Gå til innhold

Min Elsparkesykkel - Analysetråd


Taurean

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte meg M365 i går, E1 ble for puslete.

 

Håper du gir tilbakemelding i erfaringstråden når tiden er riktig.

 

 

 

Jeg har M365 selv. 250W motor er greit på flat mark, men i litt oppoverbakke så går det treeeeegt. Selv bor jeg nord for Sinsen og jobber på Majorstua - det er 6.5 km til jobb og jeg bruker i underkant av 20 minutter på den turen. Da har jeg mellom 70% og 75% batteri igjen. Hvis jeg ikke lader på jobb har jeg mellom 20% og 30% batteri når jeg er hjemme. Merk at når batterikapasiteten synker under 50% så mister man mye futt i motoren. Jeg veier ca 90 kg med klær på.

 

Jeg ville vektlagt stort batteri og kraftig motor. Det kanskje koster litt (jeg vet ikke hva som er tilgjengelig på markedet) og vanskelig å finne noen med mer enn 250/350W motor som er lovlig å bruke? Går den over 20 km/t +/- 10% så er den ulovlig uansett om du "kan sperre den" på 20 km/t, mener jeg.

 

Skulle jeg kjøpt ny elsparkesykkel i dag, hadde jeg nok gått for Xiaomi Mi M365 Pro.

 

 

Det virker jo greit. Min skal ha 350 watt motor, og jeg undervurderer nok hvor greit den egentlig virker. Den drar opp ganske bratte bakker, dog sakte, og hvis jeg hjelper til med sparking, så går det mye lettere. Slake bakker klarer den helt greit.

 

Men batteriet er dog ikke så mye å skryte av, og derfor vurderer jeg å kjøpe en med sterkere batteri. Demotiverende å måtte begrense seg til korte turer. Jeg vet jeg kan bestille et ekstra batteri, og batteriet passer faktisk perfekt i sekken ^^ Men, saken er den, at disse batteriene ikke skal overlades, de kan bli ødelagt av det. Det kan løses med en tidtager (timer), som jeg har. Men jeg tenker også at selv om jeg hadde hatt ett ekstra batteri, ville ikke motorkraften blitt bedre, og jeg vil heller ha ett batteri som tåler lange avstander, enn å drive og kåle med å dra med meg ekstra batterier i hytt og pine. Den veier 2 kilo også, så da er vi oppe i 14.5 kilo, og nærmer oss 18 kilo, hvor produktene i den vektklassen har bedre motoregenskaper, og stort sett bedre alle andre egenskaper.

 

Takk for anbefaling. Skal komme med noen alternativer nederst i posten.

 

 

 

 

Jeg skrev specs og det er ikke nødvendigvis det samme som "egenskaper".

 

Antall watt (specs) er ett tall som sier noe om hva selger påstår motoren kan yte.

 

Det må testes om dette er reelt og ved hvilket (motor)turtall dette gjelder.

 

Det er også slik at på disse elmotorene på sparke/el-sykler så sitter det en controller som sammen med BMS (batteri) styrer hvor mye Amps (kraft) motoren kan levere kortvarig (sekunder/minutter) vs kontinuerlig.

Dette må du neste teste/oppleve for å skjønne hva jeg prøver å forklare :)

 

Les litt om dette fra en som virkelig er ekspert

 

Ellers vil jeg si jeg setter pris på din inngående sjekk/test av elsparkesykkel.

Stemmer bra med min erfaring, og jeg ser at jeg nok er litt "kravstor".

Og at en überulovlig sparkesykkel med 65km/t++ toppfart er det jeg "må" ha. :D

 

Ja, jeg kan nok skjønne at det er et samspill mellom alle de elektroniske komponentene som spiller den største rollen. Beklager at jeg ikke alltid skiller mellom "specs" (statistikk?) og egenskaper, prøver å gjøre det som best jeg kan.

 

Likevel må vanlige folk ha et holdepunkt å stole på. Tror du ikke motorkraft og batterieffekt (volt, så vidt jeg har skjønt nå?), dét folk bør stole mest på? Jeg er forøvrig helt enig i at selgere burde bli MYE flinkere til å opplyse om disse tingene! Det er ikke alle steder man får opplyst det man skal.

 

65 km/t! Da råker det deg ille om du kræsjer ^^ Men det er jo ingen grunn til at dét skal skje. Som jeg liker å si: Liten vits i å bruke hjelm til å beskytte hodet, så lenge man ikke -bruker- hodet! ^^

 

 

 

Videre, så har jeg da fått sett meg ut noen sterkere modeller. Var usikker på om jeg skulle bestille disse i første omgang, men vekt var et stort tema. Nå har jeg nok innsett at jeg må opp i 18 kilo hvis jeg skal få den kraften og rekkevidden jeg vil ha. Det kan bli tungt å bære på. Men jeg får bare prøve og se hvordan det går. Har prøvd å bære denne på 12.5 kg noen steder, i hånd, og det går greit. Hadde jeg hatt den på rygg i skikkelig stødig bag, ville det nok vært mye lettere over lengre perioder.

 

Det er kun 2 modeller jeg vurderer foreløpig:

 

Bydue 2.0: https://bydue.no/collections/all/products/var-toppmodell-bydue-2-0#fraktinfo

 

Classywalk 350S: https://stayclassy.no/collections/elektrisk-sparkesykkel/products/classywalk-s350-elektrisk-sparkesykkel-svart?variant=27871535530067

 

For interesserte, men ikke for meg siden den er altfor tung (31 kg), men tilsynelatende svært gode egenskaper til prisen i forhold til andre i samme prisklasse, Classywalk 450S: https://stayclassy.no/products/classywalk-s450-elektrisk-sparkesykkel-svart

 

De to jeg vurderer, har noen forskjellige egenskaper som jeg sliter med å velge mellom.

