Gå til innhold

Altibox fiber sammen med Ubiquiti Unifi Security Gateway Pro


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg har breiband via fiber frå Altibox i Bergen (BKK). Eg har lyst til å kjøpe meg ein Ubiquiti UniFi Security Gateway Pro, og lurer på om det berre er å setje fiber-kabelen som kjem inn gjennom veggen og rett i boksen?

 

Tanken er deretter å ha ein UniFi Switch 16 på innsida, som i sin tur er kopla opp til 3stk aksesspunkt av typen AP AC Pro for å ha ei bra AC-dekning i heile huset (4K rett til fjernsynet).

 

Men spørsmålet er altså: Er det mogleg å ta vekk alt utstyret til Altibox og berre ha fiberen direkte tilkobla til gateway-boksen?

Endret av jakobbg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville heller hatt fiberen inn i unifi svitsjen, og så ut med tv-signalet der til dekoder. 
Så fra svitsjen til router, og tilbake til svitsj igjen. 

Slik jeg har satt det opp ihvertfall.

 

Ville dog heller anbefalt deg edgerouter istedenfor USG. F.eks en Edgerouter Lite til 1000 kroner, som lett pusher 1Gbit. 

 

Kjører selv fullt Ubiquit opplegg hos meg, med edgerouter, edgeswitch og unifi AP. 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Ville heller hatt fiberen inn i unifi svitsjen, og så ut med tv-signalet der til dekoder. 

Så fra svitsjen til router, og tilbake til svitsj igjen. 

Slik jeg har satt det opp ihvertfall.

 

Ville dog heller anbefalt deg edgerouter istedenfor USG. F.eks en Edgerouter Lite til 1000 kroner, som lett pusher 1Gbit. 

 

Kjører selv fullt Ubiquit opplegg hos meg, med edgerouter, edgeswitch og unifi AP. 

Får Altibox til våren og har begynt å se på løsning. Vet du om edgerouter x er god nok ? Den kommer med sfp port. Den "vanlige" edgerouteren er visstnok kraftigere, men finnes ikke med sfp port. Har du erfaring med begge ?

 

--

Thomas

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ville heller hatt fiberen inn i unifi svitsjen, og så ut med tv-signalet der til dekoder. 

Så fra svitsjen til router, og tilbake til svitsj igjen. 

Slik jeg har satt det opp ihvertfall.

 

Ville dog heller anbefalt deg edgerouter istedenfor USG. F.eks en Edgerouter Lite til 1000 kroner, som lett pusher 1Gbit. 

 

Kjører selv fullt Ubiquit opplegg hos meg, med edgerouter, edgeswitch og unifi AP. 

Hvordan har du satt opp dette ift. vlan for å sende trafikken rett vei inn og ut av svitsjen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Ville heller hatt fiberen inn i unifi svitsjen, og så ut med tv-signalet der til dekoder. 

Så fra svitsjen til router, og tilbake til svitsj igjen. 

Slik jeg har satt det opp ihvertfall.

 

Ville dog heller anbefalt deg edgerouter istedenfor USG. F.eks en Edgerouter Lite til 1000 kroner, som lett pusher 1Gbit. 

 

Kjører selv fullt Ubiquit opplegg hos meg, med edgerouter, edgeswitch og unifi AP. 

Hvordan har du satt opp dette ift. vlan for å sende trafikken rett vei inn og ut av svitsjen?

 

Tagged vlan 101 & 102 inn på fiber porten, og vlan 101 (IP-tv) ut på tv portene du ønsker å bruke.

Untagged vlan 102(Ethernet) ut på porten som du kobler på wan porten på edgerouter. 

 

Merk: På den nye tv-løsningen til altibox fungerer det ikke på denne måten lenger

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Går fint det, kjører det på edgerouter X, burde ikke være noe i veien for å å ha det på ER-4

Men om jeg ikke tar helt feil er vel ER-4 kun med routed porter? Ingen switchporter? I såfall bør du koble på en switch bak routeren hvor du kobler på alt utstyret for at du ikke skal tape ytelse ved å bruke bridge interface.

 

 

Det du må sette opp er følgende:

kopiere mac-adresse fra zyxel -> wan interface på ER-4

definere opp ethX.101 og ethX.102 og se at du får ipadresse på begge disse.

Default route på ethX.102

Statisk route for tv-subnetta via ethX.101. (Bruk ip kalkulator for å finne ipadresse til din gateway på vlan 101. https://grox.net/utils/whatmask/)

IGMP-proxy med ethX.101 som upstream ethY som downstream.

Endret av trrunde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ville heller hatt fiberen inn i unifi svitsjen, og så ut med tv-signalet der til dekoder. 

Så fra svitsjen til router, og tilbake til svitsj igjen. 

Slik jeg har satt det opp ihvertfall.

 

Ville dog heller anbefalt deg edgerouter istedenfor USG. F.eks en Edgerouter Lite til 1000 kroner, som lett pusher 1Gbit. 

