Gå til innhold

Båt til hirtshals


Anbefalte innlegg

Hei en venn av meg prøver og dra meg med på noe dumt som igår kjøre en 14 fots grp 425 fra Kragerø til Hirtshals. Han har verken vhf radio, GPS eller erfaring. Prøver og argumenter imot dette men dessverre er han altfor god i debatt igjen gir seg aldri noen som har noen argumenter mot dette? Eller erfaring? Vet at det mest sannsynlig hadde gått greit og vi hadde nokk overlevd men er uansett idiotisk samme hvor bra vær når planen hans er igjen ikke si noe til noen foreldre eller noenting. Han er forresten 15år blir 16 iår og har tatt båtlappen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk rodde over til Danmark på 1700tallet. Tok ett par dager..

 

Om man har en kjapp båt og været er fint burde det gå greit, men jeg anbefaler uansett en VHF radio, det får man kjøpt for ett par hundre kroner, og burde ikke være noe å være foruten.. Selv om man er uten lisens...

Lenke til kommentar

Vel, hvor skal jeg begynne?

-Båten hans er ikke lagd for å takle værforholdene man får på havet. 

-Hva om dere får motorproblemer? Dere har jo ikke radio til å skaffe hjelp engang. 

-Litt uoppmerksomhet er alt som skal til for at en treffer en bølge litt feil. Det er ALLTID dønninger man bør være obs på. 

-Dere har lite erfaring

 

Båtførers erfaring og farene ved dette burde jo lyse rødt lang vei. 

 

Jeg har en del erfaring med kjøring av MOB-båt i Nordsjøen. Jeg hadde aldri giddet å lagt ut på denne turen. 

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så forbasket mye annet å si enn at han har et dødsønske, og hvis du blir med, så dør antageligvis du også. Én bitteliten miss eller feilantagelse er alt som skal til. Tenk litt på drukningsdøden, å bli strandet på havet midt på natten, det blåser opp, begynner å bølge, båten kantrer og du drukner - Game Over. Får ikke 2 sjanser i dette livet. IKKE bli med! Har blitt med et par nèk som trodde de var verdensmestere i bilkjøring rett etter å ha fått lappen, og sitti med dødsangst etter turen. Aldri igjen.

 

Bare si til han at hvis han har lyst til å dø, så reiser han på tur. Hvis han har lyst til å leve, så tar han noen småturer først, får erfaring, lærer nødvendige apparater og blir sjødyktig før han drar ut på en sånn tur.

 

Har jo tatt danskebåten flere ganger ^^ og vært i 8 meter høye bølger og 26 sekundmeter vind. Dette skjer i løpet av 12 timer. Dundra godt i båten. Det er jo bare gøy når du er på en så stor båt, men med en liten 14 fots pram, så tenker jeg du kantrer før du får sagt livsbøyle.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg fullt så negativ som en del andre her.

Dette er en tur det er mulig å gjennomføre hvis man tar en rekke forhold i betraktning og i tillegg utstyrer seg med en del sikkerhetsutstyr.

 

For det første, å dra uten VHF bør på ingen måte være aktuelt. Håndholdt VHF er i grenseland for hva jeg mener er greit, man bør egentlig ha en med høyere sendeeffekt når man er ute på åpent hav.

GPS er ingen nødvendighet, men navigasjonsmidler må man selvsagt ha.

Videre bør man ha redningsflåte eller overlevelsesdrakter (gjerne begge deler) til alle ombord.

 

Det virkelig urovekkende i dette tilfellet er mangelen på erfaring.

 

Det er gjort en rekke ting som dette før, det er ikke nødvendigvis idioti men vil i mange tilfeller være det.

 

 

Skal man først over bør man følge kysten til ca Grimstad før man går over, det er regnet som den korteste krysningsstrekningen mellom Norge og Hirtshals.

Det er ca 68-69 nautiske mil over.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...