Gå til innhold

EA fjerner «Online Pass» i gamle spill også (PS3, PS4, X360, XOne)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man kan bytte inn spillet i en bruktbutikk, men da må den nye eieren betale en sum for å låse det opp.

 

Dette er vel på ingen måte bekrefta? Slik eg har forstått det vil denne "avgifta", viss den eksisterer slik vi trur, allereie vere betalt når ein person kjøper eit spel brukt i ein butikk. Altså kjøper du eit spel brukt frå ein butikk skal du ikkje betale noko meir når du kjem heim for å spele, men kjøper du eit spel brukt frå ein privatperson så må du betale for å "omregistrere" spelet til din konto.

Lenke til kommentar
Man kan bytte inn spillet i en bruktbutikk, men da må den nye eieren betale en sum for å låse det opp.
Dette er vel på ingen måte bekrefta? Slik eg har forstått det vil denne "avgifta", viss den eksisterer slik vi trur, allereie vere betalt når ein person kjøper eit spel brukt i ein butikk. Altså kjøper du eit spel brukt frå ein butikk skal du ikkje betale noko meir når du kjem heim for å spele, men kjøper du eit spel brukt frå ein privatperson så må du betale for å "omregistrere" spelet til din konto.

 

MS har da sjølv ved fleire svar sagt at di vil avkreve ei avgift for brukte spill. Dvs viss du selger eller låner bort spillet til ein venn må denne personen betale ei avgift til MS for å låse opp spillet. I ein bruktbutikk blir denne avgifta lagt til prisen for spillet. Dvs at MS og EA dermed innfører ei ekstra avgift på eit spill til full pris. Tviler på at dette vil bli godkjent i EU da det strir mot rettigheter for kjøp av spill som man dermed eiger. Viss det derimot er snakk om at MS bare tilbyr leige av spill på sin XO, så bør jo prisen ned på eit PC-nivå, dvs godt under halve av dagens konsollspillpriser.

Lenke til kommentar

Som eg sa altså. Grunnen til at eg skreiv "avgift" var at vi ikkje veit korleis den fungerer eller kva den eigentleg er. Må ein butikk betale det same som ein privatperson som kjøper/låner spelet med ein kompis? Det skulle jo ikkje vere naudsynt med noko avgift for butikken, så lenge den har makt til å fjerne spelet frå kontoen til selgaren får jo alle sin del av kaka, gitt at MS, utviklaren og butikken får ein del av bruktsalget. Kanskje det nettopp er dette som blir rekna som avgift for butikken, altså at den blir tvinga til å dele på inntektene frå brukte spel.

Lenke til kommentar

Hvem er det som egentlig skal få pengene for denne "bruktavgiften"? Er det MS eller utvikler/utgiver?

 

Etter å ha lest denne artikkelen tipper jeg på at det er MS som tar hele kaka her, isteden for at butikker som GameStop og slik får pengene så får MS sin butikk dem bare påtvunget. Så utviklerene ser ikke snurten av penger uansett :O.

 

Om det er sant da er MS helt ute å kjører!

Lenke til kommentar

Hva med de som har kjøpt spillet brukt, og allerede betalt for online pass? Regner med at de ikke får noen form for kompensasjon, men sitter igjen med å ha betalt for noe som nå er gratis.

 

Akkurat som at prisen på andre varer endrer seg over tid, så er det ikke urimelig at prisen på noe sånt som dette kan endre seg.

 

Det betyr ikke at EA ikke finner på noe, men det er ikke noe automagisk ufint med at noen har betalt mer enn andre for noe.

Lenke til kommentar

Hvem er det som egentlig skal få pengene for denne "bruktavgiften"? Er det MS eller utvikler/utgiver?

 

Både utgivere og utviklere vil få en andel av avgiften. Jeg vil anta de prosentvis får akkurat like mye som de får for et nytt spill. Det er jo ikke Microsoft som blir den store taperen når noen kjøper bruktspill, men nettopp utgiver og utvikler. Dette tiltaket hadde aldri eksistert om det var ene og alene en inntektskilde for Microsoft. De har nok vært i kontakt med de største utgiverene for å komme til en løsning som de begge kan leve med.

Lenke til kommentar
Man kan bytte inn spillet i en bruktbutikk, men da må den nye eieren betale en sum for å låse det opp.
Dette er vel på ingen måte bekrefta? Slik eg har forstått det vil denne "avgifta", viss den eksisterer slik vi trur, allereie vere betalt når ein person kjøper eit spel brukt i ein butikk. Altså kjøper du eit spel brukt frå ein butikk skal du ikkje betale noko meir når du kjem heim for å spele, men kjøper du eit spel brukt frå ein privatperson så må du betale for å "omregistrere" spelet til din konto.

 

Det stemmer. Tolket det feil da jeg leste meg opp på hva som var bekreftet og ikke. Har justert saken slik at alt skal stemme. Beklager blunderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...