Gå til innhold

[Løst] Gjenopprette Windows på oppstartsdisk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg "arvet" en bærbar MSI-MS1757 av min svoger, da den hadde krasjet. Han så ikke syn på å fikse den og kjøpte seg ny, men jeg syntes maskinen er altfor god til å bare støve ned.

 

Jeg har derfor prøvd på egenhånd å få liv i den igjen, men ser meg nå nødt til å be om hjelp. Jeg er amatør på området, men elsker å utforske og prøve å forstå.

 

Dette er saken: Maskinen har to harddisker - èn snurredisk på 1TB for lagring og faktisk 2 små SSD-disker, hver på 64GB, som windows-disk. Min svoger og svigerfar har lekt seg litt før jeg kom inn i bildet slik at oppstartsdiskene var helt rensket. Dette var gjort i en oppstart/boot/diagnose-greie i Windows som jeg aldri har vært borte i. Det var iallefall ikke mulig å starte opp windows på pcen.

 

For å få starte den, tok jeg en harddisk som jeg hadde liggende med Windows 10 på som jeg nylig hadde erstattet med en SSD (Bruke et program som hette Paragon Migrate for å kopiere all data fra en harddisk til en ny) 

Jeg hadde ikke tro på at det ville virke, men den startet opp og kjører faktisk helt fint. 

Jeg gikk så inn i diskbehandling og så at SSD-diskene var blanke. Så koblet jeg inn snurredisken på 1TB i et eksternt kabinett og sjekket den disken i diskbehandling. Den inneholdt, til min overraskelse, en gjenopprettingspartisjon på X antall GB. 

 

På denne disken fant jeg en install.esd fil og liste litt om dette og fant ut at jeg kunne konvertere denne. Denne konverterte jeg så til en install.wim fil i håp om at denne kunne legges på en ekstern harddisk, for så å installere på SSD-diskene. 

 

Hvis jeg åpner denne .wim-filen i f.eks PowerISO får jeg opp forskjellige bilder: WindowsPE, Windows Media setup, Windows10 Pro, Windows 10, Home og Windows 10 Education pluss en til jeg ikke husker navnet på. Disse bildene er store og inneholder alle filene som ligger på stasjon C;

Jeg har prøvd å eksportere feks. windows 10 Pro-filene inn på den tomme SSD-disken, men får ikke til å boote fra denne disken.

 

 

Det er godt mulig at jeg er helt ute på viddene og det jeg gjør ikke har noe for seg i det hele tatt. 

 

Kan noen hjelpe meg med veien videre, eller fortelle meg hva jeg egentlig skal gjøre?

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mulig å kopiere filer inn på en disk og så få den til å boote. Det skal mere til, det er noe installasjonsprosessen gjør.

Hvis du har lisens på Win10 så er det bare å laste ned en ISO fil, bruke Media Creation Tool, boote fra USB og installere. Er mye info om det her. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853

 

Hva slags SSD er det du har fysisk? 64GB er veldig smått. Det er plass til å installere, men ikke mye mer.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg ser er disse levert med de to 64GB-diskene satt opp i Raid-0 for å få høyere hastighet.

 

Tror nok det er mye enklere å reinstallere fra vanlig media enn å få den gamle recovery-delen til å virke, for hjelp til dette les denne tråden;

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1537902

Takk for svar!

 

Det stemmer nok for jeg husker å ha sett noe om Raid-0 eller raid-1 da jeg mottok pcen og den kun startet i en slags "diskreparasjon". 

 

Men er ikke windows-lisensen min forsvunnet siden windows-disken er helt blank?

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å kopiere filer inn på en disk og så få den til å boote. Det skal mere til, det er noe installasjonsprosessen gjør.

Hvis du har lisens på Win10 så er det bare å laste ned en ISO fil, bruke Media Creation Tool, boote fra USB og installere. Er mye info om det her. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853

 

Hva slags SSD er det du har fysisk? 64GB er veldig smått. Det er plass til å installere, men ikke mye mer.

Takk for svar.

 

Maskinen ble kjøpt med Windows 8, og er oppgradert til Win10. 

 

Det sitter to små 64gb SSD-disker som han under her mente var satt opp som raid-0 eller noe sånt. I tillegg er det plass til en 2,5" harddisk for lagring. Orginalt 75GB.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok for jeg husker å ha sett noe om Raid-0 eller raid-1 da jeg mottok pcen og den kun startet i en slags "diskreparasjon". 

 

Men er ikke windows-lisensen min forsvunnet siden windows-disken er helt blank?

Hvis det har vært aktivert Windows 10 på den så ligger aktiveringen lagret hos Microsoft og du kan bare laste ned W10 fra nettsiden deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...