Gå til innhold

Lav FPS - ZOTAC GeForce RTX 2080 Ti 11GB AMP!


sfenne

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

INB4: Jeg lover en dusør til den som løser problemstillingen min uten å bytte hardware.

Jeg ønsker å høre om deres egne erfaringer med skjermkortet her på diskusjon.no og kanskje motta tips til hvordan jeg kan løse problemstillingen min.

 

Først, maskinvare:

I7 6700K @ 4.4GHz OC (vannkjøling)

MSI Z170A GAMING M9 ACK

Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz (4x4GB)

Samsung 850 EVO 500GB SSD (byttes i dag med en WD Black 1TB M.2 SSD + fresh win install)

ZOTAC GeForce RTX 2080 Ti 11GB AMP!

1000W PSU (EVGA SuperNOVA 1000 G2)

2x Seagate Barracuda® 2TB (disse står også i, vet ikke om disse kan påvirke performance i noen grad).

X34P 34" 3440x1440 IPS, 120hz

 

Problemstilling

Jeg opplever dårlig gaming performance. I tillegg opplever jeg svake resultater på benchmarking. Skjermkortet kjører på riktige klokkehastigheter. Har sett svakere prosessorer med sterkere resultat.

CPUen er 6. generasjon, men bør ikke være bottleneck.

 

Battlefield 5 (Ultra settings, 3440x1440, uten raytracing). Kan ramle helt ned til 40-50 FPS på "tyngre" områder. Øvrig holder FPS seg på 60-70.

 

Fortnite (Epic settings, 3440x1440). Ramler ned til 60-70 FPS på "tyngre" områder. Øvrig holder FPS seg stabilt på refresh rate (118fps, har satt limit for gsync).

 

Har forsøkt masse innstillinger. Viktigst er Max power settings i Windows og Nvidia CP.

Omsider valgte jeg å kjøre en Fresh Start i Windows 10. Ingen endring på ytelse i etterkant. Som det står lenger opp kommer jeg i dag til å forsøke en ny harddisk med 100% fresh install av Windows 10.

 

Mer stabil framerate med RX480

"Placeholder"-kortet mitt ga bedre spillytelse før oppgraderingen til RTX2080Ti, men riktig nok på 1080p.

 

Setter pris på alle tilbakemeldinger - hvis jeg får noen. 

 

Jeg har brukt mye tid på å lese meg opp på temaet og feilsøkt hvert aspekt til den grad jeg vurderer å putte inn ytterligere 15000,- i maskinen min. (cpu, hk og ram).

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU er som allerede nevnt en flaskehals her, spesielt i BFV som krever mye av CPU i multiplayer.

 

For sikkerhets skyld, du har sjekket at RAM kjører 3200 MHz? Enkelte hovedkort vil defaulte den til lavere hastighet enn den er i stand til å kjøre, som kan ha en viss innvirkning. Kan typisk fikses i BIOS hvis det gjelder.

Lenke til kommentar

CPU er som allerede nevnt en flaskehals her, spesielt i BFV som krever mye av CPU i multiplayer.

 

For sikkerhets skyld, du har sjekket at RAM kjører 3200 MHz? Enkelte hovedkort vil defaulte den til lavere hastighet enn den er i stand til å kjøre, som kan ha en viss innvirkning. Kan typisk fikses i BIOS hvis det gjelder.

 

Jepp - har aktivert XMP i BIOS og bekreftet klokkehastighet på 3200 MHz.

Lenke til kommentar

Har søkt eksplisitt på 6700K m/ RTX 2080Ti og ser fort at bottleneck er et gjennomgående tema.

 

Jeg ender nok med å kjøpe i7-9700K og et nytt hovedkort.
Lar tråden være oppe inntil jeg får testet ny hardware for å konkludere, til glede for nye lesere m/ samme problemstilling.

Lenke til kommentar

Litt sent kanskje, men nå oppdatert med RTX 2080/2080Ti .