 

Bydue 2.0 har vannbeskyttelse og støvskjermingsgrad IP54, Classywalk 350S har kun IP44. Forskjellen ser ikke stor ut, men det er forklart best i dette skjemaet:

 

  SPESIFIKASJON IHT 

DET FØRSTE TALLET

   Isolert 

(objekter 

< 12 mm)

Isolert 

(objekter 

< 1 mm)

 Støv-

skjermet

 Støvtett Ubeskyttet  ip20.jpeg  ip40.jpeg     Dryppsikker         Regnavstøtende   ip23.jpeg  ip43.jpeg     Sprutsikker     ip44.jpeg  ip54.jpeg   Spylesikker     ip45.jpeg  ip55.jpeg  ip65.jpeg Spylesikker høyt trykk         ip66.jpeg Delevis Vanntett         ip67.jpeg

 

Så jeg er usikker på om det er lurt å kjøpe en sykkel med åpent bakdekk. Det blir jo en del grus/støv og dette må jo ha en effekt over tid. Så der er Bydue altså sterkes. Men svakere på nesten alle andre områder:

 

 

350S = 800 watt motorkraft

2.0 = 500 watt motorkraft

 

 

350S = 150 kg vektgrense

2.0 = 120 kg vektgrense

 

Angående vektgrense: Jeg fikk svar igjen fra e-wheels i dag, som skrev at produsentene er veldig forsiktige med vektgrense. Derfor skriver de 120 kg vektgrense på HX X7, når det står på fabrikatlappen under på sykkelen at vektgrensen er kun 100 kg. Dette synes jeg er urettmessig gjort av dem, å drive villedende reklame, og er usikker på hva jeg skal gjøre. Vurderer å kreve kjøpet hevet, selv om den virker ok nok for min del. Jeg begynner også å angre på at jeg ikke bestilte den hastighetsbegrenset.

 

Så det kan virke som at produsenter er forsiktige med vektgrenser, men jeg mener at dette har nok sine grunner. Det er mange deler i dette kjøretøyet, og sikkert mange deler som ikke er beregnet for å tåle så mye som man KAN belaste den med, enn det man BØR belaste den med. Det forkorter nok levetiden, tenker jeg.

 

 

Videre:

 

350S = Batteri: 48V 12.5AH eller 48V 17.5AH. Bekymrer meg at det ikke står Lithium batteri. De på E-wheels skrev til meg at batteriet i HX X7 er av bedre kvalitet, derfor vil det yte bedre med lavere WH. Noe jeg ikke helt vet om jeg fester lit til, men jeg har vel liten grunn til å tvile.

2.0 = 48V 15.6AH eller 48V 21AH Lithium batteri

 

Her kommer jeg naturligvis til å velge største batteripakke, som gir rekkevidde:

 

 

350S = 48V 12.5AH - 35 km, eller 48V 17.5AH - 60 km

2.0 = 48V 15.6AH - ca. 50 km, eller 48V 17.5AH - ca. 70 km

 

 

350S = 10" hjul

2.0 = 8" hjul

 

Vet ikke om det blir en veldig stor forskjell med forskjellig diameter i hjul, men litt bedre komfort kan man kanskje regne med, selv om 8" gir god nok komfort for meg. Det ser ut som begge modeller også har dempere.

 

 

Dét er stort sett alle forskjeller. 350S har bedre motorkapasitet og generelle egenskaper, 2.0 har litt bedre batterikapasitet og støvskjerming. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge.

 

 

Prisen er omtrent lik:

 

350S = 9500 med ekspressbestilling, innen 10-14 dager fra fabrikk. 8000 med vanlig bestilling, hvor man må vente 2 måneder. Jeg tror jeg er villig til å betale for å få den levert raskere, ikke helt sikker. 1500 kr er penger, det også.

 

2.0 = Nå står det nederst i beskrivelse at den er på lager, men i prisfeltet står det at den er utsolgt. Jeg mener å huske den kostet 10 000 kr med sterkest batteri, og 9000 kr med svakest batteri.

 

Så det er faktisk 2000 kr forskjell.

 

 

Så hvis noen har noen råd til hva som er best å velge, eller andre elsparkesykler med lignende statistikk og pris, setter jeg pris på svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer fremdeles, korresponderer med kundeservice og prøver å få svar på en del ting.

Fant i mellomtiden ut at forhjulsdrift, særlig på en så sterk motor som 800 watt, kan være skummelt.

https://electricbikereview.com/forum/threads/dangers-of-front-wheel-drive.8365/

Ikke at det behøver å gjelde så mye for meg, for jeg kjører pent. Men likevel noe å ta med i vurderingen, som ikke er nevnt i tester. Den jeg har nå har tohjulsdrift og jeg merker at det gir en kontrollert kjøreopplevelse. Begynner å bli mer komfortabel med X7 nå, den er faktisk ganske sterk. Det er bare så utrolig synd at batteriet er så svakt. Med fullt kjør i kupért terreng og selv med regenererende bremser holder den ikke lenger enn ca 20-30 minutters kjøretur med meg på 105 kg med alt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Oppdatering:

 

Nå tror jeg at jeg faktisk har funnet ut hvordan man stiller inn begrenset hastighet, og slår av cruisekontroll på HX X7. Hold inn begge knappene i 1 sekund, så får man opp et slags kontrollpanel. Først kommer bokstav- og tallkombinasjonen P0 opp. Trykker man på valgknappen (ikke av/på-knappen), så kan man få opp P1 og P2, så tilbake til P0.

