Gå til innhold

Nintendo stopper salget av Nintendo Classic Mini i Amerika og Japan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så de begrenser antallet for å øke salget, eller for å presisere så har de begrenset antall for å tjene mer penger på en konsoll som er billig som de ikke selger mer? Det gir lite mening da produsenter pleier å produsere mer av et populært produkt og ta høyere priser.

 

Når de ser at konsollen selges for 2-3-4 ganger prisen butikkene tar på bruktmarkedet så ville de produsert fler konsoller og satt opp prisen hvis det du skriver skal stemme.

Lenke til kommentar

Så de begrenser antallet for å øke salget, eller for å presisere så har de begrenset antall for å tjene mer penger på en konsoll som er billig som de ikke selger mer? Det gir lite mening da produsenter pleier å produsere mer av et populært produkt og ta høyere priser.

 

Når de ser at konsollen selges for 2-3-4 ganger prisen butikkene tar på bruktmarkedet så ville de produsert fler konsoller og satt opp prisen hvis det du skriver skal stemme.

 

Jeg postet en lenke tidligere i tråden, og har forklart i andre tråder hva tankegangen bak "limited edition" og liknende konsept er. Er det ikke bedre om dere faktisk ser hva dere er uenig med i den forklaringen, istedet for å "begynne på nytt", med argumentasjonen hele tiden. 

 

Det må forsåvidt ikke lønne seg, bare fordi et firma tror det lønner seg, men jeg mener det er ganske godt underbygd at dette er noe nintendo har drevet med siden 80-tallet. 

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Du tenker på at du mener de har begrenset antallet med vilje for å øke salget(!)?

 

Stemmer, eller for å presisere, det virker som de har begrenset antallet med vilje for å forsøke å tjene mer penger.

 

AtW

 

Hvordan tjener de penger da? De hadde jo tjent enda mer hvis de tok seg bedre betalt eller solgte flere enheter.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Her er et interessant blogginnlegg som påpeker at Nintendo selv var overrasket over hvor populær denne dingsen ble. Han har sine tanker om formålet med NES Classic:

 

"The NES Mini’s mission may not be to ‘sell a ton of units’. After all, Nintendo is unlikely making much of a profit from the NES Mini. But what Nintendo is doing is strengthening the IPs of its games and of its most iconic console.

...

I think the NES Mini should be seen more as an IP boosting device."

 

I tillegg snakkes det om hvordan Nintendo trengte noe nytt til julehandelen, og at NES Classic var et forsøk på å i det minste ha noe nytt for å slippe å gå helt glipp av denne viktige perioden.

 

I det første innlegget snakker han også litt om hvordan New Super Mario Bros. Wii hadde et lignende formål - å styrke merkevaren for å få folk til å kjøpe 3D-Mario (siden 3D-Mario aldri har hatt like stor suksess som 2D-Mario).

 

Det kan altså virke som Nintendo ikke helt vet hva de driver med hele tiden, men i disse to tilfellene var resultatet overveldende positivt selv om det ikke var på den måten Nintendo forventet.

 

Så for å oppsummere hva denne karen snakker om: Nintendos formål var for det første å styrke sine ulike spillmerkevarer, og i tillegg trengte de noe de kunne selge under julehandelen.

Lenke til kommentar

 

 

Du tenker på at du mener de har begrenset antallet med vilje for å øke salget(!)?

 

Stemmer, eller for å presisere, det virker som de har begrenset antallet med vilje for å forsøke å tjene mer penger.

 

AtW

 

Hvordan tjener de penger da? De hadde jo tjent enda mer hvis de tok seg bedre betalt eller solgte flere enheter.

 

 

http://talenalexander.com/industry-news/limited-edition/

 

Som jeg postet tidligere, som poengterer noen av tankene som ligger bak. Og jaggu er ikke styrke merkevaren nevnt også, som er en av de klassiske grunnene. Det er jo fint at du har lest et bloginnlegg som handler litt om saken, men burde man ikke satt seg bitte litt inn i denne markedstaktikken før man avviser det og sier det ikke gir mening? Spesielt tatt i betraktning at dette er noe nintendo antakelig har drevet med i lang tid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet med det du skriver er at Nintendo vel aldri ga uttrykk for at Nes Classic var noen Limited Edition.

