Gå til innhold

Stipend for hobby (Gaming)


Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det er noe stipend som man kan få. foreldrene mine tjener 26000 før skatt og tenker å starte youtube kanal, men har ikke penger. Trenger skjerm headset mikrofon editing program og mye mer utstyr. er det noen som evt kan hjelpe meg. Jeg har veldig lyst til dette og vennene mine sier det tar flere år å tjene penger på youtube.

 

 

https://www.youtube.com/channel/UCyAxMWytzwcen8mP3oVF3Tw?view_as=subscriber

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er mulig.

 

Det finnes mange støtteordninger for ungdomsorganisasjoner. Norges Idrettsforbund er en mulighet, men bare om det er eSport.

 

Norsk Tipping deler også ut penger til ungdom som forsøker å starte klubber og lignende. Noen venner av meg søkte på helt fiktive ting når de var ungdommer, og fikk flere tusen kroner utbetalt. Det var ingen form for kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pleide å følge DreamcastGuy på youtube før. Han lovet å vise følgerne en hemmelighet hvis han fikk nok følgere, og det fikk han. Dermed avslørte han at alt han brukte for å lage videoene var mobilen. Bare plasser den horisontalt et sted der du er i midten av bildet, start opptak og snakk i vei. Litt redigering må nok til etterpå, men det trenger slettes ikke være så dyrt. Du kan jo heller spare opp til bedre utstyr etterhvert, hvis kanalen vokser, og du bestemmer deg for at dette er noe du har lyst til å drive med.

 

Det største problemet er jo som folk sier, at det er så godt som umulig å livnære seg av dette. De aller fleste av de skikkelig store er på engelsk, og gjerne fra USA. USA er et stort land med godt over 310+ millioner innbyggere. Norge er et lite tulleland med litt over 5 millioner. Bor du i USA og får en halv prosent av befolkningen til å følge deg, er du allerede oppe i 1.5 millionr følgere. Det er over en fjerdedel av hele Norges befolkning. Med andre ord bør du ikke ha en kanal på norsk hvis du har lyst til å leve av youtube. Men går du for engelsk har du ikke bare en enorm konkurranse, men du må også være rimelig god i språket.

 

Vil du likevel drive med youtube videoer, kom HappyConsoleGamer med et godt tips. Lag videoer fordi du har lyst til det. Punktum. Ikke lag videoer for å bli rik og berømt, eller for å få mange følgere. Lag videoer fordi du har lyst til det. Kanskje blir kanalen din stor, kanskje ikke. Men det er strengt tatt ikke viktig. Det eneste som betyr noe er at dette er noe du har lyst til å drive med. Om du bare har noen hundre følgere har du uansett lyktes, selv om du aldri tjener noe på det, og ingen vet hvem du er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurte på om det er noe stipend som man kan få. foreldrene mine tjener 26000 før skatt og tenker å starte youtube kanal, men har ikke penger. Trenger skjerm headset mikrofon editing program og mye mer utstyr. er det noen som evt kan hjelpe meg. Jeg har veldig lyst til dette og vennene mine sier det tar flere år å tjene penger på youtube.

 

 

https://www.youtube.com/channel/UCyAxMWytzwcen8mP3oVF3Tw?view_as=subscriber

 

Første regel med YouTube og spill. Ikke start med det for å tjene penger. Men pga du vil lage noe og ha det gøy. Så etterhvert om du er heldig så kan du kanskje tjene noen kroner. Og er du veldig talentfull på flere punkter så kan du kanskje tjene mye penger.

 

Men det er vanskelig. Veldig vanskelig. Men ikke la noen her si til deg at "nei det her kan du bare glemme". Om alle hadde tenkt slik så hadde verden vært rimelig miserabel. 

 

Men gjør det først å fremst for å ha det gøy! For å lage noe og få igang den kreative prosessen. Fin din nisje og spesialiser deg inn på den og ikke en million ting som veldig mange gjør og som da ikke leverer noe som er på et nivå over millioner av andre.

 

En brukt konsoll og kamera og du er klar. Evnt en mobil eller nettbrett. En brukt PS4 kan du få helt ned til 1500kr om du følger med. Evnt på Gamestop. Brukt kamera rundt 200-300kr.

 

Det er alt du egentlig trenger. Finn et spill du liker. Gjør din greie og ha det gøy. Holdt på med det en stund og vil ta det til neste nivå? Få deg en sommer jobb og spar opp til en billig PC.

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurte på om det er noe stipend som man kan få. foreldrene mine tjener 26000 før skatt og tenker å starte youtube kanal, men har ikke penger. Trenger skjerm headset mikrofon editing program og mye mer utstyr. er det noen som evt kan hjelpe meg. Jeg har veldig lyst til dette og vennene mine sier det tar flere år å tjene penger på youtube.

 

 

https://www.youtube.com/channel/UCyAxMWytzwcen8mP3oVF3Tw?view_as=subscriber

 

 

 

Stå på  :new_woot: 

lag videoer, kos deg med spelinga.

berre drit i dei negative.

synst du de e kjekt e de berre å fortsette. :D :D

Lenke til kommentar

Tror innstillingen her må være at man har dette som en hobby og lager så gode videoer som man kan, og hvis suksessen kommer så kommer den, hvis ikke så er det fortsatt en fin hobby.

