Gå til innhold

PC starter ikke med ny GPU - fungerer fint uten GPU


Anbefalte innlegg

Jeg har en PC som jeg bygde for noen år siden med formål å få den så stille som overhodet mulig. Componenter er

 

PSU Seasonic Passive 550

CPU i4770

Hovedkort Asrock Z87E-ITX

CPU vifte Mist et eller

Kabinet vifte no name

SSD 500 GB

SSD 1 TB

 

Har kjørt med en Asus radeon 570 4G en stund og oppgraderte i dag til en Gigabyte VEGA 56 8GB OC.

Med den nye GPU´en som krever 2 strømkontakter starter ikke maskinen overhodet. Inge lys inge ting.

Tar jeg ut GPU starter maskinen fint.

 

I følige denne siden:

http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/

Får jeg følgende output med alle komponenter lagt inn:

Load Wattage: 412 W

Recommended PSU Wattage: 462 W

 

Hva kan være galt her? Er det rett og slett PSU som er for liten og svak og gammel, eller kan det være noe galt med GPU?

 

Hva foreslår dere av feilsøking her?

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDIT- Har endret på benevnelsen på antall pins. Det var feil det jeg skrev

 

Da har jeg feilsøkt litt mer her:

 

På det nye GPU kortet Gigabyte VEGA 56 OC er jeg nødt til å bruke 2 strømkabler. Den har totalt 16 pins for strøm inn.  På den på det gamle GPU en ASUS Radeon 570 kortet bruker jeg kun en kabel som krever 8 pins strøm

 

Jeg tok da og satte inn det gamle GPU-kortet 570 og prøvde hver for seg de to strømkablene jeg brukte på Gigabyte vega 56 som ikke fungerte. Kabel A og kabel B. Kabel A fungerte som den skulle på 570 kortet. Da jeg prøvde med Kabel B på 570 kortet ble hele PC´en bel "død". Umulig å starte. 

 

Nappet da ut Kabel B og forsøkte så med Kabel A. Igjen startet PC som den skulle og alt fungerte fint. Jeg tok da også å prøve alle PCI-E strømslottene på PSU for å se om det var et eller annet galt her.  Alle ledige PCI-E porter på PSU fungerte fint mot GPU med Kabel A.

 

Så langt så ser det rett og slett ut som en defekt kabel (Kabel B) koblet inn mellom PSU og GPU gjør at hele PC´en tilsynelatende er "død" og ikke vil starte. Jeg får skaffe meg en ny PSU  til GPU strømkabel i morra og håpe det fungerer.

 

Når det gjelder strømkabelene jeg bruker mellom PSU så er kabel A en ren 8 pins strøm i den ene enden til 6+2 pins i den andre enden. ingen skjøteledd på denne. Kun to kontakter totalt på denne kabelen. En hver ende.

 

Strømkabel B mellom PSU og GPU har normal 8 pins strøm mot PSU. Så har den en 6+2 pins i midten på kabelen samt en skjøt videre til 6 pins i enden. Denne kabelen har da som dere skjønner totalt 3 sett med strøm kontakter. Står VGA på alle sammen. Dette skulle jo i teorien være en kabel som fungerer på tross av en ekstra skjøt? Jeg brukte da den koblingen i midten på kabel B mot GPU med 6+2 pins mot både 570 og VEGA 56 kortet og ingen av dem fungerte.

 

Høres dette ut som en plausibel forklaring på hvorfor PC er "død" med bruk av Kabel B i begge GPU´er?

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Jeg ser jo nå når jeg holder på at jeg med fordel kunne hatt mye kortere kabler mellom PSU og Hovedkort samt mellom PSU og GPU. Hvem er det som har greit utvalg av slike kabler i kortere lengder? 

 

Det samme gjelder også SATA kabler skulle gjerne hatt noen som var både kortere og mindre stivt. 

 

Det eneste som er kort nok er faktisk strømkabel mellom SSD diskene og PSU.

Lenke til kommentar

Er det ikke 2x8 pin? Den vil da ha totalt 16 punkter inn.

