Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Viktige dokumenter for kjøp og salg av bil + noen tips


Abruzzi

Anbefalte innlegg

For å gjøre det litt enklere å kjøpe/selge bil/MC mellom private legger jeg ut noen filer som er greit å ha. Noen ganger kan det også være lurt å levere bilen til noen som skal selge den for deg for å slippe arbeidet. Men dem skal som regel ha provisjon. Innbytte er noe som kan vurderes hvis du skal ha ny bil.

 

Kjøpekontrakt

Fyll ut denne slik at både kjøper og selger er klar over feil og mangler på bilen. Det er en bruktbil som kjøpes.

Les mer

 

Salgsmelding

Print ut 2. En til kjøper og en til selger slik at dere er sikre på at den blir levert inn. Fyll inn sammen ved overlevering og aldri før pengene er overført. Har du del 2 av vognkortet kan du bruke den. Hvis ikke må du ha tapsmelding og kopi av legitimasjon.

Les mer

 

Nyttige lenker:

  • Sjekk EU-kontroll
    Må bilen vises for eu-kontroll? Det kan være lurt å få kjøper til å ta kontrollen før du kjøper den. Evt få mangellapp. Da vet du hva som må fikses for å få den godkjent. Husk at eu-kontroll og NAF-test ikke er det samme.
  • Sjekk heftelser
    Er det store heftelser på bilen? Sørg for at dem blir slettet ved kjøp av bilen. Heftelsen følger bil og ikke eier.
  • Kalkulator for import
    Skal du importere bil? Sjekk hva avgiftene på den blir.
  • Satser for omregistrering
    Hva koster det å omregistrere bilen?
  • Satser for årsavgift
    Husk at den bilen er registrert på 1/1 får årsavgiften.

Sjekk kjøretøyopplysninger via SMS

Tast inn REGNR (mellomrom) og registreringssnummeret på kjøretøyet. Eksempel: REGNR AJ29347 - sendes til 2282.

 

Andre tips:

 

Sjekk av årsmodell

Mange merker har tiende siffer i chassinr. som årsmodell. Noen av merkene er Audi, Chrysler, Honda, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Opel, Porsche, Saab, Seat, Skoda, Subaru, Volvo, VW.

P=1993, R=1994 ... X=1999, Y=2000, 1=2001, ... A=2010.

 

På BMW kan man sjekke prod år og mnd her. Dem som er produsert i september og senere skal være neste årsmodell. Har sett at denne ikke alltid stemmer, så vær kritisk.

 

Kilder for å finne informasjon om bilen

Nettsider for å kjøpe/selge bil

Sjekke priser etc.

  • Finn.no - Norges største og mest seriøse
  • AutoDB - Annonsering
  • Buy24 - Gratis annonsering
  • Mobile24 - Tyske "finn.no", importbiler

Bilauksjoner

Annet:

Husk forsikring.

 

 

Litt hjelp for dem som skal kjøpe eller selge bil. Samlet alt i en tråd. Noe å legge til? Legg igjen dine lenker og tips.

EDIT:

Lagt til "Kilder for å finne informasjon om bilen"

Lagt til Nettsider for å kjøpe/selge bil og bilauksjoner

Oppdatert omreg.avgift for 2012 + lagt til årsavgift

Endret av Abruzzi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Litt hjelp for dem som skal kjøpe eller selge bil. Samlet alt i en tråd. Noe å legge til? Legg igjen dine lenker og tips.

Kan nevne at selv om en bruktbil har årets oblater påklistret, ikke nødvendigvis betyr at årsavgift er betalt. Sjøl trodde jeg lenge at oblater kun ble sendt ut etter at bet. var iorden, men etter å ha vært borte i et konkret tilfelle (og dobbelsjekket med Toll- og Avg. dept.) så viser det seg at så ikke er tilfelle.

 

Manglene bet. av årsavgift vil selvsagt fremkomme ved å sende REGNR til 2282 (eller ringe) men er jo fort gjort å blåse i dobbelsjekk når riktig oblater liksom sitter der

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

1.Takker trådstarteren :)

2. "Kjøpekontrakt for bil" - fyller ut den og gir kopi til kjøperen?

3. "Salgsmelding" - fyller den ut og gir selgeren kopi?

4. Det er meg(selger) som er ansvarlig å få bilen omregistrert,men det er vannlig at kjøper tar meg seg del 2. Hvordan kan jeg være sikker at den blir levert inn?

