Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hårtap-tråden !


Brotato

Anbefalte innlegg

Lette litt rundt, men fant ingen generell tråd om dette.

Har selv ikke noen tips å komme med enda, men har endel spm.

 

Tenkte vi kan samle diverse tips og ideer, om hva som fungerer/ikke fungerer.

Jeg sliter også med å finne produkter som er tilgjengelige i Norge og priser på dette. Vil også tro endel produkter blir tvingt til å forandre innhold pga norske regler.

Vil forsøke å oppdatere førstepost hvis det kommer gode tips.

 

 

 

Om meg selv; Er 19 år, morfar hadde halvmåne fra han var 25, pappa begynte vel å miste hår i 40års alderen.

Begynte vel å merke hårtap for rundt 2 år siden(når jeg klødde meg i hodet satt jeg igjen med 5-10 hårstrå)Tenkte ikke noe mer over det før for noen uker siden, da jeg la merke til veldig tynt hår over pannen

Har aldri brydd meg noe om hva slags produkter jeg har i håret, og brukte det første jeg fant når jeg bodde hjemme (shampoo/balsam/såpe/det som var nærmest) Flyttet så på hybel for 1,5 år siden og har siden brukt 10kr/litern-shampoo fra europris

 

 

Produkter: og min vurdering/inntrykk så langt

  • Reganine/Roganinee/Recrea Forte: Skum. Påføres 2 ganger om dagen , tar minst 4 mnd før det kan merkes noen virkning. Finnes også i veske-form. Virkningen blir borte hvis behandlingen stoppes, og håret vil etter kort tid bli i tilstanden som om det hadde vært hvis du aldri hadde rørt produktet. virker visstnok på 9 av 10, mye/kun posetive tilbakemeldinger rundt omkring, Kommer til å prøve dette

  • Propecia: Tabletter (?), trenger resept. Koster rundt 5000 kr/år. Dyrt, 1-2% sjanse for å bli steril/inpotens under bruk. Vurderes. Skal være endel billigere i Sverige.

  • Shampoer: Unngå sjampoer med silikon. Personelig har jeg gått over til H&S Sensetive Scalp
  • Nizoral. Mange gode tilbakemeldinger. "Billig". Vask først med vanlig sjampo , påfør så Nizoral og la det ligge i håret i 3-10 min

http://www.amazon.co...29174195&sr=8-1

 

 

Disse tre ^^^^^^^^, virker å være de "3 Store", og er den mest brukte kombinasjonen

 

Andre metoder/produkter:

 

- S5 Cream: Krem som smøres på problemområdet. Påføres etter Reganine http://www.hairlosst...p/s5-cream.html

 

- Laser terapi (Veldig dyrt, flere har ikke hatt noe resultat)

 

- Stress-terapi.

 

Vennligst rett på meg hvis det er noe som er feil i denne posten, vil som sagt prøve å oppdatere den jevnlig.

 

 

 

Så er det noen her som vil dele sine erfaringer?

Endret av Piitb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, sjekk ut bald truth talk sitt forum.

 

Angående Propecia så tror jeg patentet går ut neste år eller noe så prisen vil vel falle da. Om du får bivirkninger så forsvinner de etter du har kuttet ut bruken.

 

Shampoer og laserterapi ville jeg styrt langt unna, det er penger ut av vinduet. Det er bare Reganine og Propecia som fungerer(og den siste fungerer nok best). Hadde shampoene fungert hadde de vært klasifisert som legemiddel.

Lenke til kommentar

Hei, sjekk ut bald truth talk sitt forum.

 

Angående Propecia så tror jeg patentet går ut neste år eller noe så prisen vil vel falle da. Om du får bivirkninger så forsvinner de etter du har kuttet ut bruken.

 

Shampoer og laserterapi ville jeg styrt langt unna, det er penger ut av vinduet. Det er bare Reganine og Propecia som fungerer(og den siste fungerer nok best). Hadde shampoene fungert hadde de vært klasifisert som legemiddel.

 

 

 

Skal sjekke ut det. :)

 

 

Angående sjampoer så vil jeg tro en eller annen form for sensitiv shampo (trenger ikke koste mer enn 30kr flaska) vil være bedre enn det billigste europris har å by på (???)

Balsam har jeg heller aldri brukt. Noe spesielt jeg kan se etter?

 

Noen som vet hvor jeg/om jeg kan få tak i Reganine i Norge?

