Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Provisjonslønn: Uten oppdrag i oppsigelsestid


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, for å beskytte arbeidsgiver velger jeg her å være anonym. Håper på forståelse for dette.

 

Jeg jobber i IT-bransjen, og har ren provisjonsbasert lønn. Jeg har gått ufrivillig ledig i 3mnd (selger har ikke funnet oppdrag). Jeg har 3mnd oppsigelsestid ifølge kontrakt.

 

Jeg har søkt på noen jobber, og har nå funnet ny arbeidsgiver som ønsker at jeg skal begynne så fort som mulig. Det ønsker også jeg, siden jeg nå står uten oppdrag. Og uten oppdrag, ingen lønn.

 

Nåværende arbeidsgiver sier til meg at jeg kan gå på dagen, under den forutsetning at nåværende arbeidsgiver får fakturere ny arbeidsgiver for tiden jeg jobber hos de. Med andre ord, at jeg er i oppdrag for ny arbeidsgiver, men at nåværende arbeidsgiver får alle inntektene. Det er selvsagt(!) ikke ny arbeidsgiver særlig interessert i, av flere grunner.

 

Så her står jeg, uten oppdrag, uten lønn i de kommende 3mnd, hos nåværende arbeidsgiver. Uten tillatelse av de til å gå over til ny arbeidsgiver.

 

Er dette i det hele tatt lov? Hva kan jeg foreta meg i en situasjon som dette?

 

Er det noen spesielle regler som gjelder i sånne arbeidsforhold? Jeg føler meg som et gissel i denne situasjonen, og er prisgitt min nåværende arbeidsgivers "velvilje" for ikke å være uten inntekt i de kommende tre månedene (mot jul, hurra).

 

Hjelp!

 

Anonym poster: 52d7b41a3a9002e2097fd092600669b0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forhåpentligvis kommer det et svar fra noen som har peiling. Men i mellomtiden kan jeg jo synse litt. Og jeg synes dette høres veldig urimelig ut.

 

 

Selv om arbeidsgiver skulle ha rett i at det er 3 måneders oppsigelsestid så betyr "bare" det at du kan bli erstatningsansvarlig hvis du bryter avtalen og slutter på dagen. I og med at du ikke får oppdrag skal det litt til før arbeidsgiver kan hevde at de har tapt store penger på å ikke lenger ha deg i systemet. Særlig hvis eventuelle oppdrag kan gis til noen andre i virksomheten.

 

Jeg ville sagt "jeg slutter med øyeblikkelig virkning" og begynt i ny jobb snarest. Så får den gamle arbeidsgiveren eventuelt prøve seg med et erstatningskrav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...