5. Forsikring. Kan jeg bare ringe med en gang og si at jeg har solgt bilen og at forsikringa skal avsluttes på denne bilen?

 

Er det noe annet jeg må gjør? Takker masse for hjelp:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

1.Takker trådstarteren :)

2. "Kjøpekontrakt for bil" - fyller ut den og gir kopi til kjøperen?

3. "Salgsmelding" - fyller den ut og gir selgeren kopi?

4. Det er meg(selger) som er ansvarlig å få bilen omregistrert,men det er vannlig at kjøper tar meg seg del 2. Hvordan kan jeg være sikker at den blir levert inn?

5. Forsikring. Kan jeg bare ringe med en gang og si at jeg har solgt bilen og at forsikringa skal avsluttes på denne bilen?

 

Er det noe annet jeg må gjør? Takker masse for hjelp:)

1. Bare hyggelig. Beklager at jeg ikke har sett spørsmålene dine.

2.3. og 4. Ja fyll ut 2 helt like slik at du og kjøper/selger har en hver. Hvis du får en som ikke vil levere salgsmelding kan du gjøre det selv.

5. Forsikringen kan du si opp når du har levert salgsmelding. Dem sjekker med biltilsynet at du har levert salgmeldingen. Husk biltilsynet bruker som regel en dag før dem legger inn i systemet at salgsmelding er levert.

 

 

Vil bare informere om nye registreringsavgifter. Registreringsavgift for 2012 finner du på www.bilnytt.no om du er registrert bruker. Tror ikke de er "offisiell" enda.

 

Kan gjerne også ta med at det kan være greit å sjekke om årsavgift er betalt. Satser for dette finnes her: http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=194976&epslanguage=no

 

Bra tiltak! :)

 

Omreg og årsavgift for 2012 er lagt inn. Overraskende nok har det blitt billigere å registrere bil i år enn i fjor:)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 6 år senere...
  • 6 måneder senere...

Finnes det noen lover og regler for hva som skal følge med når man overtar en bil? Tenker da på ting som varselstrekant, refleksvest, jekk, full tank (drivstoff, olje, spylevæske og sånne ting), startkabler, førstehjelpssett, osv, osv :)

 

Kjekt å vite før jeg plukker opp den nye (brukt)bilen vår i morgen! :D

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Dette er året 2021. Verden ser ut til å være noe mer digitalisert en 2011. Kan denne tråden oppdateres? 

Jeg er interessert i å gjennomføre hele kjøpet 100% digitalt. Kan det gjøres slik:

1. Digital kjøpekontrakt alternativer:

https://eskjema.forbrukerradet.no/skjema/FRA0228/

https://www.finn.no/bil/kontrakt.html

https://kjopekontrakt.naf.no/

2. Sende salgsmelding (digitalsignering)

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/salgsmelding-og-omregistrering

3. Betale omregistrering

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/salgsmelding-og-omregistrering

4. Forsikring

De første 3 dagene dekkes av tidligere eier forsikring (bare ansvar). Så man kan bare kjøre hjem uten å ordne noe forsikring.

5. Betaling

nettbank/vipps/kontanter

6. Tut og kjør. 

 

Har jeg glemt noe?

skal man bry seg om vognkort på noe som helst måte?

Endret av Alex_Tc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
On 5/31/2021 at 8:57 PM, Alex_Tc said:

Har jeg glemt noe?

skal man bry seg om vognkort på noe som helst måte?

Gammelt innlegg, men fortsatt aktuelt. Dette er helt riktig, men nå har det blitt enda enklere på den måten at man kan oppgradere kontrakten til NAF og betale med Vipps (opptil kr 500.000,-), deretter sender NAF automatisk salgsmelding til Statens vegvesen. Oppgradering av kontrakt er gratis for medlemmer: https://kjopekontrakt.naf.no/?gclid=EAIaIQobChMIupCmjJKG9gIV1ed3Ch1YfAFqEAAYASAAEgKkCfD_BwE

Det som skrives om forsikring er riktig, men her er det bare å ta en telefon til forsikringsselskapet i forkant. Forsikringen vil begynne å løpet automatisk dersom bilen blir omregistrert på deg, men du trenger ikke tenke på det dersom det ikke skulle bli noen handel. På en bil med litt verdi ville jeg definitivt sørget for å ha kasko fra overtakelse og ikke kun ansvarsforsikringen til selger.

Når det gjelder vognkort så har ikke jeg brydd meg med dette, men så snart bilen er omregistrert hos Statens vegvesen kan man skrive ut midlertidig vognkort der.

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...