 

Hvis man trykker på av/på-knapp når den står på P0, så kan man skifte fra km/h til mp/h.

 

P1, slår man av og på cruisekontroll.

 

P2, så virker det som den blir hastighetsbegrenset til ca 22 km/t, selv om jeg fikk den til å kjøre litt fortere selv på flat mark. Men den var tydelig svakere, selv i oppoverbakker. Hvordan dette styres vet jeg ikke nøyaktig.

 

Så det var litt artig å finne ut av. Kan forestille meg at de fleste elsparkesykler har slike funksjoner og at man kan stille hastighetsbegrensning. Har prøvd å google langt for å finne ut om noen flere poster slike knappekombinasjoner, men har ikke funnet noe særlig.

 

Har funnet dette skjemaet, da:

 

https://scooty.no/hastighetsbegrensning/

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg fått kjørt Stayclassy's Classywalk S420, og den krever en annen kjørestil enn HX X7.

De største forskjellene er:

1) Harde hjul.

X7 har luftfylte hjul, som virkelig gir en mykere kjøretur. Med harde hjul, og tyngre kjøretøy (27 kg mot 12.5 kg), så følger hjulene bakken bedre, og også alle små hull. Dette gjør at man må endre kjørestilen. Man kan ikke kjøre full fart over alle små hull og humpete områder, da rister man i stykker maskinen (og hjernen ^^). Derfor er det et par ting som gjelder:

A) Bruk sko med myke og tykke såler. Ett tips er Reebok Walk Ultra 6 DMX (https://www.reebok.com/no/walk-ultra-6-dmx-max-rg/CN0951.html). Disse sålene er behagelige. De lager litt lyd på betong og kjøpesenter-underlag, og de er litt "avrundede" under, men de er veldig myke og behagelige.

Å løfte hælene litt når man kjører over små humper i høy fart, er et triks alle må lære seg når man skal kjøre elsparkesykkel ^^ da sparer man rygg, nakke og hode for hard vibrering. Med litt trening blir det lett å forvente. Det krever litt balansetrening.

B) Siden S420 har så mye sterkere batteri og motor, etter min erfaring opp mot 7-8 ganger sterkere batteri og 2-3 ganger sterkere motor og akselerasjon, så kan man tillate seg å kjøre mer "stopp-start"-stil. Med dette mener jeg at man kan tillate seg å bremse ned når man kommer til humpete områder, for så å akselerere raskt opp i fart igjen. Dette tar nok på batteriet, men min erfaring er at batteriet holder ekstremt lenge -selv- med slik bruk! Jeg kjørte 5.7 MIL ved meget variert kjøring også i lange motbakker.

C) Man må prøve å tenke ut ruter som inneholder langstrekt, rett og slak asfalt, heller enn å velge kortere ruter som inneholder dårligere fortau og grusveier, som X7 (og andre modeller med luftfylte hjul) kan takle bedre. Man sparer nok produktet utrolig mye ved å velge rett asfalt, med et produkt med harde hjul.

Man KAN kjøre på humpete og grusete veier, men da må man regne med en "shaky" tur, og jeg antar nok at dette sliter godt på produktet, endog jeg synes S420 virker meget solid og godt skrudd sammen, så tipper jeg at ved mye kjøring på ujevnt og grusete underlag, så reduserer man nok levetiden med 20-30%. Hvis man skal kjøre "helskinnet" på slikt underlag, må man kjøre meget sakte, og dét forringer jo opplevelsen en del på alle måter.



2) Sterkere batteri og motor.

Med så mye sterkere batteri og motor, så får man en voldsom akselerasjon. 2000 watt motorkraft (kan styres både via 3 gir, og 2 knapper på styret), og gjennomsnitt 48 volt batterikraft. Denne -akselererer- i oppoverbakker, og man kommer fra 0-40 i løpet av sekunder i slake nedoverbakker. Jeg holder meg stort sett på fortauet, så jeg har måtte venne meg til å ikke bruke full kraft hele tiden. Jeg akselererer kanskje opp i 20-25, men så holder jeg litt tilbake.

 

Jeg tror speedometeret viser feil, for den viser opp mot 75 km/t, noe som jeg mener må være feil. Jeg tror det har noe med innstillingene å gjøre. Skal høre med kundeservice om dette.

Så å lære å kontrollere fart og ikke kjøre for fort, er kunsten med et slikt produkt. Det er på de lange, rette og åpne slettene og fortauene man virkelig sparer tid.

Som skrevet, så kjørte jeg 5.7 mil, selv med meg på 100 kg + ryggsekk, så denne tilgjengeliggjør for meget lange turer. Det er et stort pluss. Nå har jeg bare brukt den omtrent en uke, så jeg vet ikke hvor fort batteriet blir svakere. Batteriet tar lang tid å lade, men det er jo å forvente. Det står at man ikke skal lade om natt ved søvn, ei heller innendørs. Men jeg velger å overse dette for tiden, har ingen mulighet til å sette i garasje eller bod.

Det står også den ikke skal brukes under 0 grader. Dette er et stort minus for meg, siden jeg har tenkt å bruke den på tørr asfalt om sommeren. Skal spørre produsent om dette når det blir aktuelt.

