Gå til innhold

[Løst] Betale ekstra ned på lånet eller endre nedbetalingstiden?


AnAbo

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er kunde hos DNB, og har boliglån der.

 

Dersom jeg ønsker å betale 4000 ekstra på boliglånet mitt per måned, burde jeg da be banken om å forkorte nedbetalingsperioden eller bare betale 4000 som ekstra innskudd hver mnd.?

Etter å ha snakket med banken får jeg beskjed om at dersom jeg bare betaler inn 4000 ekstra på lånet hver måned, så vil det faste terminbeløpet fortsatt være det samme.

Alikevel anbefaler banken meg å korte ned betalingstiden på lånet istedenfor å bare betale ekstra på fast trekk hver måned ved siden av det faste terminbeløpet.

 

Jeg ser ikke fordelen med det. Kan noen hjelpe meg med å forstå hvorfor banken anbefaler meg å forkorte betalingstiden på lånet istedenfor å betale ekstra utenom ?

På forhånd takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi da slipper de å ta stilling til de uforutsette innbetalingene...? Du kan korte ned nedbetalingstiden så innbetalingene blir passe store, enkelt for banken, men da kan ikke du selv velge om du vil hoppe over en ekstra innbetaling om det skulle passe deg. Et alternativ kunne vært fleksilån, der du betaler det du vil, men det har nok litt dårligere betingelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet at bankene tar betalt for å endre innbetalingsdato, det er sikkert det samme for å endre terminbeløp. I så fall er det ikke så rart de anbefaler den løsningen... :)

 

Jeg ble lovet at den eventuelle endringen ikke skulle ha noen omkostninger. 

Lenke til kommentar

Fordi da slipper de å ta stilling til de uforutsette innbetalingene...? Du kan korte ned nedbetalingstiden så innbetalingene blir passe store, enkelt for banken, men da kan ikke du selv velge om du vil hoppe over en ekstra innbetaling om det skulle passe deg. Et alternativ kunne vært fleksilån, der du betaler det du vil, men det har nok litt dårligere betingelser.

 

Så for min del vil det være like greit å betale med fast avdrag istedenfor å bake det inn i terminbeløpet?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er kunde hos DNB, og har boliglån der.

 

Dersom jeg ønsker å betale 4000 ekstra på boliglånet mitt per måned, burde jeg da be banken om å forkorte nedbetalingsperioden eller bare betale 4000 som ekstra innskudd hver mnd.?

 

Etter å ha snakket med banken får jeg beskjed om at dersom jeg bare betaler inn 4000 ekstra på lånet hver måned, så vil det faste terminbeløpet fortsatt være det samme.

 

 

Jeg hadde DNB før, og jeg betalte ekstra uten å si ifra. Jeg er ganske sikker på at nedbetalingstiden gikk ned. Månedsbeløpet ble det samme som før. 

 

Så hvis ikke noe er endret, så vil dette skje med deg hvis du ikke spesifikt ber om noe annet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg aner ikke hva banken tenker - men jeg har som regel betalt inn ett større beløp en gang i året. I mellomtiden har jeg de på høyrentekonto/sparekonto (man får vel hele 2 prosent uten restriksjoner nå til dags).

 

Alternativt så konverter lånet til å bli rammelån/flexilån - så kan du betale ettersom det passer.

Denne løsningen liker jeg best. Noe dyrere rente men slipper veldig mye styr med kreditkort, sparekontoer og ekstra innbetalinger, billån osv.

Lenke til kommentar

Tror jeg bare hadde satt opp en automatisk ekstraoverføring til lånekontoen fremfor å endre løpetid på lånet. 

Men først bygd opp et økonomisk buffer på 2 månedslønner for ekstra backup. Så har man penger tilgjengelig dersom bil, bad, kjøleskap, stekeovn og andre utforutsette kostnader dukker opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.
 
Jeg er kunde hos DNB, og har boliglån der.
 
Dersom jeg ønsker å betale 4000 ekstra på boliglånet mitt per måned, burde jeg da be banken om å forkorte nedbetalingsperioden eller bare betale 4000 som ekstra innskudd hver mnd.?
 
