Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er endog din definisjon. De fleste mini-ITX kabinetter har rom til mer enn som så, og poenget med top down formatet er nettopp at det gjøres plass til en kjøleribbe over minnebrikkene der taket for kabinettet som regel er høyere og mer tilgivende.

 

Men BadCat, i stedet for å kverrulere på formaliteter og definisjoner, er det noe du synes kunne blitt gjort konkret bedre i Black Refinery eller Black Rubix? Hvordan ville ditt alternative oppsett sett ut i sin helhet? :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da er ikke Noctua NH-L9i en lavprofilkjøler heller, fordi den er 36mm høy. Hvor har du hentet den definisjonen i fra?

 

Er du imidlertid villig til å mekke et Black Refinery "BadCat" Edition? Det tror jeg faktisk mange er spent på. Du kan slenge med skjerm, tastatur og mus hvis du vil det og. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fra faglitteratur. Det er selvsagt ikke like høytidelig på hjemmemaskiner som industrielle maskiner.

 

Jeg skal vurdere et oppsett dersom det finnes en fornuftig måte å få BT 4.0 og Wi-Fi på m-ATX. Jeg håper at dette blir med på neste generasjons m-ATX hovedkort. Jeg venter også på PSU med 80 Plus Titanium.

Lenke til kommentar

Jeg forsøker kun å finne ut hvordan du tenker. Vil oppsettet nedenfor være mer hva du anser som en god PC til å fylle rollen til Black Refinery som en bra allrounder til både spill og videoredigering til folk flest? Pluss Asus ROG SWIFT PG278Q (6000,-) såklart.

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=94764&view=m

 

cooler_master_haf_x_001.jpg

 

  • Kabinett: Cooler Master HAF X (har store vifter slik du vil ha?)
  • Hovedkort: Asus Maximus VI Formula (eneste godkjente ASUS kort for ATX?)
  • Prosessor: Intel Core i7 4770K (naturlig valg i et slikt bygg?)
  • Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX 780 Ti (eneste som oppfyller kravene til 120Hz 2560x1440 G-Sync)
  • Minne: Kingston HyperX Beast 2400MHz CL11 16GB (16GB er vel å foretrekke, og 2400MHz faktisk konkurrerer på pris)
  • Lagring: Crucial M550 500GB SSD i RAID0 (1TB lagring av raskeste, mest stabile sort)
  • Kjøler: Noctua NH-D15 (maks utnyttelse av luftkjøling)
  • Strømforsyning: Seasonic Platinum 860W (kvalitets-PSU som varer)
  • Optisk drev: Asus DRW-24F1ST (tilfeldig)

Med operativsystem, cirka 18 000 kroner. I tillegg til skjerm, 24 000 kroner totalt.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Ja, imponerende at du traff innertier på det meste bortsett fra kabinett, og jeg ville muligens nøyd meg med GTX 780 og 4670K siden jeg mest sannsynlig hadde blitt å skru av HT uansett. Det er sikkert mulig å finne et rimelig Z87-kort til 900 kr og så begynne å styre med BT, WiFi-dongler, X-Fi på USB osv, men jeg liker at man kommer helt i mål på en elegant og enkel måte. Når jeg skal ha et hovedkort i mange år er det ikke hvor mange hundrelapper jeg sparer som er poenget men hvor praktisk det blir i hele bruksperioden.

 

Selv har jeg nylig anskaffet FORTRESS FT04 da jeg fikk det til 800 kr. Egentlig skulle jeg gå for DS Cube og mini-ITX/ m-ATX, men så ble X99 annonsert innen jeg kom så langt og da var FT04 et enkelt valg siden det ligner på FT01 som jeg har brukt i mange år. FT04 har i test meget gode temperaturer på grafikkortet pga de to inntaksviftene på 180mm som blåser "kald" luft over grafikkortet. De fikk ikke så gode temperaturer på prosessoren, men de kjørte den passivt kjølt og de hadde ikke montert eksos-vifte på baksiden av kabinettet. I tillegg stod harddiskbraketten i veien for luftflyten. Jeg har ikke tenkt å ha harddiskbraketten montert da kabinettet uten den har støtte for å montere SSD-er i bunnen av kabinettet i tillegg til to hotswap-brønner for 3.5" (kun den ene er hotswappable ut av boksen, den andre må bygges om.) Jeg har ikke maskinvare i kabinettet ennå da jeg avventer X99/Z97.

 

Ytelsesmessig kunne jeg ha greid meg med 980x og GTX 680 i flere år fremover, men det mangler BT og WiFi (ja, alt kan fikses med kort og dongler, men det er upraktisk), ikke er det USB3, ikke er det SATA-600, SSD-ene er for små, kabinettet er fult av bråkete harddisker i RAID-oppsett. Derfor har jeg lyst på et mer moderne oppsett til høsten og jeg ser ikke helt problemet siden jeg har greid meg med hovedkortet i 5 år og prosessoren i 4. Grafikkortet skiftet jeg for 2 år siden.

