Gå til innhold

Kan PSUen bli farlig gammel?


Anbefalte innlegg

Jeg har en corsair 450W fra 2008. De første åtte årene ble PCen mye brukt, ikke så mye de siste tre årene. Siste tiden har det kommet en høyfrekvent lyd av den. Er dette et tegn på at det er noe galt mtp effekten den gir? Slik jeg har forstått det kan andre komponenter bli ødelagt hvis den ikke yter slik den skal, bl.a. HDD.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner. Men at den jeg har nå har vart såpass lenge skulle vel tyde på at den er av god kvalitet?

 

Jeg fant frem en ubrukt Corsair 430 W som jeg skulle bruke til en annen PC som heller gikk på dyngen. Får vel bare satse på at den gjør susen.

 

Det er HDDene jeg er redd for. Ligger mye bilder og sånt der.

Lenke til kommentar

Skjønner. Men at den jeg har nå har vart såpass lenge skulle vel tyde på at den er av god kvalitet?

 

Jeg fant frem en ubrukt Corsair 430 W som jeg skulle bruke til en annen PC som heller gikk på dyngen. Får vel bare satse på at den gjør susen.

 

Det er HDDene jeg er redd for. Ligger mye bilder og sånt der.

 

Billigste er å ta gode backup av det du er glad i, i lengden. Affeksjonverdi kan jo ikke verdsettes. Få deg et par backup-perioder minst av det du holder mest kjært.

 

Hva er det eldste man kan forvente at en PSU lever egentlig sånn gjennomsnittlig? Har etterhvert fått høre at det er ferskvare, og at de eldes selv i butikkhyllen, pga. kondensatorer.

Endret av G
Lenke til kommentar

Levetid kan variere. Har hatt en PC som ble 15 år, ble pensjonert av andre grunner enn PSU. Har også hatt PSU som tar kvelden etter få år.

Måten den brukes på kan ha mye å si. En PC som står på hele tiden og ikke for varmt, vil leve mye lenger enn en som slåes av og på.

Så er det forskjell på kvalitet. En billig PSU har billige komponenter, kan ikke forventes å vare like lenge. 

 

Ja for all del, ta backup. Disker vil gå i stykker, uavhengig av kvalitet på PSU.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ta backup!

Google og MS har vel opp til 15GB viss jeg husker rett gratis, rett meg om jeg tar feil!
Der har jeg mine viktigste minnder (bilder/video) så har jeg ekstern HDD til resten.

Vurdere å kjøpe skylagringsplass for å lagre alt. Da eksterne HDD ligge jo her i huset og kan fort gå tapt i en brann feks.


PSU:
Alle produsenter har en eller annen mandags PSU uansett hvor god den er, men gode kvalitets PSUer holder som regel lengst. Som han over sier, står den på 24/7 og ikke blir for varm så kan den fint holde 20 år.
Evga gir også 10års garanti på sine PSUer, så det sier jo litt om feks Evga.
Er flere som gir 10års garanti nå så er det sagt!

Viss du skal ha deg ny PSU så kjøp dobbel så stor som oppsettet ditt trenger, da slepper du å belaste PSUen hardt og den lever lenge!
Evga SuperNova G3 serien er billig og en veldig god strømforsyning! Velg feks 750Weren, så er du ganske trygg!

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Levetid kan variere. Har hatt en PC som ble 15 år, ble pensjonert av andre grunner enn PSU. Har også hatt PSU som tar kvelden etter få år.

Måten den brukes på kan ha mye å si. En PC som står på hele tiden og ikke for varmt, vil leve mye lenger enn en som slåes av og på.

Så er det forskjell på kvalitet. En billig PSU har billige komponenter, kan ikke forventes å vare like lenge. 

 

Ja for all del, ta backup. Disker vil gå i stykker, uavhengig av kvalitet på PSU.

Kan attestere på det siden jeg har en PC som brukes hver dag og ble bygget januar 2009. En X58 med W3520@4GHz (kjørte 4.2 i mange år med 100% CPU last på folding@home etc.).

 

Den brukes mange timer hver dag til alt fra netflix, arbeid og spilling. Stått på 24/7 i alle år og er kun avslått ved strømbrudd i vinterstormer ol.

 

Den blir nå pensjonert kun fordi jeg vil ha lyst på noe nytt. Den har hatt flere generasjoner grafikkort i seg enn jeg selv har hatt på over 20 år tror jeg.

 

PSU er alltid noe jeg kjøper med høy kvalitet og gjerne overkill kapasitet (ikke watt, men rail amps osv) så den ikke må dra tungt hele tiden men kan kjøre systemet på lett gange.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hehe jeg må nesten sjekke det i morgen for jeg har husket feil før. Den ble kjøpt på microplex i sin tid som hadde mange gode PSUer. Sjekker når jeg er hjemme :)

 

Ellers er jeg veldig glad i Seasonic.

 

EDIT:

Lurer på om det er en MIST 1000W,

https://www.tek.no/artikler/mist_1000_w/52130/2

 

men sjekker i morgen :)

 

Den har på det meste dratt 3 skjermkort i crossfire og CPU alt overklokket. 6 minnebrikker, 16 HDDer på SAS Raidkort, lydkort med god headphone AMP og 6 SSDer og BD Drev, Viftekontroller en haug vifter og mye annet.

 

Nå er den "pensjonert" med 1 1080Ti skjermkort, lydkort, 6 SSDer og CPU@4.  :p

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg hadde fra 2006 til 2008 en Hiper 580W som regelrett tok fyr og røykla gutterommet mitt, samt tok knekken på en av HDDene som sto i. Eneste jeg foretok meg var å høre på o-zone på youtube. Etter det har jeg hatt piggene ute for all avvikende adferd fra PSUen.

 

Bare en liten digresjon...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...