Gå til innhold

Ja takk til logiske prosessorkjerner (Ekstra)


Anbefalte innlegg

 

 

Det er en grunn for at 5960x er KONGE. 4500mhz+ med 8 kjerner + HT drar det meste

 

Føler du ingen sympati for oss som bare putrer av gårde på 4000 Mhz med luftkjølt 5960X da :cry:

 

 

Visste ikkje at luftkjøling fantes enda jeg. Minnes noe om en kjøler som hette TRUE eller.no :green::tease:

 

 

Ahhh old school :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Handbrake og videokomprimering henter vel mer utav flere (virtuelle) kjerner inntil et visst punkt, da du får mer utav høyere klokkefrekvens?

Leste en del prosessortester og har for meg at jeg konkluderte med dette når jeg bestilte meg ny workstation nå, og endte derfor opp med 2x Xeon 4core 2623v3 med høyere klokkefrekvens i stedet for 2x 6core 2620v3.

 

Det er mulig jeg har bomma, men ....

 

Det er en grunn for at 5960x er KONGE. 4500mhz+ med 8 kjerner + HT drar det meste

 

Har jeg bomma eller ikke? :p

Lenke til kommentar

Siden du tydeligvis skal ha 2 cpuer, så gjorde du det rette valget. Entrådet ytelse er fortsatt det viktigste for en workstation, og siden du får 8 kjerner til sammen, så er det et godt valg. MEN 5960x overklokket hadde vært et enda bedre valg :p Dog da blir det kanskje ikkje så mye ecc ram og supermicro hovedkort. :wee:

Lenke til kommentar

Jeg husker det var endel diskusjon rundt HT i når den først kom ut. I enkelte tilfeller resulterte den i tregere ytelse.

I dag bruker vi OS som vet om (og skiller mellom) virtuelle kjerner, fysiske kjerner og flere prosessorer, så det er muligens ikke et problem lengre.

 

Noen som vet litt mer detaljer rundt dette?

 

Sjakkprogrammer (tenker da primært på high-end motorer med flerkjerne-støtte) er et av de tilfellene hvor HT ikke nødvendigvis gir bedre ytelse: Det finnes unntak her også, men generelt må NPS (noder/sekund) med HT overstige NPS uten HT med minst 25% (overheaden øker også med antall kjerner). I praksis vil mange motorer ha en overhead som gjør at HT ikke gir noen hastighetsgevinst, selv om rå NPS vil være høyere med HT.

 

Stockfish (en av verdens sterkeste sjakkmotorer) ligger i grenselandet, men dersom man tar i betraktning at man kan klokke høyere uten HT, så vil det i praksis lønne seg å kjøre uten HT med SF også.

 

5960X er forøvrig en fryd å bruke med Stockfish: Ved 4.6-4.8 Ghz (uten HT) er den betydelig raskere enn f.eks. doble Intel Xeon E5-2689 (16 fysiske kjerner) som Martin Thoresen bruker på TCEC.

Lenke til kommentar

Dette skriver Toms hardware om ht: We have seen a small handful of titles benefit from Hyper-Threaded Core i7 processors, though. Because we believe this is a trend that will continue as developers optimize their softwareicon1.png, we're including the Core i7-4790K as an honorable mention, now selling for $340. In a vast majority of games, the Core i7 won't demonstrate much advantage over the Core i5. But if you're a serious enthusiast who wants some future-proofing and values highly-threaded application performanceicon1.png, this processor may be worth the extra Money. http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-cpu-review-overclock,3106-4.html

Lenke til kommentar

Handbrake og videokomprimering henter vel mer utav flere (virtuelle) kjerner inntil et visst punkt, da du får mer utav høyere klokkefrekvens?

Leste en del prosessortester og har for meg at jeg konkluderte med dette når jeg bestilte meg ny workstation nå, og endte derfor opp med 2x Xeon 4core 2623v3 med høyere klokkefrekvens i stedet for 2x 6core 2620v3.

 

Det er mulig jeg har bomma, men ....

Ikke sikkert du har bommet siden en del programvare har mer nytte av den ekstra klokkehastigheten enn de ekstra kjernene og ekstra cachen. Men det er som sagt veldig programvareavhengig.

Lenke til kommentar

 

Handbrake og videokomprimering henter vel mer utav flere (virtuelle) kjerner inntil et visst punkt, da du får mer utav høyere klokkefrekvens?

Leste en del prosessortester og har for meg at jeg konkluderte med dette når jeg bestilte meg ny workstation nå, og endte derfor opp med 2x Xeon 4core 2623v3 med høyere klokkefrekvens i stedet for 2x 6core 2620v3.

 

Det er mulig jeg har bomma, men ....

Ikke sikkert du har bommet siden en del programvare har mer nytte av den ekstra klokkehastigheten enn de ekstra kjernene og ekstra cachen. Men det er som sagt veldig programvareavhengig.

 

 

Ja. Har lest en del anandtech artikler, og der er handbrake med i testsuiten. Fikk et grovt inntrykk der ifra at handbraketestene gjorde det bedre på cpu'er med høyere klokkehastighet enn med flere kjerner, så det var derfor jeg gjorde dette valget.

 

Vi får se. Jeg reger i alle fall med at den nye arbeidssstasjonen vil yte bedre enn den gamle (supermicro x8dai med 2x Xeon E5620).

 

En del andre programmer jeg bruker drar nytte av CUDA komprimering i tillegg, og det er en helt annen planet. Da snakker vi under en halvtimes komprimeringstid kontra 4-8 timer i handbrake. Men jeg har inntrykk av at handbrake gir bedre kvalitet enn det som blir komprimert med CUDA. Jeg har ikke tatt noen direkte sammenligninger, så det er bare en subjektiv magefølelse etter å ha holdt på med med dette prosjektet et års tid.

 

En artikkel på anandtech for et par år tilbake(?) konkluderte med noe det samme. Men ofte er noen av jobbene hastejobber, og kvaliteten blir god nok i slike tilfeller.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...