Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en 14" og valget sto mellom 1080p og 4k.

4k panelet var bedre på alle andre måter også (farger, nits), så derfor ble det valget.

Har en tilsvarende G3 laptop i dag, og den har et 1440p panel, noe som funker helt greit. Jeg har også en tilsvarende G3 som jobblaptop med 1080p panelet, og det funker også helt fint, men jeg liker 1440p panelet bedre uansett.

Om dpi-skaleringa i windows takler et 4k panel i samme størrelse, gjenstår å se, men jeg regner med det går fint.

 

Det får være nok off topic. :p

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Det er en 14" og valget sto mellom 1080p og 4k.

4k panelet var bedre på alle andre måter også (farger, nits), så derfor ble det valget.

Har en tilsvarende G3 laptop i dag, og den har et 1440p panel, noe som funker helt greit. Jeg har også en tilsvarende G3 som jobblaptop med 1080p panelet, og det funker også helt fint, men jeg liker 1440p panelet bedre uansett.

Om dpi-skaleringa i windows takler et 4k panel i samme størrelse, gjenstår å se, men jeg regner med det går fint.

 

Det får være nok off topic. :p

200% skalering fungerer for meg mye bedre enn f.eks. 150% eller 300%. Det er åpenbart fordi det er enklere å skalere et heltall, enn fraksjoner.

 

Hva synes du om SSD-en jeg linket? Jeg tror det er eneste måte å få 4TB high performance inn i en ultrabook.

Lenke til kommentar

200% skalering fungerer for meg mye bedre enn f.eks. 150% eller 300%. Det er åpenbart fordi det er enklere å skalere et heltall, enn fraksjoner.

 

Hva synes du om SSD-en jeg linket? Jeg tror det er eneste måte å få 4TB high performance inn i en ultrabook.

 

OK. Jeg har hatt en tendens til å velge egendefinert skalering, da jeg ofte synes at standardskaleringene i windows blir enten for litt store eller for små. Men har ikke prøvd 14" 4k før, så får se hvordan det blir.

 

SSDen misset jeg første gangen. Såvidt jeg husker er det vel datacenter-ssd? 

Jeg har bed om pris (laptopen må spesialbygges) med HP sin 2TB ssd, selv om jeg ikke vet hva det er som står i den enda.

Atea (som skal levere den) vet heller ikke hvem som har produsert den.

 

Alt jeg vet er dette: 

http://h20195.www2.hp.com/v2/GetDocument.aspx?docname=c06308183

og at den har produktummer: 4WG96AV og at det er en TLC sak.

Hvis noen har noen ideer, så fyr løs.

 

Når jeg ba om pris, så hadde jeg tenkt å spe på med en 2TB 860 pro ssd jeg har som sekundærstorage i G3-laptopen jeg har i dag.

Men fant ut etterpå at G6 ikke har 2,5" drivebay, så da blir spørsmålet om jeg skulle gått for SSDen du linka til likevel.

 

Samtidig så har jeg 2x 2TB Samsung T5 og 1x Samsung T1 liggende, så jeg kan egentlig bruke dem litt oftere i stedet. Så har en mistanke om at ssd-en fra hp blir med på kjøpet. Men det er ikke skrevet i stein enda.

Får virkelig håpe at det er en EX 590 og ikke en 660p. Er det en 660p så kan det godt hende jeg bytter den ut med noe annet senere.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

SSDen misset jeg første gangen. Såvidt jeg husker er det vel datacenter-ssd? 

Jeg har bed om pris (laptopen må spesialbygges) med HP sin 2TB ssd, selv om jeg ikke vet hva det er som står i den enda.

Atea (som skal levere den) vet heller ikke hvem som har produsert den.

Joda, du har rett. Noen norske nettsider rapporterte med m.2 2280, så den burde passer, men dette er feil i følge Samsung sine sider...
Lenke til kommentar

Nok en kampanjeperiode på Samsung 970 Evo Plus 1 Terabyte. Hvorvidt dette blir det laveste på en stund blir man jo aldri helt klok på. Men det er en helt grei pris i øyeblikket for en helt grei SSD som absolutt gjør jobben. Har en stykk slik SSD selv allerede kjøpt i juli, (kjøpt til nøyaktig samme prislapp da kr 1.999,- før det gikk litt opp i pris for en kortere periode).

 

Man kan nok heller egentlig spørre seg om prisoppgangen var et ledd i å forsøke å få ut noen kroner ekstra i fra kunder som skulle bygge seg ny Zen 2-basert PC.. (kan tenkes)

 

Og nå er det jo studiestart for mange IT-studenter, og andre studenter. Så hvorfor ikke forsøke å lokke til seg noe ekstrasalg.

 

https://www.komplett.no/product/1120737/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-970-evo-plus-1tb-ssd#

Endret av G
Lenke til kommentar

Nok en kampanjeperiode på Samsung 970 Evo Plus 1 Terabyte. Hvorvidt dette blir det laveste på en stund blir man jo aldri helt klok på. Men det er en helt grei pris i øyeblikket for en helt grei SSD som absolutt gjør jobben. Har en stykk slik SSD selv allerede kjøpt i juli, (kjøpt til nøyaktig samme prislapp da kr 1.999,- før det gikk litt opp i pris for en kortere periode).

 

Man kan nok heller egentlig spørre seg om prisoppgangen var et ledd i å forsøke å få ut noen kroner ekstra i fra kunder som skulle bygge seg ny Zen 2-basert PC.. (kan tenkes)

 

Og nå er det jo studiestart for mange IT-studenter, og andre studenter. Så hvorfor ikke forsøke å lokke til seg noe ekstrasalg.

 

https://www.komplett.no/product/1120737/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-970-evo-plus-1tb-ssd#

Sx8200pro 1TB var nede i 1400kr og er raskere enn 970evo+ :)

 

Samsung er bare overpriset ;)

Lenke til kommentar

Godt mulig, godt mulig at Samsung er overpriset. De lever nok på et godt rykte, ihvertfall er det slik for meg som aldri har hatt trøbbel med Samsung SSD tar kvelden. Men det blir jo et veldig tynt erfaringsgrunnlag å basere seg på. Så for meg så gir det å ha en Samsung litt fred i sjelen i håp om at den ikke skal ta kvelden så lett. Har null forhold til Adata, selv om at jeg har oppfattet at de er store innen RAM og andre komponenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...