Gå til innhold

[Løst] Gjenopprette Windows på oppstartsdisk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg "arvet" en bærbar MSI-MS1757 av min svoger, da den hadde krasjet. Han så ikke syn på å fikse den og kjøpte seg ny, men jeg syntes maskinen er altfor god til å bare støve ned.

 

Jeg har derfor prøvd på egenhånd å få liv i den igjen, men ser meg nå nødt til å be om hjelp. Jeg er amatør på området, men elsker å utforske og prøve å forstå.

 

Dette er saken: Maskinen har to harddisker - èn snurredisk på 1TB for lagring og faktisk 2 små SSD-disker, hver på 64GB, som windows-disk. Min svoger og svigerfar har lekt seg litt før jeg kom inn i bildet slik at oppstartsdiskene var helt rensket. Dette var gjort i en oppstart/boot/diagnose-greie i Windows som jeg aldri har vært borte i. Det var iallefall ikke mulig å starte opp windows på pcen.

 

For å få starte den, tok jeg en harddisk som jeg hadde liggende med Windows 10 på som jeg nylig hadde erstattet med en SSD (Bruke et program som hette Paragon Migrate for å kopiere all data fra en harddisk til en ny) 

Jeg hadde ikke tro på at det ville virke, men den startet opp og kjører faktisk helt fint. 

Jeg gikk så inn i diskbehandling og så at SSD-diskene var blanke. Så koblet jeg inn snurredisken på 1TB i et eksternt kabinett og sjekket den disken i diskbehandling. Den inneholdt, til min overraskelse, en gjenopprettingspartisjon på X antall GB. 

 

På denne disken fant jeg en install.esd fil og liste litt om dette og fant ut at jeg kunne konvertere denne. Denne konverterte jeg så til en install.wim fil i håp om at denne kunne legges på en ekstern harddisk, for så å installere på SSD-diskene. 

 

Hvis jeg åpner denne .wim-filen i f.eks PowerISO får jeg opp forskjellige bilder: WindowsPE, Windows Media setup, Windows10 Pro, Windows 10, Home og Windows 10 Education pluss en til jeg ikke husker navnet på. Disse bildene er store og inneholder alle filene som ligger på stasjon C;