Gå til innhold

Gaming-laptop - Kjøpe ny nå, eller vente på mer umpf?


Anbefalte innlegg

Ja, jeg er på leting etter en laptop til spill og diverse. Har hatt det i flere år, på grunn av reise og andre begrensinger. Selv om det frister med stasjonær for ytelse/pris, lar det seg ganske enkelt ikke gjøre.

 

So:

 

Jeg har en helt ålreit laptop til spill i dag. 15" med GTX 870M og i7470MQ. Maskinen er fra Multicom, samme sted jeg har handlet det meste av datautstyr de siste årene. Meget fornøyd med den.

Men vi er nå over på muligheter for blandt annet VR, og der har jeg ikke nok ytelse til å leke med det. Kjipt, men har klart meg fint uten så langt.

 

Maskinen er nå tre år gammel, og da er det på tide å lete etter noe nytt. 

 

For å kunne kjøre VR er GTX1060 minimum som er anbefalt. Da må jeg opp i 11500,- for å få det med. Ikke minst er det en ganske hyggelig økning i generell ytelse, selv om jeg gjerne skulle hatt noe mer RAM til den prisen. Men det kan jeg for så vidt kjøpe ekstra og sette inn selv. Utvalget er litt nøkternt hos multicom for tiden, men det forandres i tide og utide etter hvert som de får inn nye ferdigbygg.

 

Men, jeg er usikker på om jeg bør vente til det kommer muligheter for 4k på de laptopene de fører. Er det verdt å vente på? Eventuelt å vente på bedre grafikkort?

Joda, man kan alltid vente på noe bedre, men det er for min del da å finne best tidspunkt å kjøpe nytt på. Om jeg slenger 15 høvdinger ut vinduet på noe som byttes ut en måned senere med noe mye bedre, er jo det ganske kjipt. Men det virker ikke som neste generasjon GPU er rett rundt hjørnet akkurat nå. Et år siden GTX10X0-serien ble lansert, og jeg vil tro at det da er nesten et år til neste serie. 

 

Jeg har som mål å holde meg under 15k, og kunne da tenke meg mest mulig for pengene. Men har ikke noe imot å sitte stille i båten en stund til om det er mye nytt på vei ganske snart. Kjøpe? Vente? Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De siste 4-5 årene har faktisk prisen stått rimelig stille på hva man får av laptopper... Kostet like mye for 4-5år siden som de gjør nå, mye av årsaken kan vi skylle på at kronen har har falt i verdi vs andre valutta, men også fordi det har stått rimelig stille hos produsentene (AMD og Intell) i å lage noe nytt..

 

Det siste året har det derimot kommet en haug av nye APU, CPU og GPU, mange har ikke kommet til laptopmarkedet enda..

 

Så jeg tror at det værste tidspunktet man kan kjøpe en laptop på er nå.. Jeg forventer et drastisk fall i prisene hos de modellene som er nesten 5år gamle, og hvor ny socket og teknologi inntar markedet til en rimeligere pris :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Multicom har hatt for vane av å kjøre ut nye ting på markedet ganske kjapt. Det meste av hardware de har i bærbare bygget av Clevo under eget merkenavn har Kaby Lake-/GTX 10X0-seriene inne, og siste utgave av RAM/PCIe-SSD. Jeg har fått oppgradert min gamle med SSD og mer RAM, så den holder jo sådan koken enda. Litt TLC, kjølepasta og rens med jevne mellomrom gjør jo sitt for at den holder seg bra til å være tre år. Ikke minst har byggekvaliteten kommet seg enormt siden jeg handlet min første laptop der for ni år siden.

Men, jeg er for øvrig enig i at det har gått noe tregere fremover i utviklingen. Det kan ha sammenheng med at AMD hadde en tøff periode som startet for fire års tid siden, og har slitt med at det de har produsert ikke har levd opp til hverken forventninger eller samme ytelse/pris som det Intel har utviklet (som også har endret mønster fra klassisk tic-toc til trefaset med optimalisering til slutt). Og helt sant, vi har en mye svakere krone nå enn for tre-fire år siden, spesielt mot dollar.

 

Jeg har selvfølgelig veldig lyst på ny hardware i hus, men er nok redd for at jeg venter en stund til, og ser om enten prisene synker, eller venter helt til neste runde med lanseringer. Litt kjipt at man ikke er kommet dithen at det er mulig å bytte komponenter i bærbare på samme måte som i stasjonære. Selv om jeg har byttet grafikkort en gang, selges de jo ikke akkurat fritt over disk som tilsvarende for stasjonære...

Bah, blir vel venting til neste sommer vil jeg tro  :hm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det har kommet nye GPUer, de såkalte max-Q skjermkortene\kjøleoppsettene til Nvidia. De har imidlertid lavere ytelse enn de "eldre" 1060\1070\1080. Jeg ville vell vurdert en laptop med 1070. Multicom har en til 14700,- Legg på OS og en liten SSD for boot og du får en laptop som vil fungere bra til VR til 16k. Ytelsa til 1070 er betydelig bedre i spill, i mange tilfeller 50% bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...