Ett siste poeng rundt dette er batterimåleren på displayet. Den viser igjen 5 streker (som HX X7). Men den er ikke helt nøyaktig. Ved hard bruk, kan den vise mye mindre enn dét den egentlig har. Derfor kan det gjøre det vanskelig å vite hvor mye som -egentlig- er igjen før man har fått erfaring med den.

Det er en mulighet i displayet til å velge "vol", som står for gjenværende Volt. Dette er et stort pluss. Fulladet er det ca 55 volt. Men når denne bikker ned mot 40 volt (som tar laaang tid), så går det fort nedover! Jeg kjørte den tom bare for å teste ut, og når den går under ca 40, og ned mot 38-35, så er det like før den kutter strømmen, og da er det full stans. Da må man trille den hjem, ta buss, ringe noen eller bestille taxi ^^

Den triller dog godt i selv slake nedoverbakker, og er lett å dytte. Den har ingen motorbrems, såvidt jeg kjenner, som HX X7 har. Jeg finner dette til å være en stor fordél igjen.



3) Tyngre struktur.

Hvis man er vant til å kjøre 10-13 kg elsparkesykler, vil man med én gang merke at andre krefter kreves for å kontrollére denne typen sparkesykkel. Den veier 27 kilo og krever litt krefter i armene for å styre skikkelig. Jeg vil våge meg til å si at ungdom på ca 50 kilo vil nok muligens slite litt med å kontrollere denne. Men det kan være feil.

Styret kan heves og senkes, stor fordél. Det følger med sete, dette har jeg ikke brukt enda. Jeg forestiller meg at setet ikke er lett å bruke for voksne mennesker, men jeg skal prøve en vakker dag. Håndtakene kan klaffes ned, som også er en stor fordél.

Som skrevet, så følger den humper og dumper mye hardere. Tyngden bidrar til dette, men den virker veldig solid, så jeg tror den tåler mér enn det kan virke som.

Ved kjøring i høy fart, blir det tydelig at man må beregne god bremseavstand og man vil ikke klare krappe svinger. Hjulene er ikke så store, og igjen som skrevet, de er harde, så man må holde hardt i styret og følge godt med på skjulte passasjer der det kan hoppe en katt eller hund ut i fortauet.


4) Bremser. Dette punktet integrérer jeg i punkt 3. Bremsene er hydraulikkstyrt skivebrems både foran og bak. Det er i hvert fall bremsevæske som styrer dem. De er ekstremt bra og noe av de beste bremsene jeg har vært borti. Meget sensitive og hvis man drar veldig hardt i bremsespaken, så låser man hjulene ved ønske. Ikke at det er ønskelig, men de er veldig pålitelige.



5) Generelle punkter.


A) Bakskjermen er litt for liten i designet. Etter min første tur, det hadde regnet tidligere på dagen, kjørte jeg på lette grusstier og noen stier gjennom skog. Kjørte også fort på småveier. Da jeg kom hjem var jeg full av søle bak på buksene og på sekken. Så skjermen bak tar ikke imot all søle som gis av bakhjulet. Siden hjulet(ene) er litt mindre enn vanlig, så spinner de mye fortere rundt, og jeg tipper dette bidrar til å spre våt grus og annet rask mye bedre.

Derfor bør man som skrevet vurdere å kjøre på glatt, tørr asfalt, og unngå grus- og skogsveier, for å minske rusk og rask som kan komme seg inn i systemet.

Hjulene er lukkede, så dette bidrar til å sikre strukturen ytterligere.


B) Batteriet sitter på undersiden. På HX X7 sitter den på styrestanga (den vertikale). Så lenge man er bevisst, så går nok det bra, men risikoen er der for at når man triller den over større fortauskanter, eller dørstokken, så kan man slå borti den og skade struktur og batteri. Så dette bør man være obs på.


C) Jeg er fremdeles i tvil om jeg skal selge S420, eller heve kjøpet, og heller kjøpe 2-3 ekstra batterier til HX X7 i stedet for å beholde denne.

De luftfylte hjulene til X7 er virkelig noe som gjør kjørekomforten bedre, og jeg savner veldig. Jeg er ikke komfortabel nok til å kjøre på veiene som mange kanskje gjør. Jeg er også redd for politi skal se jeg kjører for fort og nekte kjøring videre, og mulig bot. Med X7 kan man kjøre på grusstier og avsidesveier mye lettere, dog den har svakere motor, så er ikke dette et så stort problem. Man kan lett sparke opp slake motbakker med full motorkraft, og man får fremdeles resten av turen gratis. Med 2-3 ekstra batterier (som er meget lette å skifte ut) i sekken, så kan man kjøre 1 ekstra mil per batteri. Min erfaring med X7 er at batteriet holder i ca 1 mil med min vekt på 100 kg, og myk kjøring. Ved hard kjøring, enda kortere.

Men dette er jeg nesten villig til å bytte mot kjørekomforten.

HX X7 med 350 watt motor, koster 4500 kr på E-Wheels. Spør alltid kundeservice om motor har 350 watt. Ekstra betteri er i salg der for 2000 kr, noe jeg synes er dyrt. Det finnes noen andre utsalgsnettsteder som selger X7 med ekstra batteri billigere! Men jeg tror ikke alle disse modellene er 350 watt-modellen! Så dette må man følge med på og spørre om!

Hvis jeg skulle kjøpe flere batterier og gå for den løsningen, så vil jeg spørre om rabatt ved kjøp av flere.

S420 koster 10 000 kr (det finnes 15% rabatt, jeg vil ikke oppgi denne, for jeg føler det blir urettferdig siden jeg ikke fikk det selv. Søk og kanskje finn selv). Jeg føler nok det er verdt prisen, men har igjen bare eid den i ca 1 uke, så jeg er ikke på nær utlært enda.


