Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2020


Krimt3k
Melding lagt til av Krimt3k

Tråden stenges for nye kommentarer 17.08.20.

Anbefalte innlegg

Da var årets opptak over! Gratulerer så masse til dere som nå har fått studieplass.

 

I tradisjon tro så er det opprettet et ny tråd for spørsmål vedrørende opptak til Polihøgskolen. Denne tråden er ment for opptak til Politihøgskolen i 2020.

 

Tidligere tråder om opptak til Politihøgskolen:

 

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

 

Opptakskrav:

 

Du kan selv gå inn på PHS sine egne hjemmesider for å se hva som er gjeldende opptakskrav

 

De formelle opptakskravene ved opptak 2019, disse kan endres mot neste års opptak:

Sitat

 

  • - Formelle opptakskrav

    Inneha generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse innen 1. mars det året du søker opptak

    Ha minimum karakteren 3 i norsk hovedmål skriftlig (393 timer), som snitt av standpunkt- og eksamenskarakter, innen 1. mars det året du søker opptak

    Være norsk statsborger innen 1. mars det året du søker opptak

    Inneha førerkort klasse B innen 1. august året før du søker opptak

    Oppfylle de medisinske kravene for opptak

    Ha plettfri vandel

    *]- Bestå fysiske tester

  • - Bli funnet egnet for opptak etter vurdering av opptaksnemnd

For spørsmål som enten ikke egner seg å stille i tråden, eller som blir vanskelig for oss å kunne si noe om, kontakt PHS direkte:

Epost: [email protected]

Telefon: 23 19 99 00

 

Om meg og andre faste innslag på forumet

Jeg har selv fullført Politihøgskolen, og jeg gikk ut av skolen i 2016. Flere andre her inne på forumet har også god og lang erfaring innenfor etaten. Husk at det er ikke alt vi kan svare på, men vi skal svare etter beste evne.

 

Lykke til!

Endret av Krimt3k
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hva vil skje med Stavern? Blir det ned trekk eller ikke, evt når får vi svar. Hvor høyt tror du snittet vil ligge på viss det skjer, jeg har 51poeng til neste år og håper det vil holde.

Politihøgskolen i Stavern er foreslått nedlagt, men det er ikke kommet noen avgjørelse på dette. Det er vel ingen som vet når dette evt. kommer. Jeg tror nok at snittet vil stige betraktelig dersom utdanningen i Stavern blir lagt ned. Det vil være umulig å spå karaktersnittet med dagens opptak. Du kan lese mer om tidligere poengsummer på phs sine nettsider.

Lenke til kommentar

Politihøgskolen i Stavern er foreslått nedlagt, men det er ikke kommet noen avgjørelse på dette. Det er vel ingen som vet når dette evt. kommer.

Har hørt fra troverdige kilder at PHS har fått beskjed om å planlegge for et nedtrekk til 400 studenter fra og med neste år (altså 2020). Det betyr trolig at Stavern som studiested (for B1 iallfall) forsvinner.

 

Er ikke sannsynligheten for å få jobb i politiet meget liten? Har lest mange artikler hvor de sier dette. Mulig jeg tar feil nå.

 

Eksempelvis denne:

https://www.nrk.no/telemark/politifolk-far-ikke-jobb-etter-endt-utdanning-1.14184035

Den saken er fra slutten av august i fjor. Merk at tallene man opererer med er for 2. kvartal. Jeg bidro selv til saken der.

Det blir interessant når tallene for 2. kvartal 2019 trolig kommer nå i løpet av tampen av august. De vil si noe om jobbsituasjonen for årets kull og hvordan fjorårets kull (mitt kull) ligger an. Personlig har jeg kun ei lita uke igjen av et lengre vikariat.

 

Statistikken viser at det kan ta tid før man får jobb i politiet, men at etter noen år er de fleste i fast arbeid. Det er mange faktorer som spiller inn, og politireformen og trangere økonomiske vilkår for politidistriktene kan slå dårligere ut for de senere kullene enn det gjorde for bare 2-3 år siden.

Lenke til kommentar

Først og fremst masse lykke til alle sammen.

Har vært igjennom opptaket et par ganger selv, og går B1 nå.

Har dere noen spørsmål er det bare og fyre løs, selve opptaksprosessen ble jeg ganske så dreven på før jeg selv kom inn.

 

Noen generelle tips er å starte forberedelsene tidlig, gjerne allerede nå. De fysiske opptaksprøvene ligger ute, så tren spesifikt om du ikke allerede er trygg på de.

Poenggrensene er det umulig og si noe om, men at de øker fra årets opptak er sikkert, spesielt da skjebnen til stavern fortsatt er usikker.

Et tips er og se over punktene man vurderes etter på egnethetsvurderingen. Reflekter over egne holdninger og verdier.

Bruk tråden (også tidligere tråder) da disse er gull verdt og det aller meste finner man svar på.

Om det er noe dere ikke ønsker og spørre om i forumet, så send meg gjerne en melding her. Titter nok innom her utover høsten og når opptaket nærmer seg.

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar

Da har jeg omsider slutta i forsvaret for å ta opp de faga jeg trenger for PHS. Satser virkelig på å komme inn i 2020, til tross for at jeg ikke har søkt tidligere. Blir spennende og kjekt å følge denne tråden fremover :)

Se der ja! Da er det bare å krysse fingrene :-) velkommen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

Søkte for første gang i år og havnet på 3 plass på ventelisten..veldig surt men prøver igjen neste år.

