men det kommer jo litt ann på hva du er vant med i fra Norge fra før av da.

Problemene med AFS var egentlig mest på lokalt nivå, så det skulle ikke være noe stort problem med de, men jeg vil likevel ikke anbefale de grunnet mine problemer.

Stipend sendte jeg søknaden kvelden før jeg forlot Norge og jeg fikk ca 45000 kroner, er vel likt for alle.

Skolen i USA er digg, privatskolen jeg går på nå er litt dårligere på sport osv enn den offentlige jeg gikk på tidligere men det er et utrolig koselig og spesielt miljø på den skolen. Ikke noe "slum", alle er oppegående og smarte studenter, noe som er artig å se og motiverer deg bedre til å lære noe.

 

Ellers vil jeg bare si lykke til og anbefale deg å reise... jeg har lært utrolig mye dette året, er så sinnsykt mange ting du skjønner mye bedre etter at du har vært i USA og ser hvordan samfunnet fungerer. Og i tillegg er det utrolig mye billig stuff du kan ta med tilbake til norge når du er ferdig :)

Vet ikke hvor mye penger jeg har brukt i år, ligger vel på 3-4 tusen i mnd ihvertfall...

 

En ting til: Amerikanere (spesielt i sørøst) er religiøse. Forbred deg på å bli med i kirka hver søndag hvis du havner i området jeg er i. Eller en av statene rundt. Dette var jeg ikke forbredt på og det ble et lite problem for meg, men nå er jeg bare glad jeg ble med, kirkene har ungdomsgrupper som reiser på turer og har det artig sammen. Anbefales.

Enda en ting: Amerikansk ungdom drikker og fester, men store hjemme-alene fester kan du se langt etter da politiet ikke liker det noe særlig her.

Tredje ting: Du kommer til å bli UTROLIG misunnelig på alle vennene dine her som kjører , også får du ikke tatt lappen :(

 

 

Alt i alt anbefales det utrolig å reise, du føler at du går glipp av mye hjemme, men det tror jeg er bare bullshit, fordi du heller opplever utrolig mye. Drekking, TG og mopedkjøring kommer du fint over.

Lenke til kommentar
Er litt off-topic dette her da, men en venninde av meg dro nylig på utveksling til USA, og hun havnet hos en psykopatisk kvinne som stengte henne inne, tok mobilen hennes, og isolerte henne i flere uker før moren hennes klarte å ordnet opp i det hele! Så vær forsiktig.. dette var nedi sør ett eller annet sted, ut på bygda...

 

:)

5957585[/snapback]

 

Dette velger jeg å ikke tro på.. Alle familiene er svært nøye sjekket, så muligheten for å komme til en slik familie er liten...

5957825[/snapback]

Word! Det er faen meg mye sjuuuke folk i sørstatene. Snakker av erfaring.

5959261[/snapback]

Jøss.. En NAIA mann? Går selv på PEA og kan skrive under på at det er mye dritt som vandrer gatelangs i USA. Spesielt i Florida.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var utrolig interessant å lese alt dette. Jeg er bare 14 nå, så det er for tidlig å reise til utlandet, men om noen år har jeg fullstendig lyst å reise til USA som utvekslings student. Jeg har bodd i Texas, og det var jo skikkelig kult der, savner USA og skolen der. Fra før av hadde jeg lyst å reise the NC og etter det Serqevx skreiv så høres det særdeles hyggelig ut!

 

Må man være spesielt skoleflink til å være utvekslings student??

Lenke til kommentar
Det var utrolig interessant å lese alt dette. Jeg er bare 14 nå, så det er for tidlig å reise til utlandet, men om noen år har jeg fullstendig lyst å reise til USA som utvekslings student. Jeg har bodd i Texas, og det var jo skikkelig kult der, savner USA og skolen der. Fra før av hadde jeg lyst å reise the NC og etter det Serqevx skreiv så høres det særdeles hyggelig ut!

 

Må man være spesielt skoleflink til å være utvekslings student??

6029938[/snapback]

Ikke spess, men det kan gi deg bedre skole i vertslandet...

Lenke til kommentar

Kommer litt ann på, jeg vet Aspect krever 3 i alle fag (ikke spesielt vanskelig men), AFS krevde ingenting fra meg, og de bryr seg heller ikke om at jeg står i fagene mine jeg tar her borte. Men du får se hva du velger, utrolig lett på skolen her uansett. lykke til!

Lenke til kommentar
Kommer litt ann på, jeg vet Aspect krever 3 i alle fag (ikke spesielt vanskelig men), AFS krevde ingenting fra meg, og de bryr seg heller ikke om at jeg står i fagene mine jeg tar her borte. Men du får se hva du velger, utrolig lett på skolen her uansett. lykke til!

6039082[/snapback]

Visumet ditt krever at du ikke har lavere C...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...