Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har også lagt merke til endel tråder som spør hva ASP er for noe, hva som er forskjellen på ASP og PHP og hvordan Asp brukes. Jeg skal her gi noen forklaringer på dette.

 

Aller først: ASP er et barn av Microsoft. Det ble primært laget for å bli kjørt på Windows med webserverne PWS (Personal WebServer som ble laget til Windows 9x-system) og IIS (Internet Information Services som er lager for Windows NT-baserte systemer). Etterhvert som tiden har gått har det også blitt mulig å kjøre ASP på flere webservere, blandt annet Apache og andre operativsystemer som Linux (Dette skjer kun etter _mye_ knot).

 

ASP finnes idag i to ?hovedutgaver?. Disse er ?vanlig? ASP 3.0 (som er siste versjon i ?vanlig? asp og vanligvis omtales som ASP) og ASP.NET. ASP.NET er den nyeste og beste utgaven av disse. Hvis du skal begynne med ASP vil jeg på et sterkeste anbefale at du begynner å lære deg ASP.NET da dette blandt annet er både er kraftigere og raskere enn ASP 3.0. ASP.NET har i likhet med sin forgjenger blitt laget til Microsoft-baserte-produkter men det finnes muligheter for å kjøre .NET rammeverket på Linux. Mono er et prosjekt som arbeider med dette. Du kan også kjøre ASP-sider under andte operativsystemer men dette krever at ekstra moduler innstaleres på systemet.

 

I likhet med PHP er ASP et server-side scriptingspråk. Med dette menes at de forskjellige websidene behandles på webserveren før resultatet sendes til browseren. Det at scriptene behandles på serveren gjør det mulig å lage dynamiske websider som kan manipulere bilder, databaser, filbehandling og lignende. Med server-side-scripting er det egentlig bare fantasien som er begrensningen på hva du kan gjøre. Den største forskjellen php og ASP er at php stammer fra open source-miljøet mens ASP er et barn av Microsoft. Php er noe raskere enn ASP samtidig som det er lettere å lage avanserte funksjoner i php enn ASP. Skal en lage svært avanserte funksjoner i ASP må en enten kjenne ASP svært godt eller bruke Visual Basic til å lage COM-komponenter. ASP er på sin side kanskje noe lettere å lære seg hvis en har noen erfaring med programmering eller scripting fra før av.

 

Det finnes flere steder du kan lære deg og lese om ASP og ASP.NET. Det naturlige stedet å starte er kanskje sidene Microsoft har laget til Microsoft Developer Network. Hvis du vil ha kodeeksempler på AsP og ASP.NET er hotscripts.com og StarDeveloper.com. Du har også aspin.com som et bra alternativ.

 

edit: la til link

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

*.aspx = asp.net, altså .net-versjon. Om det er laget i .NET framework 1.0 eller 1.1 kan du ikke se på filendelsen, men da begynner det å bli veldig detaljert.

 

ASP kan skrives enten som javascript eller VB-script. VB-script er en enkel versjon av Visual Basic, og Javascript en enkel versjon av Java, sånn kort og unyansert fortalt.

 

Kirikiri

Lenke til kommentar

Ok, takk :yes: . Kanskje litt dumt å spørre om dette i denne tråden, men hvordan kan jeg bruke asp til å inkludere på samme måte som med Switch i PHP? Altså at jeg har en link <a href="index.aspx?side=start">Startsida</a> som, når jeg klikker på den, gjør at en fil blir inkludert et annet sted på siden?

Lenke til kommentar
*.aspx = asp.net, altså .net-versjon. Om det er laget i .NET framework 1.0 eller 1.1 kan du ikke se på filendelsen, men da begynner det å bli veldig detaljert.

 

ASP kan skrives enten som javascript eller VB-script. VB-script er en enkel versjon av Visual Basic, og Javascript en enkel versjon av Java, sånn kort og unyansert fortalt.

 

Kirikiri

For det første: JavaScript er Netscape sin versjon.. Microsoft (og ASP) brukar sin eigen versjon som dei kallar JScript.

