Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fagprøve elektriker


Anbefalte innlegg

hvorfor er PEN leder bare halve versnittet av fasene?

 

jeg ville no ha ført inn 3 faser og koblet de til. brukt 3 pol samleskinne på autmoatene. men med tn-cs vill jeg fremdeles trekt inn 3 faser og PEN for å så splitte PEN i skapet. da er boligen fremtidsretta og med tanke på 2 og 3 fase 400V + 1 fase 230V

 

 

PEN-lederen kan være halve tversnittet på inntaket fordi her vil mindre strøm gå igjennom i forhold til faselederne. Grunnen til dette er at mye av strømmen går immellom fasene, og kun uballansen i 3-fase nettet vil gå igjennom PEN

 

I en symetrisk last vil ingen strøm gå i PEN leder, som i en motor. Derfor vil ikke motor ha PEN-leder, kun PE ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som de har gjort en ganske enkel og billig installasjon i denne boligen her. Bygd i 2000. Men på fagprøven, vil det være lurt å trekke inn alle fasene? Og er det lov å splitte PEN først inn i sikringskapet?

 

Trodde det var krav at man må splitte den ute i boksen, slik er det gjort her hvertfall. TNC-S og inne er det TNS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som de har gjort en ganske enkel og billig installasjon i denne boligen her. Bygd i 2000. Men på fagprøven, vil det være lurt å trekke inn alle fasene? Og er det lov å splitte PEN først inn i sikringskapet?

 

Trodde det var krav at man må splitte den ute i boksen, slik er det gjort her hvertfall. TNC-S og inne er det TNS.

 

Jeg ville trukket inn alle fasene, og PEN skal spilttes i første fordelingen i bygget

Lenke til kommentar

Ja.

OV er hovedsikringen og skal slå ut hvis det blir overbelastning i anlegget, enkelt forklart.

KV er kortslutningsvern som beskytter mot kortslutning som kommer fra trafo sin side.

 

Det er vell krav til at OV skal være selektiv iforhold til KV? Slik at ikke KV slår ut før OV?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja.

OV er hovedsikringen og skal slå ut hvis det blir overbelastning i anlegget, enkelt forklart.

KV er kortslutningsvern som beskytter mot kortslutning som kommer fra trafo sin side.

 

Det er vell krav til at OV skal være selektiv iforhold til KV? Slik at ikke KV slår ut før OV?

 

Tidligere var KV 3,5 ganger OV

 

Okey. Står i montørhåndboken at man kan bruke automatsikringer eller effektbrytere som KV. Men er veldig usikker på hva de mente i oppgaven med at man skal "beregne KV".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja.

OV er hovedsikringen og skal slå ut hvis det blir overbelastning i anlegget, enkelt forklart.

KV er kortslutningsvern som beskytter mot kortslutning som kommer fra trafo sin side.

 

Det er vell krav til at OV skal være selektiv iforhold til KV? Slik at ikke KV slår ut før OV?

 

Tidligere var KV 3,5 ganger OV

 

Okey. Står i montørhåndboken at man kan bruke automatsikringer eller effektbrytere som KV. Men er veldig usikker på hva de mente i oppgaven med at man skal "beregne KV".

 

Forresten var kanskje 2,5 det var, husker ikke helt xD

 

Er iallfall større fordi den skal kun sikre mot kortsluttning (bare magnetisk utkobling)

Lenke til kommentar

og denne fagprøva var tilpasset hva du har jobbet med i 4,5 år?

 

for nå med kunnskapsløftet skal alle fa samme fagbrev, men tilpasset fagprøve etter hva du har jobbet med. så da har vell du jobbet med industri og hus da?

 

Korrekt!

 

På prøvestasjonen var det utstyr for maritimt også!

Lenke til kommentar

Da er jeg elektriker! :D

 

 

Hadde installasjon av kjøkken og bad, brannalarm og automatisk stjerne/trekant starter!

 

Brannalarm anlegget hva måtte du gjøre der?

 

Skulle legge opp til 2 Detektorer, 1 manuell melder og brannsentral, rimelig greit ;)

 

Har lagt opp detektorer på jobb osv. Men koblingen internt i brannsentralen har jeg aldri gjort. Er dette noe spesiellt eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er jeg elektriker! :D

 

 

Hadde installasjon av kjøkken og bad, brannalarm og automatisk stjerne/trekant starter!

 

Brannalarm anlegget hva måtte du gjøre der?

 

Skulle legge opp til 2 Detektorer, 1 manuell melder og brannsentral, rimelig greit ;)

 

Har lagt opp detektorer på jobb osv. Men koblingen internt i brannsentralen har jeg aldri gjort. Er dette noe spesiellt eller?

 

Nei, det syns jeg ikke, følg koblingsskjema som følger med sentralen, og husk endemotstander! Står spesifisert i koblingsskjema hvor mange ohm de skal vær!

 

Når skal du opp da?

Lenke til kommentar

Heilt vanleg start/stopp-funksjon med delay off kontaktor. Den aktiverer og starter motoren med ein gong den blir spenningssatt, når spenningen fjernes tar det 5 sekundar før kontaktsettet åpnar.

 

Om hovedkontaktoren har delay off eller den styres av ein hjelpekontaktor er vel avhengig av motorstørrelse og valg av kontaktor. Er det ein stor motor må ein kanskje velge ein hjelpekontaktor dersom hovedkontaktoren ikkje kan ha delay off. Det har ingen betydning for funksjonaliteten, forskjellen i styrestraumen blir at hjelpekontaktoren ligg i serie med start/stopp osv. og har eit kontaktsett som gjev spenning til hovedkontaktoren.

 

post-68741-1256156366_thumb.jpg

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Da er jeg elektriker! :D

 

 

Hadde installasjon av kjøkken og bad, brannalarm og automatisk stjerne/trekant starter!

 

Brannalarm anlegget hva måtte du gjøre der?

 

Skulle legge opp til 2 Detektorer, 1 manuell melder og brannsentral, rimelig greit ;)

 

Har lagt opp detektorer på jobb osv. Men koblingen internt i brannsentralen har jeg aldri gjort. Er dette noe spesiellt eller?

 

Nei, det syns jeg ikke, følg koblingsskjema som følger med sentralen, og husk endemotstander! Står spesifisert i koblingsskjema hvor mange ohm de skal vær!

 

Når skal du opp da?

 

Skal opp på mandag. Huff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...