D) Sikkerhet. S420 kommer med nøkkelringlås. Her kan man låse produktet ved å trykke på en av de 4 knappene. Da avgir den alarm ved bevegelse eller trykking på displayknappene og man får ikke startet den. Man kan kun låse opp igjen med nøkkelringlåsen. Jeg føler dette er en fin mulighet, dog den avgir litt lyd når man trykker de 3 knappene man må. Det blir man vant til.

Den er lettere å låse fast til metallstativer, som en sykkel, men man kan ikke låse fast hjulene. Jeg låser fast X7 gjennom bakhjulet med den dyreste låsen på Clas Ohlson (tror 400 kr), som passer briljant gjennom den. Kan også låses til mange forskjellige sykkelstativer som står lavt på bakken, som er en fordél. Dét er vanskeligere med S420. Man kan kun låse den fast til styret, som er definitivt lettere å bryte den ut av. Spørs hvordan lås man bruker, men jeg stoler ikke på vaierlåser overhodet, de er meget lette og raske å knipe opp med knipetang.


E) Tåler mer tyngde. Det er tydelig at S420 tåler mye mer tyngde enn X7. X7 er beregnet på maksimum 70 kg personer, så meg på 100 kg er tydelig drenérer batteriet mye raskere enn beregnet, og jeg mistenker også at jeg er egentlig for tung for dens struktur. Dog det går greit enn så lenge. S420 skal tåle opp mot 150 kg! som er 33% mer enn hva jeg veier (100 kg). Dét er et meget stort pluss. Merker at den tåler min vekt mye bedre enn X7.


F) X7 er lettere å bære med seg evt på buss, tog, trikk og opp ganger, dog jeg vil anbefale å ikke ta den med på de mest folkefylte avgangene. Den passer ikke godt mellom setene, den bør bindes fast, og den tar opp plass til barnevogner og kofferter, så du blir ikke populær da. Med S420 behøver man ikke kombinere transport for lengre turer, fordi batteriet er så sterkt. Men, ved kjøp av flere batterier til X7, så kan man igjen kjøre så langt man behøver og ønsker. Det krever dog at man har med sekk som de kan oppbevares i, og de veier 2 kg per stykk.

S420 blir som å bære en sementsekk opp trappene, så dette bør man tenke på. Det blir en treningsøkt hver eneste gang.


Så dette konkluderer min erfaring med disse to elsparkesyklene foreløpig. Kom gjerne med spørsmål.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så, én siste oppdatering, det blir nok lenge til neste gang!

 

Da har jeg kjøpt 3 batterier til HX X7. Etter å ha eid en Classywalk S420, konkluderte jeg med at den ikke passet for mitt bruk. Dog, nå har jeg flyttet til et sted hvor den faktisk ville passet ganske bra ^^ Men likevel, for høy hastighet, og egentlig er den ulovlig, så jeg er glad jeg fikk solgt den. Kanskje kjøperen ikke bryr seg så mye om det som jeg gjør.

 

Bor lenger unna sentrum nå, men med 3 ekstra batterier (fra E-Wheels, der jeg kjøpte X7), så betyr det at jeg kan unngå å bruke buss og reise til byen når jeg vil, også om natten om jeg vil ^^ Da det ikke er biler på veien! Kan være fint for å lufte hodet. Jeg skal dog bruke ekstra blinklys på ryggsekk og lignende for å minske risiko mest mulig for påkjørsel.

 

Har X7 på service også nå, hos min lokale G-max (og G-sport). Min erfaring er at der det finnes sykkelverksteder, tar de av og til Elsparkesykkel-service, med de vanlige prisene på sykler, liten, medium og stor service til henholdsvis ca 300, 500 og 700 kr. De skal visst reparere bremsene på min nå, skal få pris i morgen. Jeg er litt overrasket over at bremsene er utslitt allerede ved en 100 turers bruk. Men likevel, må vel regne med det. Jeg burde kanskje være flinkere til å skylle av støv og sand fra bremseklosser- og skiver. Han på verkstedet sa at det er ikke noe farlig å skylle der med litt vann, noe som overrasket meg, siden det jo ser ut som det er elektronikk der. Men det er altså helt greit å skylle med vann på bremseklosser- og skive, og rundt hjulet. Det er batteriet og -den- elektronikken som ikke skal ha vann på seg.

 

Jeg har dog vært flink til å bruke den elektroniske bremsen. Bremser mye tidligere enn nødvendig, for å minimere risiko for ulykker. Holde bremsen inne i 2-3 sekunder, så aktiverer den seg, og den er temmelig kraftig. Så den er jeg fornøyd med. Lurer dog på hvor lenge -den- varer før den trenger utskifting, og hvor mye dét vil koste.

 

Ett siste poeng rundt batteribruk: Hvis man er tung (100 kg +) og har en slik lett elsparkesykkel, så anbefaler jeg å gå opp bratte bakker, og sparke forsiktig opp slake bakker. Da varer batteriet etter min erfaring 20-30% lenger! Det er bare å tenke at 1) Man får hele reisen gratis, 2) Man får litt mosjon, og 3) Man får oppoverbakkene gratis hjemover som nedoverbakker.

 

Jeg synes de er helt geniale oppfinnelser. Éneste minus er vinter. De skal visst ikke brukes under 0 grader, noe som er trist. Vi får nå se da. Kanskje det går an å pakke noe isolasjon rundt eller noe ^^

 

 

Når elsparkesykkelen eller batteriene begynner å røyne og bli ødelagt, skal jeg nok oppdatere igjen. Så det kan bli veldig lenge til.

