Gå til innhold

Kjøpe PC uten operativsystem?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis/når jeg skal kjøpe ny bærbar PC, vil jeg kjøpe en uten forhåndsinstallert operativsystem. Jeg kjører linux uansett og kan tenke meg å spare i alle fall noen hundre kr på å ikke kjøpe programvare jeg ikke har lyst på. Finnes det forhandlere som selger PCer UTEN Windows?

 

Multicom.no

 

Nice, dei har jo faktisk bærbare utan OS! Det blir nok ein Multicom på meg iallfall... einaste alternativet eg har sett til no er Dell, kor du visstnok må ringe opp og mase :/

Lenke til kommentar

Hvis planen er å spare er det kjeldent man gjør det.

 

Husk at hvis du da skal kjøpe lisens, koster det ca 1000 kr ekstra for en OEM lisens eller nærmere 2000 for en retail lisens av windows 7.

 

Så hvis du skulle få problemer med linux, enten om du mangler drivere eller støtte til spill, så får du en problem.

 

Er selv enig at det er irriterende å betale microsoft 300-400 kr i lisensutgifter for hver maskin man handler med windows, men riktignok er det langt billigere en for pc byggere.

 

Multicom etter det jeg har sett, er ganske så likt priset (Ofte mere) en tilsvarende laptop hos komplett eller netshop. Da med samme maskinvare med merke ASUS, Toshiba, HP.

 

Multicom satser på kvalitet, men har litt vanskeligheter å se at multicom er valget for PC byggere?

De velger nok samme garanti betingelsene som vanlige pc produsenter. Bare man kan velge mere selv.

Lenke til kommentar

Hvis planen er å spare er det kjeldent man gjør det.

 

Husk at hvis du da skal kjøpe lisens, koster det ca 1000 kr ekstra for en OEM lisens eller nærmere 2000 for en retail lisens av windows 7.

Heldigvis for min del er ikkje planen å spara penger, men å få ein god maskin utan å måtta støtta MS-monopolet :) Men eg veit ikkje heilt om eg forstår dette -- du reknar med at OP uansett kjem til å kjøpa Windows? Eg forsto det slik at planen var å berre køyra Linux. Då sparer ein faktisk eit par lappar hos t.d. Multicom.

 

Så hvis du skulle få problemer med linux, enten om du mangler drivere eller støtte til spill, så får du en problem.

 

Er selv enig at det er irriterende å betale microsoft 300-400 kr i lisensutgifter for hver maskin man handler med windows, men riktignok er det langt billigere en for pc byggere.

Å installera Windows berre fordi ein ikkje er sikker på om ein vil finna drivarane høyres jo litt tullete ut. Eg kan jo ikkje snakka for andre, men når alt arbeidet mitt krev at eg køyrer eit ekte OS så hjelper det lite at eg kan dual-boota med Windows for å få i gang fingeravtrykklesaren eller kva det er snakk om. På den andre sida har eg ikkje hatt eit faktisk drivarproblem i Linux dei siste fem-seks åra; men eg _har_ hatt drivarproblem på Windows. T.d. var det ei venninne av meg som hadde ein skrivar som ikkje hadde offisielle 64-bitsdrivarar i Windows; denne fungerte fint i Linux, men ho det gjaldt var ikkje datakyndig nok til at me tok sjansen på det, så då måtte me til slutt gi opp og nedgradere til 32-bits Windows. Så drivarproblemet kan gå begge vegar.

 

(Og elles, er ein hovudsakleg interessert i spel-støtte så trur eg ikkje ein leiter rundt etter ein maskin utan Windows. Eg hadde iallfall heller kjøpt Playstation då =P)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...