 

Jeg ville ikke kun satset på Youtube da det har blitt vanskeligere å tjene penger på videoer der. De fleste som lever av å lage spillvideoer streamer også på Twitch og har en Patreon-konto folk kan sponse dem via. Jeg ville begynt i det små med noen videoer på Youtube og å strømme litt på Twitch (gjerne til faste tidspunkter). Hvis du lykkes med å få noen tusen følgere og du klarer å få noen av dem til å støtte deg via Patreon så er du godt på vei. Ville kanskje vurdert å bo i et annet land enn høykostnadslandet Norge (på sikt i det minste), da det vil være mye vanskeligere å leve av dette her.

 

Angående startkapital tror jeg du rett og slett må jobbe deg opp noe selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har observert, så er det to punkter som er essensielle for å nå ut til et stort publikum, og dermed tjene store reklame- og sponsorinntekter (noe jeg ansér som veldig uetisk, men shit au):

 

1) Du må ha en personlighet som fenger enkle mennesker, og du må få frem hele personligheten din, helst uten å gjøre deg til for mye. Det er flest enkle mennesker i verden, så det er dessverre de du bør prøve å hekte. Er du dyktig appellérer du til begge grupper (enkle og intellektuelle) uten å være påtatt. Mikse dårlig toaletthumor med dype og valide poeng og strategier på en subtil måte.

 

2) Det bør være god kvalitet på videoene, og du må opprettholde en viss kontinuitet. Kvalitet behøver ikke være et must, så lenge man får med seg handling og hva som skjer. Kvaliteten kan godt komme etter hvert. Kontinuitet mener jeg er viktig, for folk må holdes interessert hvis de skal gidde å følge deg.

 

Jeg tenker at dette er det folk misforstår mest. Men det betyr også at du burde prøve, for det er ingen som vet om det er din personlighet som vil fenge folk eller ikke. Hvis du ikke prøver, så finner du aldri ut. Så ingen bør si at du ikke skal prøve.

 

Prøv å lag 5-10 videoer først, innen forskjellige sjangre og spill, og se deg selv objektivt. Spør et par kamerater om knallhard objektiv kritikk, be de si akkurat hva de synes, om det er drita dårlig eller om det er halvveis ok. Hvis det er halvveis ok, så lager du flere videoer og laster dem opp.

 

Hvor du skal få finanser fra? Tja, kanskje det kan finnes noe kulturmidler, du har jo fått gode tips her. Jeg tipper at hvis du skal ha noe håp om å få kulturmidler, så bør du legge inn søknaden litt profesjonelt, altså at du har noe nyttig å komme med utenom spilling. Komme opp med et konsept, og kanskje forgrene deg ut innen spilling etter hvert.

 

Mobiltelefonen fungerer helt ok. Et dårlig kamera til 1500-2000 med trefoter burde holde også.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Som de andre sier, gjør det fordi du vill ha det gøy og det er noe du liker, ikke for å tjene penger.
Setter du målet å tjene penger, kommer du til å feile.

Streamer litt selv  og har 2 youtube kanaler, har ikke mange følere på youtube, men gjør det fordi jeg synes det er gøy.

Editerings program bør ikke koste noe, Hitfilm express er gratis og mer enn bra nok.

Lenke til kommentar

Her er det mange synsere. Lurt å avstå fra å synse eller gi råd hvis man ikke selv driver med skaping av innhold. Aller helst skal man ha lyktes før man gir råd, hvis ikke gir man faktisk ikke råd. Dette på samme måte som man ikke går til en som tjener 300k i året til å få råd om hvordan man tjener 3M, vedkommende har ikke den kunnskapen. Det er da først og fremst naysayerne jeg sikter til.

 

Det tar tid å få inntekt av denne hobbyen, derfor bør du skaffe deg en annen kilde til inntekt til å finansiere hobbyen og så få fremgang over tid gjennom jevn innsats.

 

Så vidt jeg vet er det mulig å få økonomisk støtte til både e-sport og skaping av innhold, men det er til videre utvikling av folk som allerede er gode.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Her er det mange synsere. Lurt å avstå fra å synse eller gi råd hvis man ikke selv driver med skaping av innhold. Aller helst skal man ha lyktes før man gir råd, hvis ikke gir man faktisk ikke råd. Dette på samme måte som man ikke går til en som tjener 300k i året til å få råd om hvordan man tjener 3M, vedkommende har ikke den kunnskapen. Det er da først og fremst naysayerne jeg sikter til.

 

Det tar tid å få inntekt av denne hobbyen, derfor bør du skaffe deg en annen kilde til inntekt til å finansiere hobbyen og så få fremgang over tid gjennom jevn innsats.

 

Så vidt jeg vet er det mulig å få økonomisk støtte til både e-sport og skaping av innhold, men det er til videre utvikling av folk som allerede er gode.

Hva skaper du av innhold?

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...