Gå til innhold

Noen som har sluttet å drikke fullstendig?


Disorder

Anbefalte innlegg

Tenker jeg skal/bør slutte å drikke alkohol fordi jeg begynner å bli lei alt som har med det å gjøre. Er spesielt lei av å føle meg sløv og "blåst" i hodet dagen etterpå. 

 

Noen andre som har sluttet helt og nyter livet bedre etterpå? Hvordan ble formen generelt etter å ha sluttet? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bare drikke med måte? Nyte noe god vin eller øl og stoppe før det sklir ut?

Joda, hvis man liker vin eller sånn. Lett øl er vel det eneste jeg kunne satt meg ned og drukket bare for kos. Men de få gangene jeg drikker er det i sosialt lag med kolleger i håndverkerbransjen, da går det som det går. Drikker aldri alkohol for smakskosens skyld.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke slutta å drikke fullstendig, men drikker mye sjeldnere. 

Så har jeg slutta å drikke meg full med mindre det er en spesiell anledning. 

Aldri helt skjønt det der med å slutte og drikke... Fordi du ikke klarer å moderere deg?

 

Det er jo de som ikke klarer å moderere seg og må kutte helt. Og så har du slike som meg, som egentlig ikke nyter selve alkoholen men heller det lystige laget.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke bare drikke med måte? Nyte noe god vin eller øl og stoppe før det sklir ut?

Joda, hvis man liker vin eller sånn. Lett øl er vel det eneste jeg kunne satt meg ned og drukket bare for kos. Men de få gangene jeg drikker er det i sosialt lag med kolleger i håndverkerbransjen, da går det som det går. Drikker aldri alkohol for smakskosens skyld.

Kjipt for deg da. Hvis man ikke liker smaken og man ikke evner å begrense seg, så er det kanskje like greit å kutte det helt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor ikke bare drikke med måte? Nyte noe god vin eller øl og stoppe før det sklir ut?

Hvorfor ikke bare ta litt heroin, og da bare i helgene?

 

Du ser ikke forskjellen på en øl og et skudd heroin?

 

Joda. Den kom beklageligvis ut litt krassere enn jeg mente det.

Men spørsmålet var "hvorfor ikke bare drikke med måte". Det går for de som ikke kommer til å få et avhengighetsforhold.

Så - hvorfor ikke bare røyke med måte?

Hvorfor ikke bare spise godteri med måte?

Hvorfor ikke bare drikke alkohol med måte?

Fordi det aldri er fullt så enkelt.

 

En gang ble jeg spurt av en dame jeg datet:

Hvorfor kutter du ikke bare ut å drikke alkohol?

Denne dama røkte 10-15 om dagen, og hadde "sluttet" å røyke et halvt år tidligere. Aner ikke hvor mye hun røkte før hun "sluttet".

 

Men jeg kan nevne for trådstarter at jeg selv kuttet alkohol totalt i kanskje halvannet år eller så (før dama nevnt over). Husker ikke helt. Og for meg var det nok det sosiale som fikk gjennomgå mest. Man kan bli litt utenfor i endel settinger. Men det kommer jo an på hva for et slag sosialt liv man normalt har selvfølgelig.

Lenke til kommentar

klarer fint å moderere meg, men vil bare høre om noen har følt noe forandring når det kommer til helsa.

Det kommer jo an på mengden du kutter ut. Om du bare tar en fest av og til så merker du nok absolutt ingen forskjell på helsa. Men alkohodrikke har veldig mye kalorier, så om nedgangen er stor vil du merke det på vekta.
Lenke til kommentar

Kjipt for deg da. Hvis man ikke liker smaken og man ikke evner å begrense seg, så er det kanskje like greit å kutte det helt ut.

Joda, klarer fint å begrense meg og ikke drikke meg full. Er litt lettere når man har litt "pondus" i firmaet. Poenget er at i et slikt lag så drikker jeg for effekten sin skyld, ikke fordi jeg synes det smaker herlig. Kunne godt dratt uten å drikke, men det er på den andre siden gørr kjedelig å sitte edru og jatte med på rølpepraten.