 

Noe av det viktigte er 850W PSU med Platinum eller Titanium pga ønsket overhead og at man gjerne ønsker å ligge på ca 50% belastning ved last på prosessor og grafikkort. Jeg hadde mest sansynlig valgt Seasonic Platinum 860W selv, men alternativene fra BeQuiet og Corsair, også med Platinum-sertifisering, er gode valg. Dette koster selvsagt mer enn en 600W gold psu som i og for seg gjør jobben, men en PSU kan man bruke lenge selv om man oppgraderer PC-en. Det samme gjelder skjerm og kabinett, delvis mus og tastatur og prosessorkjøler..

 

24k med alt er noen kroner men for det første er dette noe man skal ha i flere år og skjerm, kabinett, PSU; prosessorkjøler, med mer kan man ha i evigheter. Andre komponenter, spesielt grafikkort kan ha gjensalgsverdi i det man skfiter det ut.

 

Problemet er ikke penger man bruker på gjenstander man bruker hver dag og har stor glede av over flere år, det er alle pengene man kaster bort på det man ikke trenger og det man ikke har glede av over tid.

 

Jeg vil se på 20 kr dag som et fornuftig PC-budsjett. Da er det om å gjøre å sette inn 600kr hver måned på sparekonto med over 3,3% rente og dette er hva man har over tid. Man trenger selvsagt ikke bruke alle pengene selv om de er der. Man trenger ikke bytte komponenter og utstyr dersom man fremdeles har glede av det man allerede har. Den første PC-en må man muligens betale på en annen måte siden det tar flere år å legge seg opp penger basert på 600 kr i måneden, men så raskt man har en PC bør man sette igang med å legge av 600 kr i måneden. Da vet man hva man har å bruke på PC-utstyr slik at det slipper å gå i rykk og napp med 0 kr i lange tider og så plutselig 20k.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Fractal Design Define R4 er ikke noe problem dersom det er hva man liker. Det kan godt tenkes at jeg kunne ha tenkt meg et slik til en arbeidsstasjon dersom de hadde laget en dyrere utgave hvor de byttet noen materialer slik at vekten hadde kommet noe ned.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jada Marius, var bare et simulert tilfelle av hva jeg trodde BadCat kanskje gikk etter. :p

 

 

- Snip

 

Skjønner. Så da baserer du deg på at 20 000 kroner er et verdig førsteinnskudd om du vedlikeholder PCen ved å bytte ut komponenter i intervaller? Slik at du får solgt unna gammelt før det blir utdatert, og på den måten har en grei budsjettering over tid. :) Synes det er bra at jeg fikk sett det fra den vinkelen slik at jeg får skjønt hva du tenker.

 

Jeg skal være den første til å si at jeg ikke nødvendigvis kritiserer måten du gjør innkjøp på. Om du legger nok innsats i det, bruker en del tid på å videreforhandle komponenter og holder seg oppdatert på samtidens lure kjøp, så vil det bli billigere over sikt. Jeg tror den ekte problematikken her ligger i at selvbyggere flest, ikke har et slikt forhold til PCen sin. De bygger i første omgang en stasjonær for å spare penger kontra å kjøpe ferdig, og bytter ut deler en sjeldent gang når de observerer at ytelsen ikke strekker til lenger. I den perioden holder de seg ikke særlig oppdatert på hva som er best til enhver tid. Selv ikke jeg, som jeg vil påstå at har hatt en større urokkelig interesse for data enn de fleste her inne, er ajour med teknologien til enhver tid.

 

Din form for vedlikehold er langt mer systematisert og pågående. Om jeg skal sammenligne metoden din, så vil det være litt som... hagestell. Noe du kontinuerlig må bry deg med, for at resultatet skal bli bra. Hvermannsen gjør ikke det, selv om han er både glad i gadgets og å spille spill. Sistnevnte vil også sjeldent legge terskelen for en førstegangsinvestering av PC til et skyhøyt beløp som 20 000. Det er litt som at den første bilen en kjøper som ungdom, er en dyr BMW, fordi en antar at gjensalgsverdien vil gjøre opp for den tunge investeringen i ettertid. Ytterst få gjør det, og av god grunn! De har ganske enkelt ikke god nok peiling og interesse for bil til å drive den slags personlig bilforretning. :)

 

Om jeg skal ta deg på noe, så overvurderer du etter min mening kanskje litt forskjellen på levealder for komponenter som er av høyeste kvalitet, kontra de som bare er av generell veldig høy kvalitet. Titanium vs Gold-sertifisering, SSDer der TLC minnet hadde en forventet bruksalder på 75 (?) år, hovedkort der Gigabyte har vist et ypperlig eksempel på at et eksemplar helt ned til 1100 kroner kan levere super kvalitet. Eller at du overdriver viktigheten av faktorer som vekten på en stasjonær PC som sjeldent skal flyttes, eller at overhead rom på 50% for en PSU er av avgjørende karakter for dens levetid. Dette er faktorer og risikovurderinger som de fleste flirer av, men som du virker å ta nokså seriøst. Derfor vil nok noen se litt på deg på samme måte som en overivrig formann i en HMS-forening, eller de litt mer radikale Greenpeace-aktivistene som tar ting veldig langt. Jeg respekterer imidlertid engasjementet ditt, fordi PCer er en såpass stor hobbyvirksomhet i ditt liv. Jeg vil likevel ikke anbefale at du tilbyr samme stalltips til vanlige brukere på dette forumet, fordi de opererer ut i fra et helt aldeles forskjellig grunnlag.