Endret av Piitb
Lenke til kommentar

Angående sjampoer så vil jeg tro en eller annen form for sensitiv shampo (trenger ikke koste mer enn 30kr flaska) vil være bedre enn det billigste europris har å by på (???)

Balsam har jeg heller aldri brukt. Noe spesielt jeg kan se etter?

 

Noen som vet hvor jeg/om jeg kan få tak i Reganine i Norge?

 

Det finnes sikkert sjampoer som er bedre for håret, men de gjør ikke noe med hårtapet om du lider av arvelig hårtap.

 

Reganine fåes i hvertfall reseptfritt på apoteket, men tror det heter Recrea Forte i Norge.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Det sies at Recrea er mest effektiv måne og ikke vikene. Jeg tester det ut nå og vi får se hva som skjer.

 

Har noen av dere bestilt RU-middel til Norge? Hvis det skulle bli oppdaget i tollen kan man få stor straff for det eller blir det bare sent tilbake uten noe problemer?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Flott med en tråd som dette. Jeg er VELDIG interessert i hårtap, da jeg lider av det selv. Har brukt utallige timer på å lese meg opp på emnet, og det finnes veldig mye informasjon, både god og dårlig (dessverre). Det er big business å lansere produkter som kan stoppe hårtap når det er noe opp til 60% av alle menn opplever i løpet av livet. Men det er bare 3 legemidler som har dokumentert effekt, som noen har nevnt tidligere her. "De tre store" eller "the big three" som de blir kalt er;

  • Finasterid
  • Minoksidil
  • Ketkonazol

Finasterid fåes i tablettform, og blokkerer omdanningen fra testosteron til dihydrotestosteron. Det koster ikke nødvendigvis 5000 som noen nevnte tidligere i tråden. Dersom man kjøper Proscar, som er "merkevare", ender det nok på ca. 5000 i året. Men det finnes et billigere alternativ - man kan nemlig kjøpe 5 mg tabletter som man selv deler opp i 4, til 1.25 mg. Dette er medisin beregnet på folk med forstørret prostata. Man må ha resept fra fastlegen. Dersom han har litt peiling på emnet så kan du få resept på 5 mg.

 

Minoksidil er en medisin utviklet mot høyt blodtrykk som fungerer ved å utvide blodårer perifert i kroppen for å øke blodgjennomstrømningen. Hvorfor minoksidil hjelper mot hårtap er det ingen som har en endelig forklaring på, men den vanligste oppfatningen er at minoksidil utvider blodårene som fører til økt tilgang på oksygen, blod og næring til hårsekkene. Man tror at dette fører til at hår i den telogene fasen (hvilefasen) går over til den anagene fasen (vekstfasen). Dette fører til at hårene i den telogene fasen faller ut, så det er vanlig med økt hårtap når man starter på minoksidil, for at nye hår i den anagene fasen skal vokse ut (etter ca. 2-3 uker). Virkningen av minoksidil opphører 30-60 dager etter man slutter å bruke det. Merk at minoksidil IKKE stopper hårtap, men stimulerer til hårvekst! Koster ca. 400 kroner per mnd og fåes reseptfritt.

 

Ketokonazol er et imidazolderivat, og fåes som sjampo, krem og tabletter. Som nevnt er det utviklet for å behandle blant annet kroniske soppinfeksjoner, og ketokonazol virker ved å hindre veksten av sopp ved å endre strukturen i soppens cellevegg. For å bruke ketokonazol som et hjelpemiddel i mot androgen alopecia er det kun sjampoen man bruker, da dette er lett å påføre og fører til få bivirkninger.

Forskere er ikke helt sikre hvordan ketokonazol hjelper mot hårtap, men det er bevist i flere studier at det har en positiv effekt. Forskning og resultater blir presentert lenger ned på denne siden. Sammenhengen mellom ketokonazol og hårtap kan ligge i inflammasjon, som er en auto-immun forsvarsmekanisme kroppen setter i gang for å stoppe angrepet fra DHT på hårsekkene/papillene. Fåes reseptfritt.

 

Som sagt er jeg veldig interessert i dette temaet. Har selv akkurat startet på "de tre store". Utviklingen min kan dere følge på forumet: http://www.alopeci.info. Der finnes det også mye mer informasjon og artikler om legemidler :) :)

 

Det sies at Recrea er mest effektiv måne og ikke vikene. Jeg tester det ut nå og vi får se hva som skjer.