 

2: det er veldig store forskjellar mellom .Net 1.0 og 1.1, og det er alltid lurt å vete kva versjon serveren støttar.

 

3: Javascript er ikkje ein lett versjon av Java.

Lenke til kommentar
Du får det til ved å bruke UserControls.

Men da bør du vel egentlig starte en ny tråd i .NET-forumet, ikke i ASP-forumet.

 

Kirikiri

Han spørte om ASP, men skreiv aspx. Det betyr ikkje at han vil bruke .Net.

Og for å få til det med Classic ASP, går det an å bruke Server.Execute() eller Server.Transfer. Dette vil ikkje overføre variablar og sånt, berre innhaldet (output)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

God guide, men dette er en svært subjektiv påstand:

 

Php er noe raskere enn ASP samtidig som det er lettere å lage avanserte funksjoner i php enn ASP.

2283521[/snapback]

 

Det er vel heller det at PHP er raskere pga. OS-et isåfall.

 

Videre kan jeg slenge på en egen subjektiv mening, nemlig at MsSql er mye bedre og raksere enn MySql. Personlig synes jeg derfor ASP kombinert med MsSql er den beste kombinasjonen for et raskt, stabilt og effektivt server-script-miljø.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
ASP kan skrives enten som javascript eller VB-script. VB-script er en enkel versjon av Visual Basic, og Javascript en enkel versjon av Java, sånn kort og unyansert fortalt.

2356142[/snapback]

Det var nå veldig unyansert. Javascript har ikke fått navnet fordi det har en relasjon til Java på samme måte som VB-script har til VB. Syntaxen i begge stammer fra C, men det gjelder veldig mange språk.

 

(Ikke meningen å bumpe en gammel tråd, men siden den allerede er sticky gjør det vel ingenting)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Går det an ut fra filendelsen på asp-fila, å finne ut hvilken asp-versjon som er i bruk på serveren? f.eks *.aspx ? Hva er *.aspx ?

 

Btw, før jeg begynner å lese på sidene dere har nevnt, ligner ASP mye på visual basic? Dvs syntaks o.l?

 

Filendelsen viser om filen er laget i ASP eller ASP .Net.

ASP .Net bruker *.aspx som fil-endelse og "gammeldags" ASP bruker *.asp som fil-endelse.

 

Som trådstarter nevner anbefales det å starte med .Net. Jeg synes personlig det er lettere enn ASP 3.0, og å kode VB/C# i det som kalled CodeBehind-filene er bare moro når du kommer inn i det.

 

Det at JavaScript blir omtalt som en lettere utgave av Java er ikke riktig. Samtidig kommer krangelen om hva som er raskest og best av PHP og ASP aldri til å ta slutt, men nå må man også ta med i beregningen at ASP .Net har kommet (og ja, jeg mener ASP .Net er mye bedre enn PHP).

Lenke til kommentar

For mindre og enkle websites vil jeg si klassisk asp kan være å foretrekke fremfor asp.net, fordi asp.net i forhold til klassisk asp betyr for stor overhead når websiten er enkel og ikke for stor. Her er noen grunnner:

 

1. For å utvikle websider under klassisk asp trenger du bare Notepad (gratis), under asp.net trenger du et større dyr så som vb2005 (koster flesk).

2. Notepad startes opp på et blunk, men på asp.net, gå å ta deg en kopp kaffe etter at du har startet opp for eksempel vs2005, så er utviklingsverktøyet kanskje klar til du kommer tilbake.

3. Har du prøvd å endre på en klassisk asp webside? Veldig enkelt, websiden rett inn i Notepad, fiks, og det var det. Tenk så på hvordan det er å endre på en kompilert asp.net webside.

4. Klassisk asp hosting er billigere enn asp.net, ikke så rart, fordi asp.net er et mye større dyr enn klassisk asp.

5. Under klassisk asp er websidene i source kode på server. De kan derfor tjene som backup til websidene du har på hjemme-pc-en. Under asp.net? dessverre, en del av tingene der er kompilert kode.