 

 2x8 pin er korrekt ja. Jeg telte kun antal "bortover 4" og ikke "nedover. 2" Retter opp teksten over her med korrekt PIN basert på det du ser her. 

 

Er det noen som fører PSU 8 pins til 2x8 pins GPU over disk i Oslo ? Finner kun forlengerkabler ikke rene strømkabler på Digital Impuls. Noen som har tips her?

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Du bør ikke bruke andre kabler enn de som følger med PSU'en. Selv om det skal være en "standard" for kablene, er det nok ikke slik i real life.

 

Så jeg ikke anbefale at du bruker kabler som ikke fulgte med den PSU'en du har. Kan jo si så mye at jeg prøvde en gang en 2x8 pins kabel fra en 760W PSU på en 1200W PSU, Det gikk ikke selv om begge PSU'ene var laget av Corsair. Rare greier gitt.  :hmm:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Fikk du kontaktet Seasonic eller går du bare for en helt ny psu?

 

For å være helt ærlig så kjøpte jeg PSU for en del år tilbake og kasta en haug med kabler da jeg flytta, som jeg ikke trodde jeg hadde bruk for. Så der røyk nok også en del av disse interne strømkablene fra Seasonic som jeg ikke brukte på den tida.

 

Så da får jeg bare krype til korset og handle på nytt og lære at man IKKE kaster overskuddskabler til PSU....

Lenke til kommentar

Jeg har en PC som jeg bygde for noen år siden med formål å få den så stille som overhodet mulig. Componenter erPSU Seasonic Passive 550CPU i4770Hovedkort Asrock Z87E-ITXCPU vifte Mist et ellerKabinet vifte no name SSD 500 GBSSD 1 TBHar kjørt med en Asus radeon 570 4G en stund og oppgraderte i dag til en Gigabyte VEGA 56 8GB OC.Med den nye GPU´en som krever 2 strømkontakter starter ikke maskinen overhodet. Inge lys inge ting.Tar jeg ut GPU starter maskinen fint.I følige denne siden:http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/Får jeg følgende output med alle komponenter lagt inn:Load Wattage: 412 WRecommended PSU Wattage: 462 WHva kan være galt her? Er det rett og slett PSU som er for liten og svak og gammel, eller kan det være noe galt med GPU?Hva foreslår dere av feilsøking her?

Hvis du kun har 550W strømforsyning så er den rett og slett for dårlig/svak for Vega 56.

 

Minimum anbefalt PSU for Vega 56 (stock) er 650W: https://www.amd.com/en/products/graphics/radeon-rx-vega-56

 

Du har kjøpt OC varianten, og bør derfor ha enda sterkere PSU enn minimumskravet, vil derfor anbefale å bytte PSU med en 750W. Slutt å tulle med kabler, problemet er ganske enkelt for svak PSU, og om PSUen du har ikke er Bronze sertifisert (noe jeg antar den ikke er om den er veldig gammel), så vil effekten være under 440W, selv om det er en 550W PSU.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Det ble ny PSU i går RM850x

 

Når jeg nå forsøker å starte opp PC med denne kommer det bare en enkelt «tikke-tikk» lyd fra PSU og alt er dødt. Høres ut som en sikring som slår ut.

 

Starter da kun med strømkabler tilkoblet HK og CPU.

Ingen GPU, ingen disker eller lagringsenheter.

 

Er rett og slett HK eller CPU gått til helvette?

 

Er rett og slett HK eller CPU gått?

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Nesten litt glad Komplett kansellerte RX Vega 56-kortet mitt etter dine problemer. Alt tyder jo på at det er skjermkortet som skaper problemer. Enten er det feil på skjermkortet, eller så er ikke hovedkortet ditt kompatibelt med det nye kortet, selv om jeg tviler så sistnevnte. 

 

Ser også at ditt hovedkort ikke støtter onboard graphics, selv om Cpu'n din gjør det. Kanskje dette kan være problemet. Det er gammel CPU og hovedkort du har. 

 

Ellers, så har du rett og slett fått et ødelagt kort, dessverre.

 

Edit: Det kan være at GPU'n har tatt knekken på hovedkortet ditt. Tvilsomt at CPU har blitt ødelagt. 

Endret av Dominator X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...