Gå til innhold

Skal ha et friår med ferie


Anbefalte innlegg

Hei jeg skal ta et friår til neste år før jeg skal begynne å studere, jeg lurte på hvor my penger jeg trenger (skal reise til minst 3 land i 3 måneder) har tenkt å reise til Asia og Vest europa. Jeg lurer også på hva erfaringen deres er med business/første klasse på fly er

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo helt ann på standard. En tur på førsteklasse til full pris ligger vanligvis på rundt 80.000 så om du også legger til de dyreste hotellene du finner burde det ikke være noe problem å brenne av en million før jul.

 

Om du enda ikke har begyntå studere vil du imidlertid få mye mere ut av å fly økonomi og bo under enklere standard og treffe likesinnede backpackere. Om du klarer holde styr på forbruket burde du komme langt med 20k i måneden.

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt ann på standard. En tur på førsteklasse til full pris ligger vanligvis på rundt 80.000 så om du også legger til de dyreste hotellene du finner burde det ikke være noe problem å brenne av en million før jul.

 

Om du enda ikke har begyntå studere vil du imidlertid få mye mere ut av å fly økonomi og bo under enklere standard og treffe likesinnede backpackere. Om du klarer holde styr på forbruket burde du komme langt med 20k i måneden.

Haha har jobbet siden jeg var 13 til disse turene. men hva vist jeg heller bare drar på 1 tur. Penger er egentlig ikke et problem men har jo lyst å ha kontroll på hvor mye jeg bruker og prøve å finne ut hvor mye jeg burde ha i for å ikke være helt blakk når jeg er ferdig. Dette skal liksom være det beste året i livet mitt, blir ikke å ha lave standarer, jobber omså ett år til

Endret av Negar
Lenke til kommentar

Haha har jobbet siden jeg var 13 til disse turene. men hva vist jeg heller bare drar på 1 tur. Penger er egentlig ikke et problem men har jo lyst å ha kontroll på hvor mye jeg bruker og prøve å finne ut hvor mye jeg burde ha i for å ikke være helt blakk når jeg er ferdig. Dette skal liksom være det beste året i livet mitt, blir ikke å ha lave standarer, jobber omså ett år til

Det er ikke noe problem å reise rundt i Asia til 20k i måneden uten at du føler at standarden er for lav og du vil som sagt med et slikt budsjett være på steder hvor du treffer flere likesinnede og får mere ut av reisen. Prøver du holde et budsjett ned mot 5k i måneden kan det bli ganske kjipt mange steder og du vil føle at det er mye du ikke kan få med deg.

 

Jeg har flydd på førstklasse og bodd på veldig dyre hoteller og det kan være en morsom opplevelse å få med seg en gang. Det man merker etter å ha bodd flere slike steder er at de er laget mye over samme mal og at man ofte ikke helt merker hvilket land man er i. Når jeg for eksempel er i Tokyo kunne jeg valgt et, etter japansk standard, digert vestlig hotellrom i en luksuskjede liggende ved et parkområde til 3-4000 kroner natten. Jeg ville nesten vært nødt til å ta taxi dit og når jeg står opp vil det ta en stund før jeg husker at jeg faktisk er i Tokyo. Det jeg mye heller velger er et billigere business-hotell som ligger i nærheten av en mindre jernbane-/metrostasjon. Det koster meg 400 kr natten, jeg kommer meg mye raskere inn/ut og det er et lite rom med masse morsomme tekniske løsninger jeg ikke har sett før.

 

Et annet tips er å planlegge og holde en jevn eller sakte økende standard gjennom reisen slik at det hele blir en opptur. De som planlegger dårlig går gjerne ned i standard gjennom reisen slik at det blir en lang nedtur og de må tenke stadig mer på penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...