Lenke til kommentar
For mindre og enkle websites vil jeg si klassisk asp kan være å foretrekke fremfor asp.net, fordi asp.net i forhold til klassisk asp betyr for stor overhead når websiten er enkel og ikke for stor. Her er noen grunnner:

 

1. For å utvikle websider under klassisk asp trenger du bare Notepad (gratis), under asp.net trenger du et større dyr så som vb2005 (koster flesk).

2. Notepad startes opp på et blunk, men på asp.net, gå å ta deg en kopp kaffe etter at du har startet opp for eksempel vs2005, så er utviklingsverktøyet kanskje klar til du kommer tilbake.

3. Har du prøvd å endre på en klassisk asp webside? Veldig enkelt, websiden rett inn i Notepad, fiks, og det var det. Tenk så på hvordan det er å endre på en kompilert asp.net webside.

4. Klassisk asp hosting er billigere enn asp.net, ikke så rart, fordi asp.net er et mye større dyr enn klassisk asp.

5. Under klassisk asp er websidene i source kode på server. De kan derfor tjene som backup til websidene du har på hjemme-pc-en. Under asp.net? dessverre, en del av tingene der er kompilert kode.

Nå driver du litt feilinformasjon her.

 

1. For å utvikle asp.net trenger du Visual Studio Web Developer Express Edition som er gratis!

2. Express starter meget raskt. Rekker du en kaffe her, sitter du på en 386 eller noe.

3. Hva er forskjellen på å endre en asp.net webside? Kan fint bruke notepad til dette også. Det er ikke noe poeng i å kompilere en asp.net-side

4. Fullstendig feil. De fleste som tilbyr asp tilbyr også asp.net, fordi .net-rammeverket er gratis

5. Som sagt trenger du ikke kompilere. Det er faktisk unødvendig, så det er bare til å kopiere filene og alt funker som det skal.

 

Du bør lære deg litt mer før du uttaler deg når ALLE punktene dine er feil!

Lenke til kommentar

Man MÅ ikke bruke Visual Studio heller. Det finnes flere andre alternativer. Blandt annet er det absolutt ikke noe i veien for å bruke Notepad. SharpDevelop, Borland, Eclipse, etc, etc, etc har også intelisense, GUI designere, etc.

 

Det er riktig som Manfred sier at sidene ikke MÅ være kompilerte. Du kan faktisk velge (.Net 2.0 +). Til motsetning fra ASP hvor man ikke har noe valg.

 

Det finnes massevis av hostingtjenester for ASP.Net. http://www.google.no/search?q=asp.net+hos

 

ASP er GAMMELT og dårlig. ASP.Net er bra og nytt. Det finnes absolutt ingen grunnner til å fortsatt bruke ASP om man ikke må.

Lenke til kommentar
1. For å utvikle asp.net trenger du Visual Studio Web Developer Express Edition som er gratis!
"så som vb2005" betyr på norsk "som for eksempel vb2005", så jeg har ikke utelukket Visual Studio Web Developer Express Edition, og jeg har heller ikke sagt at alt koster (så lær deg norsk).
2. Express starter meget raskt. Rekker du en kaffe her, sitter du på en 386 eller noe.

Så express starter nesten eller raskere enn Notepad?

 

3. Hva er forskjellen på å endre en asp.net webside? Kan fint bruke notepad til dette også. Det er ikke noe poeng i å kompilere en asp.net-side.

Så du kan med Notepad endre på en kompilert webside?

 

4. Fullstendig feil. De fleste som tilbyr asp tilbyr også asp.net, fordi .net-rammeverket er gratis

Den er grei.

 

5. Som sagt trenger du ikke kompilere. Det er faktisk unødvendig, så det er bare til å kopiere filene og alt funker som det skal.

Hva er vitsen med at man kan kompilere, men så velger ikke å trekke fordelene av det?

 

Du bør lære deg litt mer før du uttaler deg når ALLE punktene dine er feil!

Du bør lære å lese nøyaktig hva som står før du uttaler deg så skråsikkert. Dessuten hadde et kurs i norsk gjort seg for deg.