 

Lurte på om dere har tips til noen jobber som kan være aktuelle å jobbe med dette året?

I tillegg lurte jeg på om jeg må igjen om både fysiske og psykiske tester neste år selv om jeg bestod de dette året?

 

På forhånd, takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Hei

Søkte for første gang i år og havnet på 3 plass på ventelisten..veldig surt men prøver igjen neste år.

 

Lurte på om dere har tips til noen jobber som kan være aktuelle å jobbe med dette året?

I tillegg lurte jeg på om jeg må igjen om både fysiske og psykiske tester neste år selv om jeg bestod de dette året?

 

På forhånd, takk for svar! :)

 

 

Jobb i psykiatrien tror jeg kan være et pluss. Generelt det å jobbe med mennesker og kanskje gjøre noe annet enn å sitte i kassa på rimi.

Lenke til kommentar

Har hørt fra troverdige kilder at PHS har fått beskjed om å planlegge for et nedtrekk til 400 studenter fra og med neste år (altså 2020). Det betyr trolig at Stavern som studiested (for B1 iallfall) forsvinner.

 

Den saken er fra slutten av august i fjor. Merk at tallene man opererer med er for 2. kvartal. Jeg bidro selv til saken der.

Det blir interessant når tallene for 2. kvartal 2019 trolig kommer nå i løpet av tampen av august. De vil si noe om jobbsituasjonen for årets kull og hvordan fjorårets kull (mitt kull) ligger an. Personlig har jeg kun ei lita uke igjen av et lengre vikariat.

 

Statistikken viser at det kan ta tid før man får jobb i politiet, men at etter noen år er de fleste i fast arbeid. Det er mange faktorer som spiller inn, og politireformen og trangere økonomiske vilkår for politidistriktene kan slå dårligere ut for de senere kullene enn det gjorde for bare 2-3 år siden.

 

 

Når tallene på antall ansatte kommer - bruker de da tall fra 1.8.19, slik at man får med alle som har hatt sommervikariat? Eventuelt 1.7.19? Jeg gikk ut av skolen i juni og hadde jobb frem til rundt midten av august, men står nå uten jobb i etaten. 

Lenke til kommentar

Når tallene på antall ansatte kommer - bruker de da tall fra 1.8.19, slik at man får med alle som har hatt sommervikariat? Eventuelt 1.7.19? Jeg gikk ut av skolen i juni og hadde jobb frem til rundt midten av august, men står nå uten jobb i etaten.

Om de gjør det som tidligere så blir det kvartalsvis. Altså vil tallene være de som er/var i jobb pr. 30.06.19.

 

Mange av dem vil nok være arbeidsledige når tallene blir offentliggjort. Tenker da spesielt på de med rene sommervikariater.

 

Jeg er en av de som "er i jobb pr. 30.06.19", men som går arbeidsledig nå.

 

Forøvrig merkelig at tallene ikke er offentliggjort ennå. Sløvt av POD.

Lenke til kommentar

Justisministeren sa i dag at Stavern ikke kommer til å bli lagt ned i første omgang. Nedtrekk i antall studieplasser vil fortsette, men da mer fordelt utover studiestedene. Grunnen er at Stavern er et alternativ til nytt, samlet studiested for hele PHS. Først når utredningen om hvor det skal bli er ferdig, vil Staverns skjebne bli kjent.

Lenke til kommentar

Justisministeren sa i dag at Stavern ikke kommer til å bli lagt ned i første omgang. Nedtrekk i antall studieplasser vil fortsette, men da mer fordelt utover studiestedene. Grunnen er at Stavern er et alternativ til nytt, samlet studiested for hele PHS. Først når utredningen om hvor det skal bli er ferdig, vil Staverns skjebne bli kjent.

Ekstremt spennende for oss i Stavern, men tør ikke håpe eller tro noe før jeg står her i B3. Dette minner ordentlig om Kongsvinger hvor de var klare på at det ikke ble et nedtrekk eller at noen av studiestedene skulle legges ned. Absolutt positive nyheter, men føler meg fortsatt ikke helt sikker på at jeg er b3 student i Stavern.

Lenke til kommentar

Justisministeren sa i dag at Stavern ikke kommer til å bli lagt ned i første omgang. Nedtrekk i antall studieplasser vil fortsette, men da mer fordelt utover studiestedene. Grunnen er at Stavern er et alternativ til nytt, samlet studiested for hele PHS. Først når utredningen om hvor det skal bli er ferdig, vil Staverns skjebne bli kjent.

Link til kilde? Jeg følger ikke aktivt med i den debatten lenger, så har ikke fått med meg dette.

 

Kongsvinger er/var også et alternativ til nytt samlet studiested for Politihøgskolen, men ble utradert i løpet av to måneder. Larvik kommune (Hvor Stavern ligger) har to alternative tomter hvor PHS kan utvikle ny campus og dagens skole i Stavern er IKKE en av dem.

 

Det er lov å håpe, men Staverns skjebne ligger i hvert fremtidige statsbudsjett og reviderte statsbudsjett inntil ny campus er på plass.

Lenke til kommentar
  • Krimt3k låst og gjenåpnet denne emne
  • Krimt3k låst og gjenåpnet denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...