Gå til innhold

Tror jeg endelig har funnet ut av hva jeg vil jobbe med! Men...


Dræggis

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er 24 år gammel, alltid vært usikker på hva jeg skal utdanne meg til, men tror jeg har funnet ut av det nåå...

Tenkte på programmerer, om det er programmering av nettside eller programmering av spill, er det jeg er interessert i, men føler jeg er litt gammel for og lære om slikt nå?
De fleste som er gode i dette starta når de var 13år liksom.. og har holdt på hele livet..

Men hvis jeg skulle begynt på en slik skole, så er jeg litt gira på og øve meg med koder og slikt før jeg evt starter..
Hva burde jeg starte og lære meg først? Java? C++? HTML? osv...
Det er jo så mange forskjellige type kodesystemer og lære seg, jeg har rett og slett null erfaring, men sett en del på det og virker veldig interessant.

Er det noen som sitter på en god nettside hvor jeg kan lære meg litt koding før jeg evt. kjører på med skole?
Og hvordan er det med jobb videre når man er ferdigutdannet som en programmerer?
Er det lett og få seg jobb?

Takker og bukker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, å lage websider er ikke programmering - det er skripting/webutvikling. Om du er mer interessert i å lage bakenforliggende systemer som virker opp mot databaser f.eks kan programmering være aktuelt i den sammenhengen.

 

Jeg kan anbefale å sjekke ut Python. Det er lettfattelig, relativt enkelt å skrive/enkel syntaks og kan brukes til veldig mye forskjellig. Det som er fint med programmering er at man lett kan overføre kunnskap fra et språk til et annet, da de stort sett har veldig mye til felles. Hold deg hvertfall unna litt mer heavy språk som C/C++ i starten.

 

Ang. jobbmuligheter er jeg litt usikker, men kan ikke se for meg at det er vanskelig om man er en dyktig programmerer. Nye IT-systemer er hyperaktuelt stort sett overalt. Hvis du har et innbitt ønske om å jobbe med spill f.eks tror jeg du må være litt tålmodig, men slettes ikke umulig. Spillutvikling i Norge er i solid vekst, så blir vel forhåpentligvis flere selskaper etterhvert.

Endret av Niram
Lenke til kommentar

Du er ikke for gammel. Jeg var 30 da jeg begynte på studiet, og det er mange som er rundt min alder, selv om mange av medstudentene både er yngre og mer erfarne.

 

Mitt studie, Informatikk: Programmering og nettverk starter med Java før det kommer fag med C og Python inn etterhvert. Mulig det er flere språk også, men det har ikke jeg valgt enda (går tredje året).

 

Læringskurven er bratt, men fullstendig overkommelig. 24 år er ingen alder på et universitet eller en høyskole :)

 

Edit: Når det gjelder jobbmuligheter påstås det at det skal være "lett" å få seg jobb etter endt studie. Det sier i alle fall statistikken vi har blitt presentert på universitetet.

Endret av kaaasen
Lenke til kommentar

Om du har lyst til å få erfaring med programmering/skripting før du begynner på et studie, så anbefaler jeg deg å sjekke ut PHP. PHP handler om Web utvikling, og har veldig enkel syntakse. Hvorfor jeg anbefaler deg å lære deg PHP først, er at du får et grunnlag for å gå videre til mere avanserte programmeringsspråk. Etter du har lært deg det grunnleggende om PHP, så kan du eventuelt gå over til for eksempel Python.

Jeg anbefaler deg sterkt å lære deg PHP først, fordi det var selve "nøkkelen" til min forståelse om hvordan programmering fungerer...Selvom PHP er et skriptingsspråk, så lærer du deg det "grunnleggende" om programmeringsspråk.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...