Lenke til kommentar
1. For å utvikle asp.net trenger du Visual Studio Web Developer Express Edition som er gratis!
"så som vb2005" betyr på norsk "som for eksempel vb2005", så jeg har ikke utelukket Visual Studio Web Developer Express Edition, og jeg har heller ikke sagt at alt koster (så lær deg norsk).
2. Express starter meget raskt. Rekker du en kaffe her, sitter du på en 386 eller noe.

Så express starter nesten eller raskere enn Notepad?

På min maskin merker jeg ikke noe forskjell på oppstartstiden. Og jeg bruker Professional Edition, som er "større".

 

3. Hva er forskjellen på å endre en asp.net webside? Kan fint bruke notepad til dette også. Det er ikke noe poeng i å kompilere en asp.net-side.

Så du kan med Notepad endre på en kompilert webside?

Hvis du absolut skal endre med notepad så kan du vel velge å ikke kompilere?

 

4. Fullstendig feil. De fleste som tilbyr asp tilbyr også asp.net, fordi .net-rammeverket er gratis

Den er grei.

Dessuten er ASP.Net enklere å sikre vha CAS.

 

5. Som sagt trenger du ikke kompilere. Det er faktisk unødvendig, så det er bare til å kopiere filene og alt funker som det skal.

Hva er vitsen med at man kan kompilere, men så velger ikke å trekke fordelene av det?

* At man er paranoid...

* At websiden er et produkt, og man ønsker ikke at kunden skal kunne se/endre kildekoden.

 

Det er veldig få ytelsesmessige fordeler ved å prekompilere site'n. Den blir uansett kompilert on-the-fly ved første request på siden.

Endret av jorn79
Lenke til kommentar
"så som vb2005" betyr på norsk "som for eksempel vb2005", så jeg har ikke utelukket Visual Studio Web Developer Express Edition, og jeg har heller ikke sagt at alt koster (så lær deg norsk).

 

Du skrev: "under asp.net trenger du et større dyr så som vb2005 (koster flesk).". Underforstått trenger man noe som koster penger

 

Så express starter nesten eller raskere enn Notepad?

Jepp. Jeg merker minimal forskjell.

 

Så du kan med Notepad endre på en kompilert webside?

Som sagt, så trenger du ikke å kompilere, og de fleste gjør det IKKE.

 

Hva er vitsen med at man kan kompilere, men så velger ikke å trekke fordelene av det?

Hvilke fordeler sikter du til? Er dette noe du kan dokumentere?

 

Dessuten hadde et kurs i norsk gjort seg for deg.

Hahaha. Det er bra vi ikke synker så dypt her. Hva er det i min rettskriving som såret deg så dypt og indelig da? Du MÅ jo ikke gå off-topic bare fordi noen argumenterer mot deg.

Lenke til kommentar

En fordel med applikasjonen som pre-kompilert på server, er vel at ingen kan endre på applikasjonen på server, fordi ingen kildekode der vel eksisterer når applikasjonen er pre-kompilert. Pre-kompilering gir således økt beskyttelse til applikasjonen på server, men har også sine klare ulemper som for eksempel at det blir mer tids- og arbeidskrevende å endre den i forhold til om den var i kildekode på server, dvs uten pre-kompilering.

 

Ad. kurset i norsk.... hihi. Det var ikke rettskrivingen det siktet på, men det å bedre forstå norsk tekst. ;)

Lenke til kommentar

Som Jørn sa: Kompilering bruker man hvis man enten:

 

1. Er paranoid

2. Selger et produkt, og kunden skal ikke se kildekoden.

 

Siden alle sider pre-compiles ved første gangs load uansett, er det som oftest ikke nødvendig med kompilerte sider. Og siden debatten først begynte med hva som var best for små, enkle sider og ikke store omfattende systemer for salg, så vil kompilering være "overkill", da det tar lang tid, man må kompilere HELE webben hver gang, selv om man har endret en ting i en liten fil, osv.

 

Så økt beskyttelse er kun hvis du som sagt skal selge et produkt og kunden ikke skal se kildekoden.

 

Jeg tror du bør bli flinkere til å formulere deg før du klager på andres leseferdigheter. Det er noe med flisa i sin brors øye og bjelken i sitt eget, eller det gode norske om å feie for sin egen dør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...