Gå til innhold

LES: Den store sikkerhetsguiden v.2


Gjest medlem-105082

Anbefalte innlegg

Avira Antivir toppet en test, mens AVG og Avast lå på bunnen. Skal se om jeg finner link.

 

Og personlig foretrekker jeg Avir framfor AVG. Eneste minuset er pop-up-reklamen som kommer ved oppdateringer. Kommer muligens til å kjøpe programmet for å unngå disse.

OK, link til slike tester er alltid kjærkomment.

 

Jeg har forresten kommet over en oversikt lagd av bladet HjemmePC, se link

http://www.hjemmepc.no/nyheter/article197048.ece

 

Der har de følgende å si om f.eks. AVG Antivirus Free Edition:

Vi i HjemmePC har brukt dette programmet i lang tid uten å oppleve problemer. Programmet krever lite ressurser og er enkelt å installere og det er uproblematisk i bruk. Programmet er det mest nedlastede programmet på Download.com.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105082

Poenget mitt er at programmet er godt nok for de fleste. Derfor har jeg skrevet at det er et godt gratis alternativ. Men hvis man sammenligner de programmene med f.eks. Avira, så er de ikke i nærheten.

 

HjemmePC og andre norske tester av antivirus er ikke til å stole på. Du må nok skjekke ut AV-Test.org eller AV-Comparatives.org hvis du virkelig vil se resultat, da de tester programmene på maskiner med over tusenvis av virus.

 

Og hvis du ser at AVG gjør det bra på en slik massiv test som de sidene over viser, så er det fordi de tester AVG Anti-Malware, som bruker en ekstremt mye bedre motor enn den som AVG Free bruker.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Poenget mitt er at programmet er godt nok for de fleste. Derfor har jeg skrevet at det er et godt gratis alternativ. Men hvis man sammenligner de programmene med f.eks. Avira, så er de ikke i nærheten.

 

HjemmePC og andre norske tester av antivirus er ikke til å stole på. Du må nok skjekke ut AV-Test.org eller AV-Comparatives.org hvis du virkelig vil se resultat, da de tester programmene på maskiner med over tusenvis av virus.

 

Og hvis du ser at AVG gjør det bra på en slik massiv test som de sidene over viser, så er det fordi de tester AVG Anti-Malware, som bruker en ekstremt mye bedre motor enn den som AVG Free bruker.

Skjønner.

Da forstår jeg det slik at disse gratisprogrammene ertilstrekkelig for tante Olga, som betaler regninger i nettbanken, og onkle John, som leser aviser og børsnytt. Og kanskje også tilstrekkelig for fetter Pål som laster et og annet album fra en viss røver. Er det sånn nogenlunde riktig?

 

Videre vil jeg egentlig spørre om det bare er de 'svindyre" betalvesjonene som duger?

Greit nok at gode programmer koster, og det gjør meg null og niks å betale, men MÅ det koste skjorta?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Ja, det er godt nok for tanter, onkler, foreldre og søstre. Men hvis du vil være helt, helt på den sikre siden, så velger du et bedre program enn AVG Free.

 

Nei, det er ikke bare de svindyre antivirusprogrammene som fungere godt. De fleste betal programmer - både billige og svindyre - fungerer veldig godt.

 

Få deg gjerne en trial og test ut forskjellige antivirusprogrammer. Avira er som jeg kanskje har nevnt før, noe av det råeste du finner på markedet i dag. Både gratis og betaltversjonen. Men hvis du vil betale for et antivirusprogram, som ikke er dyrt og er ganske godt, så er Avira tingen for deg. Dessuten så går 5 euro til Auerbach organisasjonen. Så kjøp med god samvittighet. ;)

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
This charitable foundation, which was founded by Tjark Auerbach, the company founder of Avira, supports social, scientific and cultural projects with these donations

 

Det går de 5 euroene til.

 

Avira sin brannmur er veldig god. Holder absolutt som bekyttelse, så man skal ikke være redd for hacker angrep. Hvis du derimot ikke vil legge mye penger inn for å få en brannmur på kjøpet, så kan du gå for Premium, forså laste ned Comodo firewall. Det er den beste og mest tette brannmuren på markedet. Og det beste av alt? Gratis!

 

Men det er helt opp til deg selv. :) Uansett hva du velger, så vil du nok bli fornøyd, og du vil nok få god nok beskyttelse.

Lenke til kommentar

Er det slik at de anbefalte antivirusprogrammene, brannmurene og rootkitet kan brukes sammen? Noe som ikke kan brukes sammen etc? Kan Windows brannmuren benyttes selv om en annen brannmur installeres?

 

Anbefalt kombinasjon av antivirus, brannmur, anti-rootkit og antispyware om det kan brukes sammen?

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

De anbefalte sikkerhetsprogrammene som er listet opp kan brukes sammen, ja. Men du kan så klart ikke kjøre f.eks. to antivirusprogrammer samtidig. For da blir det kluss med beskyttelsen. Men du kan kjøre brannmur av en produsent, antivirus av en annen og et antispywareprogram fra en tredje produsent.

 

Du kan også kjøre f.eks to antispyware programmer samtidig, bare ikke begge har realtime protection. Eller sanntidssøking på norsk. Men du kan ha en som kjører i realtime og scanner og beskytter deg aktivt, og et antispywareprogram som du bare bruker til on-demand. Det vil si at den verken beskytter deg aktiv eller noe. Men bare brukes til å scanne din maskin.

