Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva får en bil til å riste i rattet i 130kmt?


Anbefalte innlegg

Har slitt med dette problem i ett par år nå. Kan utelukke tingene under.

- Har splitter nye vredestein dekk. Hadde fått påvist kast i de gamle maxxis dekkene og byttet om, fortsatt samme problemet. Er nok ikke et balanseringsproblem

- Ny bærearm på den ene siden foran

- Nye bremseskiver foran

- Nye hjullagre begge sider foran.

Hva annet kan forårsake dette? Er rett og slett drittlei å sitte og kjøre med et ratt som vibrerer i hendene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert et dumt spm, men - regner med at du har fått de nye balansert på felg? Vektene sitter jo i felgen, ikke dekkene. 

Ja, fikk på nye dekk i dag på felg hos dekkbutikk. Har også hatt dette problemet tidligere, men da er det i lavere kmt, rundt 50-60kmt. Problemet oppstår ikke før 120-130. verre på ny asfalt. Ingen spm er for dumme. Bedre å avklare ting.

Lenke til kommentar

Risting som oppstår rundt 100 km/h, noen ganger litt over, andre ganger litt under, er typisk ubalanse et eller annet sted.

Dersom du har balansert og sjekket dekk og felg, tatt hjulstillingskontroll, ikke har slitte hjullager eller annet, så begynner det jo å bli lite igjen som kan forårsake dette.

Har vært borti at luft i bremsene ga samme symptom, men da kun ved nedbremsing, med ingen risting i høyere fart eller lavere fart, kun mellom rundt 110-90 km/h ved bremsing.

Lenke til kommentar

Risting som oppstår rundt 100 km/h, noen ganger litt over, andre ganger litt under, er typisk ubalanse et eller annet sted.

 

Dersom du har balansert og sjekket dekk og felg, tatt hjulstillingskontroll, ikke har slitte hjullager eller annet, så begynner det jo å bli lite igjen som kan forårsake dette.

 

Har vært borti at luft i bremsene ga samme symptom, men da kun ved nedbremsing, med ingen risting i høyere fart eller lavere fart, kun mellom rundt 110-90 km/h ved bremsing.

Ja det er sant. Begynner for min del å bli et mysterium, og et skikkelig irritasjonsmoment. Har ikke noe særlig peiling på hvordan forstilling er bygd opp. Men har jo skiftet den ene bærearmen. Kanskje prøve å skifte den andre og. Vet ikke om jeg husker riktig at mekanikeren som skiftet dette sist mente det kunne ha en påvirkning på risting? Tror kanskje jeg burde ta en prat med de på verkstedet igjen.

 

 

Lenke til kommentar

Er felgene originale, slik at de passer inn på navet? Hvis ikke, har du riktige senterringer på felgene? Hadde samme selv på min forrige bil, og avbalansering gjorde liten forskjell. Vibrasjonen begynte på ca 100, og øket på ettersom farten øket. Byttet senterringer, da det viste seg at de gamle ikke passet på felgene. Da ble problemet løst. Det var umulig å få sentrert felgene på navene uten senterringer. Må legge til at det ikke ble 100 % etterpå heller, da det trolig var et lite kast i den ene felgen. Kjøpte tilslutt nytt sett med originale felger og dekk, og da ble det perfekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er felgene originale, slik at de passer inn på navet? Hvis ikke, har du riktige senterringer på felgene? Hadde samme selv på min forrige bil, og avbalansering gjorde liten forskjell. Vibrasjonen begynte på ca 100, og øket på ettersom farten øket. Byttet senterringer, da det viste seg at de gamle ikke passet på felgene. Da ble problemet løst. Det var umulig å få sentrert felgene på navene uten senterringer. Må legge til at det ikke ble 100 % etterpå heller, da det trolig var et lite kast i den ene felgen. Kjøpte tilslutt nytt sett med originale felger og dekk, og da ble det perfekt.

Ja, felgene som sitter på nå er originalfelgene som kom med bilen. Jeg har hatt bilen i 5 år. Alt fungerte fint i 3 år, så plutselig begynte det å riste en dag jeg skulle ut på motorveien. Fikk beskjed at både vinter og sommer felg ikke trenger sentreringsringer. Men uansett, et bra forslag.

Lenke til kommentar

Ja, felgene som sitter på nå er originalfelgene som kom med bilen. Jeg har hatt bilen i 5 år. Alt fungerte fint i 3 år, så plutselig begynte det å riste en dag jeg skulle ut på motorveien. Fikk beskjed at både vinter og sommer felg ikke trenger sentreringsringer. Men uansett, et bra forslag.

Kjenner du noen som har lik bil, og som ikke har dette problemet? Så du kan låne hjulene fra den og dobbeltsjekke? Bare for å være helt sikker på om feilen kommer fra hjulene dine, eller noe annet.

Lenke til kommentar

Kjenner du noen som har lik bil, og som ikke har dette problemet? Så du kan låne hjulene fra den og dobbeltsjekke? Bare for å være helt sikker på om feilen kommer fra hjulene dine, eller noe annet.

Jeg tenkte med en gang kast i felg. Men rart om det skulle være det på to hjulsett.

Lenke til kommentar

Kjenner du noen som har lik bil, og som ikke har dette problemet? Så du kan låne hjulene fra den og dobbeltsjekke? Bare for å være helt sikker på om feilen kommer fra hjulene dine, eller noe annet.

Gjør dessverre ikke det. Ingen er visst like glad i Ford som meg, hehe. Dette hadde vært det beste å få prøvd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...