Gå til innhold

Hvordan behandle litium-ion batterier


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
3. Ikke la batteriet stå fullt. Skal pcen stå på bordet i to uker, så lad det ut til ca 40% og legg det i kjøleskapet.

...

Enkelte maskiner lar deg styre batteriladingen i Windows (i hvert fall på ThinkPad, det ville overraske meg om ikke Pro/EliteBook, Latitude og LifeBook gjør det samme), slik at du f.eks kan sette øvre ladegrense til 50% og nedre til 30%. Da vil batteriet lade seg opp til 50%, og deretter slutte å lade frem til det når 30%. Batteriet er hovedsaklig ikke i bruk heller, så utladingen går fryktelig sent. Ved 30% lader det seg opp til 50% igjen. Da oppnår du samme effekten som å ta batteriet ut av maskinen [1], samtidig som du slipper å bekymre deg for strømbrudd, løse ledninger, plutselig flytting av maskinen, osv. Jeg har i hvert fall flere ganger glemt at jeg har tatt ut batteriet når jeg har nappet ut strømkabelen.

 

En annen veldig god grunn til å la batteriet stå i maskinen er at enkelte maskiner (f.eks ThinkPad) ikke lar deg bruke Turbo uten at batteriet står i [2]. I mitt tilfelle (Lenovo X220) vil ikke prosessoren kjøre på oppgitt hastighet engang (2,5 GHz) hvis batteriet er tatt ut. Den står og loker på 800 MHz. Det kan kanskje løses ved å slå av EIST i BIOS eller kjøpe en større lader (selv om 65W skulle være nok), men da synes jeg det er greiere å la batteriet stå i og styre ladingen selv.

 

[1]: http://forums.lenovo.com/t5/Welcome-FAQs-Knowledge-Base/How-can-I-increase-battery-life/ta-p/244800

[2]: http://forums.lenovo.com/t5/Welcome-FAQs-Knowledge-Base/Should-I-run-with-my-battery-in-or-out/ta-p/244803

 

Litt research om hvilke modeller som tilbyr slik batteristyring kunne vært et godt tillegg til guiden. Her har du Driver og Manager for ThinkPads.

 

 

Ellers synes jeg du har sammenfattet essensen i god batteriskikk på en god måte. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å la batteriet stå i vedlikeholdslading i en thinkpad (som jeg godt vet at de støtter da jeg har hatt slike i 12-13 år nå :) ) er ikke det samme som å ta det ut og legge det i kjøleskapet, da nedbrytingsprosessen av batteriet akselereres ganske mye med temperaturøkning, og ved 40grader som batterier i thinkpads gjerne holder, så er det flere ganger raskere enn ved 4-6 grader i et kjøleskap.

Lenke til kommentar

På min holder ikke utsiden av batteriet kroppstemperatur engang. Holder mer en knapp på romtemperatur, selv om det også er ganske mye høyere enn kjøleskapstemperatur. Men hvis batteriene tidligere eller på andre modeller pleier å bli varme skal jeg ikke prøve å motsi deg på det.

 

Uansett forandrer det ikke det faktum at maskinen min, og sannsynligvis en del andre moderne ThinkPads, blir merkbart tregere når jeg tar ut batteriet. Derfor synes jeg det var greit å lufte alternativer til kjøleskapsmetoden. Edit: Og kanskje spesielt opplyse om hvilke maskiner som faktisk tilbyr dette. Det kan potensielt være en ganske stor andel som faktisk gjør det.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti en eneste thinkpad som blir tregere uten batteri, det høres i så fall ut som om det er noe galt med dem.

 

Temperatur på batteriene finner du i programmet som overvåker batteriet, hvilken temperatur utsiden føles som har ingenting å si

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti en eneste thinkpad som blir tregere uten batteri, det høres i så fall ut som om det er noe galt med dem.

"Problemet" er delvis begrunnet i [2] fra første posten min:
If you do decide to run with the battery out:

...

-Your system may run slower. The power adapter and battery together form the power delivery system for your notebook. Removing the battery reduces its ability to support heavy loads, so the notebook throttles back the maximum CPU speed. In some cases, changing to a higher wattage power adapter may eliminate this throttling.

Og litt lett Googling avslører at dette i hvert fall er tilfellet med Sandy Bridge maskiner (X220 og T420). Hvis det kun gjelder Sandy Bridge er det i så fall noe å være obs på i fremtiden.

 

Temperatur på batteriene finner du i programmet som overvåker batteriet, hvilken temperatur utsiden føles som hra ingenting å si.innlegg
Takk! :)

28 grader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en eldgammel PC med et Li-Ion-batteri og noen rare symptomer. Stemmer ikke med "vanlig lærdom". Det har veldig god kapasitet. ca. 2 timer brukstid ved 100% CPU-belastning og skjerm på 100% lysstyrke.

 

Men selvutladinga er enorm! 2-3 dager uten bruk så er det fullstendig tomt. Men alikevel om det blir liggende i flere måneder så er det bare å lade det opp og bruke det.

 

PC-en er en 200MHz Toshiba Satellite 320CDS. Batteriet aner jeg ikke alderen på men det er mange år gammelt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for nyttig tråd. Har et 9 cell batteri til Dell XPS17. 2 uker gammel nå. Når man sitter med PC'n og den nærmer seg 5-10% så setter jeg i strømadapter. Batteriet lades opp til 100%. Skal jeg da dra ut strømadapter eller bør den fortsatt sitte i?

Gjør det noe om jeg lader opp batteriet når det bare er nede på 30-50%?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så med min nye laptop er det best å dra ut laderen når batteriet er helt fulladet, for å så lade det opp igjen når det når ca 30% av kapasiteten sin? I tillegg så må batteriet ligge i kjøleskapet når jeg drar på ferie... Høres veldig tungvint ut, hva er det egentlig som er så bra med slike batterier? Prøver ikke å virke negativ, er bare nysgjerrig på hvorfor en bruker slike batterier når det er såpass mye "stress" med å holde det i live.

Lenke til kommentar

Okay, takk for svar! Så da trenger jeg ikke kutte strømmen til laptopen pga at den har vedlikeholdslading? Med andre ord kun når jeg skal på ferie der laptopen skal stå lenge ubrukt. Hvordan kan jeg evt. sjekke dette? Regner med at laptopen min har vedlikeholdslading siden den er helt ny (Asus g74sx).

Endret av ladsar
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har akkuratt gått til innkjøp av en asus u36sd. Etter å ha lest dette innlegget sitter jeg igjen med gode svar. men også noen spørsmål.

 

For min del er det upraktisk å måtte ta ut batteriet hele tiden. jeg tar med pcen på jobb og bruker den hele dagen der, før jeg tar den med hjem og fortsetter bruken. Jeg har derfor stort sett tilgang på strøm.

 

Spørsmålet er om jeg skal lade den opp helt opp (95%) og så koble fra lader og la den tømme batteriet (ned til 10-5 %) for så å lade det opp igjen gjennom dagen? Eller kan jeg la laderen stå i hele dagen med batteriet?

 

Er det ikke slik at pcen automatisk "kobler fra" batteriet når den er ladet opp og bruker direkte strøm fra veggen, for så å "koble det til" igjen når ladekabelen tas ut?

 

Eller fungerer den slik at pcen lader opp til 100%, lar den synke til 95% før den lader opp til 100% og sånn går det konstant?

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...