Gå til innhold

Faktura med forfall 2017. Årets inntekt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, inntekt opptjent i 2016 (innvunnet i 2016) skal skattes av i 2016, selv om de først innbetales i 2017. Her gjelder realisasjonsprinsippet (i motsetning til kontantprinsippet som gjelder arbeidsinntekt, hvor inntekten først skal skattes av når den er betalt).

 

Det skal den strengt tatt også selv om du ikke har sendt faktura, så lenge arbeidet er utført og alle vilkårene for å sende faktura er oppfylt. Bokføringen blir da D1530 K3xxx.

 

Jeg fakturerer for eksempel kvartaler etterskuddsvis, så jeg fakturerer siste kvartal 2016 1.1.2017. Inntekten for disse fakturaene må jeg føre på 2016 (i praksis én kjempeføring på D1530 K3xxx den 31.12.2017, som så blir ført med motsatt fortegn K1530 D3xxx 1.1.2017).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har full kontroll på hvor mye utestående det vil være pr. 31.12.

Problemet er at det ikke har vært mulig å sette av nok penger til skatt for hele regnskapsåret 2016 allerede i begynnelsen v November. Da gjenstår det fortsatt to mnd hvor penger kommer inn som allerede skulle vært ferdig skattet?

Lenke til kommentar

Det er meningen at forskuddsskatt skal betales slik at innbetalingene i mars, mai, september, og november til sammen dekker skatt av hele årets nettoinntekt. I praksis vil det si at du i november må betale forskuddsskatt av inntekt som inntjenes i desember, og kanskje ikke betales før i januar.

 

Jeg har ikke dette problemet selv (jeg setter skattetrekket i lønnen min så høyt at jeg ikke trenger å betale forskuddsskatt på næringsinntekten), men slik jeg forstår det er det ikke uvanlig blant selvstendig næringsdrivende å be om å få satt forskuddsskatten litt ned (oppgi noe mer konservativt overskudd), og så betale eventuell skattedifferanse i den "rentefrie" perioden fra 1. januar til 31. mai som tilleggsforskudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...