Gå til innhold

Den store skreddertråden


Anbefalte innlegg

Jeg fikk med meg en av farfars skreddersydde dresser da jeg var innom farmor i forrige uke.

Den passer meg sånn halveis, men er en del ting som må gjøres på den.

Feks "slimmes" inn i livet og legge inn buksebena. Mener å huske at både lengde på jakken/armene og buksene var bra.

Syns dressen er litt morsom siden den er fra '74 (står dato i buksen) så har lyst til å få denne i stand til meg.

 

Men jeg vil gjerne at den skal bli behandlet fint og arbeidet på den skal holde god kvalitet.

 

Hvor mye må jeg ut med for det? Og er det noen steder som anbefales?

Moren min bruker en Thai dame til å gjøre alt skredderarbeidet sitt, men jeg er litt skeptisk. Tenkte jeg skulle dra bort å høre hvor mye hun skulle ha får det for å få en pekepinn.

 

Så kjekt at du kan bruke dressen til farfar!

 

Hvis din mor vet at thaidamen er flink, så ta turen bortom og forklar hva du vil ha gjort. Om hun tar tegningen, så gå for henne. Å ta inn en dress i livet og beina er ikke så komplisert, og det bør ikke koste så mange hundrelappene.

 

Dag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så kjekt at du kan bruke dressen til farfar!

Jeg vet, syns det er en fint måte å huske han på.

Har både smoking og kjole etter han, begge deler har blitt brukt.

 

Den dressen jeg fant i forrige uke er jo fra han var rund 55år og hadde fått litt mage, men de dressene som er endre enn det passer meg nesten perfekt. Dog lenge siden jeg har bruk de, men henger to stk tror jeg i skapet hos mamma, må vel finne de fram å sjekke før jul.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Heihei!

 

Jeg lurer på om jeg skal få et par skjorter og en dress sydd inn, men jeg har aldri gått til en skredder før, noen gang, og jeg lurer litt på hva slags erfaringer dere har med de.

 

Hva vil prisen ligge på for dette, sånn cirka?

 

Jeg trenger også en skredder i Bergen, ettersom jeg bor her og ikke har tenkt meg til Sandvika/Oslo for å finne skredder. Noen som har erfaring med en, eller iaf vet om en?

 

Takktakk!

Lenke til kommentar

Er det noen her som vet ca. pris på å ta inn en dress i livet og legge opp ermene? Og, er dette noe en vanlig sydame kan gjøre, uten at det ender opp tragisk? : p

 

Prisen bør ligge på 200-300,-, og det er ikke komplisert å ta inn en dress i livet.

 

Litt mer plunder med ermene, spesielt hvis knappene der er "working". Hvis de er "scam", så pass på at nederste knapp blir flyttet slik at avstanden til ermeenden blir korrekt. Sydamer får stort sett til dette.

 

Dag

Lenke til kommentar

Hei

Hvis ermet løses fra skulderen og tas inn der, så beholder ermet riktige proposjoner. Et jakkeerme smalner fra skulderen og ned, og ermet kan fort bli for vidt om det legges for mye opp. Da vil du få for mye stoff rundt håndleddet og ermet vil ikke se for slaskete ut.

 

Hvis knappene ikke flyttes, så ser det også ganske rart ut. Det blir for lite stoff fra siste knapp og ut, og det ser slurvete ut.

 

Det er ikke mange som løsner ermet fra skulderen, for det er mye mer arbeid med det, og det er krevende å få det pent til. Men det er bare å spørre.

 

Dag

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heihei!

 

Jeg sliter litt med en skjorte jeg har tenkt å kjøpe, Ralph Lauren Slim Fit, tror det var en Oxford. Problemet er iaf det at jeg er usikker på om jeg skal gå for small eller medium. Small passet veldig bra, bortsett fra at den var litt kort på ermene, mens den i medium var perfekt på armene men ganske mye for vid i livet.

 

Ekspeditøren mente at medium var det beste valget, ettersom ermene var bedre og de kunne sy den inn. Men hvordan vil dette egentlig se ut? Vil man kunne se at den er sydd inn, eller er det lite merkbart? Ekspeditøren er jo ikke hundre prosent objektiv, så jeg håper på å få noen andre sin mening.

Lenke til kommentar

Jeg ville spurt på SF.

 

Men et generelt tips er at det meste av billig asiatisk bespoke ikke er bespoke, men "hent otr-dress på bakrommet, og gjør noen justeringer".

 

Skal prøve å se om noen på SF har noen skreddere å anbefale. Er litt vanskelig for et hvitansikt for første gang i Vietnam å orientere seg i en by med over 400 skreddere. Vanskelig å finne den beste da.

 

Hvor lang tid tror du at de bruker på å lage eller gjøre endringer på en dress? Vi har planlagt å være der ca. 3 dager. Da stikker vi innom skredder på morgenkvisten og drar til stranda etterpå.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...