Gå til innhold

Epic viser krefter med ny teknologidemo


Anbefalte innlegg

Jeg var bombesikker på at høyresiden var PC siden forskjellen var så mye bedre. Nå ser jeg at det faktisk var PS4. What the hell ?? Bare å fyr opp 1080P og gå fullskjerm så ser du at det ser langt bedre ut på PS4 faktisk. Venstresiden er veldig blurrete mens høyresiden er fullstendig klart.

 

Hvis PS4 klarer dette så er det ekstremt imponerende, endelig en konsoll som virkelig har krefter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var bombesikker på at høyresiden var PC siden forskjellen var så mye bedre. Nå ser jeg at det faktisk var PS4. What the hell ?? Bare å fyr opp 1080P og gå fullskjerm så ser du at det ser langt bedre ut på PS4 faktisk. Venstresiden er veldig blurrete mens høyresiden er fullstendig klart.

 

Hvis PS4 klarer dette så er det ekstremt imponerende, endelig en konsoll som virkelig har krefter.

 

Altså - med bluring, tenker du da på depth of field-effekten? Hvis du stanser på 0:34, så ser du denne tydelig på PC-versjonen. Denne finnes ikke på PS4. Hvis du mener at grafikken da er bedre på PS4 fordi bildet er skarpere, ja vel, men da har vi et vidt forskjellig syn på hva bra grafikk er. Skarpheten oppnås fordi alt annet av effekter er tatt vekk. På PC vil du selvsagt kunne skru av alt av effekter, og dermed oppnå akkurat det samme.

 

Stanser du på 1:14, og så spiller litt, så vil du se en kraftig forskjell på detaljene i lavaen. Teksturene er mer detaljerte, samt at shaderne på PS4-versjonen kun har en slags enkel plastic glossy effekt. Rundt 1:50 ser man tydelig at lyset fra hodet til karakteren lyser opp rustningen på et mye mer fargerikt og dynamisk vis (edit: på PC-versjonen). Generelt sett er også røyken og partikkeleffektene færre og dårligere (edit: på PS4-versjonen). Alt av glow fra kraftige lyskilder er også tilnærmet borte i.

 

Du kan jo også sjekke rundt 2:30, og legge merke til detaljene på muren over inngangen...

 

Av/på-sammenligningen fra rundt 2:30 viser veldig tydelig forskjellene. Røyk/tåke, depth of field og partikler eksisterer nesten ikke på PS4, mens refleksjonene generelt er dårligere.

Endret av KriFos
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg var bombesikker på at høyresiden var PC siden forskjellen var så mye bedre. Nå ser jeg at det faktisk var PS4. What the hell ?? Bare å fyr opp 1080P og gå fullskjerm så ser du at det ser langt bedre ut på PS4 faktisk. Venstresiden er veldig blurrete mens høyresiden er fullstendig klart.

 

Hvis PS4 klarer dette så er det ekstremt imponerende, endelig en konsoll som virkelig har krefter.

Endelig en konsoll med krefter?

Dette er kanskje Sony sin svakeste konsoll rent ytelsemessig sammenlignet med resten av markedet på tiden den kommer til å bli lansert.

Det er dog ikke noe overraskende med et marked som fokuserer mer på pris og effektivitet at vi får se en såpass "svak" konsoll.

 

Skarpt lys/skygger/teksturer er langt mindre krevende, dårligere og mindre imponerende enn ett bilde med god dybde, uskarpe skygger, og "dynamiske" lyseffekter.

 

Programmet er skrevet med langt færre grafiske elementer og har fått en redksjon i grafikk. Så uansett om man mener det ser bedre ut eller ei, så er altså PS4 versjonen en nedskalert versjon. Selvsagt, fordi programmet egentlig er skrevet til PC, og er ment å presse grafikken så langt som er mulig, samt være en utfordring for selv fremtidens maskiner også.

 

Og i bunn og grunn så er dette en test som er skrevet bare for å vise for nærme/langt unna PS4 er i forhold til PC. Da benchmarks er meningsløst på konsoller.

Problemet er at det sier mer om selve programvaren enn av maskinvaren, så det blir jo ikke noe mer enn en vag pekepinn.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke ifølge utviklere som faktisk jobber med PS4 hver dag. Egentlig samme for min del, men jeg ser helt klart at PS4 denne gang stiller langt sterkere enn de noen gang har gjort tidligere og det lover veldig godt. Gleder meg!