Lenke til kommentar

Jeg elsker smaken av øl og cognac. Kan fint drikke en øl eller to, eller bare et glass cognac uten at det eskalerer. Det handler om å styre seg. Man skal drikke ganske mye før man får abstinenser, utover det psykiske. Men det er gøy å drikke seg full, og det er sosialt. Men greier meg fint uten, og det gjør vel de fleste. Men hvis man ikke har noen negative påvirkninger av alkohol, men heller bare positive, så hvorfor slutte? Jeg slutter heller ikke å se på TV, selv om det også er skadelig om man misbruker den. Gjør det du selv vil. Alt er skadelig og farlig i for store mengder. Man skal jo ha det bra i livet også, ikke bare eksistere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker jeg skal/bør slutte å drikke alkohol fordi jeg begynner å bli lei alt som har med det å gjøre. Er spesielt lei av å føle meg sløv og "blåst" i hodet dagen etterpå. 

 

Noen andre som har sluttet helt og nyter livet bedre etterpå? Hvordan ble formen generelt etter å ha sluttet? :)

Har sliti litt med å prøve å få avstand til alkohol i flere perioder i livet. Har nok drukket litt mer enn jeg har burde.

 

Jeg har aldri hatt noe problem med å sette et mål, for eksempel å slutte i én måned i strekk, for å kjenne litt på hvordan kroppen og psyken forandres. Merker alltid forbedringer. Livet blir mer stabilt. Men, det blir også litt mer kjedelig. Rus er jo alltid en subsitutt for noe. Men sånn er jo livet. Adferdsmønster og psykologi. Når man ikke har lært å holde oversikt over disse to fra tidlig av, så er det en kamp for å prøve å lære dette tidsnok når man er voksen. Det er jo alltids en læreprosess.

 

Nøkkelordet er jobb. Jo flere slike perioder jeg "innvilger" meg selv, jo mér føler jeg at jeg blir kjent med disse grensene. Det er jo ikke alltid -lett-, når helga kommer, og man faktisk har lyst på en fyll. Har til og med hatt alkohol stående i hjemmet. Men, det dreier seg jo om sin egen helse. Hvis man ikke jobber med det, setter noen mål, tester ut noen grenser, så kan det hende man virkelig BLIR alkoholiker - når man blir 50, så kan det hende man ikke en gang greier å handle mat i butikken, eller kanskje kroppens basisfunksjoner begynner å opphøre.

 

Man må begynne å se litt fremover, hvilke hindre som faktisk kan oppstå på grunn av denne giften, som det jo er, og hvilke belønninger man får av å avstå fra det.

 

Så må man finne en balansegang. Livet er ikke ment til å sitte pent med henda i fanget og være 100% mønsterborger, hele tida. Men det er heller ikke rettferdig mot seg selv, å ødelegge seg selv, fordi man ikke klarer å se hva som er best for en selv.

 

Det finnes jo så mange muligheter der ute, så mange aktiviteter man kan ta del i, men som av psykologiske årsaker vi ikke innvilger oss. Det er veldig vanlig å stenge seg selv inne, som et eget mentalt fengsel - svært ofte av sosiologiske årsaker, stigmatiséring. "Det passer ikke for meg." Noe som egentlig bare er tull.

 

Noe av dét som fascinérer meg mest med mennesker, er at de som trenger å komme seg ut og leve livet -mest-, er de som holder mest tilbake. De som trenger den og den aktiviteten mest, er de som kvier seg mest. Noe som rett og slett er trist. Å lære seg å se disse mønstrene i perspektiv, og -jobbe- for å holde oversikten, jobbe med mål og belønninger - som er et svært viktig ord for oss mennesker, vi er faktisk belønningsorientert - er en svært viktig egenskap som alle burde jobbe med å få til å bli en del av sine liv. Skrive ned tanker, få det ned på papir, skrive en livsplan og vedlikeholde den.

 

For noen er en fyll en belønning. For andre er en real fjelltur i telt og naturopplevelser en belønning. For andre igjen, kanskje et spaopphold med massasje og avkobling. Alle gir en følelse av belønning. Men med forskjellige bivirkninger.

 

Bare noen tanker jeg har gjort meg opp angående alkohol og rusbruk.

Lenke til kommentar

Er 22 år siden siste «rotbløyte», og 19 år siden jeg var litt brisen etter et noen glass med vin og champagne. Det var også siste gangen jeg drakk noe som helst med alkohol i, jeg savner det ikke i det hele tatt.

Det var mer enn nok av fest og fyll i ungdomstiden, det var en tid en levde etter, fest uten fyll = falsk moro. Men en kom jo på bedre tanker etterhvert, så det egentlig bare en fryd at alkohol er et helt avsluttet kapittel for min del.

 

Er ikke fristet av hverken øl, vin eller sprit, så da er det like greit å bare la det være, slik er det for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...