Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Avsluttet studiet pga. psykisk helse - Støtte fra NAV?


Anbefalte innlegg

Han kan ikke få både AAP og støtte fra lånekassen,

 

 Alle som er syke har rett på hjelp fra nav, men man får ikke dobbelt opp.  

 

Er det en generell påstand eller spesielt for denne saken? Har du hjemmel for påstanden?

Det går nok fint å få både aap+støtte fra lånekassen. Skal du ha stipend må du ikke overskride inntekts og formuegrensen til lånekassen. 

Det er viktig at du skiller mellom det å være student, bli syk og å få aap og det å ha aap, å bli student og beholde aap. 

----

 

Når det gjelder tråden så vet jeg ikke om du har svar på det du lurte TS?

 

Jeg forstår det sånn at du per nå og i de siste par månedene (?) har vært så syk at du ikke har klart å følge undervisningen. Du får ikke aap før fra og med dagen du søker. Da kan du prøve å få sykestipend fra lånekassen for mellomperioden mellom ordinært stipend og aap https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Sykdom/ 

Der er massevis med informasjon jeg kan gi deg, men du har ikke gitt noen utfyllende informasjon om hva du ønsker, fakta om hva som har skjedd, når det har skjedd osv, men dette er jo et offentlig forum. Ring nav og spør de. 

---

Det er fult mulig at sosialhjelp vil være en høyere ytelse enn aap. Men en får ikke sosialhjelp når en studerer eller når en har formue og det er ikke pensjonsgivende inntekt. Derfor vil det være lurt å søke aap uansett om du får den 2g minimumen og så eventuelt søke om supplerende sosialhjelp. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Hei, trådstarter!

Kjipt at du har det leit om dagen. At din lidelse kommer i tillegg til at du nå er i en dårlig økonomisk situasjon, er også beklagelig. 
Ting trenger ikke å være så vanskelig; du trenger ikke vite alt om NAV idet du går dit for å heve trygd. Arbeiderne i NAV, enten de er i skranken eller på telefon, er oftest svært behjelpelige. Sosialstønad er svært vanlig å få, og noe du kan kreve dersom du oppfyller kriteriene for det. Det burde ikke være spesielt vanskelig for dem å håndtere en søknad om sosialpenger.

Dersom du ikke har begynt å få støtte fra Lånekassen dette semesteret, kan du trulte ned på nærmeste NAV-kontor. Der fyller du ut et grønt skjema for sosialpenger. Hvor meget du får varierer, men det skal i det minste dekke dine mest basale behov: Mat, strøm og husly. Du må være forberedt på å forevise papirer: Vanligvis etterspør NAV kontoutskrifter for de siste tre (3) måneder, og det kan også være at du må legge ved lignings...eh, glemte hva det het, men det er noe skattegreier du henter ut fra Skatteetatens nettsider. Du får vite hva du skal legge ved den grønne søknaden når du kontakter NAV.

Og så håper jeg at du kommer deg til hektene igjen, og at du får mat på bordet snart! 


 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Uansett er ikke systemet veldig tillitsbasert; det skal dokumenteres at en er raka fant. Ellers kunne alle og enhver hevet trygd, under falskt påskudd! =)

Lenke til kommentar

TS her.

Orker ikke lese alle de siste lange innleggene nå, men takk SvenHoff.

 

Har snakket med en veldig hyggelig dame på tlf med NAV i dag, hun mente det kunne høres ut som jeg kunne få AAP ut fra min situasjon, og gav meg svar på det jeg lurte på. Så har søkt om AAP nå og skal ettersende skriv fra lege + DPS.



Anonymous poster hash: 98c39...25a
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...