 

https://thebottlenecker.com/calculator Med 10% cpu oc drøyt 18% "bottleneck"

 

Noen som kan si noe om hvor reell denne kalkulatoren er? 

Den kalkulatoren der er ren feilinformasjon!

Det vil alltid være en flaskehals i en datamaskin, men denne er avhengig av hvilken programvare man kjører og hva denne programvaren gjør. Du kan ikke si det er en "X% flaskehals" om du har Y prosessor og Z GPU, det er ikke sånn det fungerer.

 

Ekstreme eksempler:

CS1.6 på 640x480 -> CPU og minne vil være primær flaskehals på et moderne system med et dedikert skjermkort.

Deus Ex: Mankind Divided i 5120x2160 på Ultra med 8xMSAA -> Ingen GPU vil klare 30 fps i dette spillet.

 

 

Jeg vil på det sterkeste fraråde å bruke den siden, det er mulig den er lagt med gode intensjoner, men målet og konklusjonene er så gale at jeg ikke har ord :wallbash: :wallbash:

 

Den CPUen er ein stor flaskehals for 2080 Ti, særleg i BFV (sannsynlegvis Fornite også). Der har du problemet. Du trengjer ny prosessor.

https://www.hardocp.com/article/2019/01/13/battlefield_v_nvidia_ray_tracing_i99900k_cpu_testing/

Tviler på at det er så ille. En 6700k burde klare seg helt greit i BFV multiplayer på dx11 med et 2080 Ti, gitt at 6700k er overklokket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt sent kanskje, men nå oppdatert med RTX 2080/2080Ti .

 

https://thebottlenecker.com/calculator Med 10% cpu oc drøyt 18% "bottleneck"

 

Noen som kan si noe om hvor reell denne kalkulatoren er? 

 

Fant svaret selv, sto med liten skrift på siden  :ph34r: :

his result is based on average CPU and GPU usage from different programs and games. It changes based on operating system, background processes activity and targeted applications. This result is not universal and changes based on differences in hardware and software enviroments. Please do not use this calculator primary as decision maker than as helping tool to understand performance correlations between different Components.

 

Edit så Noreng hadde et svar før jeg rakk og poste denne, så.....

Endret av baggiebridges
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.hardocp.com/article/2019/01/13/battlefield_v_nvidia_ray_tracing_i99900k_cpu_testing/

Tviler på at det er så ille. En 6700k burde klare seg helt greit i BFV multiplayer på dx11 med et 2080 Ti, gitt at 6700k er overklokket.

 

Fin test av 7700K vs 9900K. Jeg tror uansett en oppgradering fra 6700K til 9700K vil gi en grei boost og eliminere framedrop på de tyngre områdene. Altså, gi en mer stabil frame rate på tvers av spillene.

Lenke til kommentar

Fin test av 7700K vs 9900K. Jeg tror uansett en oppgradering fra 6700K til 9700K vil gi en grei boost og eliminere framedrop på de tyngre områdene. Altså, gi en mer stabil frame rate på tvers av spillene.

 

9700 med 4000+ mhz minne er guds gave til Battlefield V :D

 

Da vet dere det  :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvor mye bedre er 4000Mhz minne i forhold til f,eks 3200Mhz? Etter hva jeg har sett så er det kanskje 1-2% i forskjell for dobbel pris

kommer ann på spillet du spiller, og skjermkort som brukes :)

 

2080ti krever masse minnebåndbredde. Altså høy frekvens pga bare 2 minnekanaler.

 

Har sett fra 85 minimums fps med 3200c16 til 110 med 4000mhz tweaked i nye tombraider, for å ta et eksempel. Dette med 9900k.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Dog så var det 1080P da

Hmmm.. merket ikkje noe "stutter" med 9900k med ht= off i BF V. Kan jo teste mere :)

 

Ikkje testet av og på med ht i nyeste patch heller. Her er det noe å teste ja.

 

 

Spiller mest med 7980xe maskinen min, siden den har 2x 2080ti. 9900k har ett 2080ti.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...