Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driver og ser litt på AMG CLS55 for tiden, veldig glad i motoren som sitter i disse. Er det noen her med kjennskap til disse og som vet om det er noe man bør se etter? Vet at motor/girkasse er ganske skuddsikkert, og at SBC-systemet til MB fra denne tiden er noe herk hvis det går noe galt, men ellers ser de ut til å være ganske pålitelige biler.

Lenke til kommentar

Sjekk hvilken motor den har. F31 320d kommer med både n47 og den nye og forhåpentlig hvis bedre b47 motoren. Selv om bmw har prøvd å utbedre en del n47 motorer så ville jeg holdt meg langt unna. Er ikke verdt risikoen. 

Det er vel nesten garantert at det er N47 siden B47 kom først i 2014. Denne bilen er laget på slutten av 2012, begynnelsen av 2013.

Lenke til kommentar

Driver og ser litt på AMG CLS55 for tiden, veldig glad i motoren som sitter i disse. Er det noen her med kjennskap til disse og som vet om det er noe man bør se etter? Vet at motor/girkasse er ganske skuddsikkert, og at SBC-systemet til MB fra denne tiden er noe herk hvis det går noe galt, men ellers ser de ut til å være ganske pålitelige biler.

Spør på Facebook-sidene til Mercedes-Benz Entusiastklubb. Mange med erfaring der, siden er åpen.

Lenke til kommentar

Det er vel nesten garantert at det er N47 siden B47 kom først i 2014. Denne bilen er laget på slutten av 2012, begynnelsen av 2013.

N47:

Her ar du A, B og C. Hvor C motorene holder mye lengre, er mye mindre som får reg havari på de ihht til A og B.

Har selv en C motor hvor den er kjørt over 260k km på samme kjede. Skal ha en sjekk av den ila året, men finnes ikke et feilslag eller ulyd!

Det som er viktig på disse motorene(a og b) er å kjøre de normalt, ikke ha max turtall samt oljebytte hver 10k km.

Lenke til kommentar

SBC er helt himmelsk å kjøre med, jeg digger de bremsene.

M113 er en veldig solid motor, ville ikke vært bekymret for den.

Det største ankepunktet er nok airmatic og at det rett og slett er en gammel bil.

 

Har ikke hørt noe galt om bruken av SBC nei, er vel heller prisen på selve enheten når den tar kvelden jeg tenker på, bare pumpa koster godt over 10k. Har lest at den har en levetid som teller ned etter antall aktiveringer, og at du visstnok skal kunne lese denne ut via en OBD leser eller noe slikt for å se levetiden den har igjen.

 

Ellers ser jeg at deler til airmatic systemet ikke er så fryktelig dyrt hvis du kjøper fra Arnott, er jo også mulig å legge over til coilovere, men vet ikke helt om jeg vil miste den comforten  :p Blir vel uansett å ta en bruktbiltest av den slik at den blir grundig sjekket og se om det er noe jeg må gjøre. 

Lenke til kommentar

N47:

Her ar du A, B og C. Hvor C motorene holder mye lengre, er mye mindre som får reg havari på de ihht til A og B.

Har selv en C motor hvor den er kjørt over 260k km på samme kjede. Skal ha en sjekk av den ila året, men finnes ikke et feilslag eller ulyd!

Det som er viktig på disse motorene(a og b) er å kjøre de normalt, ikke ha max turtall samt oljebytte hver 10k km.

Takk for tips. Regna med det var n47, og derfor jeg spurte i utgangspunktet. 

 

Er det noen måte å finne ut av om den er A, B eller C? 

Lenke til kommentar

Har ikke hørt noe galt om bruken av SBC nei, er vel heller prisen på selve enheten når den tar kvelden jeg tenker på, bare pumpa koster godt over 10k. Har lest at den har en levetid som teller ned etter antall aktiveringer, og at du visstnok skal kunne lese denne ut via en OBD leser eller noe slikt for å se levetiden den har igjen.

 

Ellers ser jeg at deler til airmatic systemet ikke er så fryktelig dyrt hvis du kjøper fra Arnott, er jo også mulig å legge over til coilovere, men vet ikke helt om jeg vil miste den comforten :p Blir vel uansett å ta en bruktbiltest av den slik at den blir grundig sjekket og se om det er noe jeg må gjøre.

Husk at en SBC pumpe kan bli kjøpt overhalt for en brøkdel av prisen, hvis du returnerer din så får man enda mer rabatt. Hvis jeg husker det er flere firma i Tyskland som gjør dette.

Men siden det er en gammel bil kan det hende at SBC pumpa er allerede byttet.

Lenke til kommentar

Husk at en SBC pumpe kan bli kjøpt overhalt for en brøkdel av prisen, hvis du returnerer din så får man enda mer rabatt. Hvis jeg husker det er flere firma i Tyskland som gjør dette.

Men siden det er en gammel bil kan det hende at SBC pumpa er allerede byttet.

Jepp, snakket med selgeren av bilen, SBC-pumpa er blitt byttet til en overhalt pumpe for 2 måneder siden, så alt er OK der. Ventilhus på girkassa blir også byttet med helt ny del grunnet at den kunne finne på å hoppe ut av gir helt tilfeldig. Ellers har aldri bilen vært vinterkjørt, samt at den akkurat har vært gjennom EU-kontroll med 0 feil.

 

Blir gøy dette, venter bare på at han skal bli ferdig med alt som må gjøres på den, så kjører jeg inn til Oslo (bor i Kristiansand) og henter den  :new_woot:

Lenke til kommentar

Bra.

Hva slags folk har eid den før? Jeg ville vært litt skeptisk til en slik bil med sota ruter og sånt..

Det er bare å glede seg til den der, håper bare du er forberedt på forbruket som er ganske heftig med den motoren..

Forrige eier var en mekaniker som jobbet på AMG bilene hos Bertel o Steen, så akkurat det er jeg heldigvis ikke redd for. Bilen har også full historikk, så er ihvertfall bevis på at den er blitt tatt vare på. Ellers ble den importert til Norge i 2017 fra Tyskland, så ser for meg det er mye snill autobahn-kjøring den er blitt brukt til.

 

Bytter inn en Audi A7 3.0TDI, så blir vel en dobling av drivstoffutgifter (minst), men det er helt innafor for min del, skal man kose seg så skal man kose seg!

Lenke til kommentar

Forrige eier var en mekaniker som jobbet på AMG bilene hos Bertel o Steen, så akkurat det er jeg heldigvis ikke redd for. Bilen har også full historikk, så er ihvertfall bevis på at den er blitt tatt vare på. Ellers ble den importert til Norge i 2017 fra Tyskland, så ser for meg det er mye snill autobahn-kjøring den er blitt brukt til.

 

Bytter inn en Audi A7 3.0TDI, så blir vel en dobling av drivstoffutgifter (minst), men det er helt innafor for min del, skal man kose seg så skal man kose seg!

3-4dobling tenker jeg.. De motorene der er ekstremt tørste, over 2 liter på mila er ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
  • Gavekort endret tittelen til Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Gavekort klistret denne emne
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...