 

Grunnen til at utviklere er fra seg av ekstase er pga de nå slipper å måtte kødde rundt med en totalt annerledes og tungvinn infrastruktur som PS3 hadde. PS4 blir en PC, og dermed er de selvfølgelig glade for det.

Lenke til kommentar

(...)

Og i bunn og grunn så er dette en test som er skrevet bare for å vise for nærme/langt unna PS4 er i forhold til PC. Da benchmarks er meningsløst på konsoller.

Problemet er at det sier mer om selve programvaren enn av maskinvaren, så det blir jo ikke noe mer enn en vag pekepinn.

 

Dette er laget for å vise hva unreal engine klarer å produsere, dette er hva de klarer å presse ut av en pc og en ps4. Og de har all interesse av å presse ut mest av begge plattformer da de skal selge til spillutviklere på begge plattformer.

 

De som utvikler unreal engine på PS4 jobber hver dag med å gjøre det så bra som mulig, og de har med all sansyndlighet hatt hardwaren i sine hender så lenge som enhver annen utvikler.

 

Det trenger ikke være(og er sansyndligvis ikke) det beste vi vil se på på denne genrasjons skjermkort og ps4, men det er hva de kansje mest erfarene utviklerene av grafikkmotorer kan få til med hardwaren, så når de f.eks. kutter depth of field er det ikke fordi at de ikke har kunnskap om hvordan man implementerer det, men grunnet at det er for krevende.

 

Og det sier meg at PS4 vil gjøre mye for å bringe konsollene nærmere pc som vi kan se av videoen, men den vil ikke gå lengre, og innen ett år har vi en ny generasjon skjermkort for pc.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Altså - med bluring, tenker du da på depth of field-effekten? Hvis du stanser på 0:34, så ser du denne tydelig på PC-versjonen. Denne finnes ikke på PS4. Hvis du mener at grafikken da er bedre på PS4 fordi bildet er skarpere, ja vel, men da har vi et vidt forskjellig syn på hva bra grafikk er.

 

Min definisjon på bra grafikk er at det man ser har A: høyere oppløsning og dermed oppleves mer skarpt og detaljert, B: har teksturer av høyere detaljnivå og kvalitet. Altså at designerne har benyttet øk antall piksler til å gjengi et mer detaljrikt bilde som igjen ser mer virkelighetsnært ut. C: At andre lag som ligger på toppen som skal skape effekter som lys, skygge, røyk etc. utdyper og komplimenterer grafikken og ikke dekker over den.

 

I 0:34 opplever jeg (stillbildet) som mye mer rikt og detaljert på høyre side (PS4) enn på venstre som oppleves som tåkete grøt. Men det blir sikkert feil å dømme "enkeltframes" på denne måten? Det er mulig bildet til venstre er mer krevende å generere, og at det er imponerende, men for min del er det viktigere å kunne se detaljer enn effekter, (dersom jeg ikke kan se hva bildet skal forestille hjelper det ikke at skyggene er naturtro...) men jeg skulle gjerne hatt i pose og sekk...Det blir som med film, noen synes lyden er viktigere enn bildet og omvendt...

 

Blir vel uansett PC for min del ;o)

Lenke til kommentar

Hele poenget er at du skal se på det som er i fokus, alt annet er uviktig og bare forstyrrende.

Både i virkeligheten og i film så har du et fokuspunkt, og ikke skarpe teksturer over alt. Skarpe teksturer skaper bare forvirring og slitne øyne, og viser tydelig en svakhet i grafikken. (du blir tydeligere minnet på at det ikke er ekte)

 

I tillegg så er det jo ikke meningen at du skal pause for så å se deg rundt, for da vil jo heller ikke fokuspunktet endre seg. I et eventuelt spill så vil ikke dette være et problem, og om det er en kodet cinematic, ja så vil den fokusere på det som er viktig, og kan også skjule ting med vilje.

 

Problemet i dag er ikke skarpe nok teksturer, for de er mer enn skarpe nok. Problemet er aliasing og FOR skarpe teksturer som får det hele til å se falskt ut i forhodl til film/CGI etc. .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...