 

 

Håper folk tar seg tid til å skrive i erfaringstråden hvis de har et produkt de bruker jevnlig: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1845468&hl=

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fin tråd, takk for oppdateringer. Ser egentlig på en Xiaomi m365 Pro, men prisen i Norge er ca 6500,- +/-. X7 ser interessant ut, koster 4000,- og virker å ha røffli samme egenskaper (men svakere batteri). Forstår at din favoritt er X7? Kan man på 30 km/t varianten sette ned max-hastigheten til f.eks. 25 km/t, eller er det faste step på reguleringen?

Lenke til kommentar

Fin tråd, takk for oppdateringer. Ser egentlig på en Xiaomi m365 Pro, men prisen i Norge er ca 6500,- +/-. X7 ser interessant ut, koster 4000,- og virker å ha røffli samme egenskaper (men svakere batteri). Forstår at din favoritt er X7? Kan man på 30 km/t varianten sette ned max-hastigheten til f.eks. 25 km/t, eller er det faste step på reguleringen?

 

Favoritt og favoritt ^^ Har ikke prøvd den M365 eller noen andre, eller hørt så mye tilbakemeldinger. Jeg tipper at de ikke er spesielt ulike.

 

Det var litt derfor jeg valgte den, fordi den hadde omtrent samme egenskaper, og det var et par ting jeg synes var bedre. Om jeg ikke husker feil, sitter batteriet på M365 på -undersiden-, og da blir det mye mer tungvint å skifte det ut om man trenger lenger rekkevidde. Dét er hvis jeg ikke husker feil, da. Selgeren skriver også at X7-batteriene er av type lithium og er av bedre kvalitet, så de er ikke så mye svakere enn andre typer, 6.4 ah.

 

Og ja, prisen spiller en rolle.

 

Ja, det er lett å skifte innstillinger. Hold begge knappene inne, så får man opp innstillinger. Husker ikke nøyaktig fremgangsmåte, men man får opp "P00, P01 og P02" eller lignende. Hver av disse tre kan man så velge, og dermed kan man velge verdi "00" eller "01" hvis jeg ikke husker feil (nok en gang ^^), og da skrur man diverse innstillinger av og på. Én av disse innstillingene er nettopp hastighetsgrense på 22 km/t. Jeg har min skrudd av, da jeg er såpass tung og opplever at den ikke kjører særlig fortere enn 22-25 km//t uansett. Dette tror jeg aldri polisen kommer til å bry seg med. I nedoverbakker går den fort opp mot 35-40 dog, så da må man velge om man vil bremse eller innvilge seg tiden man sparer med tanke på reisen oppover hvis/når man skal hjem samme vei.

 

 

Så, ja, nå bor jeg som skrevet på en avstand mye lenger unna sentrum. Jeg kjøpte nylig 3 ekstra batterier, som jeg har i sekken (veier 2 kg per stk, så kjøp en 30 liter og sterk sekk) og dét fungerer helt utmerket. Har også kjøpt en pumpe som passer til hjula, så fikk blåst dem opp litt, og den triller bedre. Jeg kjører brått omtrent en mil nå på ett batteri, på -full- styrke hele veien, som er ca avstand inn til byen. Så med 4 batterier får jeg gjort det jeg skal og enda mer ^^ Prisen er nå satt ned til 1500 kr per ekstra batteri, så dét føler jeg er en ok deal. Jeg fikk også kjøpt ekstra lader, men måtte spørre om det.

 

Hvis jeg hadde kjørt med lavere hastighet, tipper jeg at jeg hadde fått enda et par-tre kilometer ut av hvert batteri. Men da går det i 15-16 km/t i stedet for ca 25.

 

 

Du får ta ditt eget valg :) Kanskje M365 har godt nok batteri og du ikke trenger så mye fiksfakseri med batterier og lignende.

 

Oppdatér gjerne i erfaringstråden hvis du kjøper og får brukt den litt!

Lenke til kommentar

Takk for mer fyldig info. Hvis batteriet holder røffli en mil under realistiske forhold, blir det akkurat litt svakt. Tror jeg prøver å finne en scooter med noe sterkere standardbatteri. Skal oppdatere tråden når jeg får bestemt meg. Men da heller jeg mot Xiaomi Pro, muligens kjøpt fra utlandet. Den vanlige m365 med 250w motor er litt svak for min vekt og bakker.

Lenke til kommentar

Å ja, min har 350 watt og jeg tror 250 watt ville vært for lite for meg.

 

Er du fornøyd med X7, vil du si? Kunne du tenkt å kjøre noe anna?

Eg kom frem at eg trenger noe eg kan bruke til å pendle fra huset til buss/tog (kort avstand). Kjøre litt rundt i byen. Selvfølgelig eg setter pris på kraftig motor og lengre distanse, men lett vekt er nok viktigare (for å kunne ta det med meg på toget/bussen).

Samtidig, komfort er enda viktigare så bra fjerning o.l.

Eg ser Ninebot (ES1, ES2) er på meget fin tilbud. Har du teste ES1 vs X7?

Lenke til kommentar

Har nok ikke testet noe annet gitt. Jeg burde vel ha gjort det. Men har ikke råd/sponsor/mulighet til å reise rundt og ordne det.

 

Anbefaler å sjekke spesifikasjoner grundig og spørre kundeservice til aktuell utselger om det du er usikker på. Dét du bør være grundig med å sjekke er motorkapasitet. Noen utsalgssteder selger X7 med 250 watt, andre med 350 watt.