 

Har noen av dere bestilt RU-middel til Norge? Hvis det skulle bli oppdaget i tollen kan man få stor straff for det eller blir det bare sent tilbake uten noe problemer?

 

Jeg er veldig interessert i RU selv. Men i følge thekaneshop så er det tilnærmet umulig å komme gjennom tollen i Norge. Tror ikke man får noen straff for det, blir nok bare sendt tilbake. Det er jo ikke et "farlig" stoff og er ikke på noen dopinglister. Jeg har sendt mail til kane for å høre om hans "100% delivery guarantee" gjelder i Norge også. Dvs - dersom noe blir stoppet i tollen sender han varer gratis helt til du får de.

Lenke til kommentar

Om meg selv; Er 19 år, morfar hadde halvmåne fra han var 25, pappa begynte vel å miste hår i 40års alderen.

Begynte vel å merke hårtap for rundt 2 år siden(når jeg klødde meg i hodet satt jeg igjen med 5-10 hårstrå)

 

Klødde du mye i hodet? Det er i såfall et tegn på hårtap (inflammasjon som jeg skrev om i innlegget over). Selv er det først når jeg nå har bikket 25 at hårtapet er synlig (og kun under sterkt lys), men jeg husker at jeg begynte å klø i hodebunnen da jeg var rundt 17-18, så hårtapet har nok startet da.

Lenke til kommentar

Jeg har fått svar fra mailen jeg sendte til Kane ang RU:

 

Hi,dear customer,

 

Thanks for your contact.

We promise 0 loss on our customers.It`s also on orders to Norway.Pls let me know if Norway customs stict or not.We can ship via UK or from China directly.

 

Regarding RU58841 stablity,it`s stable in 1 month at least in normal temperature.

 

Warm regards,

Kane

Endret av jens1986
Lenke til kommentar

Dersom man anser sitt hårtap som unormalt, bør første kontakt være fastlegen. Det er nemlig en rekke medisinske årsaker eller andre livsstilsparametere som innvirker på hårtap.

Når en først har fått avklart at det ikke foreligger rent medisinske årsaker, kan et besøk innenfor alternativene være verdt et besøk. Jeg mener her f.eks naprapaten. Vidor her på forumet vil garantert kunne si mangt og mye om forholdet mellom f.eks kosthold og hårtap.

Hvis man til slutt ender opp med at det dreier seg om "naturens gang" (genetikk), er valgene mange. Min personlige mening er at "hårtapsindustrien" etisk sett går hånd i hånd med "slankeproduktindustrien". Det foregår selvfølgelig en del lureri, man må velge med omhu.

 

Det kunne jo være interessant at denne tråden også tok opp de psykologiske aspektene ved hårtap, herunder diskusjonen om det dysfunksjonelle selvbildet.

Lenke til kommentar

Når en først har fått avklart at det ikke foreligger rent medisinske årsaker, kan et besøk innenfor alternativene være verdt et besøk. Jeg mener her f.eks naprapaten. Vidor her på forumet vil garantert kunne si mangt og mye om forholdet mellom f.eks kosthold og hårtap.

 

Du snakker om mye "lureri" i hårtapsindustrien, men samtidig anbefaler du alternative behandligsformer. Jeg vil tørre å påstå at "alternativ medisin" etc. er noe av den største scamen som finnes. Uendelig mange ubeskyttede titler og "alternativ medisin" med udokumentert effekt, og fåtallet som har "dokumentert effekt" har som regel ikke en subjektiv dobbeltblindtest med placebo, men heller en kjøpt og betalt studie av useriøse forskere.

 

Å snakke med en naprapat om kosthold og hårtap ser jeg null poeng med (har naprapater noen relevant utdannelse innenfor kosthold?). Hårtap kan skyldes mangelsykdommer som igjen kan komme av dårlig kosthold, men alt dette vil blodprøver hos fastlegen kunne avdekke.

 

 

Det kunne jo være interessant at denne tråden også tok opp de psykologiske aspektene ved hårtap, herunder diskusjonen om det dysfunksjonelle selvbildet.

 

Dette er jeg derimot helt enig i :)

 

Selv synes jeg det er helt jævlig å miste håret, og kunne solgt alt jeg eier for et hode fullt av hår!

Lenke til kommentar

Så kort fortalt er mine råd dersom du mister mer hår enn normalt:

Gå til fastlegen din, ta blodprøver. Dersom det ikke gir noe utslag snakk med han og se på evt hårtap hos foreldre/besteforeldre. Dersom dere konkluderer med at det er genetisk, kom deg på finasterid, minoksidil og ketokonazol så fort som mulig. I det minste de to sistnevnte om du er redd for bivirkninger fra fin.