 

Kjører selv fullt Ubiquit opplegg hos meg, med edgerouter, edgeswitch og unifi AP. 

 

Vær så snill å forklare litt mer hvorfor fiberen inn i unifi svitsjen, og fra svitsjen til router, og tilbake til svitsj igjen. Hvorfor ikke fiberen inn i router og til svitsjen ?

Endret av sonybansi
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Går fint det, kjører det på edgerouter X, burde ikke være noe i veien for å å ha det på ER-4

Men om jeg ikke tar helt feil er vel ER-4 kun med routed porter? Ingen switchporter? I såfall bør du koble på en switch bak routeren hvor du kobler på alt utstyret for at du ikke skal tape ytelse ved å bruke bridge interface.

 

 

Det du må sette opp er følgende:

kopiere mac-adresse fra zyxel -> wan interface på ER-4

definere opp ethX.101 og ethX.102 og se at du får ipadresse på begge disse.

Default route på ethX.102

Statisk route for tv-subnetta via ethX.101. (Bruk ip kalkulator for å finne ipadresse til din gateway på vlan 101. https://grox.net/utils/whatmask/)

IGMP-proxy med ethX.101 som upstream ethY som downstream.

 

 

Thats it?

 

Mente å huske det var mye her styr den gang jeg satt opp en mikrotik direkte på altibox med den nye tvløsningen.

Noen IPadresser som måtte routes osv?

Har en kompis med USG pro 4 som gjerne skulle hatt fjerna hjemmesentralen..

 

Dette fungerer altså fint hos deg, også på TV boksene?

Endret av h_vestbo
Lenke til kommentar

 

Thats it?

 

Mente å huske det var mye her styr den gang jeg satt opp en mikrotik direkte på altibox med den nye tvløsningen.

Noen IPadresser som måtte routes osv?

Har en kompis med USG pro 4 som gjerne skulle hatt fjerna hjemmesentralen..

 

Dette fungerer altså fint hos deg, også på TV boksene?

 

 

"Statisk route for tv-subnetta via ethX.101. (Bruk ip kalkulator for å finne ipadresse til din gateway på vlan 101. https://grox.net/utils/whatmask/)"

 

Hvorfor vil han skifte fra mikrotik til usg?

Endret av trrunde
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tagged vlan 101 & 102 inn på fiber porten, og vlan 101 (IP-tv) ut på tv portene du ønsker å bruke.

Untagged vlan 102(Ethernet) ut på porten som du kobler på wan porten på edgerouter. 

 

Merk: På den nye tv-løsningen til altibox fungerer det ikke på denne måten lenger

 

Bruker denne tråden siden det er noe av det samme jeg lurer på  :hmm:  Har i dag en asus router som jeg har erstattet med hjemmesentralen. På veggen har jeg da selvfølgelig en mediakonverter. I dag har jeg kun internett (102) fra Altibox, men har tidligere kjørt TV (101) da vi også hadde TV. Dette med den gamle TV løsningen. Vil dette fungere på AC68U med den nye TV løsningen?

 

Ikke det, har vært inne på å skifte ut Asusen med noe annet. Kan betale noen kroner men setter veldig stor pris på at det ikke er alt for tungvint å holde på med, og forstå seg på  :)  Når sant skal sies er ikke nettverk min sterkeste side..

 

Det jeg har fra tidligere er 1 stk Unifi switch 8-60W og 4 stk Unifi ac pro. Tenkte først at det kunne være kjekt å hatt USG pga oversikten og lettvinthetens skyld, vært da inne på USG pro 4. Har kanskje forstått i ettertid at det kanskje ikke er det beste og har sett på Edgerouter ER-6 PoE f.eks. Spørsmålet er jo om jeg får detta til  :hmm: da uten ukevis med prøving..  

 

Noen som har forslag og innspill så taes det hjertelig imot  :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Går fint det, kjører det på edgerouter X, burde ikke være noe i veien for å å ha det på ER-4

Men om jeg ikke tar helt feil er vel ER-4 kun med routed porter? Ingen switchporter? I såfall bør du koble på en switch bak routeren hvor du kobler på alt utstyret for at du ikke skal tape ytelse ved å bruke bridge interface.

 

 

Det du må sette opp er følgende:

kopiere mac-adresse fra zyxel -> wan interface på ER-4

definere opp ethX.101 og ethX.102 og se at du får ipadresse på begge disse.

Default route på ethX.102

Statisk route for tv-subnetta via ethX.101. (Bruk ip kalkulator for å finne ipadresse til din gateway på vlan 101. https://grox.net/utils/whatmask/)

IGMP-proxy med ethX.101 som upstream ethY som downstream.

 

Det angående ytelse tap. Vil jeg få det hvis det kobles slik? (beklager farge valget)

 

1Ueii99.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det angående ytelse tap. Vil jeg få det hvis det kobles slik? (beklager farge valget)

 

 

 

Har du handlet utstyret allerede? Om du ikke har særdeles stort hus med masse hindringer tror jeg 4x AC Pro er overkill. Start med to og prøv deg frem evt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...