 

Utsalgssteder av X7 så langt jeg har funnet er:

 

- E-wheels (egentlig Airwheel), der jeg kjøpte fra. God service. 350 watt motor. 4000 kr, +1500 kr for ekstra batteri.

 

- Stayclassy. God service her også til tross for at jeg har lest mye negativ kritikk. 350 watt motor. 3500 kr, +1300 kr for ekstra batteri. Ser dog ut til å være kun ca 1 time igjen av det salget, uten at jeg vet om det bare er et midlertidig salgstriks.

 

- Mystuff. 250 watt motor. 3200 kr + 1250 kr for ekstra batteri. Kan få 10 tommers hjul, uten at jeg vet om det gir en veldig stor økt komfortfølelse, tror jeg nok at det kan hjelpe enda litt, selv om 8 tommer hjul på min X7 synes å virke veldig bra.

 

- Mysecurity. 250 watt motor. 4500 kr.

 

 

Jeg er absolutt fornøyd med X7. Som skrevet, den store fordelen er utskiftbare batteri. Lett vekt var også egentlig et stort kritérie for meg, da kan man ta den med på buss og lignende. Men man bør tenke på at de krever fremdeles sin plass, kan være litt knotete å dra med seg. Så man bør forberede seg litt på det.

 

Regner vel med at det ikke er så store forskjellen på dem, egentlig.

 

Angående komfort, så er luftfylte hjul et must. Jeg kjøpte som skrevet en S420 fra Stayclassy, og det stod at den kom med fjærer, men de virket så langt jeg erfaring overhodet ikke i det hele tatt. Så hvis man skal ha et produkt med harde hjul, må man være sikker på at man skal kjøre på flatt og hardt underlag hele veien. Ellers forringer dét opplevelsen grundig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nok ikke testet noe annet gitt. Jeg burde vel ha gjort det. Men har ikke råd/sponsor/mulighet til å reise rundt og ordne det.

 

Anbefaler å sjekke spesifikasjoner grundig og spørre kundeservice til aktuell utselger om det du er usikker på. Dét du bør være grundig med å sjekke er motorkapasitet. Noen utsalgssteder selger X7 med 250 watt, andre med 350 watt.

 

Utsalgssteder av X7 så langt jeg har funnet er:

 

- E-wheels (egentlig Airwheel), der jeg kjøpte fra. God service. 350 watt motor. 4000 kr, +1500 kr for ekstra batteri.

 

- Stayclassy. God service her også til tross for at jeg har lest mye negativ kritikk. 350 watt motor. 3500 kr, +1300 kr for ekstra batteri. Ser dog ut til å være kun ca 1 time igjen av det salget, uten at jeg vet om det bare er et midlertidig salgstriks.

 

- Mystuff. 250 watt motor. 3200 kr + 1250 kr for ekstra batteri. Kan få 10 tommers hjul, uten at jeg vet om det gir en veldig stor økt komfortfølelse, tror jeg nok at det kan hjelpe enda litt, selv om 8 tommer hjul på min X7 synes å virke veldig bra.

 

- Mysecurity. 250 watt motor. 4500 kr.

 

 

Jeg er absolutt fornøyd med X7. Som skrevet, den store fordelen er utskiftbare batteri. Lett vekt var også egentlig et stort kritérie for meg, da kan man ta den med på buss og lignende. Men man bør tenke på at de krever fremdeles sin plass, kan være litt knotete å dra med seg. Så man bør forberede seg litt på det.

 

Regner vel med at det ikke er så store forskjellen på dem, egentlig.

 

Angående komfort, så er luftfylte hjul et must. Jeg kjøpte som skrevet en S420 fra Stayclassy, og det stod at den kom med fjærer, men de virket så langt jeg erfaring overhodet ikke i det hele tatt. Så hvis man skal ha et produkt med harde hjul, må man være sikker på at man skal kjøre på flatt og hardt underlag hele veien. Ellers forringer dét opplevelsen grundig.

 

Takker! 

 

Har du vurdert Ninebot Max, Zero 9 eller Turbowheel Dart?

 

De virker som noe eg kunne satse på. Kjekt med 10¨hjul, støtdempere fremmer og bake og gode reviews. Det eneste eg er skeptisk til er vekt på ca 20kg.

Lenke til kommentar

Ja, hmm. Alle tre er i prisklasse 10 000 kr. De er ikke så ulike.

 

Igjen, 10" hjul har jeg ikke erfaring med, om dét gir en mye mer annerledes kjøreopplevelse. Det er mulig det gir litt mer flyt ja.

 

Angående vekt på ca 20 kg, du kommer ikke unna dét hvis du vil ha sterkere motor og batteri. Men 20 kg, ja det er jo litt, men du bør vite hvor mye du skal bære. Hvis det bare er en liten trapp hver gang, så vil du tåle det, men 5 trapper opp og ned i en blokk, da ville jeg valgt en mindre på ca 12 kg.

 

 

Jeg skal igjen påpeke at jeg -ikke- er noen salgsrepresentant for Stayclassy, og jeg har fått med meg alle negative anmeldelser de har fått over årene. Men min erfaring av dem er ikke negativ. Classywalk S420 som jeg kjøpte var virkelig et godt produkt, men som jeg nevnte jeg ikke ville beholde hovedsaklig på grunn av harde hjul. Den hadde også reklame for fjærer, men de virket så godt som overhodet ikke, etter min erfaring. Så mitt generelle råd angående fjærer etter min begrensede erfaring med ett produkt, er at du bør være skeptisk til det. Sats på luftfylte hjul!