Lenke til kommentar

Jeg har fått svar fra mailen jeg sendte til Kane ang RU:

 

Prøv heller mbptreatments.com

 

de selger det ferdigblanda og klar til bruk. Hvis du skal kjøpe ru pulver så er det veldig vanskelig å få tak i kjemikaliene for lage det i Norge. Jeg er bare usikker hvilken av dem jeg bør kjøpe siden det er flere typer av dem de selger. Men jeg vet ikke helt om det er ekte, jeg vet kaneshop er ekte fordi mange av forum brukerne på hårtap sider har hatt positiv effekt. Jeg vil undersøke mbptreatments mer.

 

Recrea forte ser ut til å forsterke de små hårene jeg har på vikene, man kan se at de begynner å bli mørkere og mer synligere. Jeg bruker det sammen med dexpanthenol for å hindre kløe og irritasjon på hodebunnen.

Lenke til kommentar

Men jeg vet ikke helt om det er ekte, jeg vet kaneshop er ekte fordi mange av forum brukerne på hårtap sider har hatt positiv effekt. Jeg vil undersøke mbptreatments mer.

 

 

Problemet med å kjøpe ferdigblandet er at RU ikke er stabilt i annet enn pulverform. Og det er tilogmed så ustabilt i pulverform at det må oppbevares i fryseren. Det er derfor RU aldri ble et kommersielt produkt.

 

Ang MBPTreatments så har de ok rykte. Har selv bestilt varer derfra før (men ikke RU da jeg aldri ville ha kjøpt det ferdigmikset)

Lenke til kommentar

Problemet med å kjøpe ferdigblandet er at RU ikke er stabilt i annet enn pulverform. Og det er tilogmed så ustabilt i pulverform at det må oppbevares i fryseren. Det er derfor RU aldri ble et kommersielt produkt.

 

Ang MBPTreatments så har de ok rykte. Har selv bestilt varer derfra før (men ikke RU da jeg aldri ville ha kjøpt det ferdigmikset)

 

Jeg skjønner, jeg har tenkt undersøke topical fin. Det ser veldige spennende ut med at den senker dht 40% i kun syv dager. Det er noe nytt som ble presentert på messen i Vancouver for hårtap undersøkelser.

 

http://www.hairlosshelp.com/forums/messageview.cfm?catid=7&threadid=105679

 

http://genhair.com/index.php?route=product/category&path=3

 

de prøver å selge dette allerede på noen sider og jeg er skeptisk så jeg skal undersøke dette produktet :)

Lenke til kommentar

Finasterid linimentet du snakker om inneholder følgende:

1) Finasteride 0.25%

2) Ethyl Alcohol 96° 55.00%

3) Propylene Glycol 5.00%

4) Hydroxypropyl Chitosan 1.00%

5) Purified water 38.75%

Så den store forskjellen er altså hydroxypropyl chitosan. Finasterid, alkohol, proylene glycol og vann er ikke noe nytt.

 

Det kan kjøpes her:

http://vitivia.com/ecoformula.php

Det blir tydeligvis brukt som et middel for å forsterke negler.

 

"The primary repair ingredient found in EcoFormula is Hydroxypropyl-chitosan (HPCH), a protein which is specifically formulated to advance overall nail health. To improve the appearance of your nails, try EcoFormula with HPCH!"

 

Problemet med patenten er at "studien" som legges ved knapt kan kalles en studie da den er alt for tynn.

Endret av jens1986
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har også i det sise begynt på Recrea Forte etter at en hudlege anbefalte meg dette.Etter bare litt over en uke, la jeg merke til at det hadde dukket om noen nye hår/dun. Ble veldig positiv der og da, men nå tre uker etterpå virker det ikke ut som at det har kommet noe mer hår, de nye hårene har selvsagt blitt litt større med, men det er fortsatt bare dun. Jeg krysser fortsatt fingrene på at det kommer til å hjelpe. Har sett mange videoer på youtube hvor folk at fått håret tilbake etter bruk av minoxidil (Recrea Forte). Kan godt poste hvis det skjer noe mer som er verdt å skrive om, håper det :)

 

Også har jeg et spørsmål, det sier at vi bør bruke silikonfri sjampo, finnes det i daglivarebutikkene? hva slags merker er det?

Endret av omp9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...