Gå til innhold

PC starter ikke med ny GPU - fungerer fint uten GPU


Anbefalte innlegg

OM du hadde problemer før, så ville jeg bare kjøpt nytt i grunnen. Det er gammelt. Cpu er snart 6år og HK er sikkert like gammel. Hatt en del problemer selv med z87-HK. Kjøp nytt, så slipper du å stresse.

 

Ja, det skal det. Men det er en mulighet som er sannsynlig i ditt tilfelle, men jeg tviler. My bet - er HK.

Endret av Dominator X
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var det på tide med en oppdatering igjen.... det er en grunn til at jeg ikke har posta på noen dager nå og det er at blodtrykket og agressjonsnivået har vært ganske høyt de siste par ukene....

 

Min siste oppdatering her var at jeg måtte ha nytt HK, CPU og PSU. Alt blei handla inn her og der og så kom den store dagen for ca en uke siden da jeg skulle starte opp min nye PC. Den var ganske silent, eller skal man si DØD. Strømforsyninga ga fra seg et "tikk, tikk" under oppstart og det var alt. Satt der med splitter nytt HK og CPU fra AMD og den berømmelige Vega RX 56 GPU en, ingen ting starta ingen vifter ingen lys. Bytta så tilbake til mitt gamle 570 kort og det var like tyst. Klin umulig å få liv i maskina. Dette var sent en lørdagskveld og  i ren desperajon gikk jeg inn på finn.no og fant en 1000 Watts PSU rett i nærheten av der jeg bor.

 

Med denne nye PSUén  fikk jeg LIV i riggen. Det var lys og alle vifter gikk, men intet signal kom ut på skjerm hverken via HDMI og DP og jeg prøvde flere skjermer og kabler og veksla mellom RX vega kortet og 570 kortet.

 

Til slutt skreik jeg noen innihelvettes høyt og holdt på å hive hele dritten ut av vinduet. 

 

Etter å ha summet meg noen dager tok jeg kontakt på finn.no med selger av skjermkortet på finn og ba om retur. Han vispset over penger med en gang og kortet ble sendt tilbake. 

 

Jeg kommer til å være "stygg" og rapportere DOA på HK jeg har bestilt og sende det tilbake til butikken. Det samme med 850 Watts PSUén, slik at jeg kan starte på en ny maskin med helt "friske" komponenter. 

 

Jeg kan ikke se noe annet enn at det VEGA RX 56 skjermkortet nå har ødelagt 2 PSU´er, 2 hovedkort og på bakgrunn av dette har også mitt gamle 570 kort gått til helvette. Jeg kan ikke bevise dette på noe vis, men det er smertelig erfart. Har blitt ganske skeptisk mot å kjøpe brukt etter dette. Det er førtste gang jeg faktiske har fått ødelagt noen PC hardware og jeg må ha hatt 20-30 PC`er og Laptoper de siste 20 åra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da var det på tide med en oppdatering igjen.... det er en grunn til at jeg ikke har posta på noen dager nå og det er at blodtrykket og agressjonsnivået har vært ganske høyt de siste par ukene....

 

Min siste oppdatering her var at jeg måtte ha nytt HK, CPU og PSU. Alt blei handla inn her og der og så kom den store dagen for ca en uke siden da jeg skulle starte opp min nye PC. Den var ganske silent, eller skal man si DØD. Strømforsyninga ga fra seg et "tikk, tikk" under oppstart og det var alt. Satt der med splitter nytt HK og CPU fra AMD og den berømmelige Vega RX 56 GPU en, ingen ting starta ingen vifter ingen lys. Bytta så tilbake til mitt gamle 570 kort og det var like tyst. Klin umulig å få liv i maskina. Dette var sent en lørdagskveld og  i ren desperajon gikk jeg inn på finn.no og fant en 1000 Watts PSU rett i nærheten av der jeg bor.

 

Med denne nye PSUén  fikk jeg LIV i riggen. Det var lys og alle vifter gikk, men intet signal kom ut på skjerm hverken via HDMI og DP og jeg prøvde flere skjermer og kabler og veksla mellom RX vega kortet og 570 kortet.

 

Til slutt skreik jeg noen innihelvettes høyt og holdt på å hive hele dritten ut av vinduet. 

 

Etter å ha summet meg noen dager tok jeg kontakt på finn.no med selger av skjermkortet på finn og ba om retur. Han vispset over penger med en gang og kortet ble sendt tilbake. 

 

Jeg kommer til å være "stygg" og rapportere DOA på HK jeg har bestilt og sende det tilbake til butikken. Det samme med 850 Watts PSUén, slik at jeg kan starte på en ny maskin med helt "friske" komponenter. 

 

Jeg kan ikke se noe annet enn at det VEGA RX 56 skjermkortet nå har ødelagt 2 PSU´er, 2 hovedkort og på bakgrunn av dette har også mitt gamle 570 kort gått til helvette. Jeg kan ikke bevise dette på noe vis, men det er smertelig erfart. Har blitt ganske skeptisk mot å kjøpe brukt etter dette. Det er førtste gang jeg faktiske har fått ødelagt noen PC hardware og jeg må ha hatt 20-30 PC`er og Laptoper de siste 20 åra. 