 

 

Men her har du S400: https://stayclassy.no/products/classywalk-s400-elektrisk-sparkesykkel?variant=21449178513491

 

11 000 kr.

 

Så langt jeg kan se, har den mye bedre batteri enn de tre du nevner. Det står "dobbel frontfjæring" som får meg til å tro at den har harde dekk. Dette bør du dobbeltsjekke .. med mindre du -vet- du kommer til å bruke den kun på harde og rette flater, i hvert fall mer eller mindre.

 

Selv de med litt lavere kapasitet virker bra i forhold til de du nevner, S350: https://stayclassy.no/products/classywalk-s350-elektrisk-sparkesykkel-svart?variant=27871535595603

 

Denne virker ypperlig til prisen, 9500 med 17.5 ah (amperetimer) batteri. Luftfylte hjul. De skriver 2000 watt maks styrke, noe som er dét jeg erfarte med S420, den drar deg opp de aller fleste bakker. 17.5 ah, jeg tror min hadde ca 21.5, og den holdt utrolig lenge, 6 mil med mindre 100 kg+. Så med denne vil jeg i hvert fall tenke at holder 3 mil, noe som bør dekke de flestes behov.

 

 

Det virker som de tre du viste meg, ikke finnes i Norske butikker? I så fall er Stayclassy Norsk leverandør.

 

Fikk nesten litt lyst på den selv ^^ Men med min HX X7, så har jeg 3 batterier i sekken, som gjør at selve elsparkesykkelen blir lettere å bære med seg og å håndtére. Så jeg har en sterk polstret sekk med 6 kg i, i tillegg til handlevarer og sykkellås. Dette slipper man jo med en sterkere elsparkesykkel.

 

 

Igjen, med disse medium-tyngre produktene, så blir de litt tyngre å håndtére i trafikken. Du blir ikke så smidig, det blir mer stress. Men, skal du kjøre lange, rette strekninger, så anbefaler jeg det, da får du utnyttet kapasiteten. Men ikke ved bykjøring, da vil du heller ha en mindre og lettere.

Lenke til kommentar

-

 

Zero har meget fine annmeldelser både når det kommer til el-scooter og kundeservice i etterkant. 

Ninebot liker eg utseende på. 699USD er litt over 6000kr. Plus frakt og evt. moms, så ender vel på ca 8000kr. Liker utseende og ellers det de skriver om den.

 

Det største turn-off for meg med StayClassy er hjul, som du selv nevner. Luftfylte dekk er "must" for meg.

 

Kor langt greier du å kjøre på ein ladning, om du kjører i 20-25km/t med HX X7?

Lenke til kommentar

S350 har visst luftfylte hjul.

 

Du får ta valget selv :)

 

Ett batteri, med 6.4 ah, hvis jeg kjører i nesten konstant full effekt (gir 3), i kupért terreng, opp både slake bakker og sparker opp bratte bakker, kjører ca 8 km. Hvis jeg kjører på nærmest rette strekker på gir 2, da i ca 13-15 km/t, så tipper jeg den går i 10-12 km.

 

Den kutter strømmen på gir 3, selv om det er ca 15% igjen. Da kan jeg kjøre ca 1-2 km til på gir 2 hvis jeg vil. Den siste streken blinker når den begynner å bli virkelig tom for strøm. Det er visst ikke helt bra å lade ut batterier helt.

 

Så med X7 og 3 ekstra batterier, og en ekstra lader, har jeg bruk ca 10 000 kr til sammen, og kan da kjøre omtrent 3 mil med en elsparkesykkel som veier 12 kg, med 6 kg batteri i ryggsekken ^^ Virker ypperlig! Kan ta med laderne og avtale med noen i endedestinasjon om å lade batteriene igjen om jeg ønsker ^^ Bare å åpne hodet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

"Gir?"
Du mener vel assistanse?

 

8km er jo altfor lite.  :(

 

Synes det er merkelig, både at de tillates solgt, og at man likevel må på nivå "Stayclassy" S450/500 eller Momas S3/4/5 for å få noe med både "nok" effekt og rekkevidde.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det. Men husk, det dreier seg om vekt. Så jeg er enig i at de fremstiller det med helt feil tall. Jeg leste på ett av produktene i forrige post at det stod "Tested with 60 kg person" eller noe sånt. Det blir jo fort dobbelt så mye effekt som kreves for en på 100 kg med ryggsekk og slikt, som man gjerne har for å gjøre nytteærend.

 

8 km er ikke så mye, men det funker bra for meg med 3 ekstra batterier. Hvis dette holder i la oss si 5 år, og jeg sparer 500 bussturer x 40 kr, så sparer jeg da 20 000 kr.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter å ha reparert fordekket (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1853943&do=findComment&comment=25061137), og pumpet det opp skikkelig med luft, så går den faktisk lengre på hvert batteri! Helt merkelig. Kjørte omtrent 1 mil per batteri i dag.

 

Som det står i tråden der, så selger clas ohlson en pumpe med bar-måler. Men denne får man ikke pumpet opp dekkene med, siden ventilen på dekkene er for korte. Det går kanskje hvis man klarer å skru av dekslene. Men da får man kjøpt en pumpe på g-max (gjøres om til intersport snart) som man kan skru på ventilen, som da virker. Da kan man bruke pumpen med bar-måler, holde for åpningen med fingeren, og lære seg å kjenne hvor hardt man må trykke for å få ca 3 bar. Da har man i hvert fall en viss peiling på hvor hardt man skal pumpe for å nå ca 3 bar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...