 

Dessuten er det stor forskjell på en Limited Edition av noe enkelt og billig som hvordan en flaske ser ut, og et helt nytt og dyrt produkt. De fleste eksemplene på siden du linker til er dessuten stort sett eksisterende produkter som er noe modifisert, ikke helt nye produkter med en helt egen produktutvikling bak.

 

Det er langt mer sannsynlig at Nintendo rett og slett undervurderte etterspørselen. Det som var ment som et merkevarebyggende produkt som kunne dra dem gjennom julehandelen (to fluer i en smekk) viste seg å være noe det var svært høy etterspørsel etter.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Problemet med det du skriver er at Nintendo vel aldri ga uttrykk for at Nes Classic var noen Limited Edition.

 

Dessuten er det stor forskjell på en Limited Edition av noe enkelt og billig som hvordan en flaske ser ut, og et helt nytt og dyrt produkt. De fleste eksemplene på siden du linker til er dessuten stort sett eksisterende produkter som er noe modifisert, ikke helt nye produkter med en helt egen produktutvikling bak.

 

Det er langt mer sannsynlig at Nintendo rett og slett undervurderte etterspørselen. Det som var ment som et merkevarebyggende produkt som kunne dra dem gjennom julehandelen (to fluer i en smekk) viste seg å være noe det var svært høy etterspørsel etter.

 

Og hva så? De har aldri kalt noe limited edition såvidt meg bekjent, men de har allikevel en lang historie med levere for lite av produkter, noe som gjør at folk er redd for å gå glipp av neste produkt.

 

Det kan såklart hende, som du insinuerer, at nintendo bare er massivt inkompetente, men jeg tror ikke det.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Problemet med det du skriver er at Nintendo vel aldri ga uttrykk for at Nes Classic var noen Limited Edition.

 

Dessuten er det stor forskjell på en Limited Edition av noe enkelt og billig som hvordan en flaske ser ut, og et helt nytt og dyrt produkt. De fleste eksemplene på siden du linker til er dessuten stort sett eksisterende produkter som er noe modifisert, ikke helt nye produkter med en helt egen produktutvikling bak.

 

Det er langt mer sannsynlig at Nintendo rett og slett undervurderte etterspørselen. Det som var ment som et merkevarebyggende produkt som kunne dra dem gjennom julehandelen (to fluer i en smekk) viste seg å være noe det var svært høy etterspørsel etter.

 

Og hva så? De har aldri kalt noe limited edition såvidt meg bekjent, men de har allikevel en lang historie med levere for lite av produkter, noe som gjør at folk er redd for å gå glipp av neste produkt.

 

For eksempel hva da?

 

Det kan såklart hende, som du insinuerer, at nintendo bare er massivt inkompetente, men jeg tror ikke det.

Hvorfor må de være massivt inkompetente for å undervurdere etterspørselen etter noe? De undervurderte jo etterspørselen etter 2D-Mario også.

Lenke til kommentar

 

 

Problemet med det du skriver er at Nintendo vel aldri ga uttrykk for at Nes Classic var noen Limited Edition.

 

Dessuten er det stor forskjell på en Limited Edition av noe enkelt og billig som hvordan en flaske ser ut, og et helt nytt og dyrt produkt. De fleste eksemplene på siden du linker til er dessuten stort sett eksisterende produkter som er noe modifisert, ikke helt nye produkter med en helt egen produktutvikling bak.

 

Det er langt mer sannsynlig at Nintendo rett og slett undervurderte etterspørselen. Det som var ment som et merkevarebyggende produkt som kunne dra dem gjennom julehandelen (to fluer i en smekk) viste seg å være noe det var svært høy etterspørsel etter.

 

Og hva så? De har aldri kalt noe limited edition såvidt meg bekjent, men de har allikevel en lang historie med levere for lite av produkter, noe som gjør at folk er redd for å gå glipp av neste produkt.

 

For eksempel hva da?

 

Det kan såklart hende, som du insinuerer, at nintendo bare er massivt inkompetente, men jeg tror ikke det.

Hvorfor må de være massivt inkompetente for å undervurdere etterspørselen etter noe? De undervurderte jo etterspørselen etter 2D-Mario også.