Off, hørtes ut som en skrekkelig sur erfaring. Skjønner godt du ble forbanna, ja. Har aldri selv kjøpt brukte pc-deler nettopp pga at jeg har vært skeptisk, og spesielt etter det du dessverre opplevde. Bruk heller litt mer penger, kjøp nytt, så har man i hvert fall en bedre sikkerhet, er vel "mottoet" vi kan ta med oss videre fra denne saken.

Lenke til kommentar

Her kan det være at selger av VEGA kortet har ødelagt skjermkortet eller hatt problemer med det selv og solgt det uten å informere deg om dette.

Det at han tok det tilbake forsterker mistanken min.

Ang Seasonic PSUen din, så er denne solid!

Jeg vil tru at du kan bruke denne igjen, men som du skriver her, så har du nok sannsynlig kastet en del kabler.
Så da er det kanskje like greit å kjøpe ny.

Anbefaler deg å kikke på Anbefalinger av strømforsyninger

 

Hvor jeg vil anbefale deg en 750W, kanskje Evga G3. Denne har hybridløsning hvor vifte slår seg av ved lavt forbruk.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Jeg sitter nå faktisk med 4 strømforsyninger. Den Seasonic 500 watt som er Platinum, en EVGA 650 watt, en Corsair 850 watt og en Corsair 1000 Watts PSU.

 

Hvordan gjør jeg best mulig en QA på disse? Finnes det noen snedige men ikke alt for dyrt måleutstyr der jeg kan sjekke output på alle portene på PSU´ene?

 

Hadde vært greit å vite hvem av disse som var i live eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Tikk" fra Corsair strømforsyninger er gjerne at intern automatsikring slår ut for å hindre kortslutting. Sannsynligvis fungerer den helt ok.

 

Om det var skjermkortet, feil kabler eller noe annet som er grunnen i dette tilfellet er vanskelig å si, men om jeg ikke husker helt feil sa du RM850x? Alle kabler på den skal være merket med Type4 på siden av pluggen som kobles til strømforsyningen.

Lenke til kommentar

"Tikk" fra Corsair strømforsyninger er gjerne at intern automatsikring slår ut for å hindre kortslutting. Sannsynligvis fungerer den helt ok.

 

Om det var skjermkortet, feil kabler eller noe annet som er grunnen i dette tilfellet er vanskelig å si, men om jeg ikke husker helt feil sa du RM850x? Alle kabler på den skal være merket med Type4 på siden av pluggen som kobles til strømforsyningen.

 

Helt korrekt ja! Står typ4 på PSU enden av kablene.

Lenke til kommentar

Du sier du har kjøpt ny strømforsyning. Sikker på at du har kobla alle kabler riktig? Den du har kjøpt er vel modulær? Og du bruker ikke noe av de gamle kablene hvis du har hatt modulær fra før?

Modulært PSU ja. Både på 850 og 1000 Watter, bytta jeg alt interne kabler på begge PSUéne slik at jeg fikk kabel som tilhørte "rett" PSU.  Bytta til og med rom med ny kurs, ny stikk kontakt og ny strømkabel til PSU. om jeg har jobba i "bransjen" i 20 år så leste jeg til slutt alt av manualer og troubleshootingguider og har tatt alt HELT fra hverandre og satt det sammen igjen. Begynte jo rett og slett å lure på om det er noe muffens med strømkursene i huset og om dette har tatt knekken på utstyret... 

 

Virker jo nesten som det spøker og er bad karma her. 

 

På neste forsøk starter jeg med boxboarding og minimalt med komponenter. Vil AMD B450 boote til bios uten minnebrikker, eller må man ha en minnebrikke i?

Lenke til kommentar

Må ha minnebrikker i.



Ang kabel ja, vert borti at strømkabel fra stikk til PSU ikke har fungert med ny psu, koblet til den som fulgte med og voila.
Har også vert ute for ustabil pc med gammel strømkabel, byttet den, voila ;)

Må også sjekke om du har strøm i kabinettet, for da har du et eller anna punkt hvor komponentene kommer borti kabinett som kan gi ustabilitet.

Lettest å måle er å ta måleapparat i kabinett og rett i jorden i stikken.

 

Mye merkelige ting har skjedd og kommer til å skje ;)

Lenke til kommentar

Må også sjekke om du har strøm i kabinettet, for da har du et eller anna punkt hvor komponentene kommer borti kabinett som kan gi ustabilitet.

 

Lettest å måle er å ta måleapparat i kabinett og rett i jorden i stikken.

Er ikke så sikker på den diagnosen. Dette er faktisk helt normalt å måle spenning til jord nå man ikke har koblet til jordet stikkontakt.

Det kommer av en filterkondensator i strømforsyningen, som er koblet slik at kabinettet får spenningspotensiale mot jord. Det er mulig å få støt av det, men strømmen er så lav at det er ufarlig.

Om er det jordet stikkontakt så er det ikke mulig å få spenning til jord. Og uansett aldri fra svakstrømsiden av PSU, da den er isolert fra jord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...