Endret av Agentspoon
  • Liker 5
Lenke til kommentar

R4 = 12,3kg

FT04 = 11,5kg

 

Jeg bryr meg fint lite om vekten. Etter å ha vært innom mye rart i kabinett-verden, kjøper jeg stort sett Fractal design sine nå når jeg bygger for venner/kjente. Grei plass (R4 fikk en liten breddeutvidelse som kom godt med over R3), støydempet, USB (3) tilkobling i toppen er et stort pluss i forhold til tilkobling i front/på siden. Det er stilrent og pent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Saken er at jeg skal aldi i verden ha FT04 til en gaming-PC, men DS Cube. Jeg kommer ikke til å benytte meg av FT04 med mindre jeg skal ha en ekstra PC med X99 og Intel EXTREME.

 

Til gaming greier jeg meg med lavspennings 4-kjerne med passiv prosessorkjøler og GTX 750 Ti med DisplayPort. Når jeg får 120 FPS minumum fps og vel så det med et kort på 60-70W trenger jeg ikke noe kraftigere selv om det er "kult".

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

QUAKE LIVE, det kan tenkes at det går med integrert grafikk også, men det er iallefall greit å ha såppass som GTX 750 Ti til litt allround bruk.

 

Favorittspillet Diablo II kjører på hva som helst av utstyr etter 2000-og noe, men det er litt uproduktivt å bruke tusenvis av timer på å se karakternavnet sitt øverst på ei liste.

 

Jeg har pinball-maskin nå og da frister det stadig mindre med kostbare PC-komponenter som stuper i verdi.

 

23.jpg

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Fractal design Node 804 ser bra ut, dersom du spør meg... ;)

 

fd-ca-node-804-bl1000x10001_200.jpg

 

Specifications
  • Micro ATX and Mini ITX motherboard compatibility
  • 8 - 3.5″ HDD positions
  • 2 - 2.5″ dedicated SSD unit positions
  • 2 - Extra positions for either 3,5″ or 2,5″ drives
  • 5 expansion slots
  • 10 - Fan positions (3 x 120mm Silent Series R2 fans included)
  • Filtered fan slots in front, top and bottom
  • CPU coolers up to 160 mm in height
  • PSU compatibility: ATX PSUs up to 260 mm deep
  • Graphics card compatibility: Graphics cards up to 320mm in length. Graphics cards up to 290 mm in length may be installed if a fan is installed in the lower position in the front.
  • Velcro strap for easy cable management
  • Clear Window side panel included
  • Colors available: Black
  • Case dimensions (WxHxD): 344 x 307 x 389 mm
  • Net weight: 6 kg
Lenke til kommentar

Enig med du. Jeg aldri helt forstått konseptet med å ha plass til ørten harddisker i et vanlig PC-kabinett som ikke er beregnet å være en NAS-boks. Det er to endringer jeg selv skulle gjort med PC Q08, foruten å endre litt på eksteriøret, og det er a) ha et harddiskbur som bare tok en 2,5" enhet, slik at en f. eks. kunne innstallert en 1TB disk der samtidig som en fikk plass til en full lengde ATX PSU enhet. Det er allerede mulig å innstallere SSD under det optiske drevet. Og b) oppgradert viftene til hakket større, da det er folk som har fått til å modde på plass 200mm vifte i front, og det kanskje er plass til en 200mm i topp også. Ellers synes jeg det er ekstremt fornuftig bruk av plass.

 

lian-li_pc-q08_installation.jpg

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Hadde du spurt meg for noen år siden hadde jeg sagt at plass til minst 7x3,5" var en nødvendighet.

Nå derimot holder det rikelig med 2x2,5" og 2x3,5" og de siste to kan gjerne være i et brakett som man kan fjerne for å få bedre luftlyt dersom man velger å ikke benytte noen 3,5" harddisker.

 

DS Cube er min favoritt. Her har man en 20 cm vifte på 500 RPM rett foran hovedkortet og disker. Det er også plass til m-ATX hovedkort lik at man får plass ti forholdsvis store tårnkjølere.

8.jpg

 

Her kommer man nesten helt i mål ut av boksen. Man kan bytte viften bak til en 14cm vifte med lavere turtall. Det er også støtte for kjøling i toppen.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg liker designet til Bitfenix Phenom... jeg mener Aerocool DS Cube, men det faktum at det er større, varmere og mer høylydt enn PC-Q08 er en dealbreaker for min del. Jeg skjønner ganske enkelt ikke hvorfor de valgte å ikke kjøre ventilasjonsgriller i sidepanelet og bak, og innstallerte noen litt kjappere vifter som dro mer luft? Kabinettet ser moderne ut, har plass til mye, men jeg tør ikke å anbefale det sammen med R9 290 og i5 4670K.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...