 

Undervurderer man etterspørselen en gang, greit nok, men når det skjer gang på gang, også med produkter som er lette å produsere, så står man igjen med de to alternativene, massiv inkompetanse, eller med vilje.

 

 

Var innom et museum for noen uker siden og så noe som minte meg på denne tråden. Så det startet allerede med NES, amibo er det mest grelle eksemplet, de klarer ikke å produsere enkle leketøy? Wii var i underskudd i flere ÅR.

 

AtW

post-11439-0-55848100-1493306228_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du viser til strategien som Nintendo brukte for å hindre at markedet ble oversvømmet med søppel?

 

Jeg tror uansett du vil merke forskjellen: De ønsket å selge så mye som mulig. Alle ville få kjøpt hvis de ønsket, selv om det tok mer tid. En eventuell tidlig begrensning var for å selge mer senere.

 

Med NES Classic er det jo snart ikke mulig å kjøpe lenger engang, selv om etterspørselen er der. Så den angivelige tidligere strategien med kunstig begrensning i starten for å øke salget over tid gir ingen mening.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Du viser til strategien som Nintendo brukte for å hindre at markedet ble oversvømmet med søppel?

 

Jeg tror uansett du vil merke forskjellen: De ønsket å selge så mye som mulig. Alle ville få kjøpt hvis de ønsket, selv om det tok mer tid. En eventuell tidlig begrensning var for å selge mer senere.

 

Med NES Classic er det jo snart ikke mulig å kjøpe lenger engang, selv om etterspørselen er der. Så den angivelige tidligere strategien med kunstig begrensning i starten for å øke salget over tid gir ingen mening.

 

Må jeg faktisk klippe ut alt det andre for å få et ærlig svar av deg? Det handler såklart om det som står under overskriften "Rigid...." som faktisk har noe med temaet å gjøre.

 

Kan ikke du forklare hva du mener er feil med limited edition-tankegangen, og hvorfor du mener den ikke gir noen mening i det hele tatt? Det er ikke alltid det beste, men tror du selskaper jevnlig gjør ting som er totalt meningsløst? Helt uten noen grobunn i logikk?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har sagt at ingenting tilsier at Nintendo gikk for noen Limited Edition-strategi med NES Classic. At det fungerer for andre betyr ikke at det var dette Nintendo satset på.

 

Det som ikke gir mening er å skape kunstig høy etterspørsel på et tidlig tidspunkt, for så å slutte å produsere produktet. For da er det jo ikke noe salg å øke senere.

Lenke til kommentar

 

Det som ikke gir mening er å skape kunstig høy etterspørsel på et tidlig tidspunkt, for så å slutte å produsere produktet. For da er det jo ikke noe salg å øke senere.

 

Tja, vi har jo en som ble milliardær på tre år med denne strategien.

 

Her følges det jo tilsynelatende opp med stadige nye varianter av samme produkt. Noe helt annet enn NES Classic, som er et helt nytt produkt og ikke vil komme tilbake i andre former (SNES Classic vil være noe annet siden den ikke vil ha NES-spill).

Lenke til kommentar

Jeg har sagt at ingenting tilsier at Nintendo gikk for noen Limited Edition-strategi med NES Classic. At det fungerer for andre betyr ikke at det var dette Nintendo satset på.

 

Det som ikke gir mening er å skape kunstig høy etterspørsel på et tidlig tidspunkt, for så å slutte å produsere produktet. For da er det jo ikke noe salg å øke senere.

 

Neida, bortsett fra at det er enkelt produkt etthvert stort firma kan produsere enorme mengder av, og at det faller fint inn med nintendos oppførsel de siste tiårene, og at det er en ikke unormal markedsstrategi, så er det ingenting som tilsier det.

 

Kan du hver så snill å være mer konkret med hva du mener ikke fungerer med limited edition? Er det komplisert for deg å forstå argumentene bak? Vet du at nintendo produserer mer enn en ting? Jeg synes ikke vi kommer noen vei når du ikke engang vil innse at dette faktisk er noe som gjørs med vilje av selskaper, du avviser hele konseptet som meningsløst enda det beviselig benyttes av mange selskap.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...