Gå til innhold

Konvertering fra WGS84 til Euref89


nomore

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe til med dette? :)

 

Personlig har eg tidligere ikke hørt om Euref89, men det skal vistnok være kompatibel, men nyere av dato/funksjoner.

 

Problemet mitt er da at eg har 5-6 koordinater i Euref89, som eg skulle hatt over

i WGS84 som programmet eg har støtter. Er det noen som kan hjelpe?

 

Har søkt meg nærmest bort i natta på google, men finner lite...

Bortsett i fra et program som eg må registrere meg for å laste ned, men

registreringen fungerer ikke :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For målestokkområdet 1:50 000 er EUREF89 tilnærmet det samme som WGS84.

 

Så lenge du ikke har noen krav på milimeternøyaktighet så vil kordinatene så si være identiske.

Ved andre målestokker så vil du komme på maks et par meters feilmarginer.

7479383[/snapback]

 

Se Loko, du har jo lært noe på skolen likevel :) Kanskje du bør revurdere situasjonen:)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Litt sent... men for referanse, proj4 gjør alle slags omregninger av koordinater. I utgangspunktet er det en kommandolineprogram, men siden du reklamerer for asterix, er du vel ikke helt ukjent med linux og cli... Mulig at det finnes noen bedre frontend til den noe sted, men jeg har ikke lett noe.

 

Send en PM dersom du fortsatt vil ha projisert dataene dine, så kan jeg evt se på det.

 

M.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Litt sent... men for referanse, proj4 gjør alle slags omregninger av koordinater. I utgangspunktet er det en kommandolineprogram, men siden du reklamerer for asterix, er du vel ikke helt ukjent med linux og cli... Mulig at det finnes noen bedre frontend til den noe sted, men jeg har ikke lett noe.

 

Send en PM dersom du fortsatt vil ha projisert dataene dine, så kan jeg evt se på det.

 

M.

Statens Kartverk - Norgesglasset - Transformasjoner

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

WGS 84 er egentlig et bra system hvis noen skulle lure, men mange norske kommuner overfører i disse dager alle sine data til euref, da euref er et konstant datum, tilpasset europa. WGS er globalt, og tilpasset alt av plateforskyvninger osv under jordskorpa. Innad i europa er det lite bevegelse, og dermed kan ikke wgs gi maksimal nøyaktighet her.

 

Forøvrig jobbes det med et eget satelittposisjoneringssystem i EU, da Mr. President har uttalt at han kobler ut GPS`satelittene uten å nøle hvis situasjonen tilspisser seg. Og man kan ikke forvente at russerene vil gjøre noe annet med sitt GLONASS. Problemet er at ingen i EU vil betale for Galileo, så det kan ta lang tid før dette blir operativt.

 

Apropos GLONASS, dette begynner å bli tilgjengelig for sivilt bruk i fredstid, og alle mottakere skal i utgangspunktet kunne ta imot signaler.

 

Har også formler for manuell transformasjon om noen føler en brennende interesse.. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...