Gå til innhold

[Løst] bærbar pc til programmering


Anbefalte innlegg

Hei,

 

   Jeg er på utkikk etter en bærbar PC til programmering. Har for øyeblikket en stasjonær som brukes til formålet, men det blir mest spilling på den. Den har flg. specs:

 

-Windows 10

-i5 2500k CPU @ 3.33 GHZ

-4 GB RAM

-mer enn nok storage

 

Jeg tenkte altså å supplere med en bærbar med følgende bruk/specs:

 

-Linux

-Programmering(web-sider, enkle spill, simuleringer) i Python, Javascript m.m.

-GIT(hub e.l.)

-Latex

-Surfing, lite ressurskrevende spill (ikke et høyt prioritert område)

-Pris rundt 6000 +/- er par tusen

 

Utfyllende info (tldr: Omtrentlig samme ytelse som stasjonær PC, ikke overoppheting. Trenger ikke: OS, lang batteritid, høy robusthet mot støt/fall, avansert grafikk, stor lagringsplass):

 

PCen er i utgangspunktet til privat bruk (ikke i jobbsammenheng). Har ikke hatt bærbar PC på lenge. Den forrige krasja (sannsynligvis pga problemer med overoppheting). Jeg har litt erfaring med Linux i studiesammenheng, og tenkte å prøve det privat med hjelp av en kompis. Det kan derfor være aktuelt å prøve en PC uten installert OS om mulig. Batteritid og robusthet mot fall/støt er ikke høyt prioritert (jeg fikk et tips om thinkpad, men er litt skeptisk siden jeg i utgangspunktet ikke ser behov for høy robusthet).

 

Når det gjelder programmering, holder jeg for tiden på med noen prosjekter i Python. Jeg har også planer om å starte et nytt basert på web-programmering. På mer sikt er det mulig at jeg prøver noe i C og kanskje ser på muligheter for parallellisering/concurrency hvis det viser seg at programmene bruker for lang tid.

 

Det mest omfattende jeg har gjort så langt, er en simulering av pokerspilling som tok i størrelsesorden en time på den stasjonære PC-en (tror det var noen millioner spilte hender). Jeg mistenker at programmet kunne vært mer effektivt hvis jeg hadde brukt noe annet enn Python eller gjort bedre effektivisering. Jeg har ikke info om flaskehalsen var koden/prosessor/minne eller noe annet. For øvrig var ikke tidsbruken avskrekkende, så specs for CPU og minne kan sannsynligvis være i størrelsesorden som for den stasjonære PCen.

 

Ettersom jeg ikke har planlagt å utnytte GPU noe spesielt i programmeringen, er det neppe noe poeng i å ha spesielt avansert grafikkort.

 

 

Så er det noen som har tips til konkrete maskiner jeg burde vurdere og/eller hvordan jeg bør prioritere prosessor vs RAM og evt. andre faktorer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil slite med å finne en bærbar pc til rundt 6000 som slår ytelsen til en overklokket 2500K.

 

Har du analysert koden din for å se hva som kjører ofte?

 

Ikke gjort noe spesiell analyse, nei. Vet du om noe gratis software en kan laste ned som kan identifisere hva som bruker mest tid?

 

Har forresten ikke brukt overklokking. Hvis det er såpass stor forskjell på bærbare og stasjonære (den jeg har kosta vel ca. 10000 for over 5 år siden), så kan jeg kanskje nøye meg med litt lavere specs på laptopen, og heller kjøre programmene på den stasjonære hvis de tar lang tid.

Lenke til kommentar

For å få noe i nærheten av den kraften du har nå, må du opp på i7-7500U, og da er du over 6000 kroner.

 

Multicom har PCer med desktop-prosessorer, men da har man mye større risiko for overopphetingsproblemer. De koster også over 6000 kroner.

 

Forslag:

Lenovo Legion Y520 15.6" Full HD matt
GeForce GTX1050,Core i7-7700HQ,8GB RAM,256GB PCIe SSD,Windows 10 Home

9.490,-

https://www.komplett.no/product/913462/gaming/gaming-pc/baerbar/lenovo-legion-y520-156-full-hd-matt#

Denne prosessoren er utrolig rask, rett og slett bedre enn den du har. https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2906&cmp[]=803

 

HP Envy 15-as180no 15.6" bærbar PC (sølv)

Intel Core i7-7560U prosessor
   Intel Iris Plus 640 grafikk
   8 GB DDR4 minne, 256 GB M2.SSD

kr 9495

https://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/HP15AS180NO/hp-envy-15-as180no-15-6-barbar-pc-solv?scid=Pricecomparison2989

Denne har intel iris plus-grafikk, en integrert grafikk som er mye bedre enn vanlig integrert grafikk. Prosessor er ca som den du har.

 

Lenovo IdeaPad 510-15IKB

Core i7 7500U / 2.7 GHz, Win 10 Home 64-bit, 8 GB RAM, 256 GB SSD,

7 990,00 kr

https://www.proshop.no/Baerbar/Lenovo-IdeaPad-510-15IKB/2570099?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

 

HP 250 G5
Core I5-7200U 8GB 256GB SSD 15.6"

5 490 kr Begrenset parti

https://www.dustinhome.no/product/5011015168/250-g5?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146198

Litt svakere prosessor enn den du har nå, men absolutt kapabel.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...