 

To brannmurer kan heller ikke kjøres sammen, da de beskytter PC-en aktivt. Det blir bare krangel om regler, og hvem som skal stoppe f.eks. diverse trusler.

 

Det finnes mange programmer jeg kan anbefale til deg. Jeg regner med du vil ha noe som er gratis? I så fall, så har jeg et perfekt oppsett for deg!

 

1. Avira Antivir Classic - antivirus

2. Superantispyware Free (det vil si at du bare kan kjøre den on-demand, f.eks. en scan i uken. God nok beskyttelse)

3. Comodo Firewall

4. F-Secure Blacklight - Rootkit (On-demand)

 

Du finner nesten ikke bedre oppsett enn dette.

 

Hvis det var noe som var uklart, ikke nøl med å si i fra! Kan bli litt mye til tider. :)

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Virusprogrammet Avira AntiVir gratis versjonen: PersonalEdition Classic,

Hvordan er det med automatisk oppdatering av virusdatabase og program-oppdatering osv på denne?

 

Når det gjelder spywareprogrammet Spybot search destroy (Spybot-S&D),

Er denne noe bra i forhold til de som du nevner her?

 

Ccleaner for rydding av generelt søppel,

Denne er vel grei å bruke? eller..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Avira Antivir gratis versjon, oppdaterer kontinuerlig både i virusdatabsen og program-oppdateringer. Gratis versjonen får samme oppdateringer som betalt versjonen, bare med dårligere hastighet. Men jeg sier ikke at hastigheten er dårlig, den er ganske kjapp, bare ikke like rask som i betaltversjon. Eller så er forskjellen support og spyware beskyttelse. Det har ikke gratis versjonen. Men da kan du fint ha et antispywareprogram ved siden av.

 

SpyBot S&D er ikke noe særlig bra i forhold til de som er listet opp. Programmet var ganske godt før, men nå som andre firmaer har kommet på markedet, så er nok de falt av tronen. SpyBot er dessverre ganske trege med nye programversjoner og motoren er ganske utdatert i forhold til andre som oppdateres hele tiden. Så jeg anbefaler deg å skjekke ut enten noen betalte versjoner, eller de gratis versjonene som er listet opp. De er ganske gode.

 

CCleaner er veldig grei å bruke til rensking av unødvendige filer og registeroppføringer på maskinen. Lite og lett, og er absolutt ikke farlig ved registeropprydding. Gratis er det jo og.

 

Hvis det er noe mer du lurer på, spørr i vei. :)

Lenke til kommentar

Takk for tips ÜberNinja. Sitter her nå på nyformatert PC med alle dine anbefalinger. Fungerer bra, selv om brannmuren plager meg en del, hvertfall nå i startfasen. Må stadig tillate installasjonsprogrammer og installere programmene de kommer med og stundom spør den meg om programmet skal få lov til å fortsette i installasjonsmodus. I tillegg maser den om at over 5000 filer venter på min godkjennelse. Kommer så til en liste over alle endrede og nye filer i det siste og vet ikke hva jeg skal velge for å få filene bort fra listen. Ikke slette filene, kun fjerne oppføringene.

 

Føler det blir veldig mye "Ulv, ulv" med brannmuren slik den har vært til nå hvertfall. Begynner å trykke "Ok" stadig vekk uten helt å tenke over hva det innebærer eller hva som er trygt. Noen tips?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Takk for tips ÜberNinja. Sitter her nå på nyformatert PC med alle dine anbefalinger. Fungerer bra, selv om brannmuren plager meg en del, hvertfall nå i startfasen. Må stadig tillate installasjonsprogrammer og installere programmene de kommer med og stundom spør den meg om programmet skal få lov til å fortsette i installasjonsmodus. I tillegg maser den om at over 5000 filer venter på min godkjennelse. Kommer så til en liste over alle endrede og nye filer i det siste og vet ikke hva jeg skal velge for å få filene bort fra listen. Ikke slette filene, kun fjerne oppføringene.

 

Føler det blir veldig mye "Ulv, ulv" med brannmuren slik den har vært til nå hvertfall. Begynner å trykke "Ok" stadig vekk uten helt å tenke over hva det innebærer eller hva som er trygt. Noen tips?

 

Comodo Firewall er litt masete i begynnelsen, ja. Men det er fordi brukeren skal ha kontroll over det meste som skjer. Den vil gi seg etter hvert, da den lærer hvilke programmer du bruker, og at den ikke maser om de lenger. De aller fleste brannmurer - ikke bare Comodo Firewall - maser veldig i begynnelsen.

 

Men du kan prøve dette:

 

1. Åpne Comodo Firewall.

2. Klikk på CFP ikonet.

3. Klikk så på D+ i rullegardinen og velg Advanced.

4. Klikk Image Execution Control Settings -> General Tab, og sett slideren til Disable.

5. Høyre klikk på CFP ikonet og velg noe som heter Train in Safe Mode, for både D+ og Firewall.

 

Se om det blir bedre da. :) Hvis du ikke finner fram, så kan jeg prøve å forklare bedre.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Kjempebra tråd! Kanskje det kunne vært en idé å legge det gratis oppsettet med de fire programmene i hvoedposten? Jeg lette omtrendt kun etter det, og måtte bla meg gjennom 3 sider for det...

 

Ellers: Jeg har AVG Internet security (som utgir seg for å beskytte mot alt..) burde jeg installere noen av disse gratisprogrammene pga. hull i beskyttelsen til AVG?

 

Tusen takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...