Gå til innhold

Hva på strømnett er mest ødeleggende for en PSU uten UPS eller annen sikring?


G

Anbefalte innlegg

Foranledning 1: For noen får år siden var jeg vitne til at sånn midt på treet kvalitets PSU tok kvelden i et kontorbygg. IT-konsulent ble tilkalt fordi det var litt virksomhetskritisk å få PC på beina igjen. Det var altså en ordinær towerkabinett bygget av slike lokale PC firma, som har IT konsulenter som kan tilkalles. Ene gangen så er jeg rimelig sikker på at det var en Corsair som satt i. Den ble da byttet til en Seasonic. Jeg mener at det skjedde to ganger. Husker ikke om Seasonic'en overlevde eller ikke.

 

Det var litt rot der for å si det sånn. Det var en UPS der, men selvsagt så var den koblet feil, så PC-en stod ubeskyttet. Så det var jo godt det problemet ble oppdaget ihvertfall.

 

Poenget er ikke å redegjøre for alt det, men å komme til spørsmålet om hva det normalt er som tar knekken på et ubeskyttet power.

 

Man kan jo f.eks. søke opp hos UPS-produsenter å lese om alt av beskyttelsesnivå og typer av skitten strøm enten det er korte bortfall, lav volt, høy volt, annet "grums" i strømleveransen. Kan noen først navngi alle typer "skitten" strøm som er uønsket.

 

2. Så kan det diskuteres hvilke av disse typene som kan ta knekken på en ordinær PSU.

 

3. Deretter kan det diskuteres om en litt mer påkostet PSU som har bedre beskyttelsemekanismer også kan bli så sliten at den tar kvelden på tross av at den er bedre konstruert. Man forutsetter nå en PC hvor det ikke betød noe at data og OS kunne få feil i seg av disse hendelsene. Det er kun PSU som er vesentlig.

 

Jeg selv vet at slikt har tatt knekken på PSU'er hos en bekjent.

Foranledning 2: Jeg har møtt noen på forumet som enten ikke vet særlig om dette fra før, selv om jeg sånn lett forklarte at det er nesten selvopplevd, alternativt så er det bare for å teste mine elektrisitetskunnskaper.

 

Jeg har da noen elektrisitetskunnskaper jeg, men er ingen elektriker for det. Da blir det jo noen huller i kunnskapen selv om forståelse for interne eller eksterne ting på strømnettet kan skape trøbbel er på plass.

 

Tråden handler altså om det som spesifikkt ødelegger PSU'ene billige som dyre modeller.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...