Etter å ha snakket med banken får jeg beskjed om at dersom jeg bare betaler inn 4000 ekstra på lånet hver måned, så vil det faste terminbeløpet fortsatt være det samme.
Alikevel anbefaler banken meg å korte ned betalingstiden på lånet istedenfor å bare betale ekstra på fast trekk hver måned ved siden av det faste terminbeløpet.
 
Jeg ser ikke fordelen med det. Kan noen hjelpe meg med å forstå hvorfor banken anbefaler meg å forkorte betalingstiden på lånet istedenfor å betale ekstra utenom ?
 
På forhånd takk for svar :-)
 
Jeg har maksimal nedbetaling på lånet mitt med avdrag. Så betaler jeg alltid inn ekstra hver måned. Synes det er best. Da har jeg muligheten til å betale minstebeløpet om jeg trenger ekstra penger en måned. Nå før jul f.eks. så droppet jeg den ekstra innbetalingen og hadde litt ekstra penger til jula. Så lenge du har disiplin til å sørge for at du faktisk betaler ekstra hver måned mener jeg at denne løsningen er klart best. Ender du opp med å hele tiden utsette ekstra betaling, men har egentlig penger til det hadde jeg heller satt opp litt kortere nedbetaling. Slik at det faktisk blir nedbetalt fortere.
 
Hvorfor banken anbefaler deg det aner jeg ikke. Har ingen betydning for din del
Endret av Demonickon
Lenke til kommentar

Ingen vits å forplikte deg til å betale 4000 kr mer i måneden hvis du slipper. Da har du fleksibiliteten til å kunne droppe ekstrainnbetalingen når det måtte passe deg. Hvis du avtaler endret nedbetalingstid med banken forplikter du deg i praksis til å betale 4000 kr mer i måneden hver måned. Skal du droppe ekstra innbetaling så må du altså trygle og be om det i banken. Det er helt unødvendig kjedelig så lenge man har disiplin til å styre økonomien sin så bevisst at man betaler ned ekstra på lånet.

 

Banken må selvsagt beregne ny (kortere) nedbetalingstid for hver ekstra (ut over normalen) innbetaling. Så lenge det er gratis ser jeg ikke noe problem med det. Beregningen foregår automatisk så det er ikke noe ekstra jobb for dem.

 

Nå som renta er lav er det mange som har muligheten for ekstra avdrag. Så fremt jobben de har en sikker jobb. Hvis jobben er usikker kan det være lurt å bygge opp bufferen i stedet for. En buffer ment som ekstra sikring ved eventuelt jobbytte, flytting etc.

Lenke til kommentar

På mine lån har eg alltid hatt lang nedbetalingstid og heller lagt inn faste ekstraavdrag dersom eg har kapasitet til det. Ser ikkje noko god grunn for å endre nedbetalingstida. På denne måten kan du sjølv regulere det og eventuelt hoppe over månader med ekstraavdrag dersom du har bruk for pengane til anna. Eg rekna på det sjølv og kom fram til at det ikkje var noko økonomisk gevinst i å endre nedbetalingstida kontra ekstraavdrag i forhold til totalt rentebeløp.

 

Månadsbeløp eller nedbetalingstid må bli mindre når ein betalar ekstra avdrag, ellers ville ein jo betalt det same.

Lenke til kommentar

Månadsbeløp eller nedbetalingstid må bli mindre når ein betalar ekstra avdrag, ellers ville ein jo betalt det same.

...og i noen banker (f.eks. Danske Bank) er det terminbeløpet, ikke nedbetalingstiden som reduseres, og det er kanskje også de samme bankene som anbefaler å øke terminbeløpet i stedet for å betale inn "ekstraordinært på fast basis". Men som nevnt flere ganger i tråden; da avtaler man i så fall bort fleksibiliteten til å betale "minimumsavdrag" de månedene økonomien er trangere.

Lenke til kommentar

Ziff: det er jeg klar over. Jeg lurer bare på hvorfor banken sier det er bedre for meg å endre nedbetalingstiden på lånet istedenfor å bare betale ekstra på siden.

Jeg ser bare ikke hvordan det taler til min fordel?

 

Banken vil kanskje at du binder deg til masten sånn at hvis du senere må be om å betale litt mindre igjen så kan de sette opp renten.

 

Jeg ser heller ikke at det er til din fordel. Betal ekstra det som passer når det passer deg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...