Gå til innhold

Anmeldelse: Gran Turismo 6


Anbefalte innlegg

Lyd i simulatorer er vanskelig. I virkeligheten kan racerbiler høres tøffe ut på avstand, men inne i bilen er det først og fremst et spetakkel av en girkasse som utgjør mesteparten av lydbildet. I åpne biler er vindsuset påtrengende. Spørsmålet er hvor mye man skal pynte på lyden. I GT låter det tamt, men jeg liker ikke at det er Flåklypa-lyd heller, det blir for overdrevet i en simulator.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du putter ordene i munnen på meg, både når du skal ha meg til å forsvare påstanden "vi trenger ikke bedre grafikk" (som jeg aldri fremla), og når du vil ha det til at jeg sa at dekkdynamikken i spillet var bra, eller har gått på "PR-BS-et" (det jeg sa var at jeg heller vil ha bedre dekkdynamikk enn skademodell, uten å felle noen dom over GTs sådanne).

I tillegg vil du finne et par kurante argumenter i innlegget, om du leser nøye.

 

Jeg skulle vel aldri ha deg til å forsvare påstanden om at man ikke "trenger" bedre grafikk. Jeg brukte det som et eksempel på at det er mye man ikke trenger, men som allikevel er ganske kurant å ha, gi og med at man spiller en simulator nettopp pga. innlevelse og troverdighet. Og innlegget ditt var ikke akkurat flust med arguementer nei. Du så ut til å være mest opptatt av å grine over at jeg "puttet ord i munnen på deg".

Lenke til kommentar

Har hatt Gran Turismo 2 og 4 på playstation, men etter hvert som man vokser opp blir man mer kresen og skal du ha en ordentlig kjørefølelse i dag må man kikke på titler som allerede nevnt: Assetto Corsa, rFactor, iRacing og Project Cars. Kjøpte selv Assetto Corsa early access på steam, som er det nyeste tilskuddet i simulator verden. Så langt har både fysikk, lyd og grafikk imponert veldig, og det er en fantastisk følelse å sette seg godt bak rattet og ta en runde med BMW M3 E92 drift setup.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det teiteste må jo være at du ikke kan male bilen din i hvilken farge du vil. Du er nødt til å kjøpe en random bil i fargen du vil og så får du med en "ekstra bøtte maling" i den fargen, som du så kan bruke 1 gang på en annen bil. Sammenliknet med mulighetene for modifisering man har i f.eks Forza er jo dette fullstendig latterlig...

Lenke til kommentar

Kunne vært valgfritt å bruke skademodellen. Så kan de som foretrekker å kjøre med skade gjøre det, og dem som vil kjøre skadefritt gjøre det. Det ville gjort spillet bedre for min del. Jeg kjenner ikke noe sted at det frister å starte et løp på nytt etter å ha kjørt i over en time, men det kunne vært mer aktuelt å godta en omstart på et kortere løp.

Du kan slå av og på skademodellen, med mekanisk skade.
Lenke til kommentar

Men CPU rivalene kan vel kjøre uforutsigbart innimellom? Mener de gjør det på GT5, både A-Spec og B-Spec, serlig i Endurance løp. Virker som om de kan endre kjøremønster enkelte runder, spesielt når man har kjørt en stund i det aktuelle løpet.

Lenke til kommentar

Mitt største problem med GT5 var menysystemet. Det går så inni h... tregt å f.eks. oppgradere bilen. Klikke på del - klikke på kjøp del, klikke på ja, jeg vil kjøpe, klikke på ok melding om at du har kjøp del. Vil du installere delen, klikke på ja, delen er installert, trykke ok. Så er det neste del...

Det er alt for mange klikke på ok bokser for alle mulige meldinger som burde vært boks som vises øverst på skjermen i noen sekunder. Er det like tregt på GT6?

Menysystemet er forbedret. En fornuftig mod. er å bytte ut snurredisken med en SSD, da tar hopping mellom menyer godt merkbart mindre tid. I GT5 halvertes loadingtiden på banene med en halvgrei SSD.

Lenke til kommentar

På de andre Gran Turismo-spillene var det enkelt å finne nybil-sjappa og bruktbilsjappa. Hvor er bruktbilsjappa på GT6? Ser bare nybilsjappa.

Joda, men på GT5 var det nærmest umulig å finne en bestemt standardbil. Nå kan du ihvertfall finne det du er ute etter.

 

Ikke alle spillene hadde bruktbilsjappe. Tror GT4 og GT1 eller GT2 hadde det.

 

 

Men uansett, er bedre slik. Problemet nå er bare den varierende kvaliteten.

Lenke til kommentar

 

På de andre Gran Turismo-spillene var det enkelt å finne nybil-sjappa og bruktbilsjappa. Hvor er bruktbilsjappa på GT6? Ser bare nybilsjappa.

Borte.

Nå er også de gamle bilene nye.

 

 

Ok, så det er borte ja. Da skjønner jeg at det er vanskelig. :)

 

 

 

På de andre Gran Turismo-spillene var det enkelt å finne nybil-sjappa og bruktbilsjappa. Hvor er bruktbilsjappa på GT6? Ser bare nybilsjappa.

Joda, men på GT5 var det nærmest umulig å finne en bestemt standardbil. Nå kan du ihvertfall finne det du er ute etter.

 

Ikke alle spillene hadde bruktbilsjappe. Tror GT4 og GT1 eller GT2 hadde det.

 

 

Men uansett, er bedre slik. Problemet nå er bare den varierende kvaliteten.

 

 

Mulig det bare var dem ja. Er jo en stund siden jeg har spillt de gamle. Men husker hvertfall at GT5 hadde det. Men sant som du sier, det var ikke lett. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...