Gå til innhold

FEATURE: Vi har prøvd Nintendo Switch


Anbefalte innlegg

 

Nintendo har ALDRI lansert en konsoll med maskinvare som var kraftig for tiden. Ved flere anledninger har det vært brukt chiper som var flere år gamle

 

Gamecube var vel like kraftig, om ikke kraftigere, enn PS2 i sin tid. Den merkbare forskjellen kom ikke før PS3/Wii. Så, gammel maskinvare eller ei, med Wii var det tydelig at Nintendo valgte en annen retning, men ikke før.

Gamecube er kraftigere enn PS2, men hakket svakere enn originale Xbox. Husker jeg så en artikkel om Resident Evil 4 når det kom ut på PS2 så originalt så har character modellen til hovedpersonen 10.000 polygoner på gamecube versjonen og fiender har rundt 5.000. På PS2 ble dette skalert ned til 5000 polygoner til hovedpersonen og 2500 til fiendene i tillegg til at textures i spillet måtte mye ned i detaljnivå for å kunne kjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.polygon.com/nintendo-switch/2017/1/15/14280604/nintendo-switch-pre-order-gamestop-ebay-gray-market

 

Ser ut til å ha blitt godt mottatt i USA. Nå vet vi riktignok ikke hvor mange forhåndsbestillinger som var tilgjengelig, men ser iallefalll lovende ut for Nintendo i første omgang. Hadde vært interessant å sett et tall på det.

 

Selger bra på Amazon også. Topper lista over best selgende varer i video game kategorien. 

Lenke til kommentar

 

http://www.polygon.com/nintendo-switch/2017/1/15/14280604/nintendo-switch-pre-order-gamestop-ebay-gray-market

 

Ser ut til å ha blitt godt mottatt i USA. Nå vet vi riktignok ikke hvor mange forhåndsbestillinger som var tilgjengelig, men ser iallefalll lovende ut for Nintendo i første omgang. Hadde vært interessant å sett et tall på det.

Selger bra på Amazon også. Topper lista over best selgende varer i video game kategorien.

Rettelse: utsolgt hos Amazon.

Lenke til kommentar

Folk skrev ned diverse forum over misnøyen med maskinvaren i GameCube hvor designet da "kun" var 4 år bak og før det hadde NES og SNES hadde tråkket opp stien med chiper basert på 10 og 8-9 år gamle design. Nintendo har bestandig satt inntjeninga først. Lyd og grafikk har ikke vært like langt bak som prosessoren, men det er rimelige løsninger og store innsparelser som er nøkkelordet hele veien.

Vell, det er din mening, og den stemmer ikke med virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min mening er at ingen konsollprodusenter deltatt i noe rotterace vedrørende maskinvare fordi samtlige konsoller har vært kjipe for tida de kom ut i med unntak av Neo-Geo AES er som leverte bra ytelse, grafikk og lyd. 4096 farger på skjermen og veldig mange flere sprites med Neo-Geo AES i 1990 mot 256 på SNES og 64 på Mega-Drive. SNK deltok heller ikke i noe race for de leverte et produkt for folk som ønsket arkadekvalitet hjemme.

 

N64 lå maskinvaremessig foran i sitt "hesteløp", men ble også sluppet en del senere enn konsollene den konkurrerte mot.

 

Compared to other consoles at the time, the Neo Geo AES had much better graphics and sound. It featured two CPUs: a 16/32-bit Motorola 68000 main processor running at 12 MHz and a Zilog Z80 backup processor running at 4 MHz. The system's main CPU was just under 50% faster than the 68000 processor found in Sega's Genesis console. The Neo Geo AES also had the benefit of specialized audio and video chipsets. A custom video chipset allowed the system to display 4,096 colors and 380 individual sprites onscreen simultaneously—compared to 64 simultaneous colors, 2 background tile planes, and 80 individual sprites for the Genesis—while the onboard Yamaha YM2610 sound chip gave the system 15 channels of sound with seven channels reserved specifically for prerecorded ADPCM.However, since the Neo Geo's graphics processor did not support any background planes, they had to be simulated using sprites.

 

 

 

 

 

Konsoller kommer til å forbli kjedelige så lenge det holdes igjen på maskinvaren, men slik blir det når man har hovedfokus på å tjene penger og ikke på best mulig produkt. Jeg ser ikke helt hensikta med Switch siden den verken duger i stua eller som håndholdt, siste pga batteritida. Det jeg ser er mye gimmick og lite produkt. Er det ikke bedre å få til konsoll og håndholdt hver for seg i stedet for å lage en kombinasjon som er halvveis i begge modus?

 

Det kommer gode spill til Switch, men konsollen er så som så.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Skuffende høy pris hos Komplett. 3899kr? Selv med svak kronekurs så syntes jeg det er stiv pris når utsalgsprisen er satt til 299 USD. Det skulle vært ca 2500kr + 25% mva så burde vi havnet rundt 3200kr. Det at vi legger til ytterligere 600-700kr er litt i overkant.

Platekompaniet er vel lavest nå på kr. 3390,-.

Lenke til kommentar

La inn bestilling hos Platekompaniet også. Har forhåndsbestilt fra Komplett allerede i Oktober så der er jeg nok garantert å få levert til lansering. Tradisjonelt sett så leverer jo Nintendo et temmelig ræva antall konsoller til lansering så er skeptisk til om Platekompaniet vil klare å levere når jeg bestilte nå, aner ikke hvor lenge de har tatt i mot bestillinger. Håper at Komplett firer litt på prisen, men det er vel tvilsomt, de har tilsynelatende sluttet å være konkurransedyktige på pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bestite fra CDON, virket som de eneste som hadde den blå og røde utgaven (tittet bare på prisguide). Det står for så vidt på komplett, netonnet m.m. at prisen justeres ved slipp. Så regner med at det da ikke vil være et like stort sprik i prisene.

Bestilte blå og rød selv fra gamestop ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok supert, takker. Da blir det fort mer interessant med kjøp.

 

Syns Nintendo gjør noen gode (samtidig som noen dårlige) valg med Switch. Og USB-C istedenfor proprietær ladekabel (slik de har på Nintendo DS/3DS) er et av de gode valgene.

 

Hvorfor de ikke kunne ha innebygget mikrofon for kommunikasjon og bruk i spill skjønner jeg ikke helt (bare se hvor godt mikrofon blir brukt i Tearaway på PSVita). Selv om jeg ser på oversikten at man kan koble til mikrofon via jack så er ikke det godt nok i mine øyne (men absolutt bedre enn via en